IS: Piiaa luullaan vähintään 10 vuotta ikäistään vanhemmaksi - arvaisitko itse Piian iän? (35 vuotta)
Se oli karuin arvio, jonka Piia Mäkelä on ikinä iästään kuullut.
Kun Piia työskenteli sairaanhoitajana, hän kävi katsomassa erästä potilasta.
Potilas kysäisi, oliko Piia ollut potilaan veljen luokalla. Milloin veljesi on syntynyt, Piia kysyi.
60-luvulla, potilas vastasi. Piiaa huvitti.
Oli pakko vain todeta, että isäni on syntynyt 60-luvulla kenties veli oli sitten käynyt hänen kanssaan samaan aikaan koulua.
Yleensä ihmiset ovat Piian mukaan häpeissään siitä, että ikäveikkaukset menevät niin pieleen. Silloin he pyytelevät vuolaasti anteeksi ja selittelevät ikäarviotaan.
Hoitotyötä tehdään pelkillä kasvoilla, sillä työasu on kaikilla sama. Kasvojen lisäksi korostuu olemus. Itselläni se on rauhallinen, suorastaan äidillisen huolehtivainen, Piia miettii.
Hänen ikänsä arvioidaan yläkanttiin silloinkin, kun hän on itse valitsemissaan vaatteissa.
Johtuuko se sitten siitä, että tyylini on aina ollut melko samanlainen enkä seuraa trendejä. Ainakaan tyylini ei minua varsinaisesti nuorenna, Piia sanoo ja naurahtaa.
https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000011725334.html?ut…
Kommentit (124)
Hän on vanhimman lapseni ikäinen, mutta lapsellani ei ole silmien välissä syviä ryppyjä eikä myöskään noita silmänympärysryppyjä.
Hän näyttää lähes ikäiseltäni, mutta ihoni ei ole meikittä noin punaisenkirjava. Hänellä voi olla hyvin kuiva iho. Itselläni on rasvainen. En pese saippuoilla iholta omaa rasvaa pois. Vesi riittää, jos ei ole ollut meikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sillä aika syviä ryppyjä kolmevitoseksi. Aurinkovoide ei olisi pahitteeksi.
Aika vanhalta näyttää 35-vuotiaaksi. Olen 45v. ja näytän paljon Piiaa nuoremmalta. Ihon kunto ja leukalinja paljastavat naisen iän, liika laihuus ja reilu ylipaino vanhentavat. Muutama ylimääräinen kilo voi nuorentaa, muttei kymmenien kilojen ylipaino. Anorektikko voi näyttää vanhalta jo parikymppisenä.
Anteeksi nyt, sinä ja samoin kommentoineet näytätte nuoremmalta niissä selfieissänne ja kivasti asetelluissa somekuvissanne. Piian kuvan on ottanut ammattilainen ammattivehkeillä ulkona kovassa luonnonvalossa. Kyllä sitä uurretta ja poimua löytyy aivan toisella lailla silloin.
Ja seuraavaksi yrität väittää, että kyse on vaan imartelusta ja iskemisestä :D
Ensi vilkaisulla katsoin, että 55+.
Kaikki yksittäiset elementit
lisäävät hänelle 5 vuotta. Vasta
35? Minun on hyvin vaikea uskoa.
Ihon tekstuuri on sellainen, että
se yksinään lisää 15 vuotta.
Liputan tämän, sillä en yleensä kommentoi
ulkonäköketjuja negasti.
Hän on kuitenkin
avioliitossa ja lapsiakin saanut.
Mies häntä rakastaa, hyvä niin. 💜
x
Vertasin omaan vaimooni(54)ja ajattelin, että hän olisi jotain 65..no pieleen meni näemmä.
Lukaisin vähän alkua, katsoin kuvaa ja ajattelin, että on tosiaan kypsän näköinen 18-vuotias. Olikin sitten vanhempi ja ihan ikäisensä näköinen. On vain stailannut itsensä viisikymppiseksi ja otattanut kuvansa mahdollisimman epäimartelevassa talvipäivän valossa.
Miksi nuori ihminen kulkee tuon näköisenä? Voisi olla 70.
Minulle eräs yläkerran asukas
tokaisi (kesällä 2024):
'Minä aattelin että oot joku 25 neitonen!
Oot hoikkanen ja simpsakka
kuin pajunvarsi.'
Kiitos näin reilusti jälkikäteen pyörämiehelle, en tiedä asuuko enää talossa. Jäi vain mieleen hauskana
episodina 45+ naiselle.
E
Tiedän tunteen. Minua luullaan eläkeläiseksi, vaikka en sitä ole. Se tekee surulliseksi. Olen ruma, läski ja rupsahtanut.
Painonhallinta käynnissä, tiedän, että se tekee vielä rupsahtaneemman näköiseksi, mutta terveys edellä mennään. Laihdutan, että pääsen leikkauksiin, ja muutenkin, toimintakyvyn ja terveyden takia. Toivon, että jostain saisin rahaa säästettyä myös kauneusleikkauksiin- kasvojen kohotukseen ja yläluomikeikkauksiin.
