Olen käytännössä työkyvytön mutta pitäisi työnhakuvelvoitteen perusteella hakea yhtä työpaikkaa per kuukausi
Työn pitäisi olla sellainen jota voisi realistisesti myös tehdä. Mutta kun ei sairauksien vuoksi oikein voi mitään tehdä. Keksikää nyt joku työ jota monisairas kykenee tekemään!
Kommentit (228)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla olet työkyvytön, kun kuitenkin kykenet tännekin kirjoittelemaan?
Ihanko oikeasti joku tomppeli luulee saavansa työpaikan pelkästään siksi, koska tekee netissä työhakemuksen ja jopa yhden kuukaudessa?
Nimenomaan en usko saavani työpaikkaa koska kukaaan ei palkkaa monisairasta tässä työmarkkinatilanteessa. Aina voi valita terveenkin. Niin minäkin valitsisin jos olisin työnantaja.
Ap
Mikä ongelma sulla silloin on mitään hakemuksiakaan tehdä. Taatusti et joudu töihin, vaikka tekisit neljäkin hakemusta kuukaudessa
Kyse on edelleenkin siitä että toimii sääntöjen mukaan. Sehän olisi vain hienoa jos saisin työpaikan. Sen sijaan en halua karenssia sen vuoksi että hain vääränlaista työpaikkaa. En sitten tiedä kuinka tiukkaa se valvonta on mutta näin peloteltiin että haettavan paikan on oltava "realistinen".
Ap
"Sehän olisi vain hienoa jos saisin työpaikan."
Eli pystyt töihin etkä ole työkyvytön.
Siis ihan oikea päätös silloin tuo ettet ole saanut TK.eläkettä
Sairas ei ole sama kuin TK.eläkeläinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väsyneenä ja sairaana tulee töissä virheitä.
Ongelma siirtyy asiakkaille.
Oho, pitikö teillä olla tänään ne häät. Täällä on eri päivämäärä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen työkyvyttömänä työtön työnhakija ilman työnhakuvelvoitetta.
Kysy ap työkkäristä, miten pääsisit tuohon kategoriaan?
Aiemmin oli noin mutta kuulemma maaliskuun alusta kaikilla kiristyy.
Eli kun on seuraavan kerran päivitys/aktivointisuunnitelma niin siinä pyritään kaikille laittamaan jokin hakuvelvollisuus.
Ei pidä paikkaansa. 1.3. tulleet lakimuutokset ei millään lailla liity tähän. Ja jos työnhakija on sairauslomalla, ei työnhakuvelvollisuutta aseteta.
Näin perusteltiin. Eli työkyvyttömänkin pitäisi hakea vähintään yhtä. Toki sairauslomalla et ole työtön työnhakija mutta sehän ei liity tähän.
Kyllä sairauslomallakin pitää olla työtön työnhakija. Minä olen ollut vaikka kuinka pitkään. Siis lääkärin kirjoittama sairauslomatodistus on, mutta Kela ei sen perusteella suostu myöntämään sairauspäivärahaa eikä työkyvyttömyyseläkettä, joten silloin on työtön työnhakija ilman työnhakuvelvoitetta, ja saa työmarkkinatukea.
Eli olet sairas (sairaslomatodistus) mutta et työkyvytön (Kela ei myönnä sairauspäivärahaa, kuntoutustukea/väliaikaista eläkettä, tk-eläkettä/pysyvää eläkettä).
Lääkärintodistuksen mukaan olen kuitenkin täysin työkyvytön kaikkeen työhön.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni näkyi magneettikuvissa ocd ja olen työkkärin listoilla. Kaikki työn tekeminen on hidasta.
Miten pakko-oireinen häiriö (OCD) voi näkyä magneettikuvissa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä taas sataa vasemmistosta neuvoja miten välttelet työntekoa ja maksimoi tuet.
Häh? Tässähän puhutaan työkyvyttömien ihmisten tilanteesta?
Työkyvyttömät ovat sairauslomalla, kuntoutustuella tai tk-eläkkeellä
Sairas ei, jos sairas ei ole työkyvytön
No eihän ole, kun Kela ei noita myönnä, vaikka jokainen hoitava lääkäri vuosien ajan on todennut täysin työkyvyttömäksi kaikkeen työhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen työkyvytön pääosin ahdistuksen vuoksi. Mulla ei tosin ole siitä lääkärintodistusta. Mä olen hädintuskin kyennyt menemään näihin työkkärin tapaamisiin, viimeksi en edes kyennyt mutta pitkin hampain suostui puhelimessa hoitamaan tuon kertaisen tapaamisen asiat. En kykene siis lääkäriinkään menemään. Moni fyysinenkin vaiva jo tullut, mutta en pysty.
Työkkäri vaatii koko ajan että hankin lääkärintodistuksen. Voinko mä vaan sanoa että laittakaa mulle työnhakuvelvoite? Nyt mulla ei sitä ole, mutta onko mun pakko hakea sitä todistusta? Onko se mun päätettävissä olenko työtön työnhakija vai onko mun pakko hakea lääkärintodistus?
No jos haluat jotain erivapauksia niin pitää olla lääkärintodistus, muuten voit toki hakea töitä normaalisti.
Ilmeisesti et käy ikinä missään kodin ulkopuolella?
Mitä erivapauksia? En halua mitään uutta vaan haluan että asiat pyörivät kuten tähänkin mennessä. Hakemuksia voisin tehdä. Työkkäri ehdottaa jotain klubitalon tapaamisryhmiä, työkyvyn selvittelyä jonkun ammattilaisporukan kanssa ym. Ei ymmärrä etten pysty tuollaiseen. Sossu ehdotti että hankkisin ystävän. En halua mitään tällaista. En kaipaa millään tavalla uusia ihmisiä elämääni. Muuten yrittäisin mennä vaikka sinne lääkäriin mutta mut on aina ymmärretty siellä väärin. Olen joskus aiemminkin hakenut sairauslomaa mutta en saanut koska lääkärin mielestä työtön ei voi tarvita sellaista. Mulla on paljon traumoja taustalla jonka takia en halua uusia ihmisiä elämääni.
Kykenen käymään 2x viikossa kaupassa, mutta vain illalla kun on hiljaista. Siellä ei kuitenkaan kukaan ole mua vartavasten tapaamassa, joten en joudu setvimään omia asioitani vieraan kanssa joka kyseenalaistaa kaiken mitä sanon. Kuten lääkärissä ja työkkärissä esimerkiksi.
Mitähän nämä tällaiset monisairaudet ovat?
Itsellänikin monta sairautta, kivuliastakin. Olen yli 50v. Töitä riittää, juuri aloitin uudessa paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen työkyvyttömänä työtön työnhakija ilman työnhakuvelvoitetta.
Kysy ap työkkäristä, miten pääsisit tuohon kategoriaan?
Aiemmin oli noin mutta kuulemma maaliskuun alusta kaikilla kiristyy.
Eli kun on seuraavan kerran päivitys/aktivointisuunnitelma niin siinä pyritään kaikille laittamaan jokin hakuvelvollisuus.
Ei pidä paikkaansa. 1.3. tulleet lakimuutokset ei millään lailla liity tähän. Ja jos työnhakija on sairauslomalla, ei työnhakuvelvollisuutta aseteta.
Näin perusteltiin. Eli työkyvyttömänkin pitäisi hakea vähintään yhtä. Toki sairauslomalla et ole työtön työnhakija mutta sehän ei liity tähän.
Kyllä sairauslomallakin pitää olla työtön työnhakija. Minä olen ollut vaikka kuinka pitkään. Siis lääkärin kirjoittama sairauslomatodistus on, mutta Kela ei sen perusteella suostu myöntämään sairauspäivärahaa eikä työkyvyttömyyseläkettä, joten silloin on työtön työnhakija ilman työnhakuvelvoitetta, ja saa työmarkkinatukea.
Eli olet sairas (sairaslomatodistus) mutta et työkyvytön (Kela ei myönnä sairauspäivärahaa, kuntoutustukea/väliaikaista eläkettä, tk-eläkettä/pysyvää eläkettä).
Lääkärintodistuksen mukaan olen kuitenkin täysin työkyvytön kaikkeen työhön.
Olet sairas et työkyvytön.
Jos olisit työkyvytön niin olisit sairauslomalla, kuntoutustuella tai eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen työkyvytön pääosin ahdistuksen vuoksi. Mulla ei tosin ole siitä lääkärintodistusta. Mä olen hädintuskin kyennyt menemään näihin työkkärin tapaamisiin, viimeksi en edes kyennyt mutta pitkin hampain suostui puhelimessa hoitamaan tuon kertaisen tapaamisen asiat. En kykene siis lääkäriinkään menemään. Moni fyysinenkin vaiva jo tullut, mutta en pysty.
Työkkäri vaatii koko ajan että hankin lääkärintodistuksen. Voinko mä vaan sanoa että laittakaa mulle työnhakuvelvoite? Nyt mulla ei sitä ole, mutta onko mun pakko hakea sitä todistusta? Onko se mun päätettävissä olenko työtön työnhakija vai onko mun pakko hakea lääkärintodistus?
No jos haluat jotain erivapauksia niin pitää olla lääkärintodistus, muuten voit toki hakea töitä normaalisti.
Mitä erivapauksia? En halua mitään uutta vaan haluan että asiat pyörivät kuten tähänkin mennessä. Hakemuksia voisin tehdä. Työkkäri ehdottaa jotain klubitalon tapaamisryhmiä, työkyvyn selvittelyä jonkun ammattilaisporukan kanssa ym. Ei ymmärrä etten pysty tuollaiseen. Sossu ehdotti että hankkisin ystävän. En halua mitään tällaista. En kaipaa millään tavalla uusia ihmisiä elämääni. Muuten yrittäisin mennä vaikka sinne lääkäriin mutta mut on aina ymmärretty siellä väärin. Olen joskus aiemminkin hakenut sairauslomaa mutta en saanut koska lääkärin mielestä työtön ei voi tarvita sellaista. Mulla on paljon traumoja taustalla jonka takia en halua uusia ihmisiä elämääni.
Kykenen käymään 2x viikossa kaupassa, mutta vain illalla kun on hiljaista. Siellä ei kuitenkaan kukaan ole mua vartavasten tapaamassa, joten en joudu setvimään omia asioitani vieraan kanssa joka kyseenalaistaa kaiken mitä sanon. Kuten lääkärissä ja työkkärissä esimerkiksi.
Miten sitten pystyt menemään töihin? Ja jos et pysty, miksi sinulle pitäisi maksaa työttömyystukia jos et yritä kuntouttaa itseäsi? Ethän nyt voi loppuikää muhia vain kämpässäsi tukien varassa. Ei se ole elämää.
Jos pelkäät, että sinut ymmärretään väärin, kirjoita sanottavasi etukäteen paperille. Sekin, että sinusta tuntuu että sinut ymmärretään väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä taas sataa vasemmistosta neuvoja miten välttelet työntekoa ja maksimoi tuet.
Häh? Tässähän puhutaan työkyvyttömien ihmisten tilanteesta?
Työkyvyttömät ovat sairauslomalla, kuntoutustuella tai tk-eläkkeellä
Sairas ei, jos sairas ei ole työkyvytön
No eihän ole, kun Kela ei noita myönnä, vaikka jokainen hoitava lääkäri vuosien ajan on todennut täysin työkyvyttömäksi kaikkeen työhön.
Kela katsoo lakipykäliä mitkä sairaudet oikeuttaa työkyvyttömyyden. Sun sairaus ei oikeuta.
Lääkäri taas hoitaa ja antaa lääkärinlausunnon ja sairaus on sitten riittävä työkyvyttömyyteen tai ei. Sulla ei ole.
Eli edelleen olet sairas mutta et kyvytön kaikkeen työhön. Tähän myös viranomaiset ovat päätyneet.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän nämä tällaiset monisairaudet ovat?
Itsellänikin monta sairautta, kivuliastakin. Olen yli 50v. Töitä riittää, juuri aloitin uudessa paikassa.
Tämä!
Eli voit olla sairas, mutta et työkyvytön.
Sairaus ja työkyvyttömyys ovat kaksi täysin eri asiaa.
Ei voi kuin kokea olevansa onnekas, että omasta tosi traumaattisesta lapsuudesta ja nuoruudesta huolimata olen pysynyt lähes aina toimintakykyisenä.
Olen siivonnut vuokra-asunnon viimeksi jouluksi viime vuonna. En jaksa siivota. Olen työkkärin listoilla ja väsynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet työkyvytön, pyydät sairauslomaa. Sillä siitä velvollisuudesta välttyy.
Päättyi juuri 6 kk:n sairausloma. En saanut jatkettua uutta heti perään.
Ap
Miksi et?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sitten pystyt menemään töihin? Ja jos et pysty, miksi sinulle pitäisi maksaa työttömyystukia jos et yritä kuntouttaa itseäsi? Ethän nyt voi loppuikää muhia vain kämpässäsi tukien varassa. Ei se ole elämää.
Jos pelkäät, että sinut ymmärretään väärin, kirjoita sanottavasi etukäteen paperille. Sekin, että sinusta tuntuu että sinut ymmärretään väärin.
-eri
Mutta viimeksi kun työkkäri laittoi vuoden palkkatukitöihin en jaksanut siivota asuntoa koko vuoteen. Vapaa-aika pakko levätä, että jaksaa joten kuten siellä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Olen siivonnut vuokra-asunnon viimeksi jouluksi viime vuonna. En jaksa siivota. Olen työkkärin listoilla ja väsynyt.
Mene lääkäriin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni näkyi magneettikuvissa ocd ja olen työkkärin listoilla. Kaikki työn tekeminen on hidasta.
Miten pakko-oireinen häiriö (OCD) voi näkyä magneettikuvissa!
Näkyy se, kun laitetaan varjoainetta. Lue netistä lisätietoa.
Sitten sitä vasta väsynyt onkin kun ei jaksa syödä, juoda eikä tupakoida.
Ongelma siirtyy asiakkaille.