Kouluruoka ei sisältänyt kasviksia 70-luvulla
Porkkanaraaste ja puolukkahilloa oli yleensä tarjolla maksalaatikon, Karjalanpaistin, näkkileivän ja voinappien kanssa. Talviaikaan ruokailun jälkeen oli iltapäivällä hiihtoa 3 km. Jos ei ollut suksia mukana sai jälki-istuntoa.
Eipä ollut luokkakuvissa yhtään ylipainoista. Miten ihmeessä kukaan selvisi hengissä noissa oloissa ilman kasvisruokaa?
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70- luvulla ei vielä syöty perunalastuja, pitsaa tai hampurilaisia. Limupullo puolitettiin kaverin kanssa.
Minä söin jo tuolloin suklaata, erilaisia karamelleja ja jäätelöä koko ajan. Limukkapullollisen sain juoda kokonaan ihan itse.
Lauantaina oli meillä karkkipäivä. Se saattoi olla esimerkiksi Fazerin Sinistä 100 gramman levy. Lauantaina saunan jälkeen sai repäisykorkillisen pienen pullon (0,33 l) limpparia. Iso pullo limppariahan oli tuohon aikaa kaupassa litran pullo. Nuo oli varsinaiset kaupan herkut.
Toki sitten äiti leipoi, joka ilta juotiin iltakahvit/kaakaot ja sen kanssa oli pullaa tai kuivakakkua ja myöhemmin 80-luvulla tosca- tai suklaapaloja. Siihen aikaan päivässä tuli liikuntaa niin paljon, ettei noiden syöminen missään näkynyt. Nykyisin meillä tuollaisia leivontaherkkuja on harvemmin kuin kerran viikossa.
Talvella hiihdettiin ja luisteltiin. Tosin luistimia eivät kaikki saaneet. Maalla välimatkat olivat yleensä pitkiä. Ne pyöräiltiin. Käveltiin paljon. Käytiin kaupassa montakin kertaa päivässä kilometrien päässä, kun vanhemmat juoksuttivat asioilla. Nuoret tanssivat. Lapset leikkivät leikkejä, joissa piti juosta paljon. Muistan itse, että painoin aina liian vähän ja sain aina haukut terveyssisar kammotukselta. Poikien tekemät hiihtoladut olivat yleensä monen kilometrin pituisia. Ne kierrettiin useampaan kertaan. Kesällä käytiin uimassa jossakin maatalon rannassa, johon oli matkaa kilometrikaupalla. Ei haitannut mitään. Käytiin monta kertaa päivässä. Jos saatiin lainaksi venettä, soudeltiin välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset liikkuivat yleisesti ottaen paljon enemmän kuin nykyään, ei nökötetty älylaitteilla kotona, vaan leikittiin kavereiden kanssa pihalla tuntikaupalla joka päivä.
Minä elin koko lapsuuteni 70-luvulla, enkä todellakaan juossut ulkona leikkimässä. Muut lapset olivat väkivaltaisia ja häijyjä, omat sisarukseni eivät olleet tuntevinaan minua kodin ulkopuolella. Istuin aina yksin, yleensä sisällä lukemassa tai kirjoittamassa. Olin kyllä laiha, koska inhosin luontaisesti syödä rasvaisia ruokia ja lihaa. (kouluikäisenä paljastui paha likinäkö, ehkä siksi en tykännyt liikkua?)
Minäkin sain kärsiä pikkulapsena 70-luvulla muiden ilkeydestä, minut tönäistiin mm. peräkärryn kuormansidontakoukkua vasten, poski auki, tikkejä, sekä piikkejä sisältävään pensasaitaan, yksi piikki meni läheltä silmää läpi. En ollut 70-luvulla vielä kouluikäinen, varmaan olisivat tappaneet!
Vierailija kirjoitti:
Talvella hiihdettiin ja luisteltiin. Tosin luistimia eivät kaikki saaneet. Maalla välimatkat olivat yleensä pitkiä. Ne pyöräiltiin. Käveltiin paljon. Käytiin kaupassa montakin kertaa päivässä kilometrien päässä, kun vanhemmat juoksuttivat asioilla. Nuoret tanssivat. Lapset leikkivät leikkejä, joissa piti juosta paljon. Muistan itse, että painoin aina liian vähän ja sain aina haukut terveyssisar kammotukselta. Poikien tekemät hiihtoladut olivat yleensä monen kilometrin pituisia. Ne kierrettiin useampaan kertaan. Kesällä käytiin uimassa jossakin maatalon rannassa, johon oli matkaa kilometrikaupalla. Ei haitannut mitään. Käytiin monta kertaa päivässä. Jos saatiin lainaksi venettä, soudeltiin välillä.
Vähän vanhempana siinä rippikoulu iän jälkeen huomattiin että ei se järvikään kulu soutamalla ;)
Vierailija kirjoitti:
Unohdit kanaviilokin.
Kanaviilokin kanssa oli mustaherukkahilloa. Verilettujen ja pinaattilettujen kanssa oli puolukkasurvosta. Myös peruna, riisi ja pasta ovat kasvispohjaisia.
Tossa on kuukauden ruuat 1970 luvulta ja jokaisessa, ei sopparuuassa, on mukana salaatti/raaste
https://www.facebook.com/photo/?fbid=10222613575279124&set=gm.248228801…
Vierailija kirjoitti:
Joillekin kasvisruoka tuntuu tarkoittavan nykyisiä teollisia lihankorvikkeita eikä lasketa perunaa, porkkanaraastetta tai vaikka joululaatikoita.
Eikä kaaleja, lanttuja, nauriita, punajuuria, papuja, linssejä, hedelmiä, marjoja
Aina oli ruoan kanssa tarjolla raasteita, sopparuoissa mukana lanttua, porkkanaa, palsternakkaa. Syötiin myös kaalilaatikkoa, hernekeittoa, puuroja kera marjakiisseli, ruismarjapuuroa ym
Lihan osuus aterioissa oli merkittävästi pienempi kuin nykyään. Siltikin vaikka meillä ruokapöydässä oli usein poroa ja riistaa, lähinnä lintuja. Hirvethän oli siihen aikaan suuria harvinaisuuksia. Naapurit kasvatti joka kesä sian. Asuimme kaupungissa omakotitaloalueella.
Kalaa syötiin meillä paljon.
Maksulliseen kouluruokaan voisi siirtyä, jos sillä saisi kunnollista proteiinia sisältävää ruokaa. Olisi kunnon lihaa ja täysipainoista vitamiinipitoista ruokaa.
En jaksa uskoa, että nykyinenkään kouluruoka olisi syynä ihmisen ylipainoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70- luvulla ei vielä syöty perunalastuja, pitsaa tai hampurilaisia. Limupullo puolitettiin kaverin kanssa.
Minä söin jo tuolloin suklaata, erilaisia karamelleja ja jäätelöä koko ajan. Limukkapullollisen sain juoda kokonaan ihan itse.
Naapurin pojalla oli sama ruokavalio. Aamiaiseksi jäätelöä, ja tietysti kun tuli koulusta lisää jädeä ja karkkeja. Äitinsä oli oikein ylpeä pulskasta pojastaan ( oli varmaan luokkansa ainoa lihava lapsi siihen aikaan) ja säälitteli meitä muita naapuruston lapsia jotka oltiin laihoja kun vanhemmat piti meitä nälässä. Sekös otti päähän minun äitiäni. Ääni muuttui kyllä tälläkin rouvalla kun pojalleen tuli ongelmia polvien kanssa ja lääkärit kehotti laihduttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sisälsi.
Aplla aika kullannu muistot.
Vierailija kirjoitti:
Maksulliseen kouluruokaan voisi siirtyä, jos sillä saisi kunnollista proteiinia sisältävää ruokaa. Olisi kunnon lihaa ja täysipainoista vitamiinipitoista ruokaa.
Olen sen verran vanha, että kouluruoka oli maksullista, kun pari vuotta ehdin oppikoulua käydä ennen peruskoulun tuloa 1978
Ei se poikennut "ilmaisesta" kouluruoasta millään tavalla silloin, tuskin nytkään. Opettajillehan kouluruoka on verotettava luontaisetu, ellei jopa maksullinen. Verotusarvo 7-10 euroa/ateria.
Että kuinka moni on valmis maksamaan 150-200 euroa lapsen kouluruuasta kuukaudessa. Tarkoittaisi varmaan paluuta omiin eväisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohdit kanaviilokin.
Sen kanssa oli aina viinimarjahyytelöä
Mustaherukkahyytelö
Lanttu/nauriskuutioita oli välipalaksi. Peltiämpärissä tuotiin tarjolle. Tämä tapahtui 80-luvulla. Jokaisen koululaisen piti myös kerätä litra puolukoita kouluun syksyllä. Niistä tehtiin puolukkahilloa koulun keittiössä.
Kyllä meillä ainakin sisälsi. Porkkana-ja lantturaastetta oli melkein aina. Puolukkasurvosta oli myös monen ruoan kanssa, eikä se ollut mitään hilloa, vaan kunnon survosta puolukasta. Usein jälkkäriksi oli omenaa palasina.
Häh? Ensin väität, ettei sisältänyt kasviksia, ja heti perään mainitset, mitä kasviksia sisälsi (porkkanaraaste ja puolukat)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset liikkuivat yleisesti ottaen paljon enemmän kuin nykyään, ei nökötetty älylaitteilla kotona, vaan leikittiin kavereiden kanssa pihalla tuntikaupalla joka päivä.
Yksikään äiti ei tullut huutamaan pihalla leikkiville lapsille että olisi pitänyt tulla syömään kasvislasagnea.
Puuroa ne söi aamuisin kuitenkin ihan kaikki. Vilja on kasvis.
Ei paistopistetuotteita, energiajuomia, proteiinivillityksiä, kalorinlaskemista, ei painonvartijoita, ei einespitsoja, ei eineshyllyjä, karkkipäivä. Ei välipalapatukoita, ei viittäsataalajia keksejä. Limpparit ja olut mahtui yhteen hyllynväliin.