Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Piiaa luullaan vähintään 10 vuotta ikäistään vanhemmaksi - arvaisitko itse Piian iän? (35 vuotta)

Vierailija
05.03.2026 |

Se oli karuin arvio, jonka Piia Mäkelä on ikinä iästään kuullut.

Kun Piia työskenteli sairaanhoitajana, hän kävi katsomassa erästä potilasta.

Potilas kysäisi, oliko Piia ollut potilaan veljen luokalla. Milloin veljesi on syntynyt, Piia kysyi.

60-luvulla, potilas vastasi. Piiaa huvitti.

Oli pakko vain todeta, että isäni on syntynyt 60-luvulla kenties veli oli sitten käynyt hänen kanssaan samaan aikaan koulua.

Yleensä ihmiset ovat Piian mukaan häpeissään siitä, että ikäveikkaukset menevät niin pieleen. Silloin he pyytelevät vuolaasti anteeksi ja selittelevät ikäarviotaan.

Hoitotyötä tehdään pelkillä kasvoilla, sillä työasu on kaikilla sama. Kasvojen lisäksi korostuu olemus. Itselläni se on rauhallinen, suorastaan äidillisen huolehtivainen, Piia miettii.

Hänen ikänsä arvioidaan yläkanttiin silloinkin, kun hän on itse valitsemissaan vaatteissa.

Johtuuko se sitten siitä, että tyylini on aina ollut melko samanlainen enkä seuraa trendejä. Ainakaan tyylini ei minua varsinaisesti nuorenna, Piia sanoo ja naurahtaa.

https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000011725334.html?ut…

Kommentit (313)

Vierailija
281/313 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin, että on yli 50 v. Enemmän on hänellä ryppyjä ym. kuin minulla. 

Ketään ei vittuakaan kiinosta sun pärstä.  Ymmärrätkö???

Valitettavaa, että sinua harmittaa. Totta kai vertaan muiden ihmisten ikääntymisen merkkejä itseeni arvioidessani heidän ikäänsä. Se on ihan luonnollista. 

Vierailija
282/313 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna Abreu on saman ikäinen.

Ja ikäisensä näköinen. 

No aika harva 35-vuotias näyttää samanikäiseltä mitä Anna Abreu. 

No normaali 35-vuotias näyttää hänen ikäiseltään. Ainakin, ne joita minä tunnen. Ei 35-vuotiaan vielä kuuluisi miltään vanhalta tädiltä näyttää. Eikä suurin osa näytäkään.

Kyllä ne näyttää tädeiltä. Valitettavasti suomessa on näin. Seksikkyys täysin kadonnut.

Ja asun kehä 3 sisäpuolella. En edes halua tietää millainen tilanne on ulkopuolella.

Pitäisikö julistaa kansallinen hätätila aiheen tiimoilta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/313 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tähän oikeen voi mitään lisätä. Näyttää joo ikäistään vanhemmalta. Jotkut näyttää ikäistään nuoremmalta ja jotkut ikäiseltään. Geenit varmasti suurin tekijä asiassa.

Vierailija
284/313 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo lehtijuttu oli sinänsä kiinnostava, kertoi kuinka ihmisiä usein  arvioidaan ulkonäön perusteella toisenlaiseksi kuin he ovat.   Muut haastatellut olivat aiemman Miss Suomen perintöprinsessa, erittäin naisellinen lesbo, sekä nuori tyttömäisen näköinen nainen joka laulaa  yhtyeessä erittäin möreällä äänellä.  Ulkokuori saattaa pettää! 

Vierailija
285/313 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tästä on pitänyt tehdä juttu ja sitten vakuuttaa, että näyttää vanhemmalta siksi kun on itsevarma, kypsä ja ottaa vastuuta?

Miksi kenenkään tarvii kertoa omasta itsevarmuudestaan lehdessä ja vielä antaa sille selitys? 

Vierailija
286/313 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna Abreu on saman ikäinen.

"Anna Abreu on saman ikäinen."

Ja Suvi Teräsniska.

Vierailija
287/313 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne teki lehti jutun. Yhyyyy

Vierailija
288/313 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tästä on pitänyt tehdä juttu ja sitten vakuuttaa, että näyttää vanhemmalta siksi kun on itsevarma, kypsä ja ottaa vastuuta?

Miksi kenenkään tarvii kertoa omasta itsevarmuudestaan lehdessä ja vielä antaa sille selitys? 

"Miksi tästä on pitänyt tehdä juttu ja sitten vakuuttaa, että näyttää vanhemmalta siksi kun on itsevarma, kypsä ja ottaa vastuuta?

Miksi kenenkään tarvii kertoa omasta itsevarmuudestaan lehdessä ja vielä antaa sille selitys?"

TYHMÄ KYSYMYS!

Tuo haastattelu kuuluu juttuun, jossa haastatellaan kolmea ihmistä siitä, millaista on jatkuvasti oikoa ennakkoluuloja.

Vierailija
289/313 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen silmälasimuoti on on ihan kamalaa.  

"Nykyinen silmälasimuoti on on ihan kamalaa"

Millaisia niiden sitten pitäisi olla?