Kumma juttu, jos 35 vuotiaana laittautudut kuin 55-vuotias elämäänsä kyllästynyt tantta, niin myös näytät kymmenen vuotta vanhemmalta. Hiukset, vaatetus, ihonhoito, silmälasit..
Noitahan on nykyään vaikka kuinka paljon, että on hyvin vaikea arvioida ikää, kun ensinäkemältä näyttää todella vanhalta, mutta tarkemmin katsottuna ei niinkään.
Mua kysyttiin vielä yli 30 -vuotiaana papereita. Monesti halusivat selittää, kun olet niin pienikin. Enkä ole edelleenkään sen isompi. Luultavasti nyt näytän suunnilleen ikäiseltäni eli vanhukselta.
Mikä ihmeen tarve sai hänet ottamaan tuon asian takia yhteyttä lehteen. Voisihan ripustaa lapun rinnukseensa iästään, jos sillä on niin väliä.
Vai kyseleekö hän kaikilta, että arvaappa, miten vanha olen? Koetapas arvata. Yleensähän arvaaja ei halua loukata ja sanoo vähän nuoremman iän, kuin uskoo kysyjän olevan.
Itse olen 36-vuotias ja olisin nopeasti katsottuna arvioinut itseäni jonkin verran vanhemmaksi. Tarkemmin katsottuna esimerkiksi silmät eivät ole juurikaan vanhemman.
Omasta mielestäni häntä vanhentaa liian tummat hiukset ja musta pitkä takki. Ne imevät hänen kasvoiltaan kaiken värin ja saavat hänet näyttämään väsyneeltä ja kalpealta. Harmi, että yksikään kuvista ei ollut ilman tuota takkia, värikkään mekon kanssa olisi voinut tulla eri vaikutelma. Lisäksi ylimääräiset kilot tuovat helposti pari vuotta lisää, kun leukalinja häviää. Kun siihen lisää vielä terveydenhuollossa työskenteleville tyypillisen napakan reippaan asenteen, niin äkkiä vaikuttaa vanhemmalle.
Vierailija kirjoitti:
Minulle eräs yläkerran asukas
tokaisi (kesällä 2024):
'Minä aattelin että oot joku 25 neitonen!
Oot hoikkanen ja simpsakka
kuin pajunvarsi.'
Kiitos näin reilusti jälkikäteen pyörämiehelle, en tiedä asuuko enää talossa. Jäi vain mieleen hauskana
episodina 45+ naiselle.
E
Tai kun parikymppisellä nuorella miehellä on vanhemman rouvan käsiala!
En ymmärrä miksi pitää ääneen arvioida kenenkään ikää. Minua luullaan aina nuoremmaksi ja sekin alkaa olla aika väsynyttä. Minulla on teini-ikäinen lapsi, jonka olen saanut 25-vuotiaana eli ihan aikuisena. Silti aina, jos puhun edes sivulauseessa lapsesta jollekin uudelle ihmiselle, alkaa se kauhistelu, että miten kamalan nuorena olen lapseni saanut. Eikä näin lähes nelikymppisenä miesvaltaisella alalla ole todellakaan mikään etu, että työkaverit olettaa minun olevan alle kolmekymppinen.
Ei hän minusta kasvoista näytä mitenkään erityisen paljon ikäistään vanhemmalta. Mutta tyyli vanhentaa. Siis pukeutuminen, korut, hius- ja kulmaväri sekä ylipaino. Ja ne on ihmisen omia valintoja. Hän luultavasti pitää tyylistään, niin eipä se meille muille kuulu. Toisekseen ei edes ole mikään poikkeus ikäisissään. Tiedän itse useamman aika saman tyylisen naisen, josta olen yllättynyt, kun on selvinnyt, että ovat alle nelikymppisiä.
Ja tämä 24-vuotias nuori herra menisi helposti yli 35-vuotiaasta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen tarve sai hänet ottamaan tuon asian takia yhteyttä lehteen. Voisihan ripustaa lapun rinnukseensa iästään, jos sillä on niin väliä.
Vai kyseleekö hän kaikilta, että arvaappa, miten vanha olen? Koetapas arvata. Yleensähän arvaaja ei halua loukata ja sanoo vähän nuoremman iän, kuin uskoo kysyjän olevan.
Veikkaanpa, että hän ei ole oma-aloitteisesti ottanut lehteen yhteyttä asian tiimoilta, vaan on poimittu jostain Facebook-keskustelusta tmv.
Ennen jutun lukemista arvioin, että on joku kolmekymppinen ja niinhän se sitten olikin.
En todellakaan koskaan klikkaile auki tuollaisia juttuja, sisältö kyllä selviää näitä kommentteja lukiessa.
Mitä väliä sillä on, minkä ikäiseltä joku täysin tuntematon ihminen näyttää?
Oma kommentointini lähti siitä, että miten turhiin juttuihin ihmiset haaskaavatkaan aikaansa, kun maailma on tässä tilassa, missä ollaan.
Yritän herätellä ihmisiä kiinnittämään huomionsa muihin kuin näin tyhjänpäiväisiin juttuihin.
Ja huomaan ärtymyksestäsi, että olet täysin tosissasi!