Kuulutko ammattiliittoon? Miksi?
Ja minä vuonna olet syntynyt?
Itse olen syntynyt -76 ja olen kuulunut aina liittoon, liityin jo joskus opiskelijana. Olen ollut tyytyväinen, lehti on hyvä ja käyn muutamia kertoja vuodessa liiton järjestämissä koulutuksissa.
Nyt huomaan työpaikalla, että nuoret alalle tulevat eivät tiedä ammattiliitosta tai jostain tes-asioista välttämättä mitään, eikä liittoon kuuluminen ole heille mikään itsestään selvyys kuten minulle oli aikoinaan. Ajat ovat muuttuneet.
Kommentit (84)
Erosin Journalistiliitosta, kallis eikä mitään hyötyä.
Olen akateeminen ja kuulun liittoon. Liiton kautta tullut vakuutus (viimeeksi matkalla pari viikkoa sitten) on ollut hyödyksi useamnan kerran. Lisäksi liiton kautta on muutaman kerran saanut pilkkahinnalla vuokrattua kesämökkiä. Omalla kohdallani jäsenyydestä seurannut taloudellinen hyöty on ollut suuri.
Tähän päälle vielä tietoisuus oikeusturvasta. En valita.
Kuulun vain Ytk-kassaan, en halua olla demareiden toiminnassa millään tavalla mukana enkä varsinkaan rahoittamassa Ay-läskien touhuja !
Kuulun. Saan vakuutuksen, kivoja reissuja edullisesti tai ilmaiseksi ja apua jos tulee työnantajan kanssa riitaa. Jäsenmaksu on mulle kuin vakuutus.
Tietenkin kuulun. En ole hyväuskoinen vaan ymmärrän, että jos mikään ei rajoita, moni työnantaja rupeaa hyppimään silmille ja käyttämään hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kuuluin ja liitto maksoi minulle yli viisi vuotta ansiosidonnaista eläkeputken ajalta.
Ei liitto mitään maksa pelle, olet demarien aivopesun uhri !
Liitot hyväksyneet potkulain ja kaikki työntekijöiden etujen karsimiset, heikennykset ennen tätä.Liitot hyväksyneet ulkomaisten työntekijöiden tänne rahtaamisen.Eli eivät ole ajaneet työntekijöiden etua, rahat kelpaa kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tieytysti kuulun liittoon. Suomessa fiksuin väki tietää, missä voima piilee Ay-liikkeessä tietenkin.
Kun lääkärit, juristit, ekonomit ja muu akateeminen eliitti suuntaa suoraan ammattiliittoon, ei tarvitse ihmetellä, miksi he istuvat neuvottelupöydässä eikä pelkäämässä potkuja ilman tukea. Heitä kutsutaan yhteiskunnallisesti valveutuneiksi, mikä ilmeisesti tarkoittaa, että he lukivat pienellä präntätyt kohdat ennen allekirjoitusta.Samaan aikaan osa työntekijöistä hakee turvaa YTK:sta, joka tarjoaa työttömyysturvaa... ja siinä se. Ei juridista apua, ei neuvotteluoikeuksia, ei joulukortteja. Mutta hei, ainakin jäsenmaksu on halvempi ja niinhän sitä sanotaan, että säästämällä pääsee vaurauteen. Paitsi jos päätyy palkkakuoppaan, mutta se on kai vain osa jännittävää työelämäpeliä.
Hauskinta on ehkä se, miten sama liiton jäsenyys herättää hyvin erilaisia mielikuvia:
Kun asiantuntija liittyy liittoon,
Ylläpidät vain ammattiliittojen pomojen elintasoa yllä. Sinusta ne ei välitä yhtään
Niinpä, katsokaa demaripomon vatsaa, ilmaiset lounaat ja kestitykset, jäsenten piikkiin.
Kuulun. Ajavat meille palkankorotuksia. Jos tulee ongelmia riistokokkareiden kanssa, niin saa apua.
Vierailija kirjoitti:
Joo, kuulun. Liitto lupaa aina satojen tuhansien prosenttien korotuksia tessin palkkoihin ja lyhyempiä työ viikkoja niin miksi en kuuluisi?
Se nyt on pelkkää sanan helinää, liitot kannattaa halpatyövoiman tuontia, ei vastusta itsepalvelukassoja, itsepalvelua ei pidä työntekijöiden suomen kielen taitoa välttämättömänä ja liitot hyväksy potkulain kuten kaiken muun paskan ennen sitä.
Vierailija kirjoitti:
Tieytysti kuulun liittoon. Suomessa fiksuin väki tietää, missä voima piilee Ay-liikkeessä tietenkin.
Kun lääkärit, juristit, ekonomit ja muu akateeminen eliitti suuntaa suoraan ammattiliittoon, ei tarvitse ihmetellä, miksi he istuvat neuvottelupöydässä eikä pelkäämässä potkuja ilman tukea. Heitä kutsutaan yhteiskunnallisesti valveutuneiksi, mikä ilmeisesti tarkoittaa, että he lukivat pienellä präntätyt kohdat ennen allekirjoitusta.Samaan aikaan osa työntekijöistä hakee turvaa YTK:sta, joka tarjoaa työttömyysturvaa... ja siinä se. Ei juridista apua, ei neuvotteluoikeuksia, ei joulukortteja. Mutta hei, ainakin jäsenmaksu on halvempi ja niinhän sitä sanotaan, että säästämällä pääsee vaurauteen. Paitsi jos päätyy palkkakuoppaan, mutta se on kai vain osa jännittävää työelämäpeliä.
Hauskinta on ehkä se, miten sama liiton jäsenyys herättää hyvin erilaisia mielikuvia:
Kun asiantuntija liittyy liittoon, hän on "yhteiskunnallisesti hereillä". Kun hitsari tekee saman, ollaan jo huolestuneita marxilaisesta vallankumouksesta. Onhan se tärkeää pitää kiinni stereotypioista muutenhan joku voisi erehtyä luulemaan, että työntekijät eri aloilla voivat haluta samoja oikeuksia!Lopulta liittoon kuuluminen ei ole älykkyystesti eikä ideologinen kannanotto.
Se on valinta, jonka voi tehdä sen perusteella, haluaako työelämässään neuvotteluvoimaa, turvaa ja yhteisöllisyyttä tai sitten voi tyytyä siihen, että kaikki on yksin omilla harteilla. Toki, jos sattuu olemaan teräksinen optimisti, voi aina uskoa että pomo päättää juuri sinun kohtalostasi oikeudenmukaisesti.
Miksi potkulaki hyväksyttiin? Miksi eläkeputken poisto hyväksyttiin? Miksi ansiosidonnaisen muutokset huonompaan hyväksyttiin? Miksi liitot hyväksyy ulkomaisen työvoiman tuonnin tänne? Miksi työttömien aseman kurjistaminen hyväksyttiin?Miksi liitot ei ole tehnyt mitään?
Raha kelpaa kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kuulun. Liitto lupaa aina satojen tuhansien prosenttien korotuksia tessin palkkoihin ja lyhyempiä työ viikkoja niin miksi en kuuluisi?
Saat samat edut vaikka et kuuluisikaan liittoon. Säästät myös aina jäsenmaksuista
Jos kukaan ei kuulu liittoon, niin korotuksia ei tule lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat samat edut vaikka et kuuluisikaan liittoon. Säästät myös aina jäsenmaksuista
Ei ne edut ole ikuiset,jos järjestäytyminen lakkaa. Ay-liikkeet on neuvotelleet meille tietyt palkkatasot,lomaoikeudet, vapaapäivät, lapsenhoito-oikeuden ymym. Jos järjestäytyminen lakkaa, menetetään nämä oikeudetkin. Katsokaapa lainsäädännöstä, mitä "oikeuksia" siellä on työntekijälle, aika minimillä mentäisiin siinä tapauksessa.
Moni työntekijä tosiaan luulee,että edut on automaattiset eikä ole mitenkään tarpeellista kuulua liittoon. Yli puolen työväestöstä kuitenkin pitäisi kuulua jotta oikeudet säilyy.
Nämä asiat pitäisi tärkeänä opettaa nuorille, mistäpä he itsestään tietäisivät, kun ei moni aikuinenkaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne edut ole ikuiset,jos järjestäytyminen lakkaa. Ay-liikkeet on neuvotelleet meille tietyt palkkatasot,lomaoikeudet, vapaapäivät, lapsenhoito-oikeuden ymym. Jos järjestäytyminen lakkaa, menetetään nämä oikeudetkin. Katsokaapa lainsäädännöstä, mitä "oikeuksia" siellä on työntekijälle, aika minimillä mentäisiin siinä tapauksessa.
Moni työntekijä tosiaan luulee,että edut on automaattiset eikä ole mitenkään tarpeellista kuulua liittoon. Yli puolen työväestöstä kuitenkin pitäisi kuulua jotta oikeudet säilyy.
Nämä asiat pitäisi tärkeänä opettaa nuorille, mistäpä he itsestään tietäisivät, kun ei moni aikuinenkaan..
Meille jo amiksessa puhuttiin alamme liitosta ja suositeltiin opiskeluaikana jo liittymään. Tuo jonkun jo mainitsema ilmainen matkavakuutus on kyllä hyvä etuus.
Tottakai kuulun kun en ole sitä duunariporukkaa jotka tykkää pitää kieltä syvällä työnantajan hanurissa.
Vierailija kirjoitti:
En ole enään vuosiin kuulunut liittoon. Liitosta ei ollut mulle mitään hyötyä. Olen vain YTK:ssa. Saman rahan YTK:sta saan kuin liitosta tarvittaessa .
Näin ajattelee ihminen joka ei ihan ymmärrä syy ja seuraussuhteita.
Ei historiaa eikä paljon muutakaan.
Siksi, että olen saanut liitosta lakineuvontaa + saan nyt ansiosidonnaista. Se pelastaa minut yleistuelta. Tietysti toivon pääseväni töihin pian :)