Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Piiaa luullaan vähintään 10 vuotta ikäistään vanhemmaksi - arvaisitko itse Piian iän? (35 vuotta)

Vierailija
05.03.2026 |

Se oli karuin arvio, jonka Piia Mäkelä on ikinä iästään kuullut.

Kun Piia työskenteli sairaanhoitajana, hän kävi katsomassa erästä potilasta.

Potilas kysäisi, oliko Piia ollut potilaan veljen luokalla. Milloin veljesi on syntynyt, Piia kysyi.

60-luvulla, potilas vastasi. Piiaa huvitti.

Oli pakko vain todeta, että isäni on syntynyt 60-luvulla kenties veli oli sitten käynyt hänen kanssaan samaan aikaan koulua.

Yleensä ihmiset ovat Piian mukaan häpeissään siitä, että ikäveikkaukset menevät niin pieleen. Silloin he pyytelevät vuolaasti anteeksi ja selittelevät ikäarviotaan.

Hoitotyötä tehdään pelkillä kasvoilla, sillä työasu on kaikilla sama. Kasvojen lisäksi korostuu olemus. Itselläni se on rauhallinen, suorastaan äidillisen huolehtivainen, Piia miettii.

Hänen ikänsä arvioidaan yläkanttiin silloinkin, kun hän on itse valitsemissaan vaatteissa.

Johtuuko se sitten siitä, että tyylini on aina ollut melko samanlainen enkä seuraa trendejä. Ainakaan tyylini ei minua varsinaisesti nuorenna, Piia sanoo ja naurahtaa.

https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000011725334.html?ut…

Kommentit (124)

Vierailija
61/124 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen iän arvioimisessa paras keino on silmien alueen iho, se paljastaa armotta todellisen iän.

Väärin. Itselläni on runsaasta ulkoilmaelämästä johtuen kuluneemman näköiset silmänympärykset kuin monella ikäiselläni. Vietän asiallista elämää muuten, mutta olen paljon ulkona. 

Sitten kun painutaan noihin kallio- ja  väestösuojiin tai sinne omaan pihasuojaan, voidaan olla pitkään poissa ulkoilman vaikutukselta. 

Saadaan kaikki takaisin persikanpehmeät posket. 

Ihanaa, kun voi tästäkin synkästä aiheesta löytää joku valoisa puoli.

Vierailija
62/124 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piian ihosta näkee, että aurinkosuojasta ja kosteutuksesta ei ole koskaan huolehdittu. Varmaan monikin kolmevitonen voisi näyttää tuolta, jos laiminlyö ihonhoidon perusasiat koko aikuisikänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/124 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipaino vanhentaa (toki myös alipaino vanhentaa myöskin), meikkaamattomuus vanhentaa, tummat hiukset vanhentaa, kirjavat mekot vanhentaa, silmälasit vanhentaa, asenne vanhentaa. Veikkaisin viisi-kuusikymppiseksi (ei pahalla).

Mielenkiintoista kun nuoremmilla naisilla nimenomaan meikkaaminen vanhentaa niin missä vaiheessa se käännekohta tulee että meikkaaminen alkaa nuorentaa? Ensimmäisen rypyn ilmaantuessa? 

Vierailija
64/124 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää jutut ei voi koskaan onnistua. Itsekehu haisee, sanottiin ennen.

Ihminen tekee vaan itsensä naurettavaksi.

Suurin osa porukasta kuvittelee näyttävänsä ikäistään nuoremmalta.

Taas kerran, niiiin turha juttu!

Mutta sinäkin luit? Miksi? Ja vieläpä jaksoit tulla kommentoimaan :D

En lukenut juttua, vaan näitä kommentteja.

Ja ihmettelin mielessäni, mikä tarve tuolla naisella on olla julkisuudessa?

Onko hänellä some-tili, mikä kaipaa seuraajia?

Vierailija
65/124 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipaino vanhentaa (toki myös alipaino vanhentaa myöskin), meikkaamattomuus vanhentaa, tummat hiukset vanhentaa, kirjavat mekot vanhentaa, silmälasit vanhentaa, asenne vanhentaa. Veikkaisin viisi-kuusikymppiseksi (ei pahalla).

Totta. Olemuksessa on paljon tuollaisia vanhentavia elementtejä ja esim nuo pilottimalliset sangat vanhentaa hurjasti oikeastaan kaikkia muita paitsi nuoria vaikka kuinka onkin klassikkomalli. Jotenkin ne vaan ei tosiaan sovi kaikille vaan enemmistöltä vetää piirteet alaspäin.

Jokainen saa kuitenkin olla ihan just sen näköinen mitä on eikä kenenkään tarvitse näyttää ikäiseltään. En silti voi välttyä ajatukselta, että hän saattaisi kokea melkoisen muodonmuutoksen ihan jo nappiin osuvalla hiusmallilla ja -värillä, paremmin sopivilla silmälaseilla ja painonpudotuksella. Hoikemmalla tuo sama pukeutumistyylikin näyttäisi aivan toiselta.

Vierailija
66/124 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjavat mekot vanhentaa?

Vierailija
67/124 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin veikannut 45-vuotiaaksi johtuen ihosta ja leukalinjasta.

Minusta hänellä on ihan normaalin 35-40-vuotiaan (meikitön) iho ja kasvot muutenkin (hiusväriä ja kampausta myöten), mutta vartaloltaan, pukeutumiseltaan ja olemukseltaan on 10 vuotta iäkkäämpi.

Ei 35-vuotiailla ole tuon näköistä ihoa. Ja miksi ajattelet, että meikki saisi ihon näyttämään nuoremmalta kuin useimmilla ikääntyneillä se vaan korostaa juonteita ja pintakuivuutta?

Mitä ihmettä? Toisilla meistä on tuollainen iho josta puuttuu kaikki heleys sekä raikkaus ja tasaisesta ihonväristä saa vain haaveilla. Eikä sitä ihanaa virheetöntä ja hehkuvaa ihoa ollut edes nuorena vaikka varsinaisesti mitään akneongelmaakaan ei ollut. Siinä olet oikeassa ettei sitä paksulla pakkeloinnillakaan saa vaikka tietenkin nuorena sitäkin yritti. 

Eikä tuo iho tietenkään ole vain kasvoissa vaan ihan koko vartalossa eli ei tule kesälläkään mitään nättiä oliivi-ihoa päivetyksen myötä vaan enemmänkin vaan punoitusta vaikka iho ei erityisen herkkä auringolle olekaan. Sitä ei pala mutta ei myöskään päivety kauniisti vaan menee sellaiseksi laikkuisaksi.

Ikävintä ehkä kuitenkin on se, että sitä näyttää päihdeongelmaiselta röökimuijalta vaikka on absolutisti ja savuton.

Tuo on totta. Itsekin Kyllä ensin ajattelin, että miksi hänellä on tuollainen iho, se vanhentaa, mutta sitten tajusin, että sepä ei olekaan oma valinta aina. 

Ite oon aina ollut hyvä ihoinen, eikä se millään muotoa ole minun omaa ansioita. Eikä aina huomaa ajatella, että ihminen ei ihan kaikkeen pysty itse vaikuttamaan. Saa vaan olla tyytyväinen, jos on syntymälahjaksi saanut hyvän ihon ja vaikka kauniit hiukset.

Vierailija
68/124 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian tummaksi värjätty tukka ja hoitamaton, epätasainen iho. Niistä tulee 10 vuotta lisää.

Vierailija
69/124 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi tuosta ylipainostakin päästään kaikki, kunhan tuo sota tarpeeksi laajenee.

Katsokaapa viime sotienaikaisia kuvia.

Ei ole ylipainoisia!

Vierailija
70/124 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oudosti tuossa jutussa Piia ei miellä itseään vanhemman näköiseksi vaan perustelee muiden vääriä luuloja iästä sillä että hänen olemuksensa tai puheensa ovat ns. kypsemmän ihmisen. Tulee ilmi esim. tässä:
"Piian ikää ovat veikanneet väärin kollegat, potilaat sekä opiskelukaverit. Kerran Piian samanikäinen kollega kertoi arvelleen Piian iän siksi yläkanttiin, että ei itse koe olevansa yhtä itsevarma asiantuntija työssään kuin Piia."

Eli työkaveri ei vain kehdannut sanoa että "hei, näytät ikäistäsi vanhemmalta". Ja nyt Piia sitten luulee että syy onkin tuossa selityksessä jonka työkaveri antoi.

Vierailija
71/124 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauniit kasvot, jos hankkisi uudet lasit, vähän hoikistuisi ja leikkasi hiuksiin elävyyttä niin näyttäisi  nuorelta. Tosin hänellä on oikeus näyttää juuri sellaisesta kun haluaa.  Ei vaikuta sellaiselta jolle ulkonäkö on isossa osassa elämässä.

Vierailija
72/124 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päädyin ikään 35-vuotias. Mutta jos on sitä vanhempi, niin ei ainakaan sitten yli 40 vuotias, vaan korkeintaan 37- tai 38-vuotias, ajattelin.

Ja siis jutun mukaan on 35.

Vierailija
73/124 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pialla on viiskybäsen olemus. Mutta jos vaihtaisi tyyliä niin iästä tippuisi 20 vuotta.

Vierailija
74/124 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää jutut ei voi koskaan onnistua. Itsekehu haisee, sanottiin ennen.

Ihminen tekee vaan itsensä naurettavaksi.

Suurin osa porukasta kuvittelee näyttävänsä ikäistään nuoremmalta.

Taas kerran, niiiin turha juttu!

Mutta sinäkin luit? Miksi? Ja vieläpä jaksoit tulla kommentoimaan :D

En lukenut juttua, vaan näitä kommentteja.

Ja ihmettelin mielessäni, mikä tarve tuolla naisella on olla julkisuudessa?

Onko hänellä some-tili, mikä kaipaa seuraajia?

No just. Pahimpia on nämä, jotka juttua lukematta tuulee kommentoimaan "Taas kerraan niiiiiiiiin turha juttu" :D

Ei kiesus, vielä turhempaa on tulla kommentoimaan, kun EI OLE edes lukenut koko juttua. 

Mistä silloin voit tietää onko se turha? Mutta sun kommentti on täysin turha. 

Yritä edes lukea se juttu mitä ryntäät kommentoimaan. 

Vierailija
75/124 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On sillä aika syviä ryppyjä kolmevitoseksi. Aurinkovoide ei olisi pahitteeksi. 

Aika vanhalta näyttää 35-vuotiaaksi. Olen 45v. ja näytän paljon Piiaa nuoremmalta. Ihon kunto ja leukalinja paljastavat naisen iän, liika laihuus ja reilu ylipaino vanhentavat. Muutama ylimääräinen kilo voi nuorentaa, muttei kymmenien kilojen ylipaino. Anorektikko voi näyttää vanhalta jo parikymppisenä.

Anteeksi nyt, sinä ja samoin kommentoineet näytätte nuoremmalta niissä selfieissänne ja kivasti asetelluissa somekuvissanne. Piian kuvan on ottanut ammattilainen ammattivehkeillä ulkona kovassa luonnonvalossa. Kyllä sitä uurretta ja poimua löytyy aivan toisella lailla silloin. 

Vierailija
76/124 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika vanhalta näyttää 35-vuotiaaksi. Olen 45v. ja näytän paljon Piiaa nuoremmalta. Ihon kunto ja leukalinja paljastavat naisen iän, liika laihuus ja reilu ylipaino vanhentavat. Muutama ylimääräinen kilo voi nuorentaa, muttei kymmenien kilojen ylipaino. Anorektikko voi näyttää vanhalta jo parikymppisenä.

Anteeksi nyt, sinä ja samoin kommentoineet näytätte nuoremmalta niissä selfieissänne ja kivasti asetelluissa somekuvissanne. Piian kuvan on ottanut ammattilainen ammattivehkeillä ulkona kovassa luonnonvalossa. Kyllä sitä uurretta ja poimua löytyy aivan toisella lailla silloin. 

Ei mulla ole sometilejä enkä ota selfieitä. Muuten hyvä.

T. Tuo jota luullaan kaikkialla nuoremmaksi

Vierailija
77/124 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhanaikaiset lukutoukka-silmälasit ja päänmyötäisesti taakse ponnarille vedetyt hiukset ilman otsatukkaa antavat nopeasti ja pääpiirteittäin vilkaistuna vanhan yleisvaikutelman. Vaikka tarkemmin katsottuna naama itsessään kyllä paljastaa heti, ettei kovin vanhasta ihmisestä ole kysymys.

Otsatukka ja kerrosteltu leikkaus hiuksiin, vähän jotain vaalempaa raitaakin ehkä joukkoon tai sitten joku ruskea hiussävy, sekä uudenaikaiset silmälasit, niin yleisilme muuttuisi ja hän näyttäisi oman ikäiseltä myös nopealla vilkaisulla.

Vierailija
78/124 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvelin 35-37 v. eli ihan nappiin. Samoin siinä toisessa jutussa missä jotakuta arvellaan hirmuisesti nuoremmaksi, reilu parikymppiseksi vaikka hän on 35 v.. Siinäkin arvelin 35-37 v. Kyllä rehellisesti on vaikea löytää ihmistä joka näyttää yli 5 v. nuoremmalta tai vanhemmsla kuin mitä oikeasti on.

Kyllä tuo Piia näyttää mun silmään 15 vuotta vanhemmalta. Mua taas luullaan aina 15 vuotta nuoremmaksi eikä kukaan ikäiseni ole vuosikausiin todennut mulle esim. "ollaan varmaan aika samaa ikäluokkaa".

Huom! En pidä itse itseäni erityisen nuoren näköisenä vaan tämä on muiden arvio ihan kaikissa ikäryhmissä.

Onko sulla lapsia ja mikä elämäntilanne? Olen huomannut että ihmiset arvioi ikää todellisuudessa hyvin yksioikoisesti ulkonäköön liittymättömien asioiden kautta. Valmistuin yliopistosta vasta kolmekymppisenä ja olin lapseton sinkku. Tämän seurauksena mm. uudet työkaverit olettivat mun ilman muuta olevan n. 25-27, vaikka olin paikassa aloittaessani 34. En ole mitenkään erityisen nuoren näköinen. 

Aikuiset lapset ja kun kerron näistä, niin ihmisillä putoaa leuka lattiaan.

Vierailija
79/124 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjavat mekot ovat parhautta! 

n45

Vierailija
80/124 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No viimeksi ikääni ovat kommentoineet kyllä naiset ihan livenä. Sanoivat, etten millään näytä nelikymppiseltä. Ihoni on heleä ja melkein rypytön, ei hamsterin tai bulldoggin poskia eikä roikkuvaa nahkaa kaulassa. Vielä pari vuotta sitten kysyttiin aina paperit, jos ostin alkoholia. Kuusi vuotta sitten en saanut ostettua vapea Briteissä (k18), koska passini jäi hotelliin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän