Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveri ottaa rahaa "autonsa kulumisesta" bensojen lisäksi.

Vierailija
05.03.2026 |

Onko tämä jotenkin yleistä että jos kaveri antaa kyydin autollaan, hän maksattaa kaikki bensat (plus vähän lisää) sinulla, "koska auto kuluu". Oltiin siis molemmat menossa samaa matkaa, hän vain nouti minut reitin varrelta mukaansa. Maksoin kyllä, mutta särähtihän tuo korvaan, että 25 km matka kuluttaa autoa niin paljon että siitä pitää erikseen maksaa. 🙄 Tuntui kyllä siltä että sai olla viimenen kerta kun menen hänen kyydissään minnekään. Bussikin olisi tullut halvemmaksi. Useimmat kaverini eivät koskaan pyydä autokyydeistä mitään.. 

Kommentit (328)

Vierailija
301/328 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Useimmat kaverini eivät koskaan pyydä autokyydeistä mitään.. "

hiton pummi

Ja haukkuu muita piheiksi, jos joku kehtaa pyytää rahaa kuskauksesta. 🤣🤣🤣

Vierailija
302/328 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 km matka eli sanotaan 2 litraa bensaa x 2 euroa/litra= 4 euroa.

Tuon voi pyöristää vioseen, niin avulias autoilija on päässyt tekemään reissun ilman polttoainekustannuksia.

Kaikki muu kulu olisi joka tapauksessa langennut autoilijan kontolle, koska oli menossa samaan paikkaan kuin ap.

Täytyy sanoa, että kyllä on kovaa yritystä tehdä elämästä vaikeaa, jos kaikesta pitää nillittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/328 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis olen vapaaehtoisesti ostanut auton omiin tarpeisiini ja hyväksynyt silloin sen ylläpitokulut. Ei ole normaalia alkaa laskuttaa niitä satunnaisilta kyytiläisiltä, ne kulut eivät liity kyydissä istumiseen mitenkään. Vain säännöllisissä ja sovituissa kuljetuksissa tämä tulee kyseeseen.

En minäkään maksaisi lapsen- tai koiravahdille kuluneista kengistä tai muusta, vaan siitä heidän tekemästään työstä tai toisin sanoen, "vapaa-ajan menetyksestä". En veloita ystäviltäni korvieni kulumisesta kun kuuntelen heidän juttujaan jne. Tämä olisi moraalitonta, yksiselitteisesti ahnetta toimintaa.

Yleisesti ottaen, kyllä autoilun matkakuluihin nämä muutkin kustannukset kuuluu. Matkakulut muodostuu bensan lisäksi auton muista ylläpito-, käyttö-, ja korjauskustannuksista. Ilman näitä muita maksuja ja välttämättömiä toimia, ei se auto olisi ajossa.

Samaa mieltä siitä, ettei satunnaiselta kyytiläiseltä voi kaikkea tietenkään laskea mukaan, auton osto on oma valinta ja omiin tarpeisiin pääasiassa hankittu, mutta kyllä vähän jotain muutakin pitäisi kyytiläisen osata matkakuluissa ja vaivassa huomioida, kuin vain pelkkä menovesi. Jos on sovittu, että matkakulut puolitetaan, mikä on mielestäni se oletusarvo, ellei muuta ole sanottu. Eli puolet bensakuluista ja vähän päälle.

On myös vähän eri asioita, jos toinen tarjoaa itse kyytiä "pääset samalla" vs. olet itse pyytänyt päästä kyydillä, tai sovitaan tasaveroisesti kimppakyydistä.

Ystävälle voi toki haluta joskus tarjota kaikenlaista. Mutta vrt. jos minä ostan pullakahvit tällä kertaa, niin ehkä sinä haluat tarjota ensi kerralla. Sama matkakuluissa. Jos silloin tällöin kulkee kyydillä, niin aika kiva, jos joku kerta vaikka tankkaa auton tms. 

Vierailija
304/328 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisit kaunis nainen niin ei maksaisi mitäån

T, mies

Juuri näin,kaunottarelle kaikki on ilmaista.T.Herrasmies

Vierailija
305/328 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin joku päivittäinen kuimppakyyti on hankalaa, kun pitää tietää mihin aikaan pääsee aamulla liikkeelle tai laittaa sinne räntäsateiselle bussipysäkille viestiä että menee vielä vartti koska X. Sama kotiin lähtiessä, joskus pitää joku homma tehdä loppuun vaikka olisi 5 kimppakyytiläistä auton vieressä venaamassa. Ja ilmoitella sairastumiset, vapaapäivät, postipaketit ja kauppareissut... en alkaisi moiseen säätöön ilman tuntuvaa korvausta.

Vierailija
306/328 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halooo! Tässä nyt oli kaveri, eikä  vieras ihminen. Mitä sitten kun se kaveri itse tarvitse kantoapua tai ym. TA sitten laskee tuntitaksan? Onpa kummallista sakkia täällä.

Vierailija
307/328 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin se auto muka kuluu. Onko se tehty paperista niin että ajaessa siitä hioutuu osia irti. Kyllä sulla Ap on typerä autonomistajat kaverina.

Vierailija
308/328 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin joku päivittäinen kuimppakyyti on hankalaa, kun pitää tietää mihin aikaan pääsee aamulla liikkeelle tai laittaa sinne räntäsateiselle bussipysäkille viestiä että menee vielä vartti koska X. Sama kotiin lähtiessä, joskus pitää joku homma tehdä loppuun vaikka olisi 5 kimppakyytiläistä auton vieressä venaamassa. Ja ilmoitella sairastumiset, vapaapäivät, postipaketit ja kauppareissut... en alkaisi moiseen säätöön ilman tuntuvaa korvausta.

Tämä!!!

Vierailija
309/328 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen joka tapauksessa menossa samaan tapahtumaan/tilaisuuteen ja otan kaverin kyyttiin matkan varrelta, en kyllä yleensä ota matkasta mitään. Ellei nyt kyseessä ole monen sadan kilsan matka.

Vastavuoroisesti mennään kaverin autolla seuraavalla kerralla.

Vierailija
310/328 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdota kimppakivaa maksuksi 

Vierailija
311/328 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis olen vapaaehtoisesti ostanut auton omiin tarpeisiini ja hyväksynyt silloin sen ylläpitokulut. Ei ole normaalia alkaa laskuttaa niitä satunnaisilta kyytiläisiltä, ne kulut eivät liity kyydissä istumiseen mitenkään. Vain säännöllisissä ja sovituissa kuljetuksissa tämä tulee kyseeseen.

En minäkään maksaisi lapsen- tai koiravahdille kuluneista kengistä tai muusta, vaan siitä heidän tekemästään työstä tai toisin sanoen, "vapaa-ajan menetyksestä". En veloita ystäviltäni korvieni kulumisesta kun kuuntelen heidän juttujaan jne. Tämä olisi moraalitonta, yksiselitteisesti ahnetta toimintaa.

Yleisesti ottaen, kyllä autoilun matkakuluihin nämä muutkin kustannukset kuuluu. Matkakulut muodostuu bensan lisäksi auton muista ylläpito-, käyttö-, ja korjauskustannuksista. Ilman näitä muita maksuja ja välttämättömiä toimia, ei se auto olisi ajossa.

Samaa mieltä siitä, ettei satunnaiselta kyytiläiseltä voi kaikkea tietenkään laskea mukaan, auton osto on oma valinta ja omiin tarpeisiin pääasiassa hankittu, mutta kyllä vähän jotain muutakin pitäisi kyytiläisen osata matkakuluissa ja vaivassa huomioida, kuin vain pelkkä menovesi. Jos on sovittu, että matkakulut puolitetaan, mikä on mielestäni se oletusarvo, ellei muuta ole sanottu. Eli puolet bensakuluista ja vähän päälle.

On myös vähän eri asioita, jos toinen tarjoaa itse kyytiä "pääset samalla" vs. olet itse pyytänyt päästä kyydillä, tai sovitaan tasaveroisesti kimppakyydistä.

Ystävälle voi toki haluta joskus tarjota kaikenlaista. Mutta vrt. jos minä ostan pullakahvit tällä kertaa, niin ehkä sinä haluat tarjota ensi kerralla. Sama matkakuluissa. Jos silloin tällöin kulkee kyydillä, niin aika kiva, jos joku kerta vaikka tankkaa auton tms. 

Kyllä minä pitkissä matkoissa itsekin vähän lasken, kannattaako mennä autolla vai julkisilla. Mutta jos olen menossa kotikaupunkiin x00 kilometrin päähän ja ilmoitan kavereille että autossa on tilaa, en minä missään tapauksessa veloita mitään muuta kuin asianmukaisen osuuden bensoista. Olenhan itse tarjonnut kyytiä, ehkä vielä joku toinenkin ajaa osan matkaa ja se helpottaa minuakin. Matkahan olisi minulle kalliimpi ilman kyytiläisiä. Ei auton ylläpito kuulu kyytiläisille, hehän voisivat mennä julkisillakin.

Vierailija
312/328 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsen isä ottaa minulta bensarahaa ja  kulumisesta rahaa johon laskee myös osan vakuutuksesta ja huolloista mukaan. Jos siis menemme ruokakauppaan tms yhdessä. Olemme naimisissa. Auto on miehen.

Vierailija
313/328 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsen isä ottaa minulta bensarahaa ja  kulumisesta rahaa johon laskee myös osan vakuutuksesta ja huolloista mukaan. Jos siis menemme ruokakauppaan tms yhdessä. Olemme naimisissa. Auto on miehen.

Jos sinä laitat taloudessa ruokaa, veloita siitä mieheltä ruoan osuus, laitteiden osuus, astioiden osuus, tiskikustannukset sekä tuntihinta työstäsi.

Vierailija
314/328 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvostelijoille tiedoksi että minun noutamiseni toi ehkä 200 metriä lisää matkaa, ja oltiin tosiaan molemmat menossa kyseiseen kohteeseen. Hän ei siis vain ollut kuskina vaan olisi ajanut sinne itsekin. Kiva tietää että auton omistajat on näin pihiä sakkia että minun persus penkissä kuluttaa autoa niin paljon että siitä pitää ottaa erikseen hintaa. 😆

Ystäväsi yrittää vihjailla ettei ole kiinnostunut kuljettelemaan enää sua. 

Vierailija
315/328 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinä laitat taloudessa ruokaa, veloita siitä mieheltä ruoan osuus, laitteiden osuus, astioiden osuus, tiskikustannukset sekä tuntihinta työstäsi.

En ole jaksanyt vääntää asiasta. Ero varmaan tulossa muutenkin (mm siksi että minä maksan yksin lapsen kulut)

Vierailija
316/328 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halooo! Tässä nyt oli kaveri, eikä  vieras ihminen. Mitä sitten kun se kaveri itse tarvitse kantoapua tai ym. TA sitten laskee tuntitaksan? Onpa kummallista sakkia täällä.

Usein se kuski on myös se kantoapukin. Kannattaa tosiaan koittaa muistaa se vastavuoroisuus. Tavalla tai toisella. 

Vaikkakin bensa kun maksaa samantien silkkaa rahaa kuskille, niin se on aika helppo kuitenkin myös korvata suoraan euroilla. Muut palvelukset ja vaivannäkö puolin ja toisin on mielestäni osin vähän eri juttu.

Vierailija
317/328 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi olla, että kaverin tarkoitus olikin se, ettei ap enää koskaan yritä tulla hänen kyydissään mihinkään. Itse olen tehnyt noin parille tuttavalle, jotka ovat aina loisimassa muilta milloin mmitäkin palvelusta. Sanon ihan hyvällä omalla tunnolla jonkun typerän säännön miten autokyytiini tullaan (vaikka, että olen siellä ja siellä odottamassa sinua klo 7.04.20 ja odotan sinua klo 7.06.00 asti. Jos et ole tuolloin paikalla, en jää odottelemaan. Tai että vien mielelläni, kulukorvaus on 20 euroa) .

Sellaisille, jotka eivät ole luonteeltaan loisia eivätkö yritä käyttää minua hyväksi, otan mielelläni kyytiin, jos nyt samaan suuntaan ollaan menossa samaan aikaan . Tämän kategorian ihmiset yleensä osaa myös olla olematta vaivoiksi ja ovat sekä hyvin helppoja kuljetettavia, että matkustajia. 

Vierailija
318/328 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auton omapainon liikuttaminen kuluttaa autoa myös. 5% painoa tulee yhdestä lisämatkustajasta. Kitupiikit ovat sietämättömiä tapauksia.

Vierailija
319/328 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä päivänä kun olen niin  köyhä, että pyydän maksua satunnaisesta kyydistä samaan paikkaan, niin asiat ovat todella huonosti. Jos pyydän maksun, mutta en ole köyhä, niin olen muuttunut täysin k#sipääksi. 

Vierailija
320/328 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haloo. Porukka vastailee vieläkin ihan kuin olisin vain käyttänyt kaveria kuskina. Oltiin siis menossa kohteeseen yhdessä, kavereina! Oli tarkoitus viettää aikaa yhdessä. Eli joka tapauksessa oltaisiin jouduttu sopimaan aikatauluja, monelta nähdään yms. Mutta ensi kerralla saa kyllä maksaa bensat ihan itse, menen bussilla, ja tapaamme perillä. 😆 Näistä viesteistä päätellen ihmiset ajattelee kavereitaankin lokkeina, eivätkä tee heidän eteen mitään, jos se maksaa pari euroa..

Ei minulla ole tuollaisia kavereita. Kukaan minun kaveri ei halua ottaa pienistä matkoista mitään rahaa, vaikka hyvien tapojen mukaisesti kyllä usein tarjoan maksua. Mutta en minäkään veloita kavereilta pikkuasioista mitään. Oleellista on vastavuoroisuus, toinen tarjoaa autokyytejä ja toinen jotain muuta, esim. pääsymaksut tai kahvit, niin että kumpikin on tyytyväinen. Minusta tuntuu, ap. että sinun kaverille on ehkä jäänyt sellainen tunne, että teillä ei ole puntit tasan, ja sen takia veloittaa sinulta kunnon korvauksen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä