Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko opioidien ja bentsodiatsepiinien määräminen oikeasti kielletty nykyään?

Vierailija
17.04.2026 |

Onko opioidien ja bentsodiatsepiinien määräminen oikeasti kielletty nykyään? Eli lääkärit eivät saisi määrätä niitä enää ollenkaan?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Mistä ihmeestä olet keksinyt tuollaisen ajatuksen?

Vierailija
2/46 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole. Mutta lääkäreitä on käsittääkseni varoiteltu, ettei niitä saa määrätä liikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiden saantia on vaikeutettu mutta edelleen niitä saa ilman erityislupaa joka vaaditaan lääkekannabikselle. 

Vierailija
4/46 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Mistä ihmeestä olet keksinyt tuollaisen ajatuksen?

ilmeisesti niitä ei määrätä melkein kellekkään enää

Vierailija
5/46 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

on

Vierailija
6/46 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjotetaan kyllä,jos on perusteet.

Vierailija
7/46 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle uusitaan Oxepamin resepti lääkäriä näkemättä. Näin ollut jo muutaman vuoden. 

Vierailija
8/46 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on unettomuudesta kyse, kroonisesta unettomuudesta, niin on niitä kirjoitettava. Täytyy ihmisen päästä tasapainoon. 

Minulla on tsopiklonia jo 15 vuotta, toisinaan tarvitsen sitä, mutta on aikoja etten tarvitse. Puolikas 7,5 mg on hyvä. aikaisemmin oli vähän isompi annostus, hulluksi olisin tullut jos lääkäri ei itse olisi ehdottanut. 

Vierailija
9/46 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se kiellettyä tietenkään ole. Äitini kuoleman jälkeen tyhjensin hänen kaapeistaan esimerkiksi oksikodonia satoja kappaleita lääkekeräykseen. Olivat hänelle tarpeen ankariin kipuihin. Itse olen saanut rauhoittavaa pieniä määriä unettomuuden hoitoon, kun eivät mitkään ketipinorit ja mirtatsapiinit haittavaikutusten vuoksi sovi.

Mutta lääkärit ovat varovaisia ja varsinkin nuorimmat. Itselleni on selitetty esimerkiksi, että lääkkeitä ajautuu katukauppaan ja siksi on oltava tiukkana. Huvittaa pelkkä kuvitelma siitä, että lähtisin kulmille kaupittelemaan jotain. Sinne vain puiston puskaan piiloon ja kuiskailemaan, että pameja vai oxya? 

Vierailija
10/46 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä mulla on uusittu.. vajaa kymmenen vuotta ollut käytössä. sama lääkärisuhde, se auttaa ja se, että määrät pysyneet samoina. 

Vierailija
11/46 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös oxepamia ja zopinoxia ihan terveyskeskuslääkäreiltä, kuka milloinkin uusii reseptin. En ole nähnyt lääkäriä useampaan vuoteen.

Vierailija
12/46 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut bentodiatsepiinia edes psykiatrian polilta jonne minulla on usean vuoden potilassuhde.. Eipä noita taida mistään saada juuri enää.

Vierailija
13/46 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyllä mulla on uusittu.. vajaa kymmenen vuotta ollut käytössä. sama lääkärisuhde, se auttaa ja se, että määrät pysyneet samoina. 

Sama mulla. Pyydän jokaiselta mahdolliselta lääkäriltä. Varastossa on melkoinen määr ja se on hyvä jos joskus kieltävät niin tulen toimeen. On muitakin unta ja rauhoitusta tuovia lääkkeitä. Trimipramin on yksi ja alpratsolan joita voisin tarvittaessa käyttää. Huojentavaa kun omassa kaapissa on muutama pakkaus ylimääräistä. En edes heitä lääkkeitä pois, vaan tarvittaessa on ibuprofeiinia ja arcoxiaa. 

Ihmisiä johdatetaan ja pelotellaan. Myös sellaiset, joilla itsellä ei koskaan ole ollut unettomuutta. Unettomuus on kauheimpia asioita mitä on olemassa.

Vierailija
14/46 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos potilaalla on vaikka vaikea astma, niin on kai sitä oltava varovainen, ettei määrää hengitystä kenties lamaavia lääkkeitä? Voisin kuvitella, että on monia tekijöitä, jotka vaikuttavat.

Vierailija
15/46 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä enää kukaan saa. Täällä kehuskelevatkaan eivät oikeasti niitä saa, kunhan lämpimikseen mainostavat että joo olen saanut jo 30 vuotta ihan niin paljon kuin itse haluan enkä ole lääkäriä koskaan nähnyt.

Vierailija
16/46 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saanut bentodiatsepiinia edes psykiatrian polilta jonne minulla on usean vuoden potilassuhde.. Eipä noita taida mistään saada juuri enää.

Miten sinun vointisi nyt on? Mihin tarkoitukseen niitä käytit? Kysy muita vastaavia. 

Vierailija
17/46 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa mitä nyt haluaisin on kortison-tabletit prednisolon 20 mg. Sitä ottaisin kipuihin 10 mg joka toinen päivä. Polyartroosi tulehduksellinen aiheuttaa särkyä. 

Vierailija
18/46 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joutunut syömään nyt ikävä kyllä useamman kuukauden Panacodia sietämättömiin kipuihin. Ei mitään ongelmaa! Viimeksi lääkäri määräsi 3 krt 100 kpl annoksen

Vierailija
19/46 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen saanut opamoxit jo parin vuoden ajan ilman mitään ongelmia, kun loppuu niin laitan vaan uusintaan ja parin päivän päästä ne voi käydä hakemassa apteekista

Vierailija
20/46 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän niitä säännölliseen käyttöön kirjoitetakaan. Itse käytän satunnaisesti, kun tulee tarve. Mitään riippuvuutta ei pääse syntymään, kun määrätkin ovat melko pieniä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi