Kouluruoka ei sisältänyt kasviksia 70-luvulla
Porkkanaraaste ja puolukkahilloa oli yleensä tarjolla maksalaatikon, Karjalanpaistin, näkkileivän ja voinappien kanssa. Talviaikaan ruokailun jälkeen oli iltapäivällä hiihtoa 3 km. Jos ei ollut suksia mukana sai jälki-istuntoa.
Eipä ollut luokkakuvissa yhtään ylipainoista. Miten ihmeessä kukaan selvisi hengissä noissa oloissa ilman kasvisruokaa?
Kommentit (132)
Kyllä lapset ostivat makeaa 60- luvullakin. Ruuan päälle haettiin munkkeja, kermaviinereitä, suklaamunkkeja, berliininmunkkeja, mutta rahaa ei aina ollut. Kaikkien koulujen lähellä ei myöskään ollut kioskeja tai kauppoja. Silti liikunta kulutti. Varmaan 70-luvulla perheet siirtyivät lähiöihin ja liikunta väheni.
Joo ja kun siirytään kivikaupunkeista maalle, siellä oli melkein jokaisella jonkillaisia vihannesviljelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70- luvulla ei vielä syöty perunalastuja, pitsaa tai hampurilaisia. Limupullo puolitettiin kaverin kanssa.
Minä söin jo tuolloin suklaata, erilaisia karamelleja ja jäätelöä koko ajan. Limukkapullollisen sain juoda kokonaan ihan itse.
Lauantaina oli meillä karkkipäivä. Se saattoi olla esimerkiksi Fazerin Sinistä 100 gramman levy. Lauantaina saunan jälkeen sai repäisykorkillisen pienen pullon (0,33 l) limpparia. Iso pullo limppariahan oli tuohon aikaa kaupassa litran pullo. Nuo oli varsinaiset kaupan herkut.
Toki sitten äiti leipoi, joka ilta juotiin iltakahvit/kaakaot ja sen kanssa oli pullaa tai kuivakakkua ja myöhemmin 80-luvulla tosca- tai suklaapaloja. Siihen aikaan päivässä tuli liikuntaa niin paljon, ettei noiden syöminen missään näkynyt. Nykyisin meillä tuollaisia leivontaherkkuja on harvemmin kuin kerran viikossa.Meillä kaakao ja pulla oli tyyliin jokapäiväinen välipala. Itse en myöskään juuri liikkunut, koska olin kiinnostuneempi lukemisesta ja vietin kirjojen parissa kaiken vapaa-aikani, joten tuli kyllä erilaiset silloiset dieettitrenditkin hyvin tutuiksi (kyllä, niitä oli!).
Tuntuu että täällä entistä haikailevat sellaiset, jotka eivät edes ole eläneet kyseisenä aikana? Onko teille hernekeittokin liharuokaa? Sitä syötiin niin koulussa kuin kotona ihan säännöllisesti, eikä aina suinkaan lihalla.
No, hernekeittoon kuuluu olennaisena osana liha. Ei tosin jauheliha.
Mutta siinähän luki, ettei sitä aina saatu lihalla. Liha oli kallista. Korvattiin porkkanalla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lapset ostivat makeaa 60- luvullakin. Ruuan päälle haettiin munkkeja, kermaviinereitä, suklaamunkkeja, berliininmunkkeja, mutta rahaa ei aina ollut. Kaikkien koulujen lähellä ei myöskään ollut kioskeja tai kauppoja. Silti liikunta kulutti. Varmaan 70-luvulla perheet siirtyivät lähiöihin ja liikunta väheni.
Luultavasti lisääntyi, koska tultiin lähemmäs muita lapsia ja leikittiin helpommin pihalla. Maalla kulkemiseen tarvitaan autoa.
Vierailija kirjoitti:
Nallekarkkeja haettiin, maksoi pennin kappale.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ja joku karkki maksoi puolipenniä en nyt muista mikä.
Vierailija kirjoitti:
Lanttu/nauriskuutioita oli välipalaksi. Peltiämpärissä tuotiin tarjolle. Tämä tapahtui 80-luvulla. Jokaisen koululaisen piti myös kerätä litra puolukoita kouluun syksyllä. Niistä tehtiin puolukkahilloa koulun keittiössä.
Litra puolukoita ja litra mustikoita
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä ainakin sisälsi. Porkkana-ja lantturaastetta oli melkein aina. Puolukkasurvosta oli myös monen ruoan kanssa, eikä se ollut mitään hilloa, vaan kunnon survosta puolukasta. Usein jälkkäriksi oli omenaa palasina.
En tiedä miksi meillä oli välipalana joskus lihalientä !! Hirveältähän se maistui. Mutta se oli juotava
Noilla ruuilla pärjättiin ja jaksettiin. Kävellen kuljettiin 3 km:n koulumatka päivittäin. Joskus oli pakkasta jopa -36 astetta. Lumettomaan aikaan vähän isompana voitiin mennä pyörällä. Saman tapaisella ruokavaliolla jatkettiin. Kasviksia ja salaatteja tosin lisättiin, mutta pastaa tai riisiä en juuri syö vieläkään. Hyvässä kunnossa nyt edelleen 7-kymppisenä, samoin, kuin 92 vuotias isäni, joka sai maaseudulla jo aikoinaan nauttia kouluruuasta 1940-luvulla. Silloin ruoka oli puhdasta lähiruokaa vailla lisäaineita.
Inhokkiruoista 70-luvulta jäänyt mieleen maksakasviskastike. Ja perunalaatikko, jossa niitä samoja maksanpaloja. Meni koko välintunti noita syödessä. Kaikki oli syötävä kuitenkin .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset liikkuivat yleisesti ottaen paljon enemmän kuin nykyään, ei nökötetty älylaitteilla kotona, vaan leikittiin kavereiden kanssa pihalla tuntikaupalla joka päivä.
Yksikään äiti ei tullut huutamaan pihalla leikkiville lapsille että olisi pitänyt tulla syömään kasvislasagnea.
Puuroa ne söi aamuisin kuitenkin ihan kaikki. Vilja on kasvis.
Ja välipaloiksi pirkkanaa ja lanttua
Vierailija kirjoitti:
Noilla ruuilla pärjättiin ja jaksettiin. Kävellen kuljettiin 3 km:n koulumatka päivittäin. Joskus oli pakkasta jopa -36 astetta. Lumettomaan aikaan vähän isompana voitiin mennä pyörällä. Saman tapaisella ruokavaliolla jatkettiin. Kasviksia ja salaatteja tosin lisättiin, mutta pastaa tai riisiä en juuri syö vieläkään. Hyvässä kunnossa nyt edelleen 7-kymppisenä, samoin, kuin 92 vuotias isäni, joka sai maaseudulla jo aikoinaan nauttia kouluruuasta 1940-luvulla. Silloin ruoka oli puhdasta lähiruokaa vailla lisäaineita.
Niin olen ajatellut usein miten ennen ruoka oli todellakin puhtaampaa. Ja siksi terveellisempää. Itse 59v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla koulun jälkeen toisinaan mentiin ostamaan merirosvorahoja markalla, 10 penniä kappale.
Olihan, kaikki nuo edellä mainitut kasvislisäkkeet ja tuhdisti perunaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70- luvulla ei vielä syöty perunalastuja, pitsaa tai hampurilaisia. Limupullo puolitettiin kaverin kanssa.
Minä söin jo tuolloin suklaata, erilaisia karamelleja ja jäätelöä koko ajan. Limukkapullollisen sain juoda kokonaan ihan itse.
Naapurin pojalla oli sama ruokavalio. Aamiaiseksi jäätelöä, ja tietysti kun tuli koulusta lisää jädeä ja karkkeja. Äitinsä oli oikein ylpeä pulskasta pojastaan ( oli varmaan luokkansa ainoa lihava lapsi siihen aikaan) ja säälitteli meitä muita naapuruston lapsia jotka oltiin laihoja kun vanhemmat piti meitä nälässä. Sekös otti päähän minun äitiäni. Ääni muuttui kyllä tälläkin rouvalla kun pojalleen tuli ongelmia polvien kanssa ja lääkärit kehotti laihduttamaan.
Minulla ei ollut painon kanssa ongelmia tuolloin, eikä ole vieläkään, vaikka herkuttelen joka päivä. M66
Kartanopikkelsiä ja niitä halvatun kurpitsakuutioita oli ainakin, ja usein!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunalastuja, pizzaa, hampurilaisia! Mekin söimme kyllä makeita herkkuja. Vm-71
Ei noita tainnut 70-luvun alussa edes pienissä pitäjissä olla, missä asuin kun olin murrosiässä 1973-75. Siksi yleistin herkkuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei paistopistetuotteita, energiajuomia, proteiinivillityksiä, kalorinlaskemista, ei painonvartijoita, ei einespitsoja, ei eineshyllyjä, karkkipäivä. Ei välipalapatukoita, ei viittäsataalajia keksejä. Limpparit ja olut mahtui yhteen hyllynväliin.
Kyllä laskettiin kaloreita, kyllä oli painonvartijat ja muita laihdutusvillityksiä, kyllä syötiin makeaa yllin kyllin ja paistopistetuotteitakin myytiin esim Elannossa.
Oletko edes elänyt 1970-luvulla?
Ei todella ollut paistopisteitä 70-luvulla.
Elannolla oli oma leipomo, tuotteet paistettiin siellä ja tuotiin kauppoihin myytäviksi. Irtomyyntiä leipätiskiltä kyllä oli, siis että myyjä antoi mitä pyydettiin ja pakkasi pussiin.
Mutta esim. pakatuissa karkeissa pakkauskoko oli 100g ja joku jo mainitsi suklaalevyistä, että 100g oli niissäkin "standardi".
Sipsejä saakin taas "original pack" pusseissa, ne oli niitä 70-luvun pakkauskokoja.
Ok, miten liittyy?