Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuulutko ammattiliittoon? Miksi?

Vierailija
27.02.2026 |

Ja minä vuonna olet syntynyt?

Itse olen syntynyt -76 ja olen kuulunut aina liittoon, liityin jo joskus opiskelijana. Olen ollut tyytyväinen, lehti on hyvä ja käyn muutamia kertoja vuodessa liiton järjestämissä koulutuksissa. 

Nyt huomaan työpaikalla, että nuoret alalle tulevat eivät tiedä ammattiliitosta tai jostain tes-asioista välttämättä mitään, eikä liittoon kuuluminen ole heille mikään itsestään selvyys kuten minulle oli aikoinaan. Ajat ovat muuttuneet. 

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulun ja maksan mielelläni. Olen saanut kolmeen otteseen liiton lakimiesapua ja todella nopealla aikataululla. Esimerkiksi firmasta ulos savustaminen: rankattiin alisuoriutujaksi, vaikka myyntitulokset kertoivat olevan 9 hengen tiimistä toiseksi kovin myyjä jne. Tuli uusi pomo, joka jostain syystä (ei selvinnyt silloin, eikä jälkikäteenkään) halusi minusta eroon. Toki lähdin, mutta yhteisestä sopimuksesta ja 9 kk palkkasumma tilille. Tämän neuvottelin liiton lakimiehen avustuksella. Ja muutama muu työelämään liittyvä case. 

Juuri näiden lusmujen takia Suomi siirtyikin vuokrafirmojen käyttöön. Vakipaikat ovat menneisyyttä. Kannattiko?

Vierailija
22/48 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tieytysti kuulun liittoon. Suomessa fiksuin väki tietää, missä voima piilee Ay-liikkeessä tietenkin.
Kun lääkärit, juristit, ekonomit ja muu akateeminen eliitti suuntaa suoraan ammattiliittoon, ei tarvitse ihmetellä, miksi he istuvat neuvottelupöydässä eikä pelkäämässä potkuja ilman tukea. Heitä kutsutaan yhteiskunnallisesti valveutuneiksi, mikä ilmeisesti tarkoittaa, että he lukivat pienellä präntätyt kohdat ennen allekirjoitusta.

Samaan aikaan osa työntekijöistä hakee turvaa YTK:sta,  joka tarjoaa työttömyysturvaa... ja siinä se. Ei juridista apua, ei neuvotteluoikeuksia, ei joulukortteja. Mutta hei, ainakin jäsenmaksu on halvempi ja niinhän sitä sanotaan, että säästämällä pääsee vaurauteen. Paitsi jos päätyy palkkakuoppaan, mutta se on kai vain osa jännittävää työelämäpeliä.

Hauskinta on ehkä se, miten sama liiton jäsenyys herättää hyvin erilaisia mielikuvia:  
Kun asiantuntija liittyy liittoon, hän on "yhteiskunnallisesti hereillä". Kun hitsari tekee saman, ollaan jo huolestuneita marxilaisesta vallankumouksesta. Onhan se tärkeää pitää kiinni stereotypioista muutenhan joku voisi erehtyä luulemaan, että työntekijät eri aloilla voivat haluta samoja oikeuksia!

Lopulta liittoon kuuluminen ei ole älykkyystesti eikä ideologinen kannanotto. 
Se on valinta, jonka voi tehdä sen perusteella, haluaako työelämässään neuvotteluvoimaa, turvaa ja yhteisöllisyyttä tai sitten voi tyytyä siihen, että kaikki on yksin omilla harteilla. Toki, jos sattuu olemaan teräksinen optimisti, voi aina uskoa että pomo päättää juuri sinun kohtalostasi oikeudenmukaisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, kuulun. Liitto lupaa aina satojen tuhansien prosenttien korotuksia tessin palkkoihin ja lyhyempiä työ viikkoja niin miksi en kuuluisi?

Saat samat edut vaikka et kuuluisikaan liittoon. Säästät myös aina jäsenmaksuista

Kuinka kauan niitä etuja on tarjolla, jos kukaan ei kuulu liittoon?

Itse kuulun edelleen liittoon, vaikka olen jo eläkkeellä. Nykynuoriso kusee omiin muroihinsa.

Vierailija
24/48 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin samantein kun työväenpuolue demarit poisti eläkeputken,nyt YTK,ssa

Vierailija
25/48 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erosin samantein kun työväenpuolue demarit poisti eläkeputken,nyt YTK,ssa

Kokkarepersut kiittää.

Vierailija
26/48 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun

Työtön

Lehdestä teen ristikon

Vierailija
27/48 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En

Miksi maksaisin demarien tukemisesta. Työttömyyskassan jäsen muualla. Jatkuvasti töitä yli 200 tuntia/kk.

M 26 ja persu

Tyhmä, tyhmempi, persu ja vielä märkäkorva.

Vierailija
28/48 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittoon en ole kuulunut tällä vuosituhannella, kassasta erosin 2 vuotta sitten.

Vierailija
29/48 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joskus kannattaa kuulua niin nyt.  Tosin silkkaa laiskuutta kun en ole hyvinäkään vuosina eronnut...

Nyt kun on huonot ajat ja liikaakin työvoimaa niin moni työnantaja saattaa kokeilla yhtä ja toista halpuutusta myös jo voimassa olevien työsuhteiden suhteen.  Tietenkin olemme kaikki joustavia, mutta jos homma menee kohtuuttomaksi, niin  Kannattaa tarkistaa liitosta onko noin vaan laillista muuttaa työsuhteen ehtoja, jopa potkuista voi tulla oikeus vahingonkorvaukseen.   Työtoveri sai kenkää todella härskillä tavalla. Eipä kuulunut liittoon ei...

Vierailija
30/48 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, kuulun. Liitto lupaa aina satojen tuhansien prosenttien korotuksia tessin palkkoihin ja lyhyempiä työ viikkoja niin miksi en kuuluisi?

Saat samat edut vaikka et kuuluisikaan liittoon. Säästät myös aina jäsenmaksuista

Kuinka kauan niitä etuja on tarjolla, jos kukaan ei kuulu liittoon?

Itse kuulun edelleen liittoon, vaikka olen jo eläkkeellä. Nykynuoriso kusee omiin muroihinsa.

On siitä hyötyä eläkkeelläkin, ainaki  Teollisuusliitossa matkavakuutus, tapaturmavakuutus ym...

Vierailija
31/48 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu mihinkään ammattiliittoon. Erosin tehystä pari vuotta sitten. Aivan mitään sanomaton ja saamaton liitto. Maksan vain työttömyyskassan maksun. Pidän sitä kuin vakuutuksena jos joskus hoitoalalla työt loppuu niin saan ainakin anssia 

Vierailija
32/48 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun yyperalles liittoon se on hail nyt.

Vierailija
33/48 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kaikki tehdyt heikennykset työttömyysturvaan ole osoitus siitä, että liitot ovat pettäneet jäsenensä? Myös minä vaihdoin kassaan. Lakimiehen apu oli viime irtisanomisessa yhtä tyhjän kanssa.

Vierailija
34/48 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AI: 

Yhteenvetona: Ay-liikkeen vahvuus on suoraan kytkettävissä työntekijöiden ostovoiman säilymiseen ja kohtuulliseen palkkakehitykseen. Kun järjestäytymisaste laskee, palkkojen dispersio (ero) kasvaa ja heikommin järjestäytyneiden asema heikkenee.

Vierailija
35/48 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä liiton edut? Samat saan ilmankin liittoa ja loput oli jotain höpöseminaareja. Lakimiestä ei saanut kiinni millään, kun ois ollut tarvetta. Oli jotain tärkeämpää tekemistä heillä kuin jäsenmaksunsa maksaneiden palvelu.

Vierailija
36/48 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kuuluin ja liitto maksoi minulle yli viisi vuotta ansiosidonnaista eläkeputken ajalta.

Vierailija
37/48 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyyskassa maksaa sen ansiosidonnaisen.

Vierailija
38/48 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AI: 

Yhteenvetona: Ay-liikkeen vahvuus on suoraan kytkettävissä työntekijöiden ostovoiman säilymiseen ja kohtuulliseen palkkakehitykseen. Kun järjestäytymisaste laskee, palkkojen dispersio (ero) kasvaa ja heikommin järjestäytyneiden asema heikkenee.

Seuraava kysymys: Onko nuorilla ihmisillä todettu olevan yltiöoptimistiset käsitykset siitä, miten hän sijoittuu isojen palkkaerojen vallitessa?

Kyllä, tutkimusten valossa tällainen ilmiö on tunnistettu, ja se kytkeytyy useisiin psykologisiin ja sosiologisiin tekijöihin. Nuorilla on usein taipumusta uskoa, että he tulevat hyötymään suurista palkkaeroista (ns. "high-end inequality"), vaikka tilastollinen todennäköisyys huipulle pääsemisestä olisi pieni.

Vierailija
39/48 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyysturvan (ansiopäiväraha) kannalta **pelkkä työttömyyskassan jäsenyys riittää**. Sinun ei ole pakko kuulua ammattiliittoon saadaksesi ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa.

Vierailija
40/48 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kuuluin ja liitto maksoi minulle yli viisi vuotta ansiosidonnaista eläkeputken ajalta.

Hyvin on mennyt liiton politrukin valheet perille, liittohan ei maksa mitään ansiosidonnaista vaan kassa. Ja SAKn poliittinen siipi eli SDP poisti eläkeputken ja sääti hoitajien pakkotyölain, siinä teille joukkovoimaa AY-uskovaiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme