Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL': Bypias-kohu paisuu - Soitimme entiselle työntekijälle, jolla oli pysäyttävää kerrottavaa 😨😨😨 [artikkelin mehevimmät kohdat]

Vierailija
27.02.2026 |

Ei tarvii ostaa plussaa.

Artikkeli kuvaa Bypias-yrityksen kohua, jossa korostuvat väitteet huonoista työoloista, työpaikkakiusaamisesta, valheellisesta markkinoinnista ja tuotannon epäeettisyydestä. Alla on poimittu sanasta sanasta järkyttävimmät kohdat, jotka perustuvat entisten työntekijöiden kertomuksiin, asiantuntijoiden kommentteihin ja muiden lähteiden väitteisiin. 

Huonot työolot ja johtamistyyli

- "Yle nimitti käytöstä 'kaltoinkohteluksi'."

- "Naisen väitteen mukaan hänelle kerrottiin työhaastattelussa, ettei työsopimusta tehdä, vaan hänen pitää laskuttaa palkkionsa yrityksen kautta."

- "Ensimmäisenä työpäivänä ilmeni, että joudun imuroimaan myymälässä ja siivoamaan vessoja. Ei siitä oltu sovittu."

- "Naisen mukaan työntekijöille järjestettiin myös pakollisia koulutuspäiviä, joista ei saanut palkkaa. Myös matkustaminen niihin piti kustantaa itse."

- "Nainen kokee, että työntekijä vei hänen myyntejään."

- "Hän ei koskaan vastannut mihinkään. Pidin sitä tosi outona." (viitaten Pia Erlundiin)

- "Soitin työntekijälle ja hän oli minulle hyvin ilkeä. Siihen työni Bypiasilla sitten päättyi. Tunsin oloni huijatuksi."

- "Nainen kuvailee kokemustaan pöyristyttäväksi ja yrityksen työilmapiiriä ahdistavaksi."

- "Ilmassa oli selkeästi työpaikkakiusaamista. Sain kuulla, että tämä on paikka, josta lähtee jatkuvasti työntekijöitä vetämään, kun kukaan ei kelpaa."

- "On helppoa heittää pihalle työntekijöitä, joille ei edes tehdä työsopimuksia. Minut jätettiin kuin nalli kalliolle, vaikka en tehnyt mitään virheitä."

- "En usko, että Bypiasilla on yhtään työntekijää, joka ei ole nähnyt näitä ongelmia. On vain työntekijöitä, jotka eivät avaa suitaan."

Valheellinen markkinointi ja suunnittelu

- "Vaatteita markkinoidaan Erlundin suunnittelemina, mutta väitteiden mukaan myös muut suomalaiset vaatealan yritykset ovat myyneet saman tukkurin vaatteita."

- "Otamme laput pois, jos se on vahingossa unohtunut valmistajalla. Katsomme, että niissä on Bypiasin omat laput."

- "Jos brändi tilaa tuotteensa suoraan tehtaan katalogista ja painattaa niihin vain omat logonsa ja tuotelappunsa, niin ette voi viestiä asiakkaille, että 'suunniteltu Suomessa / paikkakunnalla X'. Tai, että joku teidän tiimistä on 'suunnittelija'. Lopettakaa tällainen totuudenvenyttäminen." (Outi Pyyn kommentti)

Tuotannon epäeettisyys ja hikipajat

- "Kyllä me tiedetään, että vaatteet tulevat sieltä Praton kiinalaisomisteisista hikipajoista."

- "Muurimäki pitää hikipajojen käyttämistä vaatebisneksessä 'todella kurjana'."

- "Hikipajojen käyttö vaatebisneksessä on yksi suurimmista syistä, miksi Muurimäki jätti työnsä luksusbrändeissä Italiassa."

Artikkeli perustuu haastatteluihin ja muiden medioiden raportteihin, ja yritys on kiistänyt väitteet.

Kommentit (300)

Vierailija
221/300 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset ei kestä töissä nykyisin mitään, heti pahoittuu mieli. Nyyh nyyh lumihiutale!

Liikkeessä asiakkaita, vessahätä ja ainoa wc pois käytöstä koska naapurissa oleva kahvila jossa wc on suljettu. Ei-lumihiutale olisi varmaan käynyt kusella ulkona ja vahtinut samalla asiakkaita.

Vierailija
222/300 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh mammat hyökkää pienyrittäjän kimppuun kuin pahin haaskalintulauma

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/300 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt joku toimittaja perkaamaan tämä juttu heti ettei jää jossiteltavaa.

Vierailija
224/300 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajua miten jotkut kehtaa. Siis jos itse palkkaisin jonkun töihin mun yritykseen, niin todellakin kertoisin ja selvittäisin mahdollisimman tarkkaan millaista työ on ja mitä siihen kuuluu jne, että tulee mahdollisimman oikea henkilö valittua. En yksinkertaisesti kykenisi esittämään, että työ on vaikka myyntiä ja sitten ekana päivänä heittämään, että siivoathan myös ton vessan tossa. Häpeäisin silmät päästäni! Onko joillakin oikeasti niin ps y ko luonne ettei heitä haittaa huijata toista ihmistä noin?

Mä olin nuorena vaatekaupassa töissä ja kyllä me siivottiin tila. 
Liikkeet menivät kiinni aikaisemmin, kuin nyt ja viimeisenä varttina imuroitiin.

Mun työtehtäviin kuului mm tiskaaminen. 
Omistajan tytär pesi ikkunat ja juhannuksena & jouluna he siivosivat tarkemmin, kun liike oli monta pv kiinni.

Tietty 80 luvusta on aikaa, mutta vessathan ovat yleensä henkilökunnan käytössä. Ei siellä hirveen likaista oo

Vierailija
225/300 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmiannettu. Kannattaa muistaa, että kunnianloukkaus on rikos ja poliisi kyllä saa tarvittaessa kommentoijien IP-osoitteet selville...

Öööh?? Sen kun vaan tekee rikosilmoituksen iltalehdestä ja ylestä jos artikkeleissä jotain valheita on. 

itseasiassa hyvä idea tehdä kunnianloukkauscase, silloinhan kakki mitä kirjoitettu tuodaan esiin oikeudessa, jossa velvoitetaan puhumaan totta ja tuomaan esiin todisteet. Itse uskon että kaikilla, joita työnantaja on kiusannut, kohdellut huonosti on, laittomasti irtisanonut on todisteet, kuvakaappaukset, todistahalausunnot jne.

Vierailija
226/300 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt joku toimittaja perkaamaan tämä juttu heti ettei jää jossiteltavaa.

Just niin. Käykää ostamassa niitä samnalaisia huiveja, koruja ja vaatteita Temusta ja ByPias ja tehkää vertailu. Tutkikaa verotiedot niin pitkälle kuin pystyy, siis myynti miinus menot ja katsotaan paljonko on tulot (onko mahdollista saada tuollainen tulo kotimaassa tai virossa teetetyllä vaatteella), etsikää se apuna ollut suunnittelija, tutustukaa tehtaisiin. Voisko siellä Italian päässä joku toimittaja auttaa ja selvittää, että millä tehtaalla Pia käy? Tuosta nyt alkuunsa.

Vierailija
227/300 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites tuo harhaanjohtava markkinointi? Mihin siitä valitetaan ja kuka valittaa?

Vierailija
228/300 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olen seurannut tätä kohua, minullew putkahtelee näitä bypias-mainoksia. Kamalaa tyyliä. Jopa kännykkäpussukassa frilloja. Hyi. 

Onhan tuo semmoista wt-tyyliä sometyrkyille ja 'vaikuttajille' ankkahuulineen. Ilmeisesti paska kuitenkin myynyt hyvin kun liikkeitä ympäri ämpäri.

Eläkeläisnaisten suosiossa, joku iltapäivälehti haastatteli asiakkaita jotka kävi liikkeessä, kaikki olivat eläkeläisnaisia jotka ovat niin pimennossa etteivät olleet kuulleet kohusta mitään.

Ajatella, että on ihmisiä, jotka ei vietä päivästä toiseen palstalla vatkaamassa samaa pjaskaa.

Tämä 👍😂

Näillä ei taida omaa elämää olla,silloin pitää elää jonkun muun kautta. Taisi se Harry ja Meagan ketju mennä kiinni,samat katkerot siirtyneet tähän ketjuun.

Vierailija
229/300 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka firmasta hesari mukaanlukien löytyy joku nykyinen tai entinen katkera työntekijä joka on valmis haukkumaan sen firman ja sen toimintatavat kaikin tavoin.

Pelkkä haukkuminen ei ole vielä todiste kuten jo netin youtuben kaikenhaukkujatkin todistaa. Pitäisi olla uskottavat perusteetkin. Ja se, että sinä haluat uskoa ei vielä todista mitään väitteiden totuudesta. 

oletkos ajatellut, että kaikesta tekemisestä jää jälki. Joku kuulee oventakaa, muuttuu todistajaksi. Entäs jos niistä sadoista viesteistä on kuvakaappaukset, jos lähetetty sms tai wa viesti, joka on tallessa. Jos näitä henkilöitä olisi useita? Arvaisikohan nostaa kunnianloukkauskannetta?

Vierailija
230/300 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Shoppailen harvoin, lähinnä ulkomailla

https://www.meillakotona.fi/artikkelit/vaatesuunnittelija-pia-erlund-va…

Miksi meidän pitäisi ostaa Pian rytkyjä, kun hän itsekin shoppailee lähinnä ulkomailla? Missä on suosi suomalaista, kotimaista? Ei ainakaan omassa toiminnassa.

Hyvä huomio! Minua epäilytti jo silloin kun näin ensimmäisen jutun Bypiasin syntytarinasta, että meniköhän se sittenkin hieman erilailla?

Ei ihan uskottavalta kuulosta, että kun joku saa blogissaan kehuja julkaisemansa kuvan asusta, niin hän alkaisi (täysin alaa tuntematta) touhuamaan, että hän voi näille kehujille teettää samanlaiset pellava-asut. Kerää heiltä rahat ja etsii tekijän. Vaikka itse kehuisin somessa jonkun tuntemattoman asua, niin tuntuisi todella oudolta, että henkilö tekisi minulle tarjouksen, että voi ompeluttaa minulle sellaisen. Sanoisin, että kiitos ei.

Että olisiko kuitenkin mennyt niin, että Pia osti Espanjan torilta pellava-asun >julkaisi kuvan >sai kehuja >keksi että voisi tarjota ihastelijoille samoja torimekkoja sopivalla katteella? Tai sitten tällaistakaan ei ole tapahtunut :D

Kunhan spekuloin. Meni vaan tämä prinsessasatu niin kuplaksi, että kaikki on mahdollista.

Vierailija
231/300 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Naisen mukaan työntekijöille järjestettiin myös pakollisia koulutuspäiviä, joista ei saanut palkkaa. Myös matkustaminen niihin piti kustantaa itse."

Tää alusvaattemyynti, siis mitkä kävi myymässä kotona, evelance tai vst, sama. Jälleenmyyjien piti kouluttautua. Verotukseen sai laittaa, mutta takautuvasti tuli

Vierailija
232/300 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienyrittäjäkö?!! Selvitä yrityksen liikevaihto ennen kuin alat laukomaan tyhmyyksiä tänne.

Vierailija
233/300 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karua, jos jatkossa ollaan kaikki duunarit yrittäjiä kaupan myyjiä myöten. Koko Suomi täynnä wolttikuskeja. Ei työterveyttä, ei sosiaaliturvaa, ei lomia, ei työnantajan velvotteita, ei äitiyslomia, ei irtisanomissuojaa. Tunteja on, jos työnantajaa huvittaa. Jos naama ei miellytä, otetaan seuraava wolttimyyjä jonosta. 

Eikös jo jossakin kirjoitettu että nykyään työntekijät tulevat eilakaisla  palveluyrityksestä. Helppoa päästä eroon, kun ei ole työntekijä, ja muutenkin huoletonta työnantajan näkökulmasta. Millaisia kokemuksia näillä vuokratyöntekijöillä on?

Vierailija
234/300 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä huomio! Minua epäilytti jo silloin kun näin ensimmäisen jutun Bypiasin syntytarinasta, että meniköhän se sittenkin hieman erilailla?

Ei ihan uskottavalta kuulosta, että kun joku saa blogissaan kehuja julkaisemansa kuvan asusta, niin hän alkaisi (täysin alaa tuntematta) touhuamaan, että hän voi näille kehujille teettää samanlaiset pellava-asut. Kerää heiltä rahat ja etsii tekijän. Vaikka itse kehuisin somessa jonkun tuntemattoman asua, niin tuntuisi todella oudolta, että henkilö tekisi minulle tarjouksen, että voi ompeluttaa minulle sellaisen. Sanoisin, että kiitos ei.

Että olisiko kuitenkin mennyt niin, että Pia osti Espanjan torilta pellava-asun >julkaisi kuvan >sai kehuja >keksi että voisi tarjota ihastelijoille samoja torimekkoja sopivalla katteella? Tai sitten tällaistakaan ei ole tapahtunut :D

Kunhan spekuloin. Meni vaan tämä prinsessasatu niin kuplaksi, että kaikki on mahdollista.

Mä en osannut ajatella näin pitkälle! Onks siellä facessa tai missään kuvia Piasta pellavissaan ajalta ennen firman perustamista. Entiset kampaamon työkaverit voisivat jotain muistaa.

Vierailija
235/300 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Shoppailen harvoin, lähinnä ulkomailla

https://www.meillakotona.fi/artikkelit/vaatesuunnittelija-pia-erlund-va…

Miksi meidän pitäisi ostaa Pian rytkyjä, kun hän itsekin shoppailee lähinnä ulkomailla? Missä on suosi suomalaista, kotimaista? Ei ainakaan omassa toiminnassa.

Haha! Miten tämä harhaanjohtamis- ym kohu nousee vasta nyt julkisuuteen?! Tätä meillakotona.fi - juttuakin on kommentoitu jo n. 9 vuotta sitten näin:

Pellavfriikki30.08.2017

Miten tämä nainen voi kutsua itseänsä desingeriksi kiinalaisten tekemä paita päällä? Kopioi nekin mitä teetättää virossa. hohhoijaa . lukee suomi  keskustelu ja herätkää. 

Vierailija
236/300 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin myyjänä ihmettelen, että eikö taukotila ja vessa ole ihan pakolliset? En ikinä menis töihin liikkeeseen missä näitä ei ole. Työskentelen pienessä liikkeessä yksin, niin kyllä olis aika vaikeaa lähteä vessaan toiseen rakennukseen?!! Jäätävää...

Jos ei ole vessaa, pissaisin myyjänä housuihini siinä asiakkaiden edessä vaikka sitten. 

Vierailija
237/300 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa sitten ettette tilaa Temusta, suosikaa kotimaista designia ja tuotantoa.

Mikä on tämä kotimainen tuotanto? Mitkä vaatefirmat suunnittelevat ja valmistavat Suomessa?

Ks Suomikki sivusto. Niitä on edelleen ihan hyvin. Olen ostanut kotimaista pellavavaattetta esimerkiksi Ommelliselta mielestäni varsin kohtuulliseen hintaan ja laatu on erinomainen. Heillä tosin on pellavaa vain kesällä. 
Ruusalla on aivan ihania pellavavaatteita. 

Ommellinen - on todella sellaisia vaatteita, joita en käyttäisi koskaan. Ruusa, sama juttu, rumia ja hyvin kalliita.

Ja noi Piian vaatteet ovat kauniita? Rumia beigejä kaapuja keski-ikäisille naisille. 

Vierailija
238/300 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu onkin hyvin yrittelijäs nainen. Se mamma on kusettanut muita mammoja;) voivoi. 

Vierailija
239/300 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tämä  Pia ollut koulutukseltaan kampaaja? Ei siis vaatesuunnittelija? 

Vierailija
240/300 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Itseasiassa nämä kohut harvoin tuhoavat yrityksiä, varsinkaan Suomessa. Hyvänä esimerkkinä Saaren Taika. En ole lainkaan kiimoissani median vallasta (sinähän se tunnut olevan!). Yrittäjällä on, kuten todettua, monta tietä ulos tästä kohusta, mutta toistaiseksi hän on valinnut olla käyttämättä niistä yhtäkään. Hän ei halua korjata väitteitä, ja jos se on hänen valintansa, niin meillä ei valitettavasti ole mitään syytä olla uskomatta lehdistön kantaa asiaan. 

Minua ei kiinnosta "käyttäydynkö kuin toimittaja" sinun mielestäsi, enkä tiedä mitä virheitä tässä pitäisi olla myöntämässä. Yrität jatkuvasti viedä keskustelua sivuraiteille, mistä en ole kiinnostunut. Oliko Rydmanin kohujen uutisoinnissa virheitä? Kyllä oli, tunnen miehen henkilökohtaisesti. Ei kuulu tähän keskusteluun."

Da da ammattispämmijä

Ja sitten poistelemaan ketjua kun et ole yhtään media

Kuulostaa vahvasti siltä, että olet joko Pia itse tai joku hänen kätyrinsä, sen verran ärhäkästä on kommentointisi.

-Eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yhdeksän