Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ilmainen HYVÄ tavara ei kelpaa! (Köyhyyden suhteellisuudesta)

Vierailija
06.03.2026 |

Yritän tarjota Facebookin paikallisessa kirppisryhmässä valtavaa määrää sekalaista tavaraa, jotka olen raivannut omista kaapeista muuton tieltä. Kaikki tavarat on tosi siistejä ja hyviä ja joukossa on jonkun verran jopa uusia tuotteita (käyttämättä jääneitä joululahjoja jne). Tää on just sellaista tavaraa, joka kyllä menis kirppiksellä hyvin kaupaksi. Kukaan ei ole kiinnostunut. 

Ymmärrän, että kirppismyynti vaatii työtä, mutta kun joka suunnalla nyt toitotetaan kuinka ihmiset on niin köyhiä ettei ole varaa ostaa ruokaa, niin luulisi tällaisen ansaintamahdollisuuden kiinnostavan. Ja jos ei halua kirppiksellä myydä, niin myy lukuisissa netin kirppisryhmissä. 

Itse olisin aikoinaan köyhänä opiskelijana hakenut tällaiset ilmaiset tavarat riemusta kiljuen ja myynyt sitten eteenpäin. Vaikuttaa siltä, että nykyään ei olla valmiita näkemään yhtään vaivaa?

Kommentit (201)

Vierailija
21/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne sun romut eivät kelpaa edes ilmaiseksi annettuna. Kuinka helppoa luulet niiden jälleenmyynnin olevan?

Vierailija
22/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki näissä tavaran lahjoittajissa on joskus sekin, etteivät he itse vain näe sitä miten arvottomia/turhia ne niiden tyrkyttämät tavarat on. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mistäs tavarasta sinä nyt puhutkaan?

t. Heikki

Vierailija
24/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie sitten kirppikselle tai kierrätyskeskukseen. Kyllä ne niissä kaupaksi menee eikä tarvitse säätää kenenkään kanssa. 

Vierailija
25/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kysymys ole ihmisten köyhyydestä tai etteikö tavara kelpaisi, mtta nykyään tavaraa on aivan liikaa, suhteutettuna väestöön. Ei kukaan tarvitse 20 kattilaan, vaikka saisi ilmaiseksi, ei rikas eikä köyhä, jos ei käyttöä. 

Joskus 50-ja 60-luvulla jos joku tarjosi/antoi kattilan, niin ottajia oli kymmeniä, mutta nyt se on keikahtanut päälaelleen, mutta nyt  kymmeniä turhia kattiloita, todellusuudessa löytyy yksi tai ei yhtään ottajaa, kun maailma hukkuu tavaraa ja hyvästäkin tavarasta on tullut turha ja tarpeeton, ongelmajäte ja ympäristönsaastttaja. 

Vierailija
26/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne sun romut eivät kelpaa edes ilmaiseksi annettuna. Kuinka helppoa luulet niiden jälleenmyynnin olevan?

No jos et saa esim. uutta muoveissa olevaa isoa palapeliä myytyä, niin kyllä se ongelma on sinussa eikä mun tavaroissa.

Vierailija
27/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka idiootti haluasi myydä sun vanhaa romua? 

No kuka vaan, jolla on oikeasti rahan tarve!

Seinästä saa rahaa eikä mistään kirppikseltä.

Vierailija
28/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella harvinainen ja hieno tarjous, että joku taloudellisesti ilmeisen hyvinvoiva ventovieras toisi minulle kotiinkuljetuksella takuulla myytäväksi kelpaavaa tavaraa, jonka saisin sitten myydä eteenpäin ja pitää rahat. Laita ihmeessä siihen ilmoitukseen että olet valmis tuomaan autolla nuo, varmasti joku innokas tarttuu tilaisuuteen. Itselle ei tulisi autottomana minimieläkkeellä elävänä mieleenkään edes kysyä että saisiko ilmaiseksi tarjottavalle tavaralle kotiinkuljetuksen. Siitähän saisi vain haukkuja ja huutoa. 

Vierailija
29/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos et saa esim. uutta muoveissa olevaa isoa palapeliä myytyä, niin kyllä se ongelma on sinussa eikä mun tavaroissa.

Ei nykynuoriso osaa koota palapelejä(kään).

Vierailija
30/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No just tämmönen on luokiteltavissa turhiin tavaroihin.

Ei maksa vaivaa alkaa jotain perus palapeliä myymään.

Vierailija
31/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nykynuoriso osaa koota palapelejä(kään).

P a sk at, moni tekee palapelejä ja ristikot on trendanneet jo jonkin aikaa.

Vierailija
32/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki näissä tavaran lahjoittajissa on joskus sekin, etteivät he itse vain näe sitä miten arvottomia/turhia ne niiden tyrkyttämät tavarat on. 

Niinpä. Esim ukrainalaisille kerättyihin avustuksiin mummot "lahjoittivat" haisevia, homeisia ja täysin käyttökelvottomia vaatteita ja kenkiä.

Vierailija
33/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle ei rojut kelpaa ja ihmettelet ettei ne kelpaa muillekaan? 

Vierailija
34/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kysymys ole ihmisten köyhyydestä tai etteikö tavara kelpaisi, mtta nykyään tavaraa on aivan liikaa, suhteutettuna väestöön. Ei kukaan tarvitse 20 kattilaan, vaikka saisi ilmaiseksi, ei rikas eikä köyhä, jos ei käyttöä. 

Joskus 50-ja 60-luvulla jos joku tarjosi/antoi kattilan, niin ottajia oli kymmeniä, mutta nyt se on keikahtanut päälaelleen, mutta nyt  kymmeniä turhia kattiloita, todellusuudessa löytyy yksi tai ei yhtään ottajaa, kun maailma hukkuu tavaraa ja hyvästäkin tavarasta on tullut turha ja tarpeeton, ongelmajäte ja ympäristönsaastttaja. 

Tämä on tietysti totta. Mutta jos ihminen on aidosti sellaisessa tilanteessa, että joutuu nälässä olemaan (tällaisia tarinoita saa lukea mediasta), niin jos saa myytyä muutamankin tuotteen niistä kaikista ja tienaa vaikka 10e niin sillä tekee yhden kauppareissun ja saa paljon ruokaa. Se tässä ihmetyttää.

Vierailija
35/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellään ei ole rahaa ostaa mitään, kuukausia kirppiksellä niitä roikottamalla menettää niin paljon rahaa ettei sitä ikinä saa takaisin.

Toisekseen, jos työtön myy jotain, heti on kela lakkauttamassa tukia ja työkkäri syyttelemässä yrittäjäksi.

Työtön on kuin käsirautoihin lukittu, mitään ei voi tehdä tai vain menettää rahaa sen sijaan että saisi lisää.

Vierailija
36/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on hyvin vähän yrittäjähenkisiä ihmisiä, joten monille ei varmasti tule edes mieleenkään, että voisi hommata jotain halvalla/ilmaiseksi, mahdollisesti vähän jalostaa/fiksata ja myydä sitten kalliimmalla eteenpäin.

Onko ne ap:n tavarat sellaisia, että menee tähän?

Vai jotain euron-parin juttuja joita ei voi jalostaa, tai tyyliin arvotonta Ikea-roinaa? Minulle on joskus yritetty tyrkyttää asioita, jotka näen turhiksi. Tunnistan heti millä on jälleenmyyntiarvoa, ja tyrkyttäjien tavaroilla harvoin on. 

Vierailija
37/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pistä toriin myyntiin satasella.

Saat 30 viestiä, jossa tarjotaan koko kasasta 10 euroa. Ja pyydetään tuomaan vielä 80 km päähän.

Vierailija
38/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että oikeasti köyhällä on voimavarat aika vähissä, näissä usein takana sairautta, vaikeita elämäntilanteita tai mt-ongelmia. Ei silloin jaksa mitään myyntibisneksiä säätää, ne on aika paljon aikaa ja vaivaa vaativia kun kuvaa ja vastailee kysymyksiin ja sopii noudot/viennit.  Ja ne jotka ei oo ihan niin köyhiä, käyttää myös varmaan töiltä jäävän aikansa mielummin johonkin hyvinvointia lisäävään, liikuntaan tai ystävien näkemiseen kuin kirppisbisnekseen. Omiaan moni varmaan myy, mutta tuollainen jobbarointi on aika eri asia. Vie kierrätyskeskukseen, sieltä oikeasti köyhä löytää tarpeeseen tavaroita ja tuotto menee hyvään tarkoitukseen, jolloin kaikki hyötyy.

Vierailija
39/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinähän voisit myydä ne itse, kun niin helppoa on, ja antaa rahat köyhille. 

Vierailija
40/201 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä voi myydä, kaikki tulo vähennetään toimeentulotuesta. 

Kirppareillakin tilitetään nykyään pankkitilille.

Ainoa keino köyhän tienata niillä on myydä käteisellä, eli melko lähipiiristä pitäisi ostaja löytää.

(Tämä siis voi olla syy, miksi kukaan ei ota niitä ilmaiseksi ja myy.)