Vierailija
290/313 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

artikkeli on minustakin outo. Ärsytti sekin kun sitä itse iän kertomista vaan  venytettiin ja viimeisessä lauseessa kerrottiin sen olevan 35.  koko juttuhan perustui iälle ja sitten sitä vaan ns pidettiin jännityksessä. 

mutta kun nyt hänen iästä kerran keskustellaan ja muutkin ovat veikanneet yläkanttiin niin keskustellaan sitten. en noin muuten kyllä  puuttuisi toisen ulkonäköön tai että näyttääkö kuinka vanhalta.

pakko sanoa että leuka loksahti auki kun iän luin. itse olen vuotta nuorempi ja minua taas veikataan aina teiniksi. enää se ei kyllä niin imartele. eilen viimeksi veikattiin 19-vuotiaaksi. itselläkin kyllä vaikka minkälaista rankkaa kokemusta takana joten ei ainakaan vielä näy naamasta. 

toisaalta, tuli olo että hän on saavuttanutkin enemmän kuin minä, vaikka ei vertaillakaan pitäisi.

mutta kyllä, itsekin veikkasin että olisi 45-50-vuotiaan paikkeilla. 

Vierailija
291/313 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku mainitsi perunanenän täällä, sekä ihon joka ei kovin kuulas ole. vanhemman  naisen piirteet jotenkin yhdistettynä ihon kuntoon sekä  esim silmälasien tyyliin. olisin veikannut 45-55. varsinkin kun itse olen saman ikäinen kuin hän, niin ajattelin että oho, kun oikean ikänsä luin

Vierailija
292/313 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottamatta kantaa artikkelin henkilön ulkonäköön, puhun aiheesta yleisesti.

Meidän suomalaisten ulkonäön ominaispiirre on isot pyöreät pehmeän näköiset kasvot. Tällaisiin kasvoihin ylipaino ei todellakaan tee kaunistusta, vaan näyttävät entistä isommilta. Ja tuon lisäksi, jos pukeutumistyyli on legginssit ja tunika, niin kokonaisuus on aikalailla vanhemman ihmisen oloinen. En sano tuossa olevan mitään väärää. Tuo on vain oma havaintoni.

Harva suomalainen nainen/mies ikääntyy ns. charmantisti. Yksi syy on pullukaksi/lihavaksi itsensä päästäminen. Olemme Pohjoismaiden lihavin ja Euroopan kolmanneksi lihavin kansa. Tuo on ihan jo terveyssyistä huolestuttavaa.

Ja jos joku nyt ottaa nokkiinsa kirjoituksestani ja luulee minun pitävän itseäni muiden yläpuolella, niin ei kannata. Olen keski-ikäinen pyöreäkasvoinen kokoa 40 oleva nainen. Kritiikki kohdistuu myös itseeni. :)

Vierailija
293/313 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin, että on yli 50 v. Enemmän on hänellä ryppyjä ym. kuin minulla. 

Ketään ei vittuakaan kiinosta sun pärstä.  Ymmärrätkö???

Valitettavaa, että sinua harmittaa. Totta kai vertaan muiden ihmisten ikääntymisen merkkejä itseeni arvioidessani heidän ikäänsä. Se on ihan luonnollista. 

Minä taas mietin yleisesti ihmisiä, tietenkin. En ITSENI kautta......haloo

Eri

Vierailija
294/313 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kyllä minä uskon huonoihoiseksi kolmevitoseksi.

Vierailija
295/313 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

artikkeli on minustakin outo. Ärsytti sekin kun sitä itse iän kertomista vaan  venytettiin ja viimeisessä lauseessa kerrottiin sen olevan 35.  koko juttuhan perustui iälle ja sitten sitä vaan ns pidettiin jännityksessä. 

mutta kun nyt hänen iästä kerran keskustellaan ja muutkin ovat veikanneet yläkanttiin niin keskustellaan sitten. en noin muuten kyllä  puuttuisi toisen ulkonäköön tai että näyttääkö kuinka vanhalta.

pakko sanoa että leuka loksahti auki kun iän luin. itse olen vuotta nuorempi ja minua taas veikataan aina teiniksi. enää se ei kyllä niin imartele. eilen viimeksi veikattiin 19-vuotiaaksi. itselläkin kyllä vaikka minkälaista rankkaa kokemusta takana joten ei ainakaan vielä näy naamasta. 

toisaalta, tuli olo että hän on saavuttanutkin enemmän kuin minä, vaikka ei vertaillakaan pitäisi.

Ainahan toimittajat venyttää juttujaan. Luin ja luen useimmiten  lopusta tämäntyyppiset jutut.

Veikkasin 40 v.

Vierailija
296/313 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen iän arvioimisessa paras keino on silmien alueen iho, se paljastaa armotta todellisen iän.

Ei kyllä kaikilla. Itse ole yhä rypytön ja nuoren näköinen silmustäni, mutta roikkuva leuka ja suupielet paljastavat iän.

Vierailija
297/313 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla huono iho?

Vierailija
298/313 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuttuni oli jo 23 vuotiaana mummumainen. Pyöreä kropasta ja raajoista, lyhyet raajat, pulleat kasvot, nenä ja leuka lähellä toisiaan, liikkui verkkaisesti, edestä katsoen leveä. Löysi myös samanoloisen pappamaisen ja samanikäisen puolison. En tiedä ovatko enää elossa tai lisääntyivätkö.

Vierailija
299/313 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla huono iho?

Niinpä. ihan tavallinen iho, johon ei ole laitettu meikkivoiteita tasoittamaan sävyä.

Vierailija
300/313 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrottiinhan se siinä suht alussa. Miten oli tavannut miehensä vanhempansa kuoleman aikoihin (16-v.) ja että yhteistä matkaa takana nyt, oliko 19 vuotta. Nopeastihan tuosta summittaisen iän laskee. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi