Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ilmainen HYVÄ tavara ei kelpaa! (Köyhyyden suhteellisuudesta)

Vierailija
06.03.2026 |

Yritän tarjota Facebookin paikallisessa kirppisryhmässä valtavaa määrää sekalaista tavaraa, jotka olen raivannut omista kaapeista muuton tieltä. Kaikki tavarat on tosi siistejä ja hyviä ja joukossa on jonkun verran jopa uusia tuotteita (käyttämättä jääneitä joululahjoja jne). Tää on just sellaista tavaraa, joka kyllä menis kirppiksellä hyvin kaupaksi. Kukaan ei ole kiinnostunut. 

Ymmärrän, että kirppismyynti vaatii työtä, mutta kun joka suunnalla nyt toitotetaan kuinka ihmiset on niin köyhiä ettei ole varaa ostaa ruokaa, niin luulisi tällaisen ansaintamahdollisuuden kiinnostavan. Ja jos ei halua kirppiksellä myydä, niin myy lukuisissa netin kirppisryhmissä. 

Itse olisin aikoinaan köyhänä opiskelijana hakenut tällaiset ilmaiset tavarat riemusta kiljuen ja myynyt sitten eteenpäin. Vaikuttaa siltä, että nykyään ei olla valmiita näkemään yhtään vaivaa?

Kommentit (201)

Vierailija
41/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita toriin? Jos paikallisessa ryhmässä ei ole tarvitsijoita. 

Tosin.... Torin lahjoituksista on kirjaavaa kokemusta. Huonekalut varsinkin joutui kyllä itse kantelemaan autoihin yms. Että pääsi eroon. Yhden pöydän jopa vein tarvitsevalle kun ei kyytiä saanut. 

Mulla on huonoja kokemuksia Torista. Sinne kun laittaa jotain ilmaiseksi, niin varailijoita on jonoksi asti, mutta kukaan ei tuu hakemaan.

Siksi sinne pitääkin laittaa hinnaksi esimerkiksi 2 tai 5 euroa, karsii nämä spedet välittömästi.

Vierailija
42/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinä nyt joudut hoitamaan jätteesi itse. Luulit, että joku suostuu ilmaiseksi sen tekemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kysymys ole ihmisten köyhyydestä tai etteikö tavara kelpaisi, mtta nykyään tavaraa on aivan liikaa, suhteutettuna väestöön. Ei kukaan tarvitse 20 kattilaan, vaikka saisi ilmaiseksi, ei rikas eikä köyhä, jos ei käyttöä. 

Joskus 50-ja 60-luvulla jos joku tarjosi/antoi kattilan, niin ottajia oli kymmeniä, mutta nyt se on keikahtanut päälaelleen, mutta nyt  kymmeniä turhia kattiloita, todellusuudessa löytyy yksi tai ei yhtään ottajaa, kun maailma hukkuu tavaraa ja hyvästäkin tavarasta on tullut turha ja tarpeeton, ongelmajäte ja ympäristönsaastttaja. 

Tämä on tietysti totta. Mutta jos ihminen on aidosti sellaisessa tilanteessa, että joutuu nälässä olemaan (tällaisia tarinoita saa lukea mediasta), niin jos saa myytyä muutamankin tuotteen niistä kaikista ja tienaa vaikka 10e niin sillä tekee yhden kauppareissun ja saa paljon ruokaa. Se tässä ihmetyttää.

Kympin tienaaminen tulee maksamaan työmarkkinatuen ja asumistuen ainakin kuukausiksi, tuhansien eurojen vahinko kympin takia. Lisäksi verottaja vie siitä kympistäkin osansa, joten sulle jää siitä vain 7 euroa enintään ja pahimmillaan yritystoiminnan verot, ja muut kulut korkoineen, jotka väitetysti olet jättänyt maksamatta harjoittamalla yritystoimintaa kirpputorimyyjänä. 

Varmasti yhteensä kuluja tuosta ilmaantuu kymppitonnin luokkaa oleva summa.

Vierailija
44/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis jos ihmisillä ei ole varaa ostaa ruokaa, niin tuskin heillä on varaa ostaa sekalaista tavaraa ja käyttämättömiä joululahjojakaan. Ja jos ei tunne tarvitsevansa mitään tavaraa, ei ehkä selaa niitä kirppiksiäkään.

Vierailija
45/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni on lähtenyt Facebookista.

Kokeile Toria (siellä on "annetaan" -osio).

Vierailija
46/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että oikeasti köyhällä on voimavarat aika vähissä, näissä usein takana sairautta, vaikeita elämäntilanteita tai mt-ongelmia. Ei silloin jaksa mitään myyntibisneksiä säätää, ne on aika paljon aikaa ja vaivaa vaativia kun kuvaa ja vastailee kysymyksiin ja sopii noudot/viennit.  Ja ne jotka ei oo ihan niin köyhiä, käyttää myös varmaan töiltä jäävän aikansa mielummin johonkin hyvinvointia lisäävään, liikuntaan tai ystävien näkemiseen kuin kirppisbisnekseen. Omiaan moni varmaan myy, mutta tuollainen jobbarointi on aika eri asia. Vie kierrätyskeskukseen, sieltä oikeasti köyhä löytää tarpeeseen tavaroita ja tuotto menee hyvään tarkoitukseen, jolloin kaikki hyötyy.

Tämä on varmasti totta. Ei oikeasti köyhällä ihmisellä ole voimavaroja, ja maailmankuvakin on voinut mennä hyvin kapeaksi. Näköalattomuus.

Lapset saattaisi myydäkin, itse myin lapsena paljon kaikkea ylijäämätavaraa mitä sain tutuilta yrittäjiltä. Mutta en minäkään mitä tahansa olisi ottanut myytäväksi, kyllä sen piti olla sellaista minkä oikeasti saa myytyä. 

Vierailija
47/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne sun romut eivät kelpaa edes ilmaiseksi annettuna. Kuinka helppoa luulet niiden jälleenmyynnin olevan?

No jos et saa esim. uutta muoveissa olevaa isoa palapeliä myytyä, niin kyllä se ongelma on sinussa eikä mun tavaroissa.

Ei minussa ole mitään ongelmaa. Sinähän tämä aloituksen teit. Huolehdi itse rojuistasi, äläkä oleta että joku muu tekee sen.

Vierailija
48/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin olisi parijätesäkillistä roskia mutta ne olisi jollekin köyhälle todella hyviä eikä kukaan halua niitä ja joudun itse maksamaan niiden hävittämisen. Köyhät on nirsoja kun ilmainen tava ei kelpaa

Vierailija
49/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla ei ole ollut tarvetta kyseisille tavaroille niin miksi oletat, että muilla olisi?

Vierailija
50/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinähän voisit myydä ne itse, kun niin helppoa on, ja antaa rahat köyhille. 

Voisin toki, mutta olen muuttamassa lähiaikoina niin en ehdi. Ajattelin, että joku työtön mielellään tekisi sitä myyntiä ja tienaisi sillä vähän.

Vierailija
51/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhilläkin on nykyisin aivan perustarpeet kotona. Kierrätyskeskuksista ja kirppiksiltä saa astioita, liinavaatteita, vaatteita (jos ei ole ylipainoa) ym. ilmaiseksi ja lähes ilmaiseksi. Itselläni on jopa roskiksesta pelastettuja tavaroita. En tarvitse mitään (uutta), ei ole säilytystilaa. Jos TV hajoaa, se on kai ostettava osamaksulla. 

Ajokorttia ei ole, eikä mahdollisuutta saada kuljetusapua. En ole FB:ssa. 

Suomalainen köyhyys ei ole sitä, että puuttuisi pakolliset kodintarvikkeet ja vaatteet, paitsi päihde/mt-ongelmaisilla. Täällä köyhyys on eriarvoisuutta, syrjäytymistä, osallisuuden ja verkostojen puuttumista. Jos on työtön, etenkin ikääntynyt vailla työllistymismahdollisuuksia, on vaikea ponnistaa ylöspäin. Vielä jos ne "entisen elämän" ystävät ovat työssäkäyviä ja hyvin toimeentulevia, työtön jää sivuun. Ei ole rahaa tavata ketään. Jos työtön ei käytä päihteitä, ei ole kiinnostusta mennä sinne lähikuppilaan tutustumaan ihmisiin. 

Jos aapeen tavarat ovatkin hänen itsensä mielestä hyviä, ne ei ehkä ole hyödyllisiä muille. 

Loppukesällä ja alkusyksystä opiskelijoille kyllä kelpaa kierrätystavara. 

Vierailija
52/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla ei ole ollut tarvetta kyseisille tavaroille niin miksi oletat, että muilla olisi?

Oletan että aika monella olisi tarvetta rahalle, mutta ei näköjään ole.

Vierailija
53/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienituloisena en halua ylimääräistä tavaraa nurkkiin lojumaan. Päinvastoin olen itsekkin heittänyt pois. Vähemmän tavaraa, tilaa hengittää ja ajatukset pysyy kirkkaana. Miksi köyhille pitäs tuputtaa tavaraa.

Vierailija
54/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin toki, mutta olen muuttamassa lähiaikoina niin en ehdi. Ajattelin, että joku työtön mielellään tekisi sitä myyntiä ja tienaisi sillä vähän.

Ei työtön saa tienata.

Vierailija
55/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhilläkin on nykyisin aivan perustarpeet kotona. Kierrätyskeskuksista ja kirppiksiltä saa astioita, liinavaatteita, vaatteita (jos ei ole ylipainoa) ym. ilmaiseksi ja lähes ilmaiseksi. Itselläni on jopa roskiksesta pelastettuja tavaroita. En tarvitse mitään (uutta), ei ole säilytystilaa. Jos TV hajoaa, se on kai ostettava osamaksulla. 

Ajokorttia ei ole, eikä mahdollisuutta saada kuljetusapua. En ole FB:ssa. 

Suomalainen köyhyys ei ole sitä, että puuttuisi pakolliset kodintarvikkeet ja vaatteet, paitsi päihde/mt-ongelmaisilla. Täällä köyhyys on eriarvoisuutta, syrjäytymistä, osallisuuden ja verkostojen puuttumista. Jos on työtön, etenkin ikääntynyt vailla työllistymismahdollisuuksia, on vaikea ponnistaa ylöspäin. Vielä jos ne "entisen elämän" ystävät ovat työssäkäyviä ja hyvin toimeentulevia, työtön jää sivuun. Ei ole rahaa tavata ketään. Jos työtön ei käytä päihteitä, ei ole kiinnostusta mennä sinne lähikuppilaan tutustumaan ihmisiin. 

Jos aapeen tavarat ovatkin hänen itsensä mielestä hyviä, ne ei ehkä ole hyödyllisiä muille. 

Loppukesällä ja alkusyksystä opiskelijoille kyllä kelpaa kierrätystavara. 

En ajatellutkaan, että kukaan köyhä tarvitsisi näitä tavaroita itse, vaan että saisi näitä myymällä itselleen hieman lisärahaa.

Vierailija
56/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kippareilla ei liiku enää mikään. Hyvä jos pöytävuokran saa katettua. Täysin uudenveroisista merkkivaatteista jos saa muutaman euron per kappale, niillä ei kata kuluja. Astiat ja kodintarvikkeet ei mene kaupaksi. 

Vierailija
57/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse mielummin kiertelen kirppiksillä rauhassa omien aikataulujen mukaan kun menen kenenkään kotoa mitään hakemaan. 

Vierailija
58/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on taas näitä, annetaan sohva suoraan parvekkeelta (ollu sielä 2 vuotta) kolmas kerros ja ei hissiä.

Vierailija
59/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sanoa, että monet vastaukset täällä vaan vahvistavat sitä, mitä jo aloituksessa pohdin. Joku sen suoraan sanoikin: "Ei maksa vaivaa". 

ap

Vierailija
60/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaraa alkaa olla jo maailma täynnä. Ei tarvitsisi juurikaan enempää valmistaa.