Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Piiaa luullaan vähintään 10 vuotta ikäistään vanhemmaksi - arvaisitko itse Piian iän? (35 vuotta)

Vierailija
05.03.2026 |

Se oli karuin arvio, jonka Piia Mäkelä on ikinä iästään kuullut.

Kun Piia työskenteli sairaanhoitajana, hän kävi katsomassa erästä potilasta.

Potilas kysäisi, oliko Piia ollut potilaan veljen luokalla. Milloin veljesi on syntynyt, Piia kysyi.

60-luvulla, potilas vastasi. Piiaa huvitti.

Oli pakko vain todeta, että isäni on syntynyt 60-luvulla kenties veli oli sitten käynyt hänen kanssaan samaan aikaan koulua.

Yleensä ihmiset ovat Piian mukaan häpeissään siitä, että ikäveikkaukset menevät niin pieleen. Silloin he pyytelevät vuolaasti anteeksi ja selittelevät ikäarviotaan.

Hoitotyötä tehdään pelkillä kasvoilla, sillä työasu on kaikilla sama. Kasvojen lisäksi korostuu olemus. Itselläni se on rauhallinen, suorastaan äidillisen huolehtivainen, Piia miettii.

Hänen ikänsä arvioidaan yläkanttiin silloinkin, kun hän on itse valitsemissaan vaatteissa.

Johtuuko se sitten siitä, että tyylini on aina ollut melko samanlainen enkä seuraa trendejä. Ainakaan tyylini ei minua varsinaisesti nuorenna, Piia sanoo ja naurahtaa.

https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000011725334.html?ut…

Kommentit (219)

Vierailija
141/219 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua luullaan usein nuoremmaksi mitä olen. Olen siis myös 35v. 

Olen arvioinut syyksi pyöreät kasvot, mutta normaalipaino, sekä akneihoni. Jos laitan hieman "lapsellisia" vaatteita (vaikka usein käyttämäni pipon, jossa on kissan kuva) niin minua helposti pidetään parikymppisenä.

Sitten jännästi se oletus muuttuu, jos olen liikenteessä kahden lapseni kanssa. Silloin minua pidetään heti kolmekymppisenä. 

Ihmiset tekevät olettamuksia iästä "monesta lähteestä". 

Kiinnostavaa olisi tietää, että missä tilanteissa nämä nuoremmaksi luulemiset ovat tulleet.

Alkoholia ostaessa se raja on 30v, eli jos myyjä silmämääräisesti arvioi niihin main, niin kysyy henkkarit. Eli ei arvioi, näyttääkö alle 18-vuotiaalta.

Sitten taas jos pyydetään arvaamaan ikä, niin itse ainakin varmuuden vuoksi veikkaan mahdollisimman alakanttiin.

Vierailija
142/219 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoilman ahavoittama iho vanhentaa. Samoin tyyli.  Sellaiseen muuttumisleikkiin kun menisi niin tulisi selkeät ennen ja jälkeen kuvat 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/219 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina ollut myös tuollainen "syntymävanha". Jo 13-vuotiaana sain ostettua alkoholia ja mentyä k21-yökerhoihin, ilman että multa kysyttiin koskaan papereita. Näytin kuulemma kolmekymppiseltä. Luiseva louttonaama ja atopian takia jo silloin kuivuusjuonteiset silmänympärykset sen varmaan paljon teki. Muutenkin atooppinen iho on vanhan näköinen helposti, varsinkin talvella.

Sitten kun olin 35, minua usein luultiin työelämässä sellaiseksi, että varmaan eläkeikä pian lähestyy. Eräskin sanoi, kun tuli avokonttorissa viereiseen työpisteeseen, että onpa kiva kun on samaa ikäluokkaa oleva juttukaveri tässä vieressä. Hän oli 55. Mulla oli tuosas iässä jo kunnon kaularyppyjä, otsaryppyjä, roikkuvat bulldog-leukaperät, kreppipaperiryppyiset silmänympärykset jne. 

Nyt olen 52. Hassua kyllä, en enää mielestäni näytä merkittävästi ikäistäni vanhemmalta. Ehkä vähän, mutta en ole niin kovin eri näköinen kuin silloin kun olin 35. Jos silloin näytin 55-vuotiaalta, niin nyt se alkaa näyttää sopivalta koska oikeasti olen pian sen ikäinen.

Eikä mua kyllä ole koskaan ihmeemmin haitannut näyttää vanhalta, enkä ikinä tekisi mitään näyttääkseni nuoremmalta. Näytän miltä näytän, ja se on hyvä niin. Ulkonäkö ei ole mun elämässä mitenkään tärkeä asia.

Vierailija
144/219 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruseukko eli joku kehunut nuoreksi ja kauniiksi että on saanut n usasta ja nyt höperö luulee oikeasti olevansa nuoren ja kauniin näköinen :)

Vierailija
145/219 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 35 v mies, ja tämä nainen voisi helposti olla äitini ulkonäön perusteella.

Vierailija
146/219 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hm, kyllä mun 60 luvulla syntynyt äitini on vanhemman näköinen. On Piian nimikaima. Tämän Piian iäksi kuvista katottuna oisin arvoinut yläkanttiin (50v). Syvemmät rypyt kuin mulla ja olen 43.

Vierailija
147/219 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluat näyttää nuorelta, mitä väliä ? biologiaa vastaan et voi voittaa taistelua ja sähän tulet elämään valheessa koko lopun elämän jos menet veitsen alle esimerkiksi. Et olee enään sinä, vapaaehtoinen itsepetoksessa eläminen on myrkyllistä, turmiollista ja johtaa helvetin porteille.

Vierailija
148/219 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin veikannut 45-vuotiaaksi johtuen ihosta ja leukalinjasta.

Leukalinja on kyllä kuusikymppisen. 

Itse olen 47 ja mielestäni aika ränsistynyt ja olisin veikannut saman ikäiseksi. Ajattelin myös että joku on näköjään vielä laiskempi ihonhoitaja kuin minä.

Vierailija
149/219 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää hyvin säilyneeltä 45-vuotiaalta.

Vierailija
150/219 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei näytä päivääkään yli 60-vuotiaalta

"Ei näytä päivääkään yli 60-vuotiaalta"

No eihän 35-vuotiaat yli 60-vuotiailta näytäkään.

Vierailija
151/219 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva kun urakalla haukutaan jonkun ihmisen ulkonäköä. On tämä maailma pinnallinen. Tällä ihmisellä on varmasti kauniimpi sydän kuin monella ns. nuorekkaalla

Nyt ollaan asian ytimessä!!! Miksi vanhan näköiseltä näyttäminen olisi joku huono asia ja sen ääneen sanominen haukkumista? Sama toisinpäin. Ei kai nuoremmaksi luuleminen ole mikään kehu. 

Myös lapsellinen olemus tai käytös voi saada ajattelematta jonkun nuoremmaksi kun taas ihminen joka käyttäytyy asiallisesti ja tietää ja osaa voi vaikuttaa vanhemmalta.

Vierailija
152/219 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämmöisiä juttuja tehdään? 

Vierailija
153/219 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen silmälasimuoti on on ihan kamalaa.  

"Nykyinen silmälasimuoti on on ihan kamalaa."

Itse silmälaseja käyttävänä totean, että ihan kaikki silmälasimallit vanhentaa, ellei ole todella voittanut geenilotossa kasvojenmuodoltaan.

Mutta itselläni vahvuutta kun on -5, niin ei voi oikein valita olla käyttämättä silmälaseja. Piilolinssien käyttäminen jatkuvalla käytöllä pilaa silmät, ja niitä kun ei sitten saa uusittua, niin eipä ole ratkaisu sekään.

Minä olen aina näyttänyt paremmalta lasit päässä, vaikka pahimmillaam oli ennen laserointia -8. Eli silmät ei juuri näy lasiem takaa. 

Naamani on jotenkin outo, joten nörttilook sopii minulle. Muistan kun sain ekat piilarit ja ajattelin kaunistuvani ja peilistä näkyikin ihan hirveä rumilus!

Lasit päässä voin edes kuvitella näyttäväni menneiden aikojen ankaralta kirjastonhoitajalta. Sellaiselta joka antaa ääneen puhuville asiakkaille remmiä.

Vierailija
154/219 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep jep, ja toikin kelpasi jollekin, mutta minä komeana ja varakkaana miehenä en saa ketään jollen mene ulkomaille 

Totesit nyt miehenä naisesta että tuokin kelpasi jollekin, onkohan vika sittenkin sinussa itsessäsi jos sinä et ketään saa. Komeudestasi ja rikkauksistasi (?) huolimatta.

Vierailija
155/219 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita kommentteja lukematta;

Artikkelin naisella on iho aika huonon näköinen, eloton ja vahamainen.. Sibeliusrypyt ja nasolabiaalijuonteet komiat ollakseen vasta 35v (esim.itse olen 50v ja minulla kys juonteita/ryppyjä ei ole). Silmälasinsa ei imartele håntä eikä myöskään harottavat kulmakarvat. Vaatetyyli vanhentava.

Vierailija
156/219 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rillit tuovat 10v lisää eikä ole muutenkaan nätit. Muuten mukavan näköinen. Panisin.

Vierailija
157/219 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tämmöisiä juttuja tehdään? 

Saadaan lukijoita

Vierailija
158/219 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron nyt kiistattoman faktan: monet ihmiset pilaavat ulkonäkönsä* (palaan tähän myöhemmin, jos muistan XDDDD) huonoilla elintavoilla. Ei varmaan tarvitse erikseen listata asioita.

Kun sitten useampi ja useampi pilaa ulkoisen muotonsa, siitä tulee niin sanotusti normi. Että esimerkiksi 40-vuotias (TIEDÄN ETTÄ LINKIN TYYPPI EI OLE 40, VAAN TÄMÄ ON ESIMERKKI) on rupsahtanut ja vanhan näköinen. 

Vaikka oikeasti 50-vuotiaskin voi olla nuorekkaan näköinen ja jopa 60-vuotias voi näyttää noin 50-vuotiaalta.

Yms. Jne. Tjsp. Tms.

Todellisuudessa joo, geeneillä on tosi suuri osuus ja minäkin olen erittäin nuoren näköinen ja olen kuullut siitä aina ja näen itsekin peiliin ymsjne. Enkä ala kiistelemään siitä ventovieraiden kanssa. Tiedän ihan itse, että ihmiset ovat olleet kirjaimellisesti suu auki kuullessaan ikäni livenä ja toisissa tapauksissa suhtautuminen muuttunut "ihan yllättäen", kun on käynyt ilmi, että olenkin jotain veemäistä kollegaa vanhempi, vaikka hän on luullut minua nuoremmaksi ja yrittänyt asettua yläpuolelleni.

Niin ja sitä piti sanomani, että ulkonäön pilaaminen kuulostaa tietysti kyseenalaiselta, mutta kaikki tietävät maailman olevan pinnallinen paikka yms. jne. nyt syömään.

Vierailija
159/219 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muita kommentteja lukematta;

Artikkelin naisella on iho aika huonon näköinen, eloton ja vahamainen.. Sibeliusrypyt ja nasolabiaalijuonteet komiat ollakseen vasta 35v (esim.itse olen 50v ja minulla kys juonteita/ryppyjä ei ole). Silmälasinsa ei imartele håntä eikä myöskään harottavat kulmakarvat. Vaatetyyli vanhentava.

Hän on niitä ihmisiä jotka näyttävät vielä 30 vuoden päästä samalle. Liekö jokaisella sukulais setiä tai tätejä jotka ovat aina olleet saman näköisiä. Minulla ainakin on.

Vierailija
160/219 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep jep, ja toikin kelpasi jollekin, mutta minä komeana ja varakkaana miehenä en saa ketään jollen mene ulkomaille 

Totesit nyt miehenä naisesta että tuokin kelpasi jollekin, onkohan vika sittenkin sinussa itsessäsi jos sinä et ketään saa. Komeudestasi ja rikkauksistasi (?) huolimatta.

MIEKKOSENA XDDDDDDDDDDD Kyllä jotkut ovat typeriä! Tämä on vauva.fi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi