Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen käytännössä työkyvytön mutta pitäisi työnhakuvelvoitteen perusteella hakea yhtä työpaikkaa per kuukausi

Vierailija
05.03.2026 |

Työn pitäisi olla sellainen jota voisi realistisesti myös tehdä. Mutta kun ei sairauksien vuoksi oikein voi mitään tehdä. Keksikää nyt joku työ jota monisairas kykenee tekemään!

Kommentit (242)

Vierailija
141/242 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen siivonnut vuokra-asunnon viimeksi jouluksi viime vuonna. En jaksa siivota. Olen työkkärin listoilla ja väsynyt.

Mene lääkäriin

Olen jo käynyt.

Vierailija
142/242 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen työkyvytön pääosin ahdistuksen vuoksi. Mulla ei tosin ole siitä lääkärintodistusta. Mä olen hädintuskin kyennyt menemään näihin työkkärin tapaamisiin, viimeksi en edes kyennyt mutta pitkin hampain suostui puhelimessa hoitamaan tuon kertaisen tapaamisen asiat. En kykene siis lääkäriinkään menemään. Moni fyysinenkin vaiva jo tullut, mutta en pysty.

Työkkäri vaatii koko ajan että hankin lääkärintodistuksen. Voinko mä vaan sanoa että laittakaa mulle työnhakuvelvoite? Nyt mulla ei sitä ole, mutta onko mun pakko hakea sitä todistusta? Onko se mun päätettävissä olenko työtön työnhakija vai onko mun pakko hakea lääkärintodistus?

No jos haluat jotain erivapauksia niin pitää olla lääkärintodistus, muuten voit toki hakea töitä normaalisti. 

Ilmeisesti et käy ikinä missään kodin ulkopuolella? 

Mitä erivapauksia? En halua mitään uutta vaan haluan että asiat pyörivät kuten tähänkin mennessä. Hakemuksia voisin tehdä. Työkkäri ehdottaa jotain klubitalon tapaamisryhmiä, työkyvyn selvittelyä jonkun ammattilaisporukan kanssa ym. Ei ymmärrä etten pysty tuollaiseen. Sossu ehdotti että hankkisin ystävän. En halua mitään tällaista. En kaipaa millään tavalla uusia ihmisiä elämääni. Muuten yrittäisin mennä vaikka sinne lääkäriin mutta mut on aina ymmärretty siellä väärin. Olen joskus aiemminkin hakenut sairauslomaa mutta en saanut koska lääkärin mielestä työtön ei voi tarvita sellaista. Mulla on paljon traumoja taustalla jonka takia en halua uusia ihmisiä elämääni.

Kykenen käymään 2x viikossa kaupassa, mutta vain illalla kun on hiljaista. Siellä ei kuitenkaan kukaan ole mua vartavasten tapaamassa, joten en joudu setvimään omia asioitani vieraan kanssa joka kyseenalaistaa kaiken mitä sanon. Kuten lääkärissä ja työkkärissä esimerkiksi.

Miten sitten pystyt menemään töihin? Ja jos et pysty, miksi sinulle pitäisi maksaa työttömyystukia jos et yritä kuntouttaa itseäsi? Ethän nyt voi loppuikää muhia vain kämpässäsi tukien varassa. Ei se ole elämää. 

Jos pelkäät, että sinut ymmärretään väärin, kirjoita sanottavasi etukäteen paperille. Sekin, että sinusta tuntuu että sinut ymmärretään väärin. 

-eri

Mutta viimeksi kun työkkäri laittoi vuoden palkkatukitöihin en jaksanut siivota asuntoa koko vuoteen. Vapaa-aika pakko levätä, että jaksaa joten kuten siellä töissä.

Niin, no silloin on tod näk joku sairaus ja pitää mennä lääkäriin. Tuo mille kommentoin, tietää olevansa sairas muttei halua hakea apua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/242 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä taas sataa vasemmistosta neuvoja miten välttelet työntekoa ja maksimoi tuet.

Häh? Tässähän puhutaan työkyvyttömien ihmisten tilanteesta? 

Työkyvyttömät ovat sairauslomalla, kuntoutustuella tai tk-eläkkeellä 

Sairas ei, jos sairas ei ole työkyvytön

No eihän ole, kun Kela ei noita myönnä, vaikka jokainen hoitava lääkäri vuosien ajan on todennut täysin työkyvyttömäksi kaikkeen työhön. 

Kela katsoo lakipykäliä mitkä sairaudet oikeuttaa työkyvyttömyyden. Sun sairaus ei oikeuta.

Lääkäri taas hoitaa ja antaa lääkärinlausunnon ja sairaus on sitten riittävä työkyvyttömyyteen tai ei. Sulla ei ole.

Eli edelleen olet sairas mutta et kyvytön kaikkeen työhön. Tähän myös viranomaiset ovat päätyneet.

Kyllä osa mun diagnooseista voi oikeuttaa työkyvyttömyyseläkkeeseen, mutta mulla on yksi diagnoosi joka ei oikeutq. Jotenkin Kela sitten haluaa tulkita aina kaiken sen yhden diagnoosin kautta, ja jättää huomiotta ne muut. Eli täysin tulkinnanvaraista on, ei suinkaan lain tai Kelan sääntöjen mukaan itsestäänselvää. 

Jokainen hoitotaho, toimintaterapeutti, hoitaja ja lääkäri pitää mua täysin työkyvyttömänä kaikkeen työhön, samoin työkkärin virkailijat. Ainoastaan Kela on eri mieltä. 

Vierailija
144/242 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten sitä vasta väsynyt onkin kun ei jaksa syödä, juoda eikä tupakoida.

Olen syönyt tänään kaksi leipää.

Vierailija
145/242 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä se lääkäri sanoi väsymyksestäsi? 

Vierailija
146/242 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen siivonnut vuokra-asunnon viimeksi jouluksi viime vuonna. En jaksa siivota. Olen työkkärin listoilla ja väsynyt.

Mene lääkäriin

Miten säännöllisesti syöt ja juot?

Miten nukut? Säännöllinen sirkadiaaninen rytmi?
Liikutko yhtään?

Vierailija
147/242 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuen milloin heräsit ja kuinka paljon 2 leipää todellisuudessa on, kello 1520 mennessä mulla olisi myös valtava väsy ja nälkä.

Elät jollain 200-400 kcal per päivä?

Vierailija
148/242 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen työkyvyttömänä työtön työnhakija ilman työnhakuvelvoitetta.

Kysy ap työkkäristä, miten pääsisit tuohon kategoriaan? 

Aiemmin oli noin mutta kuulemma maaliskuun alusta kaikilla kiristyy. 

Eli kun on seuraavan kerran päivitys/aktivointisuunnitelma niin siinä pyritään kaikille laittamaan jokin hakuvelvollisuus. 

Ei pidä paikkaansa. 1.3. tulleet lakimuutokset ei millään lailla liity tähän. Ja jos työnhakija on sairauslomalla, ei työnhakuvelvollisuutta aseteta.

Näin perusteltiin. Eli työkyvyttömänkin pitäisi hakea vähintään yhtä. Toki sairauslomalla et ole työtön työnhakija mutta sehän ei liity tähän. 

Kyllä sairauslomallakin pitää olla työtön työnhakija. Minä olen ollut vaikka kuinka pitkään. Siis lääkärin kirjoittama sairauslomatodistus on, mutta Kela ei sen perusteella suostu myöntämään sairauspäivärahaa eikä työkyvyttömyyseläkettä, joten silloin on työtön työnhakija ilman työnhakuvelvoitetta, ja saa työmarkkinatukea. 

Eli olet sairas (sairaslomatodistus) mutta et työkyvytön (Kela ei myönnä sairauspäivärahaa, kuntoutustukea/väliaikaista eläkettä, tk-eläkettä/pysyvää eläkettä).

Lääkärintodistuksen mukaan olen kuitenkin täysin työkyvytön kaikkeen työhön. 

Höpö höpö. Työkavereina on ollut pyörätuolissa istuvia, yksi oli halvaantunut työpaikallaan palomiehenä, niin vain pystyi teollisuudessa töitä tekemään 

Vierailija
149/242 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä taas sataa vasemmistosta neuvoja miten välttelet työntekoa ja maksimoi tuet.

No eihän ole, kun Kela ei noita myönnä, vaikka jokainen hoitava lääkäri vuosien ajan on todennut täysin työkyvyttömäksi kaikkeen työhön. 

Höpö höpö silloin olisi työkyvyttömänä

Vierailija
150/242 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa tekee toimistotöitä ja avustaja siivoaa kotona.

Vierailija
151/242 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen työkyvyttömänä työtön työnhakija ilman työnhakuvelvoitetta.

Kysy ap työkkäristä, miten pääsisit tuohon kategoriaan? 

Aiemmin oli noin mutta kuulemma maaliskuun alusta kaikilla kiristyy. 

Eli kun on seuraavan kerran päivitys/aktivointisuunnitelma niin siinä pyritään kaikille laittamaan jokin hakuvelvollisuus. 

Ei pidä paikkaansa. 1.3. tulleet lakimuutokset ei millään lailla liity tähän. Ja jos työnhakija on sairauslomalla, ei työnhakuvelvollisuutta aseteta.

Näin perusteltiin. Eli työkyvyttömänkin pitäisi hakea vähintään yhtä. Toki sairauslomalla et ole työtön työnhakija mutta sehän ei liity tähän. 

Kyllä sairauslomallakin pitää olla työtön työnhakija. Minä olen ollut vaikka kuinka pitkään. Siis lääkärin kirjoittama sairauslomatodistus on, mutta Kela ei sen perusteella suostu myöntämään sairauspäivärahaa eikä työkyvyttömyyseläkettä, joten silloin on työtön työnhakija ilman työnhakuvelvoitetta, ja saa työmarkkinatukea. 

Eli olet sairas (sairaslomatodistus) mutta et työkyvytön (Kela ei myönnä sairauspäivärahaa, kuntoutustukea/väliaikaista eläkettä, tk-eläkettä/pysyvää eläkettä).

Lääkärintodistuksen mukaan olen kuitenkin täysin työkyvytön kaikkeen työhön. 

Höpö höpö. Työkavereina on ollut pyörätuolissa istuvia, yksi oli halvaantunut työpaikallaan palomiehenä, niin vain pystyi teollisuudessa töitä tekemään 

No jos pää toimii normaalisti niin tietenkin pyörätuolista käsin voi hyvin tehdä töitä. Kaikilla ei toimi. 

Vierailija
152/242 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni näkyi magneettikuvissa ocd ja olen työkkärin listoilla. Kaikki työn tekeminen on hidasta.

Miten pakko-oireinen häiriö (OCD) voi näkyä magneettikuvissa!

Näkyy se, kun laitetaan varjoainetta. Lue netistä lisätietoa.

Ok

Vierailija
153/242 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene lääkäriin

Miten säännöllisesti syöt ja juot?

Miten nukut? Säännöllinen sirkadiaaninen rytmi?
Liikutko yhtään?

En nukkunut viime yönä ollenkaan. Työttömillä on rahastressiä.

Vierailija
154/242 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ps. Heräsin 5 minuuttia sitten. 

Vierailija
155/242 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ps. Heräsin 5 minuuttia sitten. 

En ole nukkunut tänään enkä viime yönä ollenkaan.

Vierailija
156/242 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitä suotta stressaamaan. Leikitään tätä leikkiä jonka meidän "aikuiset" ovat keksineet. Laitetaan hakemuksia sinne tänne ja kuittaillaan haetuksi. Näin tämä onneton järjestelmä toimii ja byrokraatit saavat leipää syödäkseen. Naurettava oravanpyörä josta ei ole hyötyä kenellekään mutta jota täytyy sietää.

Tässähän tämä on asia pähkinän kuoressa. Saavatpahan jotkut tekemistä, josta palkkaakin maksetaan.

Vierailija
157/242 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö silloin olisi työkyvyttömänä

No kun ei ole. Kai mä nyt itse tiedän, että jokaisessa mun lääkärinlausunnossa vuosien ajan on lukenut, että lääkäri arvioi mut työkyvyttömäksi kaikkeen työhön. Ja että työkkärin kolme eri virkailijaa, mitä mulla on tässä ollut, on kaikki sanoneet, että eläkkeellehän mä kuuluisin. 

Ei tämä asia ole epäselvää kellekään muulle kuin Kelalle.

Ja kysehän on oikeasti siitä, että nimenomaan työttömän on mahdottoman vaikea päästä työkyvyttömyyseläkkeelle. 

Vierailija
158/242 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mennyt monta kertaa töihin niin, että en ole nukkunut ollenkaan, koska koeaika eikä aluksi saa sairaslomapalkkaa. Aina joku sijaisuus.

Vierailija
159/242 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene niitä risuja keräämään, ei tartte koulutusta, kevät koittaa risuja piisaa, kun lumien sulaessa ne paljastuu, ja keräämättömät koirien jätökset

Vierailija
160/242 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nukkunut viime yönä. Pää särkee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän