Naisen terapeutti tekee diagnooseja tämän avomiehestä tapaamatta?
Eikö ole ammattieettisestikin arveluttavaa, että ystäväni terapeutti tekee usein arvioita ja diagnooseja ystäväni avomiehestä ("miehellä selkeä häpeän ja hylätyksi tulemisen trauma jota hän toistaa ihmissuhteissaan"-tyylisiä heittoja) vain ystäväni kertoman perusteella? Terapeutti ei ole siis koskaan edes tavannut puhumattakaan jutellut tämän miehen kanssa.
Olen kuunnellut tietysti ystäväni kertomuksia tukien, mutta aina kun hän puhuu miten terapeutti diagnosoi miestä niin tekisi mieli kysyä, että mistä asti terapeuteilla on ollut ammattitaito diagnosoida itselleen täysin tuntemattomia ihmisiä välikäden näkemysten kautta.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Siellä luki muutakin hassua, esim. että taloudelliset asiat järjestyvät, koska aikuinen lapsemme on luvannut maksaa isukin velat."
Kyllä tuollaisesta terapeutinkin pitäisi ymmärtää, että asiakas puhuu harhaisia juttuja. Ja sitä myötä kyseenalaistaa asiakkaan muutkin puheet.
Maksavan asiakkaan puheet uskotaan mukisematta tai asiakas on pian entinen asiakas.
Osan maksavan asiakkaan puheista voi tarkastaa esimerkiksi Kannasta tai Google-haulla. Itse huomasin terapeuttini tutkineen Kanta-tietojani hänen todetessaan Niin, se asiahan todella oli niin.. Tästä toteamuksesta minulle selvisi, että hän oli aiemmin epäillyt kertomaani ja yllättynyt, kun se olikin totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on aito, valviran luvat saanut psykoterapeutti, ota yhteys Valviraan joka valvoo näiden toimintaa. Jos on ihan sanonut että jollain on joku sairaus, niin se on epäeettistä toimintaa. Valvira antaa varoituksen.
Jos taas humpuuki-terapeutti,, ilman Valviran hyväksyntää, ota Aluehallintovirastoon yhteys, joka valvoo näitä puosk....siis "terveyspalvelu"-busineksia. Näillä on taloudellinen motiivi saada heikko ihminen ansaan kertomalla heille mitä he haluaa kuulla, ja etenkin se klassinen "exäsi on narsisti aivan selvästi, ja sinussa ei ole koskaaan mitään vikaa!" Näin he luo ihmishirviöitä, jotka ovat "löytäneet omat rajat ja näkeevät vihdoin miten kaikki ympärillään ovat narsisteja ja itse aina viaton tms".
Ei Valviraa kiinnosta terapeuttien etiikka.
No ainakin he on velvollisia tutkimaan
Myös kulttuurieroilla voi olla merkitystä. Sovinistinen mies ei koskaan usko olevansa väärässä. Joten jos hän tuntee itsensä väärin kohdelluksi, hän voi toki puhdistaa nimensä vaatimalla selitystä tai valittamalla viranomaisille terapeutin ammattitaidosta, mutta tämä on vain pakottamistaktiikkaa. Se ei todista, etteikö mies alun perin käyttäytynyt sopimattomasti laillista vaimoaan kohtaan.
Jos joku väittää että riitelevä exä on narsisti, kysy aina että jaa, KUKA hänet diagnosoi? Vai oisikohan kyse vaan tavanomaisesta eroriidasta, huoktajuuskiistoineen mikä ei ole mikään merkki narsismista. vaan omien lain takaamies ihmioikeuksien puolustamisestaan.
Vain itse narsisti ei tätä myönnä.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku väittää että riitelevä exä on narsisti, kysy aina että jaa, KUKA hänet diagnosoi? Vai oisikohan kyse vaan tavanomaisesta eroriidasta, huoktajuuskiistoineen mikä ei ole mikään merkki narsismista. vaan omien lain takaamies ihmioikeuksien puolustamisestaan.
Itse en koskaan asiakkaana/ potilaana/ missään tilanteessa väitä kenenkään olevan narsisti. Ainoastaan kerron, mitä tapahtui, mitä hän teki, milloin tapahtui jne. Kerron terapeutille tilanteista ja tapahtumista, mutta annan terapeutin itse tehdä määritelmät siitä, kuka on/ oli mitäkin.
Tavoite itselläni on se, että voin elää elämääni onnellisena ja itseeni tyytyväisenä kaikista minuun kohdistuneista teoista huolimatta. Olla vahva, rohkea ja läsnä. Puolustaa itseäni.
Vierailija kirjoitti:
Rahariidat ovat yleisiä. Esimerkiksi avioehtosopimuksen puuttuessa toinen osapuoli voi vaatia oikeudenmukaista ja kohtuullista omaisuuden jakamista, kun taas toinen osapuoli voi yrittää vaatia koko avio-oikeuden mukaista omaisuuttaan.
Jälkimmäinen on tyypillinen narsistinen manipuloija ja pakottaja.
Mitä muuten saatte irti siitä terapiasta? Itte kävin joskus työn puolesta järjestetyllä käynnillä tai niitä oli useampi haastattelukäynti niin se tuntui samalle kuin joku baaritiskikeskustelu deitin kanssa. Eri kerroilla joku elämän osa-alue josta kyseli. En kyllä semmoisesta menis maksamaan kun en ainakaan mitään ohjeita tai neuvoja saanu mihinkään tai yhteenvetoa että mitä se oli mieltä minusta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä muuten saatte irti siitä terapiasta? Itte kävin joskus työn puolesta järjestetyllä käynnillä tai niitä oli useampi haastattelukäynti niin se tuntui samalle kuin joku baaritiskikeskustelu deitin kanssa. Eri kerroilla joku elämän osa-alue josta kyseli. En kyllä semmoisesta menis maksamaan kun en ainakaan mitään ohjeita tai neuvoja saanu mihinkään tai yhteenvetoa että mitä se oli mieltä minusta.
No itselle oli ainakin mielenkiintoinen kokemus kokea hypnoosi. Jotkin mielikuvaharjoitukset on myös olleet kiinnostavia.
Itsellä ongelmaksi muodostuu terapiassa se, kun näen terapeutin omat heikkoudet ja kipukohdat niin selvästi, ja on todella, todella vaikeaa pitää se tieto itsellään. Moni terapeutiksi hakeutuva on hyvin rikkonainen ja ongelmainen ihminen itse.
Keltikangas-Järvisellä oli hesarissa mainio artikkeli: https://www.hs.fi/paivanlehti/07012026/art-2000011670190.html eli otsikko on "nykyihminen on liian vapaa". Sitaatti jutusta: "Alati pitäisi tutkiskella tunteitaan ja kuulostella, mitä minä oikeasti haluan, eikä sieltä sisältä tule järkevää vastausta, ja sitten ahdistaakin kahta kovemmin.
Muuten hyvä, mutta sitten tulee: "Hoitotilanteessa psykologi kuuntelee potilasta ottamatta kantaa. Kaikki potilaan tunteet ja kokemukset ovat oikein. Psykologi ei normita eikä syyllistä. "
Ihminen voi luoda itselleen tunnetiloja, se on itseasiassa todella helppoa. Miten siis tunne, joka ei perustu totuuteen voisi olla oikein? Mitä asiakaskaan hyötyy mielikuvituksen pohjalta käydyistä terapiatapaamisista? Entä jos pitkälti ihan itse on syyllinen tilanteeseensa?
Ja mitä vahinkoa aiheutetaan ulkopuolisille tukemalla mielenterveysongelmaisten fantasioita?
Vierailija kirjoitti:
Keltikangas-Järvisellä oli hesarissa mainio artikkeli: https://www.hs.fi/paivanlehti/07012026/art-2000011670190.html eli otsikko on "nykyihminen on liian vapaa". Sitaatti jutusta: "Alati pitäisi tutkiskella tunteitaan ja kuulostella, mitä minä oikeasti haluan, eikä sieltä sisältä tule järkevää vastausta, ja sitten ahdistaakin kahta kovemmin.
Muuten hyvä, mutta sitten tulee: "Hoitotilanteessa psykologi kuuntelee potilasta ottamatta kantaa. Kaikki potilaan tunteet ja kokemukset ovat oikein. Psykologi ei normita eikä syyllistä. "Ihminen voi luoda itselleen tunnetiloja, se on itseasiassa todella helppoa. Miten siis tunne, joka ei perustu totuuteen voisi olla oikein? Mitä asiakaskaan hyötyy mielikuvituksen pohjalta käydyistä terapiatapaamisista? Entä jos pitkälti ihan itse on syyllinen tilanteeseensa?
Ja mitä vahinkoa aiheutetaan ulkopuolisille tukemalla mielenterveysongelmaisten fantasioita?
Minä käyn terapiassa vanhempieni vakavien mielenterveysongelmien takia.
Opettelen luottamaan ihmisiin ja yritän saada itseni ymmärtämään, että on olemassa myös aidosti hyvää tarkoittavia ihmisiä. Tätä on vielä jotenkin mahdotonta käsittää.
Olen hirveän kiitollinen siitä, että jäin henkiin ja selvisin aikuisuuteen. Suurin osa käy terapiassa muiden ihmisten mielenterveysongelmien takia, koska nämä eivät voi nähdä itsessään mitään vikaa, eivätkä siksi ole hoitoon hakeutuneet.
Liian usein olen nähnyt ( jopa Hesarissa kirjoitus) miten exä on narsku ja jopa kirjoituksessa "ex- mies" sijaan käytetään sanaa " narsisti" sitä ja tätä. Jokuhan se hänelle on diagnosoinut. Se on kunnianloukkaus ja rikos exää kohtaan. Asiakas saadaan olemaan ottamatta mitään vastuuta ja näkemään asioita myös toisen puolelta. Näin luodaan ihmishirviö joka on sietämätön muille.