Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naisen terapeutti tekee diagnooseja tämän avomiehestä tapaamatta?

Vierailija
01.03.2026 |

Eikö ole ammattieettisestikin arveluttavaa, että ystäväni terapeutti tekee usein arvioita ja diagnooseja ystäväni avomiehestä ("miehellä selkeä häpeän ja hylätyksi tulemisen trauma jota hän toistaa ihmissuhteissaan"-tyylisiä heittoja) vain ystäväni kertoman perusteella? Terapeutti ei ole siis koskaan edes tavannut puhumattakaan jutellut tämän miehen kanssa. 

Olen kuunnellut tietysti ystäväni kertomuksia tukien, mutta aina kun hän puhuu miten terapeutti diagnosoi miestä niin tekisi mieli kysyä, että mistä asti terapeuteilla on ollut ammattitaito diagnosoida itselleen täysin tuntemattomia ihmisiä välikäden näkemysten kautta.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on aito, valviran luvat saanut psykoterapeutti, ota yhteys Valviraan joka valvoo näiden toimintaa. Jos on ihan sanonut että jollain on joku sairaus, niin se on epäeettistä toimintaa. Valvira antaa varoituksen.

Jos taas humpuuki-terapeutti,, ilman Valviran hyväksyntää, ota Aluehallintovirastoon yhteys, joka valvoo näitä puosk....siis "terveyspalvelu"-busineksia. Näillä on taloudellinen motiivi saada heikko ihminen ansaan kertomalla heille mitä he haluaa kuulla, ja etenkin se klassinen "exäsi on narsisti aivan selvästi, ja sinussa ei ole koskaaan mitään vikaa!" Näin he luo ihmishirviöitä, jotka ovat "löytäneet omat rajat ja näkeevät vihdoin miten kaikki ympärillään ovat narsisteja ja itse aina viaton tms".

Sinulla on sinisilmäinen luottamus viranomaisiin. Eivät ne tuollaiseen kauneusvirheeseen puutu. Vaan toteavat, että kenenkään henki ei ole uhattuna, eikä terapeutti ole toiminut lainvastaisesti, joten kaikki on hyvin.

Vierailija
22/49 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo kuvaus mikään diagnoosi ole.  Vaan terapeutin tulkinta puolisosta toisen käden tiedon perusteella. Jokaisen  yksilöterapiassa käyvän pitäisi tajuta se, että terapeutin näkemys on vain yksi näkökulma, jota voi pohtia eikä sitä tarvitse kritiikittä hyväksyä. Itse en pidä täysin luotettavana arvioita, jonka kuulen toisen käden kautta.

Parisuhteen ongelmissa parempi arvio tilanteesta tulee kuulemalla kummankin näkemystä ja näkemällä kumpaakin osapuolta yhdessä. Eli pariterapiassa, ei yksilöterapiassa.

Yksilöterapia ei auta parisuhteen haasteisiin, jos terapoitava ei ota itse vastuuta omasta osuudestaan parisuhteessa. Esim. miten asettaa rajoja, millaista käyttäytymistä sietää, miten ilmaisee tarpeitaan, miten hillitsee kiukkuaan, miten huolehtii tasapuolisuudesta parisuhteessa jne 

Minun mielestäni ei ole terapiassa käyvän yks

Terapiassa käyvän yksilön vastuulla on kyllä mitä sepitteitä terapiassa kertoilee. Olen nähnyt mieheni kannasta mieheni sepitteet ja terapeutin diagnoosin minusta. Ja mieheni muuten näytti ne minulle. Siellä luki muutakin hassua, esim. että taloudelliset asiat järjestyvät, koska aikuinen lapsemme on luvannut maksaa isukin velat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitit aloituksen mistä syystä, ap? Pohdipa sitä.

Vierailija
24/49 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi joku menisi terapiaan valehtelemaan kokemuksistaan."

Joillakin ihmisillä on hyvin voimakkaat defenssit. Valehteleminen on yksi defenssi. Sellainen ihminen voi mennä terapiaan hakemaan vahvistusta omalle maailmankuvalleen. Ja todennäköisesti sitä saakin, koska terapeutti ajattelee kuten sinä, että miksi kukaan valehtelisi.

Vierailija
25/49 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä terapiassa käyvä voi syöttää terapeutille aikamoisia satuja tai polarisoituja muistoja, joihin terapeutin diagnoosit perustuu.

Siskoni, joka ei oo vuosiin ollut kanssani missään tekemisissä käytti lyömäaseenaan sitä, että hänen terapeutti kuulemma diagnosoi mut narsistiksi. Jäin monttu auki.

Mä oon itse narsisti-isäni uhri. Mulla on huono itsetunto, syyllistyn helposti ja muutakin on. Siskoni kiusasi mua koko lapsuuden. Mä yritin pitkään aikuiseksi rakentaa välejä ja autoin siskoa missä pystyin. Sitten kun en enää vaikean sairauteni takia voinut nähdä siskoa perheineen hänen (!) ehdoillaan, niin käytännössä hylkäsi.

Sen muutaman kerran mitä oon aikuisena pistänyt siskon käytökselle rajoja, kun oon ensin kuunnellut hänen dissaamista jonkun aikaa, niin hän tekeytyy heti uhriksi, vaikka on itse ollut se pahantekijä.

Olisi hyvin mielenkiintoista tietää, mitä satuja sisko on terapeutilleen syöttänyt.

Vierailija
26/49 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Siellä luki muutakin hassua, esim. että taloudelliset asiat järjestyvät, koska aikuinen lapsemme on luvannut maksaa isukin velat."

Kyllä tuollaisesta terapeutinkin pitäisi ymmärtää, että asiakas puhuu harhaisia juttuja. Ja sitä myötä kyseenalaistaa asiakkaan muutkin puheet.

Vierailija
27/49 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitit aloituksen mistä syystä, ap? Pohdipa sitä.

Eikö se mielestäsi ilmennyt aloituksesta?

Vierailija
28/49 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin sinä arvioit ystäväsi terapeuttia ystäväsi väritetyn kertomuksen kautta, ja toisekseen kyseessä ei ole diagnoosi jos terapeutti arvioikin ystäväsi miehen tai muiden läheisten käytöksen motiiveja. Näistä terapeutin kanssa käydyistä keskusteluista ei päädy mitään muiden ihmisten terveystietoihin. Terapeutilla on vaitiolovelvollisuus, ystäväsi saa tietenkin kertoa mitä haluaa kenelle haluaa.

Vierailija
29/49 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun Valviran hyväksymä psykoterapeuttini möläytti: mutta sinähän vihaat itseäsi, vaikken ollut koskaan sanonut mitään sen suuntaista, ollut millään tavoin itsetuhoinen, en yrittänyt itsemurhaa tms. Nuo sanat todella triggeröivät, sillä oma äitini on koko elämäni ajan sanonut, että olen huono, paha ja minun pitäisi tappaa itseni. Olin kertonut terapeutille näistä äitini kommenteista kymmenet kerrat.

Tuntui, että hajoaa osiin tuon möläytyksen jälkeen. Aloin vihata itseäni ja koko elämäni meni hetkellisesti täysin sekaisin. Että kyllä nämä puhuu ihan mitä sattuu.

Vierailija
30/49 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välillä terapiassa käyvä voi syöttää terapeutille aikamoisia satuja tai polarisoituja muistoja, joihin terapeutin diagnoosit perustuu.

Siskoni, joka ei oo vuosiin ollut kanssani missään tekemisissä käytti lyömäaseenaan sitä, että hänen terapeutti kuulemma diagnosoi mut narsistiksi. Jäin monttu auki.

Mä oon itse narsisti-isäni uhri. Mulla on huono itsetunto, syyllistyn helposti ja muutakin on. Siskoni kiusasi mua koko lapsuuden. Mä yritin pitkään aikuiseksi rakentaa välejä ja autoin siskoa missä pystyin. Sitten kun en enää vaikean sairauteni takia voinut nähdä siskoa perheineen hänen (!) ehdoillaan, niin käytännössä hylkäsi.

Sen muutaman kerran mitä oon aikuisena pistänyt siskon käytökselle rajoja, kun oon ensin kuunnellut hänen dissaamista jonkun aikaa, niin hän tekeytyy heti uhriksi, vaikka on itse ollut se pahantekijä.

Olisi hyvin mielenkiintoista tietää, mitä satuja sisko on terapeutilleen syöttänyt.

&nb

Todennäköisesti se terapeutti ei ole diagnosoinut sinua yhtään miksikään, vaan siskosi puhuu ihan omiaan. Terapeutit eivät diagnosoi yhtään ketään, elleivät nyt satu samalla olemaan psykiatreja ja eivät hekään diagnosoi yhtään ketään sen perusteella mitä joku toinen tästä kertoo.

Ihmiset antavat ihan käsittämätöntä painoarvoa sille mitä joku läheinen, jonka kanssa heillä on mutkikas ihmissuhde, väittävät terapeutin sanoneen.

Vierailija
31/49 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
32/49 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kokemukseni on, että herkästi manipuloitavan ihmisen ei kannata mennä psykoterapiaan. Psykoterapia on manipulointia ja psykoterapeutti voi uskottavasti ja "ammattimaisesti" syöttää mitä tahansa ajatuksia asiakkaan päähän. Parhaimmillaan kai sen tulisi auttaa ja "parantaa", mutta ymmärtämätön tai itse henkisesti epätasapainoinen terapeutti voi tehdä myös isoa tuhoa ja pahentaa asiakkaan psyykeen tilaa. In hyvä tiedostaa, että psykoterapialla voi olla myös haittavaikutuksia ja kaikille se ei todellakaan sovellu hoitomuotona, vaikka monesti kuuleekin väitteitä, että "kaikki ihmiset hyötyisivät terapiasta".

Tämä on vain oma kokemukseni, joka perustuu omaan ja läheisteni psykoterapia kokemuksiin.

Vierailija
33/49 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun kokemukseni on, että herkästi manipuloitavan ihmisen ei kannata mennä psykoterapiaan. Psykoterapia on manipulointia ja psykoterapeutti voi uskottavasti ja "ammattimaisesti" syöttää mitä tahansa ajatuksia asiakkaan päähän. Parhaimmillaan kai sen tulisi auttaa ja "parantaa", mutta ymmärtämätön tai itse henkisesti epätasapainoinen terapeutti voi tehdä myös isoa tuhoa ja pahentaa asiakkaan psyykeen tilaa. In hyvä tiedostaa, että psykoterapialla voi olla myös haittavaikutuksia ja kaikille se ei todellakaan sovellu hoitomuotona, vaikka monesti kuuleekin väitteitä, että "kaikki ihmiset hyötyisivät terapiasta".

Tämä on vain oma kokemukseni, joka perustuu omaan ja läheisteni psykoterapia kokemuksiin.

Ei tarvitse olla mitenkään herkästi manipuloitava - riittää, kun luottamus on kehittynyt pitkän ajan kuluessa riittävän syväksi ja että terapeutin puheissa on aiemmin ollut järkeä ja logiikkaa.

Vierailija
34/49 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
35/49 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen usein hämmästellyt jopa psykologiterapeuttien heppoisia diagnooseja heille tuntemattomista ihmisistä. Luvat pois! Jokainen jolla menee sukset ristiin maksavan terapia asiakkaan kanssa on muka automaattisesti " narsistinen". LUVAT POIS!! He valehtelee asiakkaalleen maksua vastaan, pitäävät asiakkus-  koukussa

36/49 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on aito, valviran luvat saanut psykoterapeutti, ota yhteys Valviraan joka valvoo näiden toimintaa. Jos on ihan sanonut että jollain on joku sairaus, niin se on epäeettistä toimintaa. Valvira antaa varoituksen.

Jos taas humpuuki-terapeutti,, ilman Valviran hyväksyntää, ota Aluehallintovirastoon yhteys, joka valvoo näitä puosk....siis "terveyspalvelu"-busineksia. Näillä on taloudellinen motiivi saada heikko ihminen ansaan kertomalla heille mitä he haluaa kuulla, ja etenkin se klassinen "exäsi on narsisti aivan selvästi, ja sinussa ei ole koskaaan mitään vikaa!" Näin he luo ihmishirviöitä, jotka ovat "löytäneet omat rajat ja näkeevät vihdoin miten kaikki ympärillään ovat narsisteja ja itse aina viaton tms".

Aluehallintovirasto ei ota mitään kantaa muiden kuin terveysalan ammattilaisten ammatinharjoittamiseen. Nämä huuhaa-terapeutit eivät kuulu Avin vastuulle ollenkaan, vaan ovat kaiken valvonnan ulkopuolella.

Avi ja Valvira yhdistyivät vuodenvaihteessa Lupa- ja Valvontavirastoksi. Eli tuota Aviakaan ei enää sellaisenaan ole olemassa. 

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
37/49 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Siellä luki muutakin hassua, esim. että taloudelliset asiat järjestyvät, koska aikuinen lapsemme on luvannut maksaa isukin velat."

Kyllä tuollaisesta terapeutinkin pitäisi ymmärtää, että asiakas puhuu harhaisia juttuja. Ja sitä myötä kyseenalaistaa asiakkaan muutkin puheet.

Maksavan asiakkaan puheet uskotaan mukisematta tai asiakas on pian entinen asiakas.

Vierailija
38/49 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei Valviraa kiinnosta terapeuttien etiikka.

No ainakin he on velvollisia tutkimaan, voihan se vähän herättää terapeuttia parantamaan tapojaan. Ottaisin myös suoraan itse yhteyttä terapeuttiin ja vaatisin tilille.

Vierailija
39/49 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurella todennäköisyydellä nainen vahehtelee joka suuntaan. Sepittää tarinoita terapeutille. Ja taas kotona keksii jotain mitä muka teraupeutti on sanonut..

Omaan arvoon ja omille teille.

Terapeutit pystyvät havaitsemaan asiakkaidensa valehtelun merkkejä, jotta he voivat arvioida, puhuuko asiakas totta, ilmaiseeko hän aitoja tunteita ja liittyvätkö nämä tunteet tiettyyn mieheen. Tätä ei voi peitellä huono ex-aviomies haukkumalla terapeuttia ja kyseenalaistamalla hänen ammattitaitoaan. Tietenkin, jos asiakas yrittää vierittää syyn tietylle miehelle, terapeutit voivat myös arvioida sen. Loppujen lopuksi terapeutit ovat nähneet aivan liian monta totuudenmukaista tai valehtelevaa ihmistä.

Mihin kategoriaan tämä vihainen AP tai haastateltu mies sitten kuuluu? Tuntuuko hän tulleensa vääryydeksi?

Vierailija
40/49 |
01.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aluehallintovirasto ei ota mitään kantaa muiden kuin terveysalan ammattilaisten ammatinharjoittamiseen. Nämä huuhaa-terapeutit eivät kuulu Avin vastuulle ollenkaa

Kyllä kuuluu. Heillä voi olla sairaanhoitajan tms luvat jolla mainostaavat usein itseään, esim. Mt- hoitaja, sairaanhoitaja jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi