Kuulutko ammattiliittoon? Miksi?
Ja minä vuonna olet syntynyt?
Itse olen syntynyt -76 ja olen kuulunut aina liittoon, liityin jo joskus opiskelijana. Olen ollut tyytyväinen, lehti on hyvä ja käyn muutamia kertoja vuodessa liiton järjestämissä koulutuksissa.
Nyt huomaan työpaikalla, että nuoret alalle tulevat eivät tiedä ammattiliitosta tai jostain tes-asioista välttämättä mitään, eikä liittoon kuuluminen ole heille mikään itsestään selvyys kuten minulle oli aikoinaan. Ajat ovat muuttuneet.
Kommentit (48)
En
Miksi maksaisin demarien tukemisesta. Työttömyyskassan jäsen muualla. Jatkuvasti töitä yli 200 tuntia/kk.
M 26 ja persu
Kun olin työelämässä kuuluin ja liityin jo opiskeluaikana. Sitten selvisi miten huonosti kyseinen liitto hoiti jäsenistön asioita. Kun jäin työttömäksi irtisanouduin.
Joo, kuulun. Liitto lupaa aina satojen tuhansien prosenttien korotuksia tessin palkkoihin ja lyhyempiä työ viikkoja niin miksi en kuuluisi?
Kuulun ja maksan mielelläni. Olen saanut kolmeen otteseen liiton lakimiesapua ja todella nopealla aikataululla. Esimerkiksi firmasta ulos savustaminen: rankattiin alisuoriutujaksi, vaikka myyntitulokset kertoivat olevan 9 hengen tiimistä toiseksi kovin myyjä jne. Tuli uusi pomo, joka jostain syystä (ei selvinnyt silloin, eikä jälkikäteenkään) halusi minusta eroon. Toki lähdin, mutta yhteisestä sopimuksesta ja 9 kk palkkasumma tilille. Tämän neuvottelin liiton lakimiehen avustuksella. Ja muutama muu työelämään liittyvä case.
Ei, koska en halua elättää ay-pamppuja enkä maksaa heidän espanjan-mökkejään. Eikä ole mitään hyötyä piippalakkien propagandasta, aikuiselle ihmiselle ei tarvitse kertoa erikseen miten pitää ajatella. Taskukalenterin sain kaupasta 10 eurolla, piippalakkien versio kun maksaisi yli 600e/vuosi.
Kuuluin työurallani, kannatti kuuluakin kun vanhempana jäin työttömäksi ajoittain sain ansiosidonnaista päivärahaa useamman kerran ja vielä lisäpäivät eläkkeelle asti.
Vierailija kirjoitti:
Joo, kuulun. Liitto lupaa aina satojen tuhansien prosenttien korotuksia tessin palkkoihin ja lyhyempiä työ viikkoja niin miksi en kuuluisi?
Saat samat edut vaikka et kuuluisikaan liittoon. Säästät myös aina jäsenmaksuista
Meidän liitto on munaton ja ajaa vaan saikuttelijoiden ja perheellisten etua. Ja tuskinpa on ainut laatuaan.
"Jos olisi enemmän jäseniä, olisi enemmän neuvotteluvaraa nönnöti nöö". Joo ei.
Onkin hyvä ap että koska sulla on töitä ja jos jostain syystä joudut työttömäksi kuulua liittoon. Nykyään 28kk kerryttämisaika ansiosidonnaiseen vuoden työjakso.
En aio koskaan liittyä Loimaan kassaan, joka on työnantajien perustama kassa, jonka tarkoituksena on ajaa AY-liike alas ja purkaa työehtosopimukset.
En ole enään vuosiin kuulunut liittoon. Liitosta ei ollut mulle mitään hyötyä. Olen vain YTK:ssa. Saman rahan YTK:sta saan kuin liitosta tarvittaessa .
Kuulun. Jotta persuja vitut taisi.
En.
Työ ja työhön liittyvät asiat ovat mitä ovat kuulun tai en. Vähemmällä pääsee, kun vaan antaa olla. Käy töissä, hakee tuet palkan päälle ja nousee taas seuraavana päivänä töihin toivoen, että pomoa näkyisi mahdollisimman vähän, koska ei tee muuta kuin kettuilee. Nykyään en jaksa enää edes irtisanoutua, kun meno on mitä on kaikkialla.
Kuulun, koska konfliktitilanteessa on lakiapu saatavilla ilman erillistä korvausta.
Kuulun. Parasta antia tähän mennessä oli lakko, joka oli käytännössä kuin ilmaista lomaa. Itseasiassa liiton lakkokorvaus oli jopa vähän enemmän kuin palkka. Joskus osallistun myös liiton järjestämiin tapahtumiin. Palkankorotuksetkin on hoituneet hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat samat edut vaikka et kuuluisikaan liittoon. Säästät myös aina jäsenmaksuista
Tämä onkin törkeää, ja siihen pitäisi saada heti muutos. Liittoon kuulumattomat saisi ihan itse neuvotella palkastaan ja muistakin asioista. Jos ei halua maksaa liitolle jäsenmaksua, ei pitäisi myöskään saada minkäänlaisia liiton neuvottelemia etuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki olisi samanlaisia lokkeja kuin sinä, ei liittoja kohta olisi olemassakaan. Ootko yhtään miettiny mitä mieltä työkaverisi ovat tuollaisesta siipeilystä?
Pitää kuulua että saa vapaapäivän ja kk palkan . Siis ennen sai suomalaiset mutta nykyään muumaalaiset tuhoaa kaiken.
Ennen ei saanut lakkorvauksia. Ja lomaraha on omaa rahaa mikä otettu omasta palkasta etukäteen ei sitä voi varastaa .
En kuulu, en halua maksaa turhasta enkä muutenkaan edistää heidän toimintaa. Kuulun halvimpaan mahdolliseen työttömyyskassaan. Synt. 1982.