Naisen terapeutti tekee diagnooseja tämän avomiehestä tapaamatta?
Eikö ole ammattieettisestikin arveluttavaa, että ystäväni terapeutti tekee usein arvioita ja diagnooseja ystäväni avomiehestä ("miehellä selkeä häpeän ja hylätyksi tulemisen trauma jota hän toistaa ihmissuhteissaan"-tyylisiä heittoja) vain ystäväni kertoman perusteella? Terapeutti ei ole siis koskaan edes tavannut puhumattakaan jutellut tämän miehen kanssa.
Olen kuunnellut tietysti ystäväni kertomuksia tukien, mutta aina kun hän puhuu miten terapeutti diagnosoi miestä niin tekisi mieli kysyä, että mistä asti terapeuteilla on ollut ammattitaito diagnosoida itselleen täysin tuntemattomia ihmisiä välikäden näkemysten kautta.
Kommentit (119)
Kristittyjen vainoaminen on arabikulttuuria.
Vierailija kirjoitti:
Pahasti kalskahtaa tuo viisikymppisenä. Etköhän siihen mennessä ehtinyt puuhailla kaikenlaista aivan itse.
Ja aivan varmasti on ehtinyt myös itse traumatisoida elämänsä aikana hyvin monta ihmistä.
Hän opettelee nyt luottamaan muihin ihmisiin. Toivottavasti opettelee myös huomioimaan läheisensä ja vaikutuksensa heihin sekä kantamaan vastuun siitä vaikutuksesta.
Heh, ujo ja syrjään vetäytyvä ihminen traumatisoi? Kaikkea sitä kuoleekin.
Puppa on juu ta lainen . Juudas vihaa kristittyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^
Kyllä olen ehtinyt puuhailla monenlaista. Minulla persoonallisuuden osat kuitenkin edelleen integroitumatta, koska varhaislapsuuden kehitys häiriintyi väkivallan takia. Nyt tavoitteena on yhtenäisen persoonallisuuden muodostaminen minulle.Voi herranjestassentään
Meni yli sinun ymmärryksesi? Ymmärrän, että kaikilla ei ole akateemista (eikä muutakaan) sivistystä. Ikävä, kun keskusteluun osallistumiseksi päättyy siihen, ettet ymmärrä mitään aiheesta, josta keskustellaan.
Ei liene ensimmäinen kerta sinulle.
En ole tuo, jolle vastasit. Mutta en olettanut, että tuo taivastelu olisi merkki siitä, ettei ymmärrä. Vaan päinvastoin, taivastelija ymmärtää ongelmiesi syvyyden ja että sinun asenteesi uhrina on vain tarinan toinen puoli.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, miksi kirjoitat diagnoosia terapeutista, jota et edes tunne?
Niinpä. Haiskahtaa vähän jonkun kontrolloivan miehen kiukulta, kun puoliso alkanut käymään terapiassa ja kertonut siellä asioita suhteesta. Ja näiden kerrottujen asioiden valossa miehen toiminta ei taida olla ihan ok.
Selvästikään suhde ei ole hyvä, se kannattaisi lopettaa.
Tuo on niin tavattoman kulunut selitys. Ei terapiassa aina ole kysymys kaltoinkohtelevasta puolisosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^
Kyllä olen ehtinyt puuhailla monenlaista. Minulla persoonallisuuden osat kuitenkin edelleen integroitumatta, koska varhaislapsuuden kehitys häiriintyi väkivallan takia. Nyt tavoitteena on yhtenäisen persoonallisuuden muodostaminen minulle.Voi herranjestassentään
Meni yli sinun ymmärryksesi? Ymmärrän, että kaikilla ei ole akateemista (eikä muutakaan) sivistystä. Ikävä, kun keskusteluun osallistumiseksi päättyy siihen, ettet ymmärrä mitään aiheesta, josta keskustellaan.
Ei liene ensimmäinen kerta sinulle.No, olen kyllä eläköitymässä oleva tohtorisnainen 😁, tosin luonnontieteiden puolelta
No sitten sinulla lienee paljon käsi
Terapiakliseiden viljelemiseen turvautuu sellainen ihminen, jolla ei ole omaa sanottavaa. Terapiakliseet eivät oikein edes istu terapian ulkopuolisiin keskusteluihin. Kuten ei tähänkään.
T. Toinen, joka myös ymmärsi mitä integroitumisen puute tarkoittaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahasti kalskahtaa tuo viisikymppisenä. Etköhän siihen mennessä ehtinyt puuhailla kaikenlaista aivan itse.
Ja aivan varmasti on ehtinyt myös itse traumatisoida elämänsä aikana hyvin monta ihmistä.
Hän opettelee nyt luottamaan muihin ihmisiin. Toivottavasti opettelee myös huomioimaan läheisensä ja vaikutuksensa heihin sekä kantamaan vastuun siitä vaikutuksesta.
Eri mutta herkkänahkainen narsisti voi olla ujo ja syrjäänvetäytyvä ja traumatisoi ihan hemmetisti. Ulkopuolisille näyttäytyy vaarattomana ja herttaisena tai jopa pyhimysmäisenä hahmona. Suljettujen ovien takana uuvuttava ja vahingoittava manipuloija, omasta mielestään tietenkin uhri ja lähes kykenemätön itsereflektioon. Tällaisen läheinenkin voi olla täysin kuutamolla koska manipulointi tapahtuu passiivis-aggressiivisten keinojen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä muuten saatte irti siitä terapiasta? Itte kävin joskus työn puolesta järjestetyllä käynnillä tai niitä oli useampi haastattelukäynti niin se tuntui samalle kuin joku baaritiskikeskustelu deitin kanssa. Eri kerroilla joku elämän osa-alue josta kyseli. En kyllä semmoisesta menis maksamaan kun en ainakaan mitään ohjeita tai neuvoja saanu mihinkään tai yhteenvetoa että mitä se oli mieltä minusta.
Kävin terapiassa vuoden, kun vanhempani kuolivat peräjälkeen ja olin kliinisesti masentunut. Kyllä terapiasta oli hyötyä ja paljonkin enkä todellakaan vertaisi keskusteluun baaritutun kanssa.
Uskon tämän täysin. Sinun ongelmasi oli suoraan terapiaoppikirjasta, joten terapeutin ei tarvinnut kuin noudattaa opittua kaavaa, ja siitä oli sinulle apua. Menit terapiaan oikeanlaisen ongelman kanssa.
Mutta sitten on monimutkaisia ongelmia, jotka eivät ole yhtä kaavamaisia. Ja niihin terapia ei pure yhtä varmasti. Näissä terapiakriittisissä puheenvuoroissa kyse on jostain muusta kuin perusmasennuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, ujo ja syrjään vetäytyvä ihminen traumatisoi? Kaikkea sitä kuoleekin.Eri mutta herkkänahkainen narsisti voi olla ujo ja syrjäänvetäytyvä ja traumatisoi ihan hemmetisti. Ulkopuolisille näyttäytyy vaarattomana ja herttaisena tai jopa pyhimysmäisenä hahmona. Suljettujen ovien takana uuvuttava ja vahingoittava manipuloija, omasta mielestään tietenkin uhri ja lähes kykenemätön itsereflektioon. Tällaisen läheinenk
Minut on ainakin diagnosoitu ja en ole narsisti, sorry.
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on ihan perus täky jonka terapeutti heittää tarjotakseen vaihtoehtoista näkökulmaa, mutta myös tarkkaillakseen miten asiakas siihen suhtautuu. Keskittyykö hän vain puolisonsa toimintaan, ottaako hän asian uutena totuutena ja viekö hän sen kotiin hallintakeinona terapeutin auktoriteettiin vedoten.
Mistä se terapeutti tulee ikinä sen tietämään, että onko asiakas käyttänyt kotona terapeutin antamia sanoja hallintakeinona? En oikein usko, että noin toimiva asiakas kertoo terapiassa tuollaisesta toimintatavastaan.
Terapuakluseustä munä en tiedä mitään. Minä en tarvitse random-ihmisen diagnoosia tilanteestani. Minulle riittää psykiatrin antama diagnoosi. Sinun ei tarvitse ymmärtää sitä tai olla samaa mieltä
Ihan perus. Ettekö jo ymmärrä, että terapeutit ovat enimmäkseen totaalisia huuhaa-huijareita? Monella on itsellään vakavia mielenterveysvaivoja. Itselläni oli eksä, joka kerran sanoi, että terapeuttinsa oli diagnosoinut minut narsistiksi eksän puheiden perusteella koskaan minua edes tapaamatta. Vaihtoehdot ovat joko a. eksä valehteli minusta tai valehteli minulle tai b. terapeutti on ammattitaidoton kusipää, joka nakkelee vakavia syytöksiä perusteetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Suurin osa käy terapiassa muiden ihmisten mielenterveysongelmien takia," väitti tuolla yllä joku. Jälleen väite, jolle ei löydy mitään todisteita.
Ihminen ei itse aiheuta omia traumojaan, eikä pahoinpitele itseään lapsena. Seuransa voi valita aikuisena, lapsena ei.
Valitettavasti kaikki aikuiset eivät ota vastuuta omasta elämästään, eivätkä omista lapsistaan.Aikuinen on vastuussa omasta käytöksestään. Lapsuuden kokemukset eivät vapauta tästä vastuusta.
Eivät. Siksi terapiassa käydään, kun aikuiset eivät ole ottaneet vastuuta omasta käytöksestään. Sitä hedelmää siinä korjataan.
Viisikymppisen on aika ottaa vastuu omasta elämästään eikä vedota lapsuuteen ja omiin vanhempiin. Ajattelepa, että moni ihminen ajattelee sinusta samaa kuin sinä omista vanhemmistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Suurin osa käy terapiassa muiden ihmisten mielenterveysongelmien takia," väitti tuolla yllä joku. Jälleen väite, jolle ei löydy mitään todisteita.
Ihminen ei itse aiheuta omia traumojaan, eikä pahoinpitele itseään lapsena. Seuransa voi valita aikuisena, lapsena ei.
Valitettavasti kaikki aikuiset eivät ota vastuuta omasta elämästään, eivätkä omista lapsistaan.Aikuinen on vastuussa omasta käytöksestään. Lapsuuden kokemukset eivät vapauta tästä vastuusta.
Eivät. Siksi terapiassa käydään, kun aikuiset eivät ole ottaneet vastuuta omasta käytöksestään. Sitä hedelmää siinä korjataan.Viisikymppisen on aika ottaa vastuu omasta eläm
Olen käyttäytynyt erittäin vastuulllisesti ja normaalisti. Taidat nyt projisoida omaa, huonoa käytöstäsi minuun? Mitäs mieltä omat lapsesi ovat sinusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sellainen traumatisoi. Mutta huomaan, että sinä et ole vielä siinä aikuisuuden tasolla, missä otetaan vastuu itsestä. Toivon, että terapia auttaa sinua matkassa vastuulliseen aikuisuuteen. Tsemppiä.
^
Kun argumentointitaitosi ei kerta kaikkiaan riitä, menet henkilökohtaisuuksiin. Sinua ei ole älyn lahjoilla siunattu.
Vierailija kirjoitti:
Välillä terapiassa käyvä voi syöttää terapeutille aikamoisia satuja tai polarisoituja muistoja, joihin terapeutin diagnoosit perustuu.
Siskoni, joka ei oo vuosiin ollut kanssani missään tekemisissä käytti lyömäaseenaan sitä, että hänen terapeutti kuulemma diagnosoi mut narsistiksi. Jäin monttu auki.
Mä oon itse narsisti-isäni uhri. Mulla on huono itsetunto, syyllistyn helposti ja muutakin on. Siskoni kiusasi mua koko lapsuuden. Mä yritin pitkään aikuiseksi rakentaa välejä ja autoin siskoa missä pystyin. Sitten kun en enää vaikean sairauteni takia voinut nähdä siskoa perheineen hänen (!) ehdoillaan, niin käytännössä hylkäsi.
Sen muutaman kerran mitä oon aikuisena pistänyt siskon käytökselle rajoja, kun oon ensin kuunnellut hänen dissaamista jonkun aikaa, niin hän tekeytyy heti uhriksi, vaikka on itse ollut se pahantekijä.
Olisi hyvin mielenkiintoista tietää, mitä satuja sisko on terapeutilleen syöttänyt.
&nb
Tämä voisi olla suoraan oma kirjoitukseni, niin samanlainen tarina on minullakin. Koko lapsuuteni ja nuoruuteni jatkuneen kiusaamisen jälkeen siskoni heitti minulle tuon saman terapeutin epäilemän diagnoosin. Tämän jälkeen en ole pitänyt enää yhteyttä siskooni muuten kuin pakollisissa tilanteissa. Miksi pitää yllä suhdetta, jossa toinen näkee minut noin pahana ihmisenä? Olen myös tullut tulokseen, että siskoni taisi kuvailla terapiassa omaa käytöstään minun käytöksenäni, sopisi paremmin niinpäin. Ikävää, että asiat ajautuivat tähän tilanteeseen, mutta parempi suojata itsensä noissa tilanteissa.
Olen käyttäytynyt erittäin vastuulllisesti ja normaalisti. Taidat nyt projisoida omaa, huonoa käytöstäsi minuun? Mitäs mieltä omat lapsesi ovat sinusta?
Ja sinä yrität siirtää keskustelun pois itsestäsi, kun alettiin mennä sinulle kiusallisiin asioihin.
Minulla on aiheesta kokemusta, ja siksi kommentoin. Toivon, että et vähättele lapsuudentraumojen vaikutusta traumatisoituneen läheisiin.
Juut alaine n luvattu maa Freud olikin sitten oikea nimi shlomo.