IL': Bypias-kohu paisuu - Soitimme entiselle työntekijälle, jolla oli pysäyttävää kerrottavaa 😨😨😨 [artikkelin mehevimmät kohdat]
Ei tarvii ostaa plussaa.
Artikkeli kuvaa Bypias-yrityksen kohua, jossa korostuvat väitteet huonoista työoloista, työpaikkakiusaamisesta, valheellisesta markkinoinnista ja tuotannon epäeettisyydestä. Alla on poimittu sanasta sanasta järkyttävimmät kohdat, jotka perustuvat entisten työntekijöiden kertomuksiin, asiantuntijoiden kommentteihin ja muiden lähteiden väitteisiin.
Huonot työolot ja johtamistyyli
- "Yle nimitti käytöstä 'kaltoinkohteluksi'."
- "Naisen väitteen mukaan hänelle kerrottiin työhaastattelussa, ettei työsopimusta tehdä, vaan hänen pitää laskuttaa palkkionsa yrityksen kautta."
- "Ensimmäisenä työpäivänä ilmeni, että joudun imuroimaan myymälässä ja siivoamaan vessoja. Ei siitä oltu sovittu."
- "Naisen mukaan työntekijöille järjestettiin myös pakollisia koulutuspäiviä, joista ei saanut palkkaa. Myös matkustaminen niihin piti kustantaa itse."
- "Nainen kokee, että työntekijä vei hänen myyntejään."
- "Hän ei koskaan vastannut mihinkään. Pidin sitä tosi outona." (viitaten Pia Erlundiin)
- "Soitin työntekijälle ja hän oli minulle hyvin ilkeä. Siihen työni Bypiasilla sitten päättyi. Tunsin oloni huijatuksi."
- "Nainen kuvailee kokemustaan pöyristyttäväksi ja yrityksen työilmapiiriä ahdistavaksi."
- "Ilmassa oli selkeästi työpaikkakiusaamista. Sain kuulla, että tämä on paikka, josta lähtee jatkuvasti työntekijöitä vetämään, kun kukaan ei kelpaa."
- "On helppoa heittää pihalle työntekijöitä, joille ei edes tehdä työsopimuksia. Minut jätettiin kuin nalli kalliolle, vaikka en tehnyt mitään virheitä."
- "En usko, että Bypiasilla on yhtään työntekijää, joka ei ole nähnyt näitä ongelmia. On vain työntekijöitä, jotka eivät avaa suitaan."
Valheellinen markkinointi ja suunnittelu
- "Vaatteita markkinoidaan Erlundin suunnittelemina, mutta väitteiden mukaan myös muut suomalaiset vaatealan yritykset ovat myyneet saman tukkurin vaatteita."
- "Otamme laput pois, jos se on vahingossa unohtunut valmistajalla. Katsomme, että niissä on Bypiasin omat laput."
- "Jos brändi tilaa tuotteensa suoraan tehtaan katalogista ja painattaa niihin vain omat logonsa ja tuotelappunsa, niin ette voi viestiä asiakkaille, että 'suunniteltu Suomessa / paikkakunnalla X'. Tai, että joku teidän tiimistä on 'suunnittelija'. Lopettakaa tällainen totuudenvenyttäminen." (Outi Pyyn kommentti)
Tuotannon epäeettisyys ja hikipajat
- "Kyllä me tiedetään, että vaatteet tulevat sieltä Praton kiinalaisomisteisista hikipajoista."
- "Muurimäki pitää hikipajojen käyttämistä vaatebisneksessä 'todella kurjana'."
- "Hikipajojen käyttö vaatebisneksessä on yksi suurimmista syistä, miksi Muurimäki jätti työnsä luksusbrändeissä Italiassa."
Artikkeli perustuu haastatteluihin ja muiden medioiden raportteihin, ja yritys on kiistänyt väitteet.
Kommentit (300)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupan alalla hyvin yleistä että työskennellään yksin, näistä pitää kertoa työhönottovaiheessa. kauppaa ei laiteta kiinni lakisääteisen kahvitauon takia, ei missään kaupassa . Jos imurointi on pitänyt tehdä omalla ajalla eikä saa laittaa työajaksi on se väärin. Se ei kuitenkaan ole väärin että pyydetään imuroimaan ennen kaupan aukeamista jos siitä siis maksetaan. Työvuorot pitää olla pari viikkoa eteenpäin tehtynä, kaupan alalla paljon työntekijöitä jotka kutsutaan töihin tarvittaessa, näinollen työvuorot eivät ole näkyvillä paljoa eteenpäin. Että semmosta nim. merk yksi nappikauppias
Mutta mites jos työntekijä on yrittäjä? Miten imurointi laskutetaan?
Oliko tämä oikea kysymys? Yrittäjä laskuttaa siitä ajasta mikä on etukäteen sovittu esimerkiksi tässä tapauksessa imurointiin. eihän tämä rakettitiedettä ole????
Nyt tällä yrittäjällä on rustattuna kusetuksen iso L niin kuin laudatur.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleekohan tästä jotain seuraamuksia yrittäjälle, vai painukoo koko asia kohta unholaan?
Konkka.
Tuskinpa vaan, Saaren Taikakin kohuista huolimatta porskuttaa edelleen. He tosin sentään tajusivat pyytää anteeksi ja korjasivat toimintatapojaan. Minulle se ei ikävä kyllä vielä riitä, koska terveysväitteiden osalta markkinointi on mielestäni lähestulkoon samassa jamassa kuin aiemminkin. Pieni ryhtiliike tarvittaisiin vielä. Uskon, että tuotteet menisivät silloin jopa paremmin kaupaksi.
No, minä en ole enää Saaren Taikaa ostanut, anteeksipyynnöstä huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.kotona.com/articles/pia-erlunds-dream-villa
Tossa jutussa on Pian työhuone, jossa ei kyllä näy kuin kuvia jostain miesmallista(ko) ja Kalastajan vaimo. Sitten on joku jumalattoman pitkä rekki valkoisia kaapuja täynnä.
Näen hänet ensimmäistä kertaa ilman lierihattua, joka on vakiotyyliä hänellä sisätiloissakin. Mutta onneksi sentään seinällä korkealla roikkuu niitä kaks.
Yrittäjä on itse mallina joissakin verkkokaupan myyntikuvissa. Jossakin oli maininta, että malli (hän) käyttää kokoa 40/L. Kaikessa markkinoinnissa ja siihen liittyvässä kannattaa toki hieman (yrittää) fuskata ja kaunistella.
Kyllä niitä lierihattuja oli yhden huoneen seinällä ainakin 10kpl.
Pia näyttää hyvinsyöneeltä, hänen koko ei varmasti ole 40.
Mä en tajua miten jotkut kehtaa. Siis jos itse palkkaisin jonkun töihin mun yritykseen, niin todellakin kertoisin ja selvittäisin mahdollisimman tarkkaan millaista työ on ja mitä siihen kuuluu jne, että tulee mahdollisimman oikea henkilö valittua. En yksinkertaisesti kykenisi esittämään, että työ on vaikka myyntiä ja sitten ekana päivänä heittämään, että siivoathan myös ton vessan tossa. Häpeäisin silmät päästäni! Onko joillakin oikeasti niin ps y ko luonne ettei heitä haittaa huijata toista ihmistä noin?
Jouduin puhutteluun ja sain hankalan maineen. Olin yhteydessä PAM:iin, mutta niistä ei ollut mitään apua. Mitään lakisääteisiä työsuojeluvaltuutettujakaan ei silloin ainakaan ollut. En uskaltanut irtisanoutua, kun olisin joutunut työkkärin karenssiin. Asian riitauttaminen olisi tullut kalliiksi ja viranomaistahon puolelta olisi mennyt vähintään kuukausia. Ei olut siinä elämäntilanteessa siihen varaa. Hampaat irvessä sitten olin siellä kunnes sain toisen työn.
Oliko tämä oikea kysymys? Yrittäjä laskuttaa siitä ajasta mikä on etukäteen sovittu esimerkiksi tässä tapauksessa imurointiin. eihän tämä rakettitiedettä ole????
Tuossahan luki, että siivouksesta ei oltu sovittu etukäteen. Myyt oman myyntipalvelusi ja jpudut tarjoamaan sivussa siivouspalvelun. Ei tosiaan tarvita rakettitiedettä tämän ymmärtämiseen. Siis laskutatko extraa siivouksesta, mitä teet. Minä olisi ainakinlaskuttanut. Ikkunoiden pesu x10 ruutua = 100, siivousvaatteet pesetys 5 kertaa per viikko = 100 euroa, hengityssyojain hepalaatu 5 kertaa per viikko = 50 jne. Tuleehan tuosta kuluja ja ihan eri työ kuin myyntityö,
On kyllä ihan yleinen käytäntö, et butiikeissa täytyy imuroida, mutta se tehdään työajalla, joka on merkitty ajoissa julkaistavaan työvuorolistaan. Vessan pesu ei kyl oo yleistä. Näistä kirjataan soppariin jotain tyyliin "muut työnantajan osoittamat tehtävät".
Mun ei tuolla tarvinnut vessaa pestä, kun ei ollut mitä pestä 😅😅😅
Vierailija kirjoitti:
Jouduin puhutteluun ja sain hankalan maineen. Olin yhteydessä PAM:iin, mutta niistä ei ollut mitään apua. Mitään lakisääteisiä työsuojeluvaltuutettujakaan ei silloin ainakaan ollut. En uskaltanut irtisanoutua, kun olisin joutunut työkkärin karenssiin. Asian riitauttaminen olisi tullut kalliiksi ja viranomaistahon puolelta olisi mennyt vähintään kuukausia. Ei olut siinä elämäntilanteessa siihen varaa. Hampaat irvessä sitten olin siellä kunnes sain toisen työn.
Olisin itse toiminut samoin. Hyvin tehty. Noista oppii sen, että ei ihan sinisilmäisesti työhön lähde. Kun työpaikalla on paha olla, niin se vaikuttaa kaikkeen elämässä. Itsekin olen yhteen Prismaan mennyt itku kurkussa monta kuukautta, esimies (eikä ollut suoranainen esimies) alkoi silkan kiusaamisen, kun erehdyin sanomaan yhdessä palaverissa järkevän havainnon. Oli liikaa egolle. Aloitti aina tullessaan, että haudutatko teetä, käytkö hakemassa karjalanpiirakan. Minä, myyjä (vähän isommalla vastuulla) sitten passasin arvon prinsessaa. Onneksi pääsin pois, mutta kurjaa oli.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnittäkää huomiota sertifikaatteihin! Niitä on erilaisia ja toiset ovat kattavampia, tunnetumpia ja arvostetumpia kuin toiset.
Yksi tunnetuimmista ja arvostetuimmista sertifikaateista vaateteollistuudessa on
GOTS- sertifikaatti! Gots- sertifikaatti valvoo koko tuotantoketjua pellolta kauppaan ja se huomioi kattavasti ympäristön, työntekijöiden oikeudet, sekä turvallisuuden!
Vaihtoehtoja on!
Bypiaksen hinnoilla on saatavilla paljonkin sertifioituja vaatteita!
Seuraavilta tuotemerkeiltä on ainakin löytynyt tuotteista Gots-sertifiointia (Huom. ei koske välttämättä tuotemerkin kaikkia tuotteita, mutta ne joilla on sertifikaatti, on kyllä helposti löydettävissä ja näitä firmat tuovat myös esiin mielellään! )
Gots sertifiointia löytyy mm. seuraavilta:
Mainio, Morico, Mellilä Eco Desing, Nosh, Gugguu, Paitapaino Natua, Frenn, Osa Prisman omista tuotemerkeist
Ei näihin sertifikaatteihinkaan kannata sokeasti luottaa, rahalla saa jne ja noita pääosin valvotaan omavalvonnalla, eli helppoa vetää kotiinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnittäkää huomiota sertifikaatteihin! Niitä on erilaisia ja toiset ovat kattavampia, tunnetumpia ja arvostetumpia kuin toiset.
Yksi tunnetuimmista ja arvostetuimmista sertifikaateista vaateteollistuudessa on
GOTS- sertifikaatti! Gots- sertifikaatti valvoo koko tuotantoketjua pellolta kauppaan ja se huomioi kattavasti ympäristön, työntekijöiden oikeudet, sekä turvallisuuden!
Vaihtoehtoja on!
Bypiaksen hinnoilla on saatavilla paljonkin sertifioituja vaatteita!
Seuraavilta tuotemerkeiltä on ainakin löytynyt tuotteista Gots-sertifiointia (Huom. ei koske välttämättä tuotemerkin kaikkia tuotteita, mutta ne joilla on sertifikaatti, on kyllä helposti löydettävissä ja näitä firmat tuovat myös esiin mielellään! )
Gots sertifiointia löytyy mm. seuraavilta:
Mainio, Morico, Mellilä Eco Desing, Nosh, Gugguu, Paitapaino Natua, Frenn, Osa Prisman omista tuotemerkeist
Ei tulis mieleenkään ostaa mitään firmalta, joka teettää vaatteensa Intiassa! Vaikka olis mimmonen sertifikaatti. Tarkoitan Sjödeniä.
Fernnin vaatteet ei ole niin kaksisia.
Vierailija kirjoitti:
Pia ajattelee, että yksi Bypiasin menestystekijä on se, että hän haluaa vaatteidensa istuvan vartalotyypistä huolimatta hyvin. Toinen on se, että hän onnistui luomaan jotain omintakeista.
Läheiset ovat sanoneet, että lähes salamavauhtia tapahtunut rikastuminen ei ole muuttanut Piaa ja hänen John-puolisoaan, joka työskentelee Bypiasin talousjohtajana. Mitä nyt ystävät ovat todenneet, että Pian käsitys rahasta on kadonnut. Se, mikä muista on kallista, voi Piasta olla edullista.Rahaa on mennyt lähinnä asuntoihin: Pian unelmien mansardikattoiseen taloon Kirkkonummella ja Hangon lomakoteihin. Ne ovat kotihiirelle ja sisustusintoilijalle tärkeitä.
Toki raha on tuonut turvaa.
Jos talon katto pitää uusia, ei tarvitse stressata kuukausitolkulla ja miettiä, mistä rahat rykäistään.
Haaveitakin on, jos niiden toteuttamiseen vain olisi aikaa: pihasauna, isompi työvaja isännälle ja mikä ettei uima-allas.
Onko hänellä jo tuo Toscanan koti? Olisikos se lähellä noita hikipajoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olen seurannut tätä kohua, minullew putkahtelee näitä bypias-mainoksia. Kamalaa tyyliä. Jopa kännykkäpussukassa frilloja. Hyi.
Onhan tuo semmoista wt-tyyliä sometyrkyille ja 'vaikuttajille' ankkahuulineen. Ilmeisesti paska kuitenkin myynyt hyvin kun liikkeitä ympäri ämpäri.
Eläkeläisnaisten suosiossa, joku iltapäivälehti haastatteli asiakkaita jotka kävi liikkeessä, kaikki olivat eläkeläisnaisia jotka ovat niin pimennossa etteivät olleet kuulleet kohusta mitään.
Ajatella, että on ihmisiä, jotka ei vietä päivästä toiseen palstalla vatkaamassa samaa pjaskaa.
Tämä 👍😂
Vierailija kirjoitti:
Tuossahan luki, että siivouksesta ei oltu sovittu etukäteen. Myyt oman myyntipalvelusi ja jpudut tarjoamaan sivussa siivouspalvelun. Ei tosiaan tarvita rakettitiedettä tämän ymmärtämiseen. Siis laskutatko extraa siivouksesta, mitä teet. Minä olisi ainakinlaskuttanut. Ikkunoiden pesu x10 ruutua = 100, siivousvaatteet pesetys 5 kertaa per viikko = 100 euroa, hengityssyojain hepalaatu 5 kertaa per viikko = 50 jne. Tuleehan tuosta kuluja ja ihan eri työ kuin myyntityö,
.. Taas tulee vaan niin hiusala mieleen. Siellä on niin perusjuttuja nämä, että yrittäjillä on tosi lyhyet ajat eri töihin ja listat vedetään tauoitta täyteen asiakkaita. Sitten siinä sivussa hoidetaan ihan kaikki siivous, välinehuolto, tuotemyynti ja ajanvaraukset..
Pahimmassa tapauksessa ostat vielä työvälineet, desinfiointiaineet ja jopa siivousvälineet itse..
Olen luullut, ettei millään muulla alalla ole läheskään niin hullua.. paitsi että näköjään saattaa sitten ehkä ollakin.
"Sitoudumme itse ja vaadimme myös yhteistyökumppaneitamme kunnioittamaan ihmisoikeuksia niin, että työntekijöiden tasa-arvo toteutuu."
Näin luvataan ByPiasin sivuilla
Vierailija kirjoitti:
Itse Aallon muodilta valmistuneena voin sanoa, että ihan selväähän on aina ollut, ettei tässä mistään muotitalosta tai "designista" ole kysymys :D
Jos vertaa By Pias-merkkiä ja Bohemianaa, niin niissä näkyy ilmiselvä ero laadussa. En ihan tajua, että miten tää tulee niin yllätyksenä peruskuluttajalle? Ei kukaan myöskään kykene suunnittelemaan tuollaista volyymiä.
Käsittääkseni muotitalo, vaatesuunnittelija ja design eivät kuitenkaan ole mitään suojattuja titteleitä (ikävä kyllä). Mielstäni on oma vika, jos ei erota laatua sekundasta.
Isompi ongelma ovat törkeät rikkomukset työntekijöitä kohtaan esim. vessattomuus ja taukotilojen puute.
Vaikea ymmärtää miksi ajattelet, että kuluttaja on vastuussa yrittäjän valehtelusta.
"Ei tulis mieleenkään ostaa mitään firmalta, joka teettää vaatteensa Intiassa! Vaikka olis mimmonen sertifikaatti. Tarkoitan Sjödeniä. "
No minäpä ostan. Nytkin tilasin Ikat - värjätyn mekon, tammenterhoilla värjätyn neuletakin ja Granaattiomenalla ja Indigolla värjätyn paidan jossa on laattapainettua kuviointia.
Intiassa on upeaa ikivanhaa käsityötaitoa, josta on teollinen massatuotanto kaukana ja on myös kulttuuriteko pitää sitä käsityötaitoa hengissä! Ilman sertifiointia en minäkään Gudrunilta uskaltaisi ostaa.
Olen myös itse kasvivärjännyt kankaita ja lankoja, joten osaan arvostaa näitä tekniikoita.
Toki ostan myös suomalaisilta tuottajilta, kunhan on sertifikaatti, tai sitten jos yritys ja tuotanto on niin pientä ja avointa, että tuotantoketjun pystyy todentamaan helposti.
Bypiakselta harkitsin ostamista, mutta joku jäi aina mietityttämään. Onneksi ei tullut ostettua mitään.
"Ei näihin sertifikaatteihinkaan kannata sokeasti luottaa, rahalla saa jne ja noita pääosin valvotaan omavalvonnalla, eli helppoa vetää kotiinpäin."
Yksinkertaisesti:
EI PIDÄ PAIKKAANSA!
ESim. Gots- sertifikaatissa ja Luomu-sertifikaatissa on erittäin tarkka ja kattava u l k o p u o l i n e n valvonta!
Se on koko idea tässä hommassa.
Olen myös koulutukseni myötä perehtynyt sertifikaatteihin ja päässyt myös seuraamaan erään yrityksen Luomu - tarkastusta itse.
Voin kertoa, että siinä syynätään kaikki mahdollinen. Luomutilalla, jopa poimijoilla on Luomu-koulutus.
Sertifiointiin tarvitaan toki rahaa, mutta miljoonavoittoa tekevältä yritykseltä sitä rahaa pitäisi löytyä!
Yritysten omakeksimät sertifikaatit on asia erikseen, mutta isot ja tunnetut kuten Gots ja Luomu on todella tarkasti valvottuja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En näe mikä tuon työntekijän kohtelussa ja työoloissa on ollut niin kauheaa. Jotkin työntekijät alkavat heti valittaa ja soittavat iltalehteen, jos vähän pitäisi jotain töissä tehdäkin eikä saa vain istuskella koko päivää rentoutumassa. Olisi kiva kuulla myös toisen osapuolen näkemys asiaan, onko kohtelu ollut asiallista ja mikä onkaan se oikea totuus.
Kaikki muutkin firmat teettävät vaatteensa samoissa hikipajoissa, se ei tunnu haittaavan, mutta suomalainen rakastaa lytätä omiaan.
Suomessa on vallalla hieno yrittäjävastainen asenne, jo valmiiksi konkurssien ryvettämässä velkasuossa rypevässä maassa.
No ei ihan kaikki teetä samoissa hikipajoissa.
Ja jos yrittäjämyönteisyys on sinusta synonyymi työntekijöiden ja asiakkaiden aliarvostamiselle, ihmiskaupalle ja orjatyövoiman käytölle, niin to
Mistä se rivityöntekijä tietää missä vaatteet tehdään ?
Vastaus ei mistään
Eiks noiden pitäisi näkyä yrityksen kirjanpidossa? Siis tulot miinus menot. Mites nämä verotiedot on yrityksillä? Kuinka julkista tietoa ovat.