Onko muita, jotka eivät ymmärrä bypias-kohua?
Jos olisin bypias-asiakas, niin en lopettaisi asiakkuuttani tämän kohun vuoksi. Asiakkuuden lopettamiseen vaadittaisiin jotain paljon vakavampaa.
Onko muita, jotka ajattelevat, että some tekee myskyn vesilasiin?
Kommentit (364)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bipiasissa on kuulemma ovi käynytkin tiuhaan tahtiin. Et silti voi vaatia ex-työntekijöitäsi olemaan hiljaa laittomista toimistasi ja huonoista työoloista. Siitä kertominen ei ole ainoastaan heidän oikeutensa vaan sanoisin jopa että velvollisuus, asiakkaita ja yhteiskuntaa kohtaan, sekä mahdollisia tulevia työntekijöitä kohtaan jotta ns. lisäuhreilta säästytään.
Huonosti johdetut ja epärehellistä bisnestä pyörittävät yritykset ansaitseekin mennä konkkaan. Suomi tarvitsee hyvää johtamista ja hyviä työpaikkoja, jotka myy hyviä tuotteita/palveluja. Siinä ilmaiseksi menestysresepti.
=> olen samaa mieltä. Mutta silti minusta tässä lähinnä haiskahtaa jonkun ex-työntekijän kostonhalu.
Meinaat että sieltä Italian hikipajalta joku kiinalainen ollut yhteydessä Suomen mediaan ja satuillut?
Miksi kukaan olisi ollut Suomeen yhteydessä Italian hikipajalta? Onko joku todellisuudessa ollut yhteydessä? Liittyykö se yhteydenotto mitenkään Bypiasiin? Vai eikö kukaan ole ollut yhteydessä, mutta sinä vain annat ymmärtää niin? Jos näin, niin mikä on sinun motiivisi toimia noin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitän että kukaan ei ole kuvitellut että Pia suunnittelee itse jokaisen vaatteen tai että ne valmistettaisiin Suomessa.
Juuri näin. Olen ostanut noita netistä, eikä minulle ole ostaessani syntynyt mielikuvaa, että ne olisivat Suomessa valmistettuja tai tuon itse suunnittelemia. Miksi kukaan kuvittelisi, että olisi.
Koska Pia on mainostanut somessaan että suunnittelee itse ja että on kotimaisia. Myös verkkosivun vastuullisuusosiossa korostetaan että suurinosa kotimaista, mutta kukaan ei näytä tietävän missäpäin Suomea kyseinen ompelimo sijaitsee, minkä luulisi olevan helppo löytyä kun Suomessa ei ole kovin montaa. Herää epäilys että se Suomen toimipiste tarkoittaa Bypiasin takahuoneessa johtajan käskystä hikipajaräteistä lappuja leikkaavia ja lisääviä työntekijöitä.
Tuo kaikki on sinun tulkintaasi. Minun lukemani mukaan hän ei ole ihan noin sanonut.
Joten laittaisitko linkit noihin teksteihin, niin katsotaan mitä niissä oikeasti sanotaan.
"Miksi kukaan olisi ollut Suomeen yhteydessä Italian hikipajalta? Onko joku todellisuudessa ollut yhteydessä? Liittyykö se yhteydenotto mitenkään Bypiasiin? Vai eikö kukaan ole ollut yhteydessä, mutta sinä vain annat ymmärtää niin? Jos näin, niin mikä on sinun motiivisi toimia noin?"
Se oli sinun väitteesi että nämä paljastuneet Bypiasin valheet olisi vain ex-työntekijöiden kosto. Työntekijöiksi siis laskettanee myös ne Italian hikipajan orjat. Kukas sieltä olisi tänne kostona soitellut, tehtaanpomo varmaan ta p p aisi siinä kohtaan, enkä edes liioittele.
Vierailija kirjoitti:
"Miksi nämä väitteet eivät pitäisi paikkansa?"
Koska niitä vastuullisuus väitteitä ei ole todennettu oikeaksi luotettavalla sertifikaatilla, ja on paljastunut että se Italian ompelimo on itseasiassa Italian huonomaineisin hikipaja alihankkija. Et voi väittää että yrityksesi on vastuullinen jos se ei sitä ole.
Olet leikannut lainauksesta ne väitteet pois. Sanotaanko siellä, että toteutetaan joitakin sertifikaatteja? Vai sanotaanko siellä, että he noudattavat omaa vastuullisuusohjelmaansa tai muuta omaa vastuullisuusperiaatetta?
Se, että sinä haluat siellä olevan jotain muuta ei muuta tekstiä paikkansa pitämättömäksi eikä tee yrityksestä epärehellistä.
"Tuo kaikki on sinun tulkintaasi. Minun lukemani mukaan hän ei ole ihan noin sanonut.
Joten laittaisitko linkit noihin teksteihin, niin katsotaan mitä niissä oikeasti sanotaan."
Ensinnäkin, on yrityksen vastuulla viestiä näistä asioista selkeästi eikä niin että totuus on siellä jossain ja asiakkaan itse tulkittavissa miten tekstin ymmärtää. Yritys joko on todistettavasti vastuullinen tai ei, siitä ei saa valehdella tuolla tavalla.
Voit mennä ihan itse Bypiasin nettisivuille. Avaa osio Vastuullisuus ja lue. Miksi edes puhut asiasta jota et ole edes itse tutkinut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitän että kukaan ei ole kuvitellut että Pia suunnittelee itse jokaisen vaatteen tai että ne valmistettaisiin Suomessa.
No onko hän väittänyt että suunnittelee tai että valmistettaisiin? Harhaanjohtava mainostaminen on laitona.
Kyllä, kyllä ja kyllä!
Missä ja milloin? Ei minulle asiakkaana ole tuollaisia väitteitä tullut vastaan.
Se että sinä ostat sokkona ei tarkoita etteikö valheellista markkinointia olisi tapahtunut ja muut sitä todistaneet ja jotkut jopa tehneet ostopäätöksiä sen perusteella.
Silti sinullakaan ei ole osoittaa ensimmäistäkään esimerkkiä yllä olevista väitteistä. Joten epärehellistä tässä näyttää olevan vain tämä yrittäjän maalittaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Miksi nämä väitteet eivät pitäisi paikkansa?"
Koska niitä vastuullisuus väitteitä ei ole todennettu oikeaksi luotettavalla sertifikaatilla, ja on paljastunut että se Italian ompelimo on itseasiassa Italian huonomaineisin hikipaja alihankkija. Et voi väittää että yrityksesi on vastuullinen jos se ei sitä ole.Olet leikannut lainauksesta ne väitteet pois. Sanotaanko siellä, että toteutetaan joitakin sertifikaatteja? Vai sanotaanko siellä, että he noudattavat omaa vastuullisuusohjelmaansa tai muuta omaa vastuullisuusperiaatetta?
Se, että sinä haluat siellä olevan jotain muuta ei muuta tekstiä paikkansa pitämättömäksi eikä tee yrityksestä epärehellistä.
Ihan kuule itse ilmoittaa käyttävänsä SMETA 4-Pillar auditiointia (vastuullisuus asioissa riittämätön, ei oikea sertifikaatti saati tae vastuullisuudesta). Jos vain tuo tieto löytyisi vastuullisuusraportista, se ei olisi mikään skandaali. Mutta kun koko brändi on perustettu väitteelle että se on vastuullinen ja kotimainen. Nettisivuilla tarinoidaan pitkään asiasta ja samat väitteet toistuu somemainoksissa. Tämä ei ole mikään mielipide asia vaan Suomessa on laki joka ihan syystäkin suojaa kuluttajia harhaanjohtavalta mainonnalta.
Ei taida olla pelkästään ByPias-kohu. Eikö näitä vaatekauppoja ole Suomi pullollaan, mitkä myyvät näitä viskoosi -ja pellavamekkoja, missä lie niitäkään teetetään, vaikka ei kai muut ole ilmoittaneet että olisi suomalaista alkuperää. Eniten hämäävä on tämä Made in Italy- tuotemerkki, tuskinpa sitäkään on edes Euroopassa tehty.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla pelkästään ByPias-kohu. Eikö näitä vaatekauppoja ole Suomi pullollaan, mitkä myyvät näitä viskoosi -ja pellavamekkoja, missä lie niitäkään teetetään, vaikka ei kai muut ole ilmoittaneet että olisi suomalaista alkuperää. Eniten hämäävä on tämä Made in Italy- tuotemerkki, tuskinpa sitäkään on edes Euroopassa tehty.
On täynnä samanlaisia, mutta Bypiasin ongelma on vastuullisuudella ja kotimaisuudella markkinointi eli valehtelu.
Vierailija kirjoitti:
"Tässä on jo trollailun makua. Kuulostaa siltä, että tässä on vasemmiston maalituskampanja käynnissä. Tätä samaa hallitus/ Espoo / kokoomus/persut-vastaista puhetta on tällä palstalla paljon vasemmiston taholta.
Katsoin vaatteiden hinnat ja ovat ihan tavallisia hintoja tuollaisista vaatteista. Ei mitään luxus-hintoja. Tuotteissa luki, että on valmistettu EU:ssa, ei Suomessa, kuten joku tuossa väitti, että mainostettaisiin kotimaisuutta. Luulisi monen ymmärtävän, että hinta olisi silloin paljon kalliimpi."
Ahaa, eli koet tarvetta puolustella poliittisista syistä. Kannattaisi edes lukea ne uutiset että olet perehtynyt mistä täällä edes puhutaan, ettet nolaa itseäsi noin.Pahin ongelma ei ole edes se että paskaa myydään ylihintaan, vaan se että sitä paskaa myydään valheellisin väittein: väittää että itse suunnittelee jotain vaikka tämä väite on joutunut kyseenalaiseen valoon kun selvi
En ole tuo, jota lainasit. Olen jonkin verran lukenut tätä uutisointia. Mitään noista sinun väitteistäsi ei ole lukemissani uutisissa faktana todettu. Ei sitä, että suunnittelisi itse, ei sitä, että valmistetaan kotimaassa eikä sitä, että valmistetaan hikipajalla. Täällä keskusteluissa noita väitteitä sen sijaan pyörii. Joten väitän, että nuo sinun ja monen muun esittämät väitteet ovat urbaanilegendaa.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma taitaa olla tämä lause
"BYPIAS- vaatteet valmistetaan suureksi osaksi kotimaassa ja lähialueella pienissä ompelimoissa. "
Kuitenkin tuotantoa kuvaillaan olevan Virossa ja Italiassa eli eikö kuitenkaan suureksi osin Suomessa?
Mistä on peräisin täällä kiertävä väite, että olisi suureksi osin Suomessa? Eihän edes tuossa väitetä niin. Tuossa sanotaan, että valmistetaan suureksi osaksi kotimaassa ja lähialueella. Siinä ei sanota mitä lähialueella tarkoitetaan. Mutta kun on vaatealasta kysymys, niin koko Euroopan voinee ajatella olevan lähialuetta.
Myöskään tuossa ei sanota, että edes tällä Euroopan? alueella valmistettaisi 100 % tuotteista, vaan vain suuri osa. Ei edes suurin osa vaan suuri osa. Jos Euroopassa valmistetaan vaikkapa 30 % tuotteista, niin senkin voi vaatealalla ajatella suureksi osaksi, kun yleisesti valtaosa vaatteista valmistetaan Aasiassa.
Joten vaikka Bypias valmistaisi suurimman osan vaatteista Aasiassa, niin yritys ei tuossa tekstissä ole epärehellinen. Vastuulliselle kuluttajalle kriittinen lukutaito (tai ylipäätään hyvä lukutaito) on tärkeää.
"En ole tuo, jota lainasit. Olen jonkin verran lukenut tätä uutisointia. Mitään noista sinun väitteistäsi ei ole lukemissani uutisissa faktana todettu. Ei sitä, että suunnittelisi itse, ei sitä, että valmistetaan kotimaassa eikä sitä, että valmistetaan hikipajalla. Täällä keskusteluissa noita väitteitä sen sijaan pyörii. Joten väitän, että nuo sinun ja monen muun esittämät väitteet ovat urbaanilegendaa."
Ja minä taas olen vastuullisiin vaatteisiin erikoistunut henkilö ja kävin ihan huvikseen tutkimassa mitä Bypias itsestään kertoo nettisivuilla ja somessa ja nyt kriisiviestinnässään. Minä saan selvästi kuvan siitä että brändi väittää olevansa vastuullinen koko tuotantoketjun läpi, ja että tuotantoa olisi Suomessa mutta sille en ole löytänyt todisteita (sen sijaan todisteita Italian hikipajasta ja jopa Temusta on, ja tämä taas kumoaa ensimmäisen väitteen). SMETA 4-Pillar auditiointi on vastuullisuuteen täysin riittämätön, minimivaatimus joka helppo kiertää, paljon korruptiota, ja mietin miksi käyttää sitä jos olisi oikeasti vastuullinen ja täyttäisi siis ihan oikean sertifikaatin kriteeritkin. lisäksi saan kuvan että yritys myy suhteellisen kalliilla, mutta edelliset kohdat huomioon ottaen (en sano mitään tuotteista kun en ole itse hypistellyt laatua tutkien) tuotteiden hinnasta paljon on ilmaa eli ns. brändilisää.
Tämän kaiken perusteella uskallan sanoa että Bypias on vähintään rikkonut hyvää tapaa harhaanjohtamalla asiakkaita mainonnassa ja toki myös syyllistynyt epämoraaliseen toimintaan hyväksymällä hikipajan alihankkijaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan niitä ylihinnoiteltuja rytkyjä ostanut mutta ihmettelen suuresti tätä lykkausta. Missä on väitetty että kaikki tuotteet olisi valmistettu Suomessa?
Ei missään, mutta on väitetty että vastuullisissa oloissa valmistettu - mikä ainakin italian alihankkijan kohdalla on paljastunut kaikeksi muuksi.Missä ja milloin on paljastunut? Tämä on mennyt minulta ohi.
YLE:"Osa Bypiasin vaatteista tuotetaan Italian Pratossa.
Kansainvälisten medioiden mukaan Prato on vaateteollisuudesta tunnettu alue Italiassa, jossa työskentelee tuhansia kiinalaisia työntekijöitä. Paikallisen ammattiliiton mukaan osa tekee siellä töitä jopa 84 tuntia viikossa tienaten 800 euroa kuukaudessa.
Kyllä me tiedetään,
Eli mitään todellista tietoa mistään hikipajoista ei edes ole. Pelkkiä väitteitä, eikä mitään tietoa miten luotettava tuo ylen lähde on. Yle ei edes yritä kertoa lähteen luotettavuudesta. Lähde voi olla vaikka Mynttisen Eeva Virojoelta, joka ei ole ikinä käynyt Porvoossa.
Minne se ämpäri sitten tyhjennettiin? Sinne toisen rakennuksen vessaanko?
Voit kieltää vaikka kaikki väitteet lähteineen, mutta siinä tapauksessa sulla täytyy olla todisteita siitä että että olet toiminut bisneksissäsi niin kuin väität ja mainostat. Missä on tämä Suomen toimipiste? Kuka valmistaa Virossa? Minkä niminen tehdas Italian tunnetulla hikipaja-alueella? Miksi haastattelussa mainitsit myös Kiinan, mutta sitä ei edes mainita yrityksen Vastuullisuusraportissa? Aloita noista. Nämä eivät ole mitään liikesalaisuuksia ja jos väität yrityksen toimintatapoja läpinäkyväksi niin näiden tehtaiden nimeäminen kestää kyllä tarkastelua.
Tjaa, mua ei oo koskaan vaatteita ostaessa kiinnostanut missä ne valmistetaan. Kaikki vaatetehtaat ovat näitä hikipajoja. Alasti saisi kulkea jos yrittäisi ostaa vastuullisesti tuotettua vaatetta.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki epäkohdat eivät todellakaan päädy työsuojeluun asti. Olen itsekin joutunut epäasiallisen kohtelun ja jopa ihan (palkka)rikoksen uhriksi työntekijänä työnantajan toimesta, kun olin teini-ikäinen kesätyöntekijä. Vasta vuosien päästä aikuisena ymmärsin mitä niissä tilanteissa tapahtui, että se oli tarkoituksellista ja ettei se ole ok. Sehän se siinä onkin että moraalittomat työnantajat käyttävät hyväksi esim. työntekijän alisteista asemaa, nuorta ikää/kokemattomuutta/tietämättömyyttä, jotta voivat esim. asiallisista työoloista pihistelemällä maksimoida voittonsa. Tai ihan vain vaikka pönkittää egoaan.
Ai meinaat, että se joka ei ymmärrä olla yhteydessä työsuojeluun tai edes sanoa vanhemmilleen, osaa silti olla yhteydessä iltapäivälehtiin ja antaa sinne haastatteluja.
Ja vaikka näin olisi, niin ehkä nyt olisi aika oppia, että asiat hoidetaan työnantajan ja työsuojelupiirin kautta, jos haluaa parannusta, ei iltapäivