Kaveri ottaa rahaa "autonsa kulumisesta" bensojen lisäksi.
Onko tämä jotenkin yleistä että jos kaveri antaa kyydin autollaan, hän maksattaa kaikki bensat (plus vähän lisää) sinulla, "koska auto kuluu". Oltiin siis molemmat menossa samaa matkaa, hän vain nouti minut reitin varrelta mukaansa. Maksoin kyllä, mutta särähtihän tuo korvaan, että 25 km matka kuluttaa autoa niin paljon että siitä pitää erikseen maksaa. 🙄 Tuntui kyllä siltä että sai olla viimenen kerta kun menen hänen kyydissään minnekään. Bussikin olisi tullut halvemmaksi. Useimmat kaverini eivät koskaan pyydä autokyydeistä mitään..
Kommentit (328)
Vierailija kirjoitti:
olisi ollut ehkä parempi maksattaa matkasta puolet sinulla + se 200m ylimääräinen koukkaus. Ja kyllähän auto kuluu. jokainen lisägramma kuluttaa autoa. Tuli mieleen, kun luin tuolta sinun ajattelevan kaverisi olevan pihi: ehkäpä olet itse samanlainen, kun hermostuit siitä, että kaverisi kehtasi pyytää sinulta kulukorvausta matkasta. Olisit voinut valita myös itse menemisen, omalla lihasvoimalla tai julkisilla tai taksilla - jos noin huolissasi olet kaverisi pihiydestä.
Kiitos vinkistä. Näinhän aloittaja sanoikin tekevänsä. T.T.eri
Vierailija kirjoitti:
Pääset hotelleissakin halvalla kun maksat vain sähköstä.
Ja sinä kavereilla , kun maksat vain kahvista ja pullasta oman osuuden, et .esim.sähköstä.
bensasta puolet jos yhdessä kuljette ja sua varten ei erillistä reittiä poikkemaa.
mutta jos lainaat häneltä autoa vain omiin tarpeisiisi, et hoida samalla hänenkin asiaa. silloin bensatankilla ja jokin ylimääräistä- tai tankki täyteen tms- reilummin jotenkin- silloin on huomioitava se ns kuluminen.
mutta jos yhteinen meno - puoliksi bensiinit tai riippuu matkasta-pituudesta- sovitusti- lounas ABC, tms hyvät kahvit jos lyhyt matka- siis pullakaffetta,jotain...
joo-o,,joskus vaan helpompaa ottaa se taksi tai bussi, ei jää kiitollisuudenvelkaa tai kuunnella- ei tarvii mitään- sitten takanapäin vali vali... mikä riittää ,,,sepä se.
Mä voin ottaa kyytiin kerran, kahdesti, kolmesti, mutta jos ei tarjota yhdelläkään kerralla puolia bensoista niin neljännellä kerralla en kerkeä hakemaan, tai tulen väärästä suunnasta, tai auto on täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän autosta on muitakin kuluja kuin pelkkä polttoaine. Hanki oma, niin huomaat.
tämä, jos erikseen kuljetettavaa vie. mutta jos jokatapuksessa auton omistajakin on pakko mennä paikkaan x, yksin ajaa sinne ja ei tarvitse erikseen mutkan kautta hakea ketään- niin silloin bensat puolkiksi.
ja ne keissit ihan eri jos lainaat toiselta autoa vain omiin tarkoituksiin, tankki täynnä palautat, ellei ole 2km postista jokin paketti- silloin reilusti kulutuksen mukaan tuolle välille kiitos bonusta- kun lainasit.
auto kuluu yhtälailla kutakuinkin ilman teknistä labraa, onko kyysissä vain kuski vai tuleeko kaveri etupenkille -jos sama matka heillä.
Mulla kaveri otti nokkiinsa kun sanoin että nähdään paikan päällä teatterilla ja tulin bussilla. Halvemmalla pääsen noin kuin maksamalla hänelle bensarahoja, etenkin kun meillä päin teatteri- ja keikkalippuihin usein sisältyy julkisen liikenteen lippu tapahtumapäivänä. Kaveri ei periaatteesta kulje julkisilla.
Vierailija kirjoitti:
Arvostelijoille tiedoksi että minun noutamiseni toi ehkä 200 metriä lisää matkaa, ja oltiin tosiaan molemmat menossa kyseiseen kohteeseen. Hän ei siis vain ollut kuskina vaan olisi ajanut sinne itsekin. Kiva tietää että auton omistajat on näin pihiä sakkia että minun persus penkissä kuluttaa autoa niin paljon että siitä pitää ottaa erikseen hintaa. 😆
Ethän sinä tuntemattomien kyytiin mennyt. Kyllä sinä tiesit minkälainen hän on rahankäytössä.
Kun en mene ystävän kyytiin, kysyn aina etukäteen mitä minun osuus on matkasta.
Odotitko pääseväsi ilmaiseksi ?
Oltiin kerran hyvin pihin työkaverin kyydissä. Menimme koulutukseen ja hän lähti töistä ja jätti ihmiset pois bussipysäkeillä, kiertoa tuli vain pari metriä.
Hän oli etukäteen kysynyt pomolta saako mennä autolla ja saada km korvaukset ja ilmoitti voi ottaa jonkun töistä kyytiin. Auto oli täynnä, takapenkillä oli tunnelmaa ja matkalla selitti samaa, auto kuluu.
Me muut oltiin jo puhuttu asia etukäteen ja vastasin joo, tää on puhuttu jo pomon kanssa .
Hän siis olisi halunnut meiltä bensarahat, jokaiselta, xx euroa ja yhden maksun summalla olisi auto mennyt edestakaisin.
jälkikäteen sanoin hei, sä sait km korvaukset, ootko nyt ihan varma, että tarviit lisää. Seuraavassa kk palaverissa pomo kiitti kuskia, kun otti auton täyteen ihmisiä.
Pummihan kuittaa taksinsa luennoimalla matkan ajan auton tarpeettomuudesta ja haitallisuudesta.
"Maksattaa kaikki bensat" = jos matka oli 25 km ja oletetaan, että bensaa kuluu vaikka nyt 6l/100km, niin sitä kului tällä matkalla 1,5 litraa (tai jos matkat oli 25km + 25km, niin 3 litraa). Bensan litrahinta on hitusen alle kaksi euroa. Tällä logiikalla hän laskutti sinulta joko kolme tai kuusi euroa matkan kokonaispituudesta riippuen. Sekö on sinusta liikaa?
Mulle tulee näin autonomistajana seuraavia ajatuksia mieleen:
- Itse en ystäviltä pyydä mitään kyydeistä. Mutta mulla on hyvä rahatilanne ja helppoa saada rahaa sekä säästöön että sijoituksiin. En ala mitään euroja ystäviltä perimään. Mutta jos jollain vähävaraisemmalla on tiukkaa, niin ymmärrän hyvin, että alkaa. Auton omistaminen on todella kallista! Bensa on siinä ihan sivukustannus.
- Jotkut ihmiset eivät halua itse omistaa autoa, mutta haluavat kyllä hyötyä toisten autoista ja kyydeistä. Jos joku kovin usein olisi ilmaisten kyytien perässä eikä olisi mikään sydänystävä pulassa, niin todellakin alkaisin laskuttaa häntä ihan tuntuvasti. En ole mikään kuski. En, vaikka mentäisiin samalle suunnalle.
- Ja tämä samalle suunnalle meneminen: kyytiin tuleva tykkää ajatella, että "eihän siitä ole mitään vaivaa", kun samalle suunnalle mennään. No on siitä. Pitää osata sanoa sille toiselle lähtöaika ja pysyä siinä. Ehkä käydä hakemassa, mahdollisesti odotella sitä toista. Minä omistan auton juuri siksi, että olisin aikatauluista mahdollisimman vapaa ja voin lähteä liikkeelle silloin, kun satun lähtemään. Minusta on stressaavaa joutua miettimään lähtöaikatauluja ja lupailla jotain tiettyä aikaa. Totta kai ystävien takia olen valmis näkemään tämän vaivan, mutta toivon, että he myös näkevät sen ja arvostavat sitä. Eivätkä suhtaudu ap:n lailla.
Ei tuo todellakaan yleistä ole, toisin kuin täällä moni tuntuu ajattelevan tai ehkä vaan haluavat heittää " vettä myllyyn" ja ärsyttää aapeeta.
Eri asia, jos joku esim.kulkisi jatkuvasti työmatkoja toisen kyydillä, niin sitten siinä korvauksessa tulisi huomioida muitakin kustannuksia.
Satunnaiset kaverikyydit ja vielä jos mennään yhdessä samaan paikkaan, ettei ole tarkoitus vaan olla kuskina, ei ole hyvän tavan mukaista rahastaa muista kustannuksista.
Ei meillä ainakaan ole tuollaista ollut kellään ystäväpiiristä tapana. Itse en ole huolinut edes bensarahaa, jos ystävä on soittanut autonsa hajonneen ja tarvitsevansa kyytiä töihin seuraavana päivänä, kun on kerta ollut osapuilleen sama matka. Muutaman kilometrin koukkaus ei minunkaan, pienituloisen ihmisen maailmaa ja taloutta kaada.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vähän kaksipiippuinen juttu. Ystäviä autetaan toki ilmaiseksikin tai nimellisellä korvauksella.
Mutta sitten on näitä rajattomia "ystäviä", jotka rakentavat elämänsä täysin lokkeilun varaan.
Tätä mietin. En lukenut ketjua, enkä laskuttaisi ystävälläni yhtään mitään, jos samaa matkaa mentäisiin. Mutta väistämättä tulee mieleen yksi tuttavaperhe, joilla on lähes aina jonkun auto lainassa. He kehuskelevat kovaan ääneen, miten eivät hanki autoa ilmastosyistä. Mutta lainaavat toisten autoja koko ajan. Kyllähän siinä säästää pitkän pennin kun ei tarvitse maksaa auton huoltoja, ei vakuutuksia, korjauksia jne. vaan aina ruikuttaa muilta lainaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä itse olen töissä käyvä ihminen, ystävä on pienituloinen jolla ei ole varaa autoon, usein kysyn häneltä haluaako tulla isompaan kauppaan tekemään ns. Isot painavat ostokset niin minä voin kuskata.
Hän usein keittää minulle kahvit ja tarjoaa itse leipomaa pullaa.
Ei tulisi mieleenkään veloittaa ystävältä bensarahoja, kun tiedän että hänellä on nyt tiikka tilanne.
Sinä tarjoat kyytiä. Ystäväsi ei soita sulle ja komenna sua huomenna (ainoa aamu viikossa kun saisit nukkua pitkään) kuskiksi jonnekin hevonperseen pihamarkettiin vesisateessa kun siellä on 10 sentin alennus hevonpaskasta.
Mä tein kanssa noin, olin avuksi ilman korvausta, olin myös aina se joka meni kylään kun matka oli hankala julkisilla. Kaveri sitten sai ostettua auton.... meni vuosi ja hän ei ollut kertaakaan tullut mun luo kylään. Siinä kohtaa totesin ystävyyden olleen ja olevan hyvin yksipuolista, joten siitä se välien hiipuminen alkoi.
Johonkin se kamelin selkä katkeaa. Itellä kans kokemusta. Kuljin melkein 20 vuotta kaverin luo pitkän matkan päähän kerran vuodessa, joskus kaksi. Hän kävi kerran luonani tuona aikana. Viime vuonna en enää mennyt vaan ilmoitin että teen tänä vuonna muita reissuja, tervetuloa tänne.
Ei tullut.
Loukkasin itseni vuoden lopulla sairaalakuntoon enkä todellakaan ole vielä pitkään aikaan reissukunnossa. Nyt kaveri sanoi tulevansa itse luokseni jos en pääse sinne.
Saas nähdä kuinka käy, mutta sen sanon että jos ei edes nyt tule itse tännepäin niin kertaakaan en enää hänen luokseen matkusta.
Sen verran liittyy asiaan että minä olen maksanut tuhansia euroja matkakustannuksina kaveruuden ylläpitämisestä, omalla autolla, junalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vähän kaksipiippuinen juttu. Ystäviä autetaan toki ilmaiseksikin tai nimellisellä korvauksella.
Mutta sitten on näitä rajattomia "ystäviä", jotka rakentavat elämänsä täysin lokkeilun varaan.
Tätä mietin. En lukenut ketjua, enkä laskuttaisi ystävälläni yhtään mitään, jos samaa matkaa mentäisiin. Mutta väistämättä tulee mieleen yksi tuttavaperhe, joilla on lähes aina jonkun auto lainassa. He kehuskelevat kovaan ääneen, miten eivät hanki autoa ilmastosyistä. Mutta lainaavat toisten autoja koko ajan. Kyllähän siinä säästää pitkän pennin kun ei tarvitse maksaa auton huoltoja, ei vakuutuksia, korjauksia jne. vaan aina ruikuttaa muilta lainaksi.
Kuka uskaltaa lainata? Minua ainakin harmittaisi, jos auto sitten kolaroidaan vaikka vakuutukset ovat. Olen joskus lähtenyt kuskiksi, mutta autoa en ikinä lainaa kellekään.
kotiympäristössäni on ihan työssäkäyvä keski-ikäinen nainen, joka lokkeilee aina toisten kustanuksella. jos näkee jonun tutun menevän autoonsa kauppakassin kanssa, niin hän heti kysäisee pääsisikö samaa matkaa, kun tulee niin painavat ostokset. Kauppa on noin kilometrin päässä ja linja-autot kulkee sinne noin 20 minuutin välein.
Jos on taloyhtiössä mikään tapahtuma, jossa on tarjoiluja, niin hän pitää huolta siitä, että ensimmäisenä sanoo voivansa viedä ylimääräiseksi jääneet ruoat kotiinsa - ettei tarvi niitä heittää roskiin. Pitää näin huolta siitä ettei muut ehdi esittää samaa toivetta.
Hän ei itse edes ehkä tajua miten lokkeilee ympäriinsä, mutta ihmiset kun ei kehtaa sanoa tuolle rajattomalle ihmiselle ettei tuollainen käytös ole kohteliasta, niin se vain jatkuu.
Itse olen hälle sanonut, että tottakai pääset samalla kyydillä kauppaan. Kulut ovat 3,5 euroa. Kun auto kuluu ja bensaakin menee ja pitää sitten odotellakin sinua. Hän sitten aina valitsee mieuummin bussin näissä tilanteissa, kun sillä pääsee alle 3 euron. Muille hän sitten kertoo, että kun se yksi naapuri on niin pihi, että pyytää maksuakin kauppakyydisteistä vaikka itse on menossa samaa kauppaan :D.
Vierailija kirjoitti:
Arvostelijoille tiedoksi että minun noutamiseni toi ehkä 200 metriä lisää matkaa, ja oltiin tosiaan molemmat menossa kyseiseen kohteeseen. Hän ei siis vain ollut kuskina vaan olisi ajanut sinne itsekin. Kiva tietää että auton omistajat on näin pihiä sakkia että minun persus penkissä kuluttaa autoa niin paljon että siitä pitää ottaa erikseen hintaa. 😆
Mene jatkossa julkisilla tai osta oma auto. Kukahan se tässä on pihi kun julkiset ei kelpaa mutta omaa autoa ei voi millään hankkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene jatkossa julkisilla tai osta oma auto. Kukahan se tässä on pihi kun julkiset ei kelpaa mutta omaa autoa ei voi millään hankkia.
"Harva tajuaa autoilun todellista hintaa. Se on tosiaan paljon enemmän kuin bensakulut. Ja ihan jokainen kilometri lasketaan."
Eihän tämän foorumin upea lainaus-toiminto taaskaan toimi, joten tehdään tämä(kin) käsin.
Noista autoilun kustannuksista, niin sellainen hyvä nyrkkisääntö on että jos ajaa yhtään tuoreemmalla autolla, niin autoilun kokonaiskustannukset ovat aika helposti siellä 0,40 - 0,50 snt/km paikkeilla, kun mukaan lasketaan aivan kaikki, myös arvonalenema.
Siitä huolimatta, pakko myöntää että mä en muista ottaneeni itse kavereiltani, tai puoli tutuiltakaan, liiemmin maksua, jos kuljetaan muutama kymmenen kilsaa ja jos olisin joka tapauksessa ollut samaan paikkaan menossa. Mutta meitä on moneen junaan.
Tässä vinkit tulevaisuuden varalle.
Kun sovitaan yhdessä menevänne jonnekin, bensat maksetaan puoliksi mikäli molemmilla olisi auto mutta päätetään mennä sillä kertaa sillä autolla. Jos vain toisella on auto ja hän kuskaa, niin kuskille pullakahvit kiitokseksi siihen päälle siitä että muutoin reissu ei olisi onnistunut.
Jos mennään työmatkaa kimpalla usein, niin maksetaan kimppakyytimaksu, googlella löytyy laskuri. Huomioidaan matkakorvaukset jne
Jos mennään satunnaisesti samaa matkaa niin kyytiläinen tarjoutuu maksamaan mitä kuski pyytää, mutta kuski ei kehtaa pyytää mitään, joten kyytiläinen antaa väkisin nimellisen summan jotta ei jää velkaa välille, ja voi päästä toistekin kyydissä, mutta tosiaan sitten vain satunnaisesti.
Jos molemmilla on autot niin vuorotellaan eikä makseta toisille mitään.
Meillä on yya sopimus isäni ja yhden kaverini kanssa, eli kuskaillaan max 20km matkoja toisiamme ilmaiseksi, ja aina voi luottaa siihen että pääsee vaikka sairaalaan tai autoa huollosta hakemaan mikäli ajoissa sovitaan eikä muuta ole.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo todellakaan yleistä ole, toisin kuin täällä moni tuntuu ajattelevan tai ehkä vaan haluavat heittää " vettä myllyyn" ja ärsyttää aapeeta.
Eri asia, jos joku esim.kulkisi jatkuvasti työmatkoja toisen kyydillä, niin sitten siinä korvauksessa tulisi huomioida muitakin kustannuksia.
Satunnaiset kaverikyydit ja vielä jos mennään yhdessä samaan paikkaan, ettei ole tarkoitus vaan olla kuskina, ei ole hyvän tavan mukaista rahastaa muista kustannuksista.
Ei meillä ainakaan ole tuollaista ollut kellään ystäväpiiristä tapana. Itse en ole huolinut edes bensarahaa, jos ystävä on soittanut autonsa hajonneen ja tarvitsevansa kyytiä töihin seuraavana päivänä, kun on kerta ollut osapuilleen sama matka. Muutaman kilometrin koukkaus ei minunkaan, pienituloisen ihmisen maailmaa ja taloutta kaada.
NÄin juuri. Lisäksi tuollainen toiminta tuo yhteisöllisen kokemuksen ja tunteen siitä että minusta välitetään ja autetaan enkä jää yksin. Kun kaikki tekevät näin niin meillä on täällä paremi asua ja elää