Kaveri ottaa rahaa "autonsa kulumisesta" bensojen lisäksi.
Onko tämä jotenkin yleistä että jos kaveri antaa kyydin autollaan, hän maksattaa kaikki bensat (plus vähän lisää) sinulla, "koska auto kuluu". Oltiin siis molemmat menossa samaa matkaa, hän vain nouti minut reitin varrelta mukaansa. Maksoin kyllä, mutta särähtihän tuo korvaan, että 25 km matka kuluttaa autoa niin paljon että siitä pitää erikseen maksaa. 🙄 Tuntui kyllä siltä että sai olla viimenen kerta kun menen hänen kyydissään minnekään. Bussikin olisi tullut halvemmaksi. Useimmat kaverini eivät koskaan pyydä autokyydeistä mitään..
Kommentit (328)
No hän ei halua, että alat jatkuvasti pumpata kyytiä.
No osta oma niin ei tarvitse olla muiden armoilla. Voisiko olla että hän ei haluaisi kuskata sinua...
Tämähän on iänvanha toistuva aloitus.
-5/5
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ihan reilu jako, että kyydissä oloja maksaa bensat, minä auton muut kulut. Mutta enempää kuin bensat en pyydä, jos muutenkin olen menossa ko. paikkaan.
Kavereiden kanssa kuljetaan usein vuorotellen kunkin kyydillä ja on sovittu, että kukaan ei maksa mitään, vaan tosiaan vuorotellen ajetaan.
No on kyllä minusta vähän ahneenpuoleista maksattaa kaikki bensakulut kyytiläisellä, jos siis kyseessä myös oma matka ja omat matkakulut myös. Varsinkin nyt ystävältä.
Mielestäni asianmukaista ja reilua on laittaa matkakulut puoliksi. Kaikkia auton kuluja ei voi satunnaisen kyytiläisen osuudeksi myöskään laskea. Toki vähän kuskin "vaivanpalkkaa" on kyytiläisen hyvä lisätä osuuteensa.
Mutta ahnetta on myös kyytiläisen olettaa, että kuski maksaa yleensä molempien matkakulut.
Taitaa nyt olla niin, että aloituksen tilanteessa on kohdanneet kaksi ahnetta toisilla maksattajaa, eri puolilta katsottuna. Kuski pyysi kaikkien bensaulujen päälle ap:lta vielä ekstraa (maksatti kaikki yhteiset matkakulut toisella), ja toisaalta ap on tottunut ja on pitänyt lähes itsestäänselvyytenä, että kuski maksaa hänenkin osuutensa matkakuluista.
Tai ken tietää, ehkä kaikkien matkakulujen pyytäminen oli tältä ap:n kuskilta nyt vastaveto ap:n aiempaan toimintamalliin, missä hän on olettanut kuskin maksavat kaikki yhteisen matkan kulut.
Joku kirjoitti, että köyhien ongelmia, niin ehkä vähän näinkin, sillä köyhälle matkustaminen on kallista. Ei kaikilla ole varaa tarjota rahallisesti ystäville niin paljoa, varsinkaan vähän päästä, vaan tällaiset matkakulut jaetaan siksi yleensä reilusti tasan. Kimppakyydissä pitäisi molempien säästää ja saada etua, ei vain toisen.
Vierailija kirjoitti:
Autoton ei välttämättä ymmärrä, kuinka paljon noita kyyti- ja kuskauspyyntöjä voi tulla, jos on paljon autottomia kavereita. Eihän se yksi kerta harvoin tietenkään tunnu missään, ihan mielellään, mutta kyllä siinä alkaa olla aika isokin rahallinen ero vaikkapa köyhemmälle ihmiselle, että pyytääkö osuuden bensarahoista vai ei. Minusta aika yksinkertainen perussääntö on, että matkakulut jaetaan.
Tietty jos on varakkaampi niin voi ollakin hövelimpi. On kohteliasta silti tarjota bensarahaa, vaikka toinen kieltäytyisikin. Tai jos on muuta vastavuoroisuutta, niin sitten myös eri.
Kyllä se kyytsääminen ja toisten noukkiminen ja odottelu ja ajan sopimiset tms on vähän eri asia, kuin itse ajella miten huvittaa. Ihan kivaa, jos ei pidetä itsestäänselvytenä.
Ehkä kannattaa sitten vähän karsia sitä kaveriporukkaa, jos siellä on autottomia häiriöksi asti?
Vierailija kirjoitti:
Arvostelijoille tiedoksi että minun noutamiseni toi ehkä 200 metriä lisää matkaa, ja oltiin tosiaan molemmat menossa kyseiseen kohteeseen. Hän ei siis vain ollut kuskina vaan olisi ajanut sinne itsekin. Kiva tietää että auton omistajat on näin pihiä sakkia että minun persus penkissä kuluttaa autoa niin paljon että siitä pitää ottaa erikseen hintaa. 😆
No miksi et mennyt bussilla ?
No v*ttuako aina pummaat autokyytiä? Kyydin pummaajat ovat todella rasittavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo todellakaan yleistä ole, toisin kuin täällä moni tuntuu ajattelevan tai ehkä vaan haluavat heittää " vettä myllyyn" ja ärsyttää aapeeta.
Eri asia, jos joku esim.kulkisi jatkuvasti työmatkoja toisen kyydillä, niin sitten siinä korvauksessa tulisi huomioida muitakin kustannuksia.
Satunnaiset kaverikyydit ja vielä jos mennään yhdessä samaan paikkaan, ettei ole tarkoitus vaan olla kuskina, ei ole hyvän tavan mukaista rahastaa muista kustannuksista.
Ei meillä ainakaan ole tuollaista ollut kellään ystäväpiiristä tapana. Itse en ole huolinut edes bensarahaa, jos ystävä on soittanut autonsa hajonneen ja tarvitsevansa kyytiä töihin seuraavana päivänä, kun on kerta ollut osapuilleen sama matka. Muutaman kilometrin koukkaus ei minunkaan, pienituloisen ihmisen maailmaa ja taloutta kaada.
NÄin juuri. Lisäksi tuollainen toiminta tuo yhteisöllisen kokemuksen ja tunteen siitä että minusta välitetään ja autetaan enkä jää yksin. Kun kaikki tekevät näin niin meillä on täällä paremi asua ja elää
Aika usein se "autettava" on persoonana sellainen ettei koskaan saa minkäänlaista vastapalvelusta.
Vierailija kirjoitti:
Autoilijat on ahneita. Pahin kokemukseni oli kun ex halusi että mää tuun tapaan sen vanhempia jonnekin hiivatin kauas ja sitte se laskutti multa puolet bensoista.
Selittää miksi on ex.
Vierailija kirjoitti:
Ap voisi kertoa viimein, paljonko maksoi tuolta 25 km matkalta. (vai oliko edestakaisin ja 50 km)
Aika epäkohteliasta, jos itse ei koskaan tarjoa bensarahoja, vaikka kulkee toisten kyydeillä useinkin. Tai tarjoa vastavuoroisesti vaikka joitain muuta takaisin.
Aloittajalle vielä vinkki, että jos liftaa, niin sitten ei tarvi maksaa. Tosin kovin tiukkoja aikatauluja ei sitten voi olla.
Itse tarjoan kahvilassa vaikka pulla kahvit tai jotain jos joku tuommonen 50 km reissu. Siis jotain 10 e verran. Joskus myös kysyn tai tarjoan rahaa. Toki joku hyvin varakas sukulainen ei ikinä ota senttiäkään. Loukkaantuisi jos tarjoaisin.
Vierailija kirjoitti:
Pummihan kuittaa taksinsa luennoimalla matkan ajan auton tarpeettomuudesta ja haitallisuudesta.
vihreiden liikkuminen on ekologista silloin, kun pummii kyydin muilta. silloinhan se auton omistaja on se paha ilmaston pilaaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autoton ei välttämättä ymmärrä, kuinka paljon noita kyyti- ja kuskauspyyntöjä voi tulla, jos on paljon autottomia kavereita. Eihän se yksi kerta harvoin tietenkään tunnu missään, ihan mielellään, mutta kyllä siinä alkaa olla aika isokin rahallinen ero vaikkapa köyhemmälle ihmiselle, että pyytääkö osuuden bensarahoista vai ei. Minusta aika yksinkertainen perussääntö on, että matkakulut jaetaan.
Tietty jos on varakkaampi niin voi ollakin hövelimpi. On kohteliasta silti tarjota bensarahaa, vaikka toinen kieltäytyisikin. Tai jos on muuta vastavuoroisuutta, niin sitten myös eri.
Kyllä se kyytsääminen ja toisten noukkiminen ja odottelu ja ajan sopimiset tms on vähän eri asia, kuin itse ajella miten huvittaa. Ihan kivaa, jos ei pidetä itsestäänselvytenä.
Ehkä kannattaa sitten vähän karsia sitä kaveriporukkaa, jos siellä on autottomia häiriöksi asti?
Jaa, no miksi minä kavereita karsisin, jos voidaan tehdä niin, että maksetaan kimppamatkat reilusti yhdessä. vin-vin.
Varsinaista ongelmaa ei ole, kun saa suunsa auki ja kertoo, että kustannukset jaetaan yhteiskyydeissä. Ja toisen kuskauksissa kaikki kulut ja vähän ekstraa. Ei myöskään joka reissulle tarvi kuskiksi lähteä, vaikka pyydetään, jos itselle ei sovi. Vastavuoroisuus tavalla tai toisella on tässäkin myös se juttu.
Mukavaa ja olennaista on se, että kyytiläisetkin ymmärtää arvostaa kuskaamista, eikä pidä minään itsestäänselvyytenä. Sellainen kaveri saattaakin jäädä pois, tai ainakin kyydittä jatkossa, joka toisin toimii.
Hätätilanteessa ja poikkeustilanteessa tietenkin ystävää autetaan. Iso osa kimppaamatkoista ja kuskailuista on muuta.
Ymmärrettävää että ärsyttää olla ilmainen taksikuski.
Siis olen vapaaehtoisesti ostanut auton omiin tarpeisiini ja hyväksynyt silloin sen ylläpitokulut. Ei ole normaalia alkaa laskuttaa niitä satunnaisilta kyytiläisiltä, ne kulut eivät liity kyydissä istumiseen mitenkään. Vain säännöllisissä ja sovituissa kuljetuksissa tämä tulee kyseeseen.
En minäkään maksaisi lapsen- tai koiravahdille kuluneista kengistä tai muusta, vaan siitä heidän tekemästään työstä tai toisin sanoen, "vapaa-ajan menetyksestä". En veloita ystäviltäni korvieni kulumisesta kun kuuntelen heidän juttujaan jne. Tämä olisi moraalitonta, yksiselitteisesti ahnetta toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitokset vastaajille. Sain kyllä hyvän kuvan autonomistajien mielenlaadusta. Seuraavan kerran kaveri saa kyllä maksattaa bensansa jollain muulla. Itse kuljen ihan tyytyväisenä julkisilla. Tässä oli kyseessä yksittäinen matka, yleensä sovimmekin tapaamisen paikan päälle. Toinen kaveri jolta "pummin" matkoja, tekee sen mielellään, ja kysyy itse haluanko tulla samalla kyydillä, eikä hän ole heti ajattelemassa että yritän hyötyä hänestä jotenkin. Kaverille tarjoaminen on vastavuoroista, mutta monet teistä vastaajista veloittaa varmaan kahvittelustakin kahvikupin hinnan kavereiltaan.
"Tässä oli kyseessä yksittäinen matka, yleensä sovimmekin tapaamisen paikan päälle."
Ehkä sinulle oli kyseessä yksittäinen matka, mutta voi olla, että kuskiystävällesi näitä yksittäisiä matkoja ja kuskauksia on vähän päästä?
Vaikka minunkin mielestäni matkakulut jaetaan puoliksi, ei niin, että jompikumpi maksaa kokonaan.
Eri asia, jos kuski ei huoli korvausta ja haluaa tarjota matkan, tai tosiaan on muunlaista vastavuoroisuutta.
Mutta ei voi olettaa, että aina vain siivellä kulkisi toisten kyydeillä "kun toinen oli menossa samaan paikkaan" tms.
Kieltämättä erikoinen "ystävä" sulla. Se, että maksoit jo bensat, niin olisi saanut riittää.
Itse en kehtaisi edes pyytää ystävältä bensarahaa, jos samaan suuntaan meno ja vieläpä yhdessä ollaan menossa kahville tms.
Mä pyöristän bensarahat aina yläkanttiin. Ne jotka kyselee kulutusta ja laskeskelee siitä osuuttaan saa etsiä toisen kyydin. Joksinen autoileva tietäå että kulutus paperilla ja kulutus tien päällä on eri asioita. Esimerkiksi ilmastointi kuluttaa bensaa jne.
On tietenkin tapsuksia jolloin en edes kysele bensarahoja. Oikeastaan aika harvoin enää tulee tarvetta ketään minnekään kuskata. Ksikilla on omat autot ja aikataulut.
Vierailija kirjoitti:
Siis olen vapaaehtoisesti ostanut auton omiin tarpeisiini ja hyväksynyt silloin sen ylläpitokulut. Ei ole normaalia alkaa laskuttaa niitä satunnaisilta kyytiläisiltä, ne kulut eivät liity kyydissä istumiseen mitenkään. Vain säännöllisissä ja sovituissa kuljetuksissa tämä tulee kyseeseen.
En minäkään maksaisi lapsen- tai koiravahdille kuluneista kengistä tai muusta, vaan siitä heidän tekemästään työstä tai toisin sanoen, "vapaa-ajan menetyksestä". En veloita ystäviltäni korvieni kulumisesta kun kuuntelen heidän juttujaan jne. Tämä olisi moraalitonta, yksiselitteisesti ahnetta toimintaa.
Pikkasen lähti sulla laukalle 😂
Vierailija kirjoitti:
Ihan riippuu siitä millä perusteella sitä satunnaista kyyditetään. Jos se on joku hänen ikeareissunsa joka ei kiinnosta minua lainkaan, niin kyytiläinen maksaa ja tarjoaa ne kahvit. Jos olen itse pyytänyt seuraksi niin minä maksan. Jos yhdessä sovitaan molempia kiinnostava reissu, niin kulut puoliksi.
Me lainataan lapsille. Lapsia on 3.