Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

64-vuotiasta kutsuttiin tv-ssä vanhukseksi

Vierailija
28.02.2026 |

Muutama 60 vuotta täyttänyt kansalainen otti taas itseensä toissa iltana, kuulemma. Tv-uutisissa kun puhuttiin 64-vuotiaasta vanhuksesta hiirilavantautijutun yhteydessä ja tietty, että moni tuossa iässä on vielä kaukana kumarasta harmaahapsesta.

Kypsää keski-ikäistä edustavat sanovat, että tiedotusvälineissä on ilmeisesti pelkkiä teini-ikäisiä, kun tällaista kuulee.

Seuraavassa uutislähetyksessä sama tunnettu uutistenlukija, vähän vanhempi kuin teini-ikäinen, sitten puhuikin 64-vuotiaasta mieshenkilöstä. Nuorten kypsä väestömme oli tainnut jo soitella.

Kommentit (221)

Vierailija
201/221 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan tapahtui 50 vuotta sotten. Juttu, johon aloittaja viittaa, oli Hesarin "50 vuotta sitten" -palstalla.

Vierailija
202/221 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta asiasta kolmanteen. Olen 64 v. ja olen jo muutama vuosi sitten nähnyt parhaat päiväni. Se on karu totuus joten miksipä sitä kiertelemään. Työtehokin alkoi laskea noin kymmenen vuotta sitten ja uuden oppiminen vaikeutui. On turha väittää muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/221 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen minäkin keski-ikäinen huolimatta siitä, miltä minusta tuntuu. Olen 43-vuotias ja tilastollisesti olen puolivälissä, eli keskellä elämääni. Tunnen olevani nuori, mutta nuoruuteni on ohi, joten en ole nuori.

64-vuotiaana en siis mitenkääm voi olla enää keski-ikäinen. Joten mikäs sitten seuraavana tulee ellei vanhuus? Lapsuus, nuoruus, aikuisuus (keski-ikä), vanhuus. Noihan se menee. 

Jos luet yllä olevat viestit, niin tajuat että kysymys ei ole ikävuosista, vaan hiihdetyistä ja kävellyistä kilometreistä. 

Vaan miten käy vanhuksilta rokkenroll?

Vierailija
204/221 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rotkon reunalla ja vauhti kiihtyy!

Vierailija
205/221 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä muuta 64v.ellei vanhus, kun huomioidaan elinikäennuste, joka 80v molemmin puolin. Jos ihmiset jaotellaan iän mukaan eli on lapsuus, nuoruus, keski-ikä ja vanhuus. 

t. 72v

Vierailija
206/221 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä muuta 64v on, ellei vanhus, sillä 65v päästään vanhuuseläkkeelle. 

Vierailija
207/221 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos 64v ei ole vanhus, niin silloin reippaasti voi nostaa eläkeikää. 

Vierailija
208/221 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos 64v ei ole vanhus, niin silloin reippaasti voi nostaa eläkeikää. 

Näin on. Itse olen nyt 70 v. Alimman mahdollisen eläkeikäni ollessa 63,5 v. jatkoin vielä työn tekoa kunnes täytin 65 v. ja olisin jatkanut pitempäänkin, mutta annettiin työpaikalla ymmärtää, että nyt olisi jo aika lähteä. Olen nyt paremmassa kunnossa kuin viimeisenä kymmenenä työvuotenani ja pystyisin ja joutaisinkin vielä töitä tekemään jos niitä jostain ilmaantuisi, mutta entiseen työhöni ei ole enä paluuta, sillä niistä töistä olen jo pudonnut kärryiltä. Tunnen esimerkiksi monia pienyrittäjiä jotka jatkavat täysillä työn tekoa vielä pitkälle yli 70- vuotiaina joskin monille syy siihen on se etteivät ole aikaan maksaneet riittävästi yel-maksuja jotta saisivat saaneet itselleen säälillisen eläkkeen.

Vierailija
209/221 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta asiasta kolmanteen. Olen 64 v. ja olen jo muutama vuosi sitten nähnyt parhaat päiväni. Se on karu totuus joten miksipä sitä kiertelemään. Työtehokin alkoi laskea noin kymmenen vuotta sitten ja uuden oppiminen vaikeutui. On turha väittää muuta.

Näin se menee, miellyttää se sitten tai ei.

Huippu-urheilussa pidetään kolmekymppisiä senioreina, 35-vuotiaita jo ihmeinä. Esim. Italian taitoluistelija Carolina Kostnerin kolmissakymmenissä saavutettua olympiamitalia ihailtiin, koska ymmärrettiin kova työ sen takana. Ei niin, että jo varhaislapsuudesta opitut taidot ja kehon koordinaatio mihinkään katoaisivat, vaan, koska kolmekymppisen kropan palautuminen huipulla tarvittavista treenimääristä vaatii paljon enemmän työtä kuin parikymppisellä. 

Olympiaurheilijoiden kohdalla puhutaan kuitenkin fysiologisesti ihmisten aatelista ja silti heilläkin muutokset ja ikä alkaa painaa kolmekymppisenä. Onhan se selvää, että taviksillakin puolta vanhempana, kuusikymppisenä, ikä jo tuntuu (ja näkyy).

Vierailija
210/221 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olne 59 vuotias vanhus. Kyllä tässä iässä jo ihan oikeasti on vanhus ja joutaisi eläkkeelle.

Vierailija
211/221 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 69 ja kaukana vanhuusiästä.  Eläkkeellekään en ehdi. Nyt hiihtämään kun vapaapäivä. Viime vkl hiihdin yhteensä 49 km.

Kuules mummo kyllä sinä jo seniori olet. Kiikkustuoliin istumaan siitä.

Vierailija
212/221 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keski-ikä kestää kuulemma nykypäivänä yli 50 vuotta.

Täytin juuri 40 vuotta ja kyllä sitä vaan keski-iässä ollaan vaikka olemukselta ja naamalta näytän nuoremmalta, turha yrittää mustasta saada valkoista. Tänä päivänä kun moni "pelkää" vanhenemista ja se on kuin kirosana joillekin

Vierailija
213/221 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on helppo tarkistaa, onko vanhus vai keski-ikäinen, kun oman iän kertoo kahdella. 

Joku 55v on hyvinkin keski-ikäinen kun teoriassa on ihan hyvät mahdollisuudet elää 110 v,  mutta ei enää 64 v. 128 vuotiaaksi. Näin se vain on. Vanhus voi elää hyvää elämää ja olla hyväkuntoinen, kuin joku kolmikymppinen. 

Vierailija
214/221 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloituksen aihe on kopioitu Helsingin Sanomien "50 vuotta siiten" -palstalta.

Muistutus.

Vierailija
215/221 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vanhuksia joka lähtöön ja laidasta laitaan. Vaikka ikä osoittaa että on vanhus on sitä vaikeaa mieltää tietyn iän ylittäneiden kohdalla. Aatellaan vaikka että Anne Pohtamo on 70v, Riitta Väisänen 71v, Helena Lindgren pian 69v? Ja löytyy monta muuta, niin miehiä kuin naisia.

Vierailija
216/221 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 65-vuotias, edelleen duunissa. Lähden ensi kuussa Etelä-Koreaan kuukauden konsulttikeikalle. Ihan täysin dementoitunut en ilmeisesti ole, kun sinne komentavat.

Myöskään fyysisessä toimintakyvyssä ei ole mitään rajoitteita. Painoindeksi on 23, ja päivittäinen lenkki plus kuntosali kuuluvat rutiineihin. Sulkapallossa pärjään aika hyvin nuoremmilleni.

Olen vanha, mutta vanhukseksi en itseäni vielä miellä. Minusta "vanhus"-termi kyllä jotenkin viittaa fyysisen tai henkisen toimintakyvyn alenemiseen enemmän kuin ikään.

Vierailija
217/221 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen minäkin keski-ikäinen huolimatta siitä, miltä minusta tuntuu. Olen 43-vuotias ja tilastollisesti olen puolivälissä, eli keskellä elämääni. Tunnen olevani nuori, mutta nuoruuteni on ohi, joten en ole nuori.

64-vuotiaana en siis mitenkääm voi olla enää keski-ikäinen. Joten mikäs sitten seuraavana tulee ellei vanhuus? Lapsuus, nuoruus, aikuisuus (keski-ikä), vanhuus. Noihan se menee. 

Kun on tarpeeksi vanha niin muuttuu lapseksi jälleen vaippojen kera

Vierailija
218/221 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 62 v ja en nyt koe itseäni vanhukseksi. Vanha toki olen ja töissäkin työkaverit voi olla 40 v nuorempia.

Vierailija
219/221 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän oli Jim Carrey, vanhus.

Vierailija
220/221 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 69 ja kaukana vanhuusiästä.  Eläkkeellekään en ehdi. Nyt hiihtämään kun vapaapäivä. Viime vkl hiihdin yhteensä 49 km.

vanhus sinä olet, vaikka hiihtäisit 400km. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi