Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuulutko ammattiliittoon? Miksi?

Vierailija
27.02.2026 |

Ja minä vuonna olet syntynyt?

Itse olen syntynyt -76 ja olen kuulunut aina liittoon, liityin jo joskus opiskelijana. Olen ollut tyytyväinen, lehti on hyvä ja käyn muutamia kertoja vuodessa liiton järjestämissä koulutuksissa. 

Nyt huomaan työpaikalla, että nuoret alalle tulevat eivät tiedä ammattiliitosta tai jostain tes-asioista välttämättä mitään, eikä liittoon kuuluminen ole heille mikään itsestään selvyys kuten minulle oli aikoinaan. Ajat ovat muuttuneet. 

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

-76 myös, liityin opiskelijana, irtauduin liitosta, säilytin kassan, mikä oli lopulta hyväksi,

vaihdoin alaa, nyt en kuulu mihinkään kun en ansiosidonnaiseen oikeutettu, 

en kaipaa lehtiä, koulutuksia, ylimääräistä rahanmenoa.

Vierailija
42/57 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun koska ei ole rahasta niin tarkkaa ja miehellä pitää olla periaatteita. Rotat erikseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, kuulun. Liitto lupaa aina satojen tuhansien prosenttien korotuksia tessin palkkoihin ja lyhyempiä työ viikkoja niin miksi en kuuluisi?

Saat samat edut vaikka et kuuluisikaan liittoon. Säästät myös aina jäsenmaksuista

EIKÄ SAA!

Ei esim lakimiehen apua!

Vierailija
44/57 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synt. 1970

Liityin liittoon 1989

Vierailija
45/57 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persekokkareet poisti ay-maksujen verovähennysoikeuden niin erosin saman tien liitosta ja liityin Loimaan kassaan. 

Vierailija
46/57 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun, koska liitto on ainoa instanssi joka edes yrittää tehdä jotain yliopistomaailman syövälle eli määräaikaisten soppareiden ketjuttamiselle.

Vierailija
47/57 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kuuluin ja liitto maksoi minulle yli viisi vuotta ansiosidonnaista eläkeputken ajalta.

Hyvin on mennyt liiton politrukin valheet perille, liittohan ei maksa mitään ansiosidonnaista vaan kassa. Ja SAKn poliittinen siipi eli SDP poisti eläkeputken ja sääti hoitajien pakkotyölain, siinä teille joukkovoimaa AY-uskovaiset.

Olisiko Kokoomus tuona ajankohtana toiminut toisin?

Vierailija
48/57 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun. Työskentelen hoitoalalla ja tällä sektorilla on niin helvtin paljon ongelmia, etten käsitä kuka uskaltaa olla kuulumatta liittoon. Lehti, vakuutukset, alennukset monista paikoista hyviä, mutta tärkein on juristipalvelut ja neuvonta. Olen kaksi kertaa selvittänyt väärin laskettua palkkaa ja puuttuvia lisiä työnantajan kanssa, molemmilla kerroilla raha kilahti tilille heti, kun liitosta otettiin sinne yhteyttä. Sadoista euroista kyse.

Vierailija
49/57 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, kuulun. Liitto lupaa aina satojen tuhansien prosenttien korotuksia tessin palkkoihin ja lyhyempiä työ viikkoja niin miksi en kuuluisi?

Saat samat edut vaikka et kuuluisikaan liittoon. Säästät myös aina jäsenmaksuista

Jos kaikki olisi samanlaisia lokkeja kuin sinä, ei liittoja kohta olisi olemassakaan. Ootko yhtään miettiny mitä mieltä työkaverisi ovat tuollaisesta siipeilystä?

Ei kuulu millään lailla heille ja monen olen saanut eroamaan liitosta kun faktat sanoo. Heti tulee noin 2% palkan korotus. Kun ei maksa jäsenmaksuja

Vierailija
50/57 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei esim lakimiehen apua!

Lakinaisen apua ei saa vaikka kuinka niin sanovat   Ovat työnantajan puolella kuitenkin vaikka mitä väittävät

Vierailija
51/57 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tieytysti kuulun liittoon. Suomessa fiksuin väki tietää, missä voima piilee Ay-liikkeessä tietenkin.
Kun lääkärit, juristit, ekonomit ja muu akateeminen eliitti suuntaa suoraan ammattiliittoon, ei tarvitse ihmetellä, miksi he istuvat neuvottelupöydässä eikä pelkäämässä potkuja ilman tukea. Heitä kutsutaan yhteiskunnallisesti valveutuneiksi, mikä ilmeisesti tarkoittaa, että he lukivat pienellä präntätyt kohdat ennen allekirjoitusta.

Samaan aikaan osa työntekijöistä hakee turvaa YTK:sta,  joka tarjoaa työttömyysturvaa... ja siinä se. Ei juridista apua, ei neuvotteluoikeuksia, ei joulukortteja. Mutta hei, ainakin jäsenmaksu on halvempi ja niinhän sitä sanotaan, että säästämällä pääsee vaurauteen. Paitsi jos päätyy palkkakuoppaan, mutta se on kai vain osa jännittävää työelämäpeliä.

Hauskinta on ehkä se, miten sama liiton jäsenyys herättää hyvin erilaisia mielikuvia:  
Kun asiantuntija liittyy liittoon,

Ylläpidät vain ammattiliittojen pomojen elintasoa yllä. Sinusta ne ei välitä yhtään

Vierailija
52/57 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun vm. 66, haluan tulevaisuudessakin kaikille turvatut työehdot ja inhimilliset palkat. Nähnyt 40 vuoden aikana millaoseksi työelämä on muuttunut, enpä soisi työnantajalle täyttä päätäntävaltaa päättää kaikesta. Matkavakuutus on bonusta.

Vierailija
53/57 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain tyhmät kuuluvat ammattiliitoihinsa. 

Vierailija
54/57 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Ei tarvitse enää.

Vierailija
55/57 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, koska en halua elättää ay-pamppuja enkä maksaa heidän espanjan-mökkejään. Eikä ole mitään hyötyä piippalakkien propagandasta, aikuiselle ihmiselle ei tarvitse kertoa erikseen miten pitää ajatella. Taskukalenterin sain kaupasta 10 eurolla, piippalakkien versio kun maksaisi yli 600e/vuosi.

Tuet mielummin pörssiyhtiöiden osakkeenomistajia, vaikka omasta palkastasi nipistettäisiin nekin osingot.

Vierailija
56/57 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntynyt v. 90 ja olen kuulunut liittoon koko tähänastisen työurani ajan. Liitosta saa tukea ja lakiapua tarvittaessa ja kyllä heidän neuvottelemat palkka- ja työsuhdeasiat oikeasti merkitsevät sekä vaikuttavat omaan työelämääni.

Vierailija
57/57 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kuuluin ja liitto maksoi minulle yli viisi vuotta ansiosidonnaista eläkeputken ajalta.

Hyvin on mennyt liiton politrukin valheet perille, liittohan ei maksa mitään ansiosidonnaista vaan kassa. Ja SAKn poliittinen siipi eli SDP poisti eläkeputken ja sääti hoitajien pakkotyölain, siinä teille joukkovoimaa AY-uskovaiset.

Korjaus edelliseen. Kuuluin korkeasti koulutettujen liittoon ja työttömyyskassa maksoi minulle tuon anssin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän