Olen käytännössä työkyvytön mutta pitäisi työnhakuvelvoitteen perusteella hakea yhtä työpaikkaa per kuukausi
Työn pitäisi olla sellainen jota voisi realistisesti myös tehdä. Mutta kun ei sairauksien vuoksi oikein voi mitään tehdä. Keksikää nyt joku työ jota monisairas kykenee tekemään!
Kommentit (242)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen työkyvyttömänä työtön työnhakija ilman työnhakuvelvoitetta.
Kysy ap työkkäristä, miten pääsisit tuohon kategoriaan?
Aiemmin oli noin mutta kuulemma maaliskuun alusta kaikilla kiristyy.
Eli kun on seuraavan kerran päivitys/aktivointisuunnitelma niin siinä pyritään kaikille laittamaan jokin hakuvelvollisuus.
Sivusta. Saatan psykoosissa käydä kimppuun. Näin on käynyt. Olen työtön työnhakija ollut jo 16v. Menen sitten vaikka päiväkotiin. Helppoja uhreja siellä on kymmeniä.
Outoa ettet ole psykoosilla päässyt kertaakaan saikulle tai eläkkeelle. Vai onko ne psykoosit jotain hetkittäisiä raivareita.
Itse hakisin vaan, ja laittaisin ihan rehellisesti hakemukseen olevani työkyvytön. Typerää työnantajien ajan tuhlaamista, mutta sehän ei ole työttömien valinta vaan päättäjien.
"Jatkossa on ilmoittauduttava työttömäksi, vaikka lääkäri sanoisi muuta."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kun on seuraavan kerran päivitys/aktivointisuunnitelma niin siinä pyritään kaikille laittamaan jokin hakuvelvollisuus.
Sivusta. Saatan psykoosissa käydä kimppuun. Näin on käynyt. Olen työtön työnhakija ollut jo 16v. Menen sitten vaikka päiväkotiin. Helppoja uhreja siellä on kymmeniä.
Outoa ettet ole psykoosilla päässyt kertaakaan saikulle tai eläkkeelle. Vai onko ne psykoosit jotain hetkittäisiä raivareita.
Mun läheinen ehti sairastaa 10 vuotta skitsofreniaa, ennen kuin sai diagnoosin ja pääsi työkyvyttömyyseläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla olet työkyvytön, kun kuitenkin kykenet tännekin kirjoittelemaan?
Ihanko oikeasti joku tomppeli luulee saavansa työpaikan pelkästään siksi, koska tekee netissä työhakemuksen ja jopa yhden kuukaudessa?
Nimenomaan en usko saavani työpaikkaa koska kukaaan ei palkkaa monisairasta tässä työmarkkinatilanteessa. Aina voi valita terveenkin. Niin minäkin valitsisin jos olisin työnantaja.
Ap
Nimenomaan en usko saavani työpaikkaa koska kukaaan ei palkkaa monisairasta tässä työmarkkinatilanteessa.
Eli olet sairas, et työkyvytön.
Sairaus ei ole = työkyvytön.
Puhut aivan eri asiasta (sairaudesta) kuin työkyvyttömyydestä.
Ja tähänhän viranomaisetkin ovat päätyneet eli olet sairas etkä työkyvytön.
Vierailija kirjoitti:
Itse hakisin vaan, ja laittaisin ihan rehellisesti hakemukseen olevani työkyvytön. Typerää työnantajien ajan tuhlaamista, mutta sehän ei ole työttömien valinta vaan päättäjien.
Tuollaisesta hakemuksesta voi saada karenssin.
Vierailija kirjoitti:
Pelkällä toimeentulotuella ei saa enää olla kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse reumaatikkona tms pystyn tekemään esimerkiksi erilaisia ohjaajan tehtäviä.
Tarkennus, reumaatikkona yms. Useita sairauksia jotka työkykyyn vaikuttaa.
Edelleenkään sairaus ei ole yhtä kuin työkyvytön.
Voit olla sairas vaikka et ole työkyvytön.
Mä olen työkyvytön pääosin ahdistuksen vuoksi. Mulla ei tosin ole siitä lääkärintodistusta. Mä olen hädintuskin kyennyt menemään näihin työkkärin tapaamisiin, viimeksi en edes kyennyt mutta pitkin hampain suostui puhelimessa hoitamaan tuon kertaisen tapaamisen asiat. En kykene siis lääkäriinkään menemään. Moni fyysinenkin vaiva jo tullut, mutta en pysty.
Työkkäri vaatii koko ajan että hankin lääkärintodistuksen. Voinko mä vaan sanoa että laittakaa mulle työnhakuvelvoite? Nyt mulla ei sitä ole, mutta onko mun pakko hakea sitä todistusta? Onko se mun päätettävissä olenko työtön työnhakija vai onko mun pakko hakea lääkärintodistus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun läheinen ehti sairastaa 10 vuotta skitsofreniaa, ennen kuin sai diagnoosin ja pääsi työkyvyttömyyseläkkeelle.
No, sitä se on Suomessa. Pitää itse ymmärtää, että on joku sairaus. Työkkärin listoilla on myös ihmisiä, joilla lievä kehitysvamma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Mikä tässä oli olevinaan se ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. 1.3. tulleet lakimuutokset ei millään lailla liity tähän. Ja jos työnhakija on sairauslomalla, ei työnhakuvelvollisuutta aseteta.
Näin perusteltiin. Eli työkyvyttömänkin pitäisi hakea vähintään yhtä. Toki sairauslomalla et ole työtön työnhakija mutta sehän ei liity tähän.
"Toki sairauslomalla et ole työtön työnhakija mutta sehän ei liity tähän."
Todellakin liitty. Jos olet sairauslomalla niin ole työkyvytön.
Jos olet sairas niin et ole välttämättä työkyvytön.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen työkyvytön pääosin ahdistuksen vuoksi. Mulla ei tosin ole siitä lääkärintodistusta. Mä olen hädintuskin kyennyt menemään näihin työkkärin tapaamisiin, viimeksi en edes kyennyt mutta pitkin hampain suostui puhelimessa hoitamaan tuon kertaisen tapaamisen asiat. En kykene siis lääkäriinkään menemään. Moni fyysinenkin vaiva jo tullut, mutta en pysty.
Työkkäri vaatii koko ajan että hankin lääkärintodistuksen. Voinko mä vaan sanoa että laittakaa mulle työnhakuvelvoite? Nyt mulla ei sitä ole, mutta onko mun pakko hakea sitä todistusta? Onko se mun päätettävissä olenko työtön työnhakija vai onko mun pakko hakea lääkärintodistus?
No jos haluat jotain erivapauksia niin pitää olla lääkärintodistus, muuten voit toki hakea töitä normaalisti.
Ilmeisesti et käy ikinä missään kodin ulkopuolella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, sitä se on Suomessa. Pitää itse ymmärtää, että on joku sairaus. Työkkärin listoilla on myös ihmisiä, joilla lievä kehitysvamma.
Työkkäri voi laittaa työkokeiluun päiväkotiin lapsia hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Mikä tässä oli olevinaan se ongelma.
No se, että lääkärin työkyvyttömäksi toteaman ihmisen pitää ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi. Eihän se ole oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. 1.3. tulleet lakimuutokset ei millään lailla liity tähän. Ja jos työnhakija on sairauslomalla, ei työnhakuvelvollisuutta aseteta.
Näin perusteltiin. Eli työkyvyttömänkin pitäisi hakea vähintään yhtä. Toki sairauslomalla et ole työtön työnhakija mutta sehän ei liity tähän.
Kyllä sairauslomallakin pitää olla työtön työnhakija. Minä olen ollut vaikka kuinka pitkään. Siis lääkärin kirjoittama sairauslomatodistus on, mutta Kela ei sen perusteella suostu myöntämään sairauspäivärahaa eikä työkyvyttömyyseläkettä, joten silloin on työtön työnhakija ilman työnhakuvelvoitetta, ja saa työmarkkinatukea.
Eli olet sairas (sairaslomatodistus) mutta et työkyvytön (Kela ei myönnä sairauspäivärahaa, kuntoutustukea/väliaikaista eläkettä, tk-eläkettä/pysyvää eläkettä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se tuttu ei varmaan kyennyt tunnistamaan, että on psykoottinen, ja siksi diagnoosi viipyi. Tuo tyyppi tuntuisi olevan hyvin tietoinen psykooseistaan, minkä vuoksi ihmettelenkin, miksei ole saikulla tai eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä taas sataa vasemmistosta neuvoja miten välttelet työntekoa ja maksimoi tuet.
Häh? Tässähän puhutaan työkyvyttömien ihmisten tilanteesta?
Työkyvyttömät ovat sairauslomalla, kuntoutustuella tai tk-eläkkeellä
Sairas ei, jos sairas ei ole työkyvytön
Väsyneenä ja sairaana tulee töissä virheitä.
Minä olen kyllä saanut pitää tuon, ettei ole työnhakuvelvoitetta, myös sairauslomalausuntojen väliaikana, kun ei täällä saa aina lääkärinaikaa ajoissa.