Naisen terapeutti tekee diagnooseja tämän avomiehestä tapaamatta?
Eikö ole ammattieettisestikin arveluttavaa, että ystäväni terapeutti tekee usein arvioita ja diagnooseja ystäväni avomiehestä ("miehellä selkeä häpeän ja hylätyksi tulemisen trauma jota hän toistaa ihmissuhteissaan"-tyylisiä heittoja) vain ystäväni kertoman perusteella? Terapeutti ei ole siis koskaan edes tavannut puhumattakaan jutellut tämän miehen kanssa.
Olen kuunnellut tietysti ystäväni kertomuksia tukien, mutta aina kun hän puhuu miten terapeutti diagnosoi miestä niin tekisi mieli kysyä, että mistä asti terapeuteilla on ollut ammattitaito diagnosoida itselleen täysin tuntemattomia ihmisiä välikäden näkemysten kautta.
Kommentit (119)
^
Kyllä olen ehtinyt puuhailla monenlaista. Minulla persoonallisuuden osat kuitenkin edelleen integroitumatta, koska varhaislapsuuden kehitys häiriintyi väkivallan takia. Nyt tavoitteena on yhtenäisen persoonallisuuden muodostaminen minulle.
Vierailija kirjoitti:
^
Kyllä olen ehtinyt puuhailla monenlaista. Minulla persoonallisuuden osat kuitenkin edelleen integroitumatta, koska varhaislapsuuden kehitys häiriintyi väkivallan takia. Nyt tavoitteena on yhtenäisen persoonallisuuden muodostaminen minulle.
Voi herranjestassentään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^
Kyllä olen ehtinyt puuhailla monenlaista. Minulla persoonallisuuden osat kuitenkin edelleen integroitumatta, koska varhaislapsuuden kehitys häiriintyi väkivallan takia. Nyt tavoitteena on yhtenäisen persoonallisuuden muodostaminen minulle.Voi herranjestassentään
Meni yli sinun ymmärryksesi? Ymmärrän, että kaikilla ei ole akateemista (eikä muutakaan) sivistystä. Ikävä, kun keskusteluun osallistumiseksi päättyy siihen, ettet ymmärrä mitään aiheesta, josta keskustellaan.
Ei liene ensimmäinen kerta sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Ap, miksi kirjoitat diagnoosia terapeutista, jota et edes tunne?
Niinpä. Haiskahtaa vähän jonkun kontrolloivan miehen kiukulta, kun puoliso alkanut käymään terapiassa ja kertonut siellä asioita suhteesta. Ja näiden kerrottujen asioiden valossa miehen toiminta ei taida olla ihan ok.
Selvästikään suhde ei ole hyvä, se kannattaisi lopettaa.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^
Kyllä olen ehtinyt puuhailla monenlaista. Minulla persoonallisuuden osat kuitenkin edelleen integroitumatta, koska varhaislapsuuden kehitys häiriintyi väkivallan takia. Nyt tavoitteena on yhtenäisen persoonallisuuden muodostaminen minulle.Voi herranjestassentään
Meni yli sinun ymmärryksesi? Ymmärrän, että kaikilla ei ole akateemista (eikä muutakaan) sivistystä. Ikävä, kun keskusteluun osallistumiseksi päättyy siihen, ettet ymmärrä mitään aiheesta, josta keskustellaan.
Ei liene ensimmäinen kerta sinulle.
No, olen kyllä eläköitymässä oleva tohtorisnainen 😁, tosin luonnontieteiden puolelta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^
Ei liene ensimmäinen kerta sinulle.No, olen kyllä eläköitymässä oleva tohtorisnainen 😁, tosin luonnontieteiden puolelta
No sitten sinulla lienee paljon käsittelemättä jääneitä asioita menneisyydessä ja nyt ärsyttää, kun ne eivät ole enää tabuja, vaan niistä voi avoimesti puhua ja auttaa itseään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä muuten saatte irti siitä terapiasta? Itte kävin joskus työn puolesta järjestetyllä käynnillä tai niitä oli useampi haastattelukäynti niin se tuntui samalle kuin joku baaritiskikeskustelu deitin kanssa. Eri kerroilla joku elämän osa-alue josta kyseli. En kyllä semmoisesta menis maksamaan kun en ainakaan mitään ohjeita tai neuvoja saanu mihinkään tai yhteenvetoa että mitä se oli mieltä minusta.
Kävin terapiassa vuoden, kun vanhempani kuolivat peräjälkeen ja olin kliinisesti masentunut. Kyllä terapiasta oli hyötyä ja paljonkin enkä todellakaan vertaisi keskusteluun baaritutun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Keltikangas-Järvisellä oli hesarissa mainio artikkeli: https://www.hs.fi/paivanlehti/07012026/art-2000011670190.html eli otsikko on "nykyihminen on liian vapaa". Sitaatti jutusta: "Alati pitäisi tutkiskella tunteitaan ja kuulostella, mitä minä oikeasti haluan, eikä sieltä sisältä tule järkevää vastausta, ja sitten ahdistaakin kahta kovemmin.
Muuten hyvä, mutta sitten tulee: "Hoitotilanteessa psykologi kuuntelee potilasta ottamatta kantaa. Kaikki potilaan tunteet ja kokemukset ovat oikein. Psykologi ei normita eikä syyllistä. "Ihminen voi luoda itselleen tunnetiloja, se on itseasiassa todella helppoa. Miten siis tunne, joka ei perustu totuuteen voisi olla oikein? Mitä asiakaskaan hyötyy mielikuvituksen pohjalta käydyistä terapiatapaamisista? Entä jos pitkälti ihan itse on syyllinen tilanteeseensa?
Ja mitä vahinkoa aiheutetaan ulkopuolisille tukemalla mielenterveysongelmaisten fantasioita?
Tätä juuri en oikein ymmärrä. Miten ammattilaisen pitämä terapia voi johtaa siihen, että asiakkaan harhaisia ajatuksia vahvistetaan. Terapeuteilla on pitkä koulutus, joten kyllä koulutuksen pitäisi opettaa tunnistamaan asiakkaan ongelma, jotta osaa olla pahentamatta tilannetta.
Sillä tuo yllämainittu menee juuri noin, että ihminen voi luoda itselleen sellaisia tunnetiloja, joiden kokee palvelevan omaa tarkoitustaan. Mutta se, että ihmisellä on jokin tunne, ei tarkoita, että reaalimaailman tapahtumat selittäisivät sen tunteen. Esimerkiksi ihmiselle voi tulla epärationaalinen pelkotila, jossa hän uskoo, että joku vainoaa häntä. Se ei aina tarkoita, että hän olisi tosiasiallisen vainoamisen kohteena. Aivan kuten lentopelko ei tarkoita, että kyseinen ihminen on joskus ollut putoavan lentokoneen kyydissä.
Ja kun terapiassa sitten taivastellaan miten vaikeaa sinulla on, kun sinua vainotaan, ja kehotetaan tekemään rikosilmoituksia ja varustautumaan asein, jotta voit puolustaa itseäsi, niin ollaan menty ojasta allikkoon.
Ei terapia ole aina mitenkään onnistunutta.
Kyseessä on ihan perus täky jonka terapeutti heittää tarjotakseen vaihtoehtoista näkökulmaa, mutta myös tarkkaillakseen miten asiakas siihen suhtautuu. Keskittyykö hän vain puolisonsa toimintaan, ottaako hän asian uutena totuutena ja viekö hän sen kotiin hallintakeinona terapeutin auktoriteettiin vedoten.
Vierailija kirjoitti:
"Suurin osa käy terapiassa muiden ihmisten mielenterveysongelmien takia," väitti tuolla yllä joku. Jälleen väite, jolle ei löydy mitään todisteita.
Jep. Ja kyllä se mielenterveysongelma on hyvin todennäköisesti peritynyt myös jälkeläisille. Joten kyllä siellä terapiassa ollaan ihan niiden omien ongelmien takia. Ja niiden myötä terapiassa kävijä on varmasti aiheuttanut ongelmia omiin ihmissuhteisiinsa ja muille ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Suurin osa käy terapiassa muiden ihmisten mielenterveysongelmien takia," väitti tuolla yllä joku. Jälleen väite, jolle ei löydy mitään todisteita.
Ihminen ei itse aiheuta omia traumojaan, eikä pahoinpitele itseään lapsena. Seuransa voi valita aikuisena, lapsena ei.
Valitettavasti kaikki aikuiset eivät ota vastuuta omasta elämästään, eivätkä omista lapsistaan.
Aikuinen on vastuussa omasta käytöksestään. Lapsuuden kokemukset eivät vapauta tästä vastuusta.
Niinhän luvatun maan huomanneet tekee että kaikki vaan hullujen huonediagnoosille niin työkaverit kuin päiväkotilasten ja koulujen perheet . Mooses. Silmä silmästä hulludiagnoosi hulludiagnoosista !
Valittu kansa tekemässä syntejä ! Rikkonut Mooseksen käskyt taas .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Ja kyllä se mielenterveysongelma on hyvin todennäköisesti peritynyt myös jälkeläisille. Joten kyllä siellä terapiassa ollaan ihan niiden omien ongelmien takia. Ja niiden myötä terapiassa kävijä on varmasti aiheuttanut ongelmia omiin ihmissuhteisiinsa ja muille ihmisille.
No siinä tapauksessa omien ongelmien takia, että varhaislapsuuden kehitystehtävät eivät kasvuolosuhteiden takia ole päässeet toteutumaan.
Itsellä on kyllä pitkä parisuhde (yli 20 vuotta), ja muutenkin pyrin elämään sovussa kaikkien kanssa. Siinä on tietysti taustalla se, että on joutunut tarpeettomasti venymään, mukautumaan ja joustamaan lapsuudessa. Jossain vaiheessa se joustaminen sitten loppuu.
Terapeuttikin on ihminen ja alalle ajautuu myös täysin sopimattomia tyyppejä. Esim. Tämä kaveri joka murhasi vaimonsa ja kääri mattoon oli terapeutti.
Mut joo itse aiheesta ei ketään tosiaan pysty diagnosoimaan tapaamatta. Asioilla on aina monta puolta.
Uskonnoissa kidutetaan. Silvotaan elimet.
Pahasti kalskahtaa tuo viisikymppisenä. Etköhän siihen mennessä ehtinyt puuhailla kaikenlaista aivan itse.
Ja aivan varmasti on ehtinyt myös itse traumatisoida elämänsä aikana hyvin monta ihmistä.
Hän opettelee nyt luottamaan muihin ihmisiin. Toivottavasti opettelee myös huomioimaan läheisensä ja vaikutuksensa heihin sekä kantamaan vastuun siitä vaikutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen ei itse aiheuta omia traumojaan, eikä pahoinpitele itseään lapsena. Seuransa voi valita aikuisena, lapsena ei.
Valitettavasti kaikki aikuiset eivät ota vastuuta omasta elämästään, eivätkä omista lapsistaan.Aikuinen on vastuussa omasta käytöksestään. Lapsuuden kokemukset eivät vapauta tästä vastuusta.
Eivät. Siksi terapiassa käydään, kun aikuiset eivät ole ottaneet vastuuta omasta käytöksestään. Sitä hedelmää siinä korjataan.
Pahasti kalskahtaa tuo viisikymppisenä. Etköhän siihen mennessä ehtinyt puuhailla kaikenlaista aivan itse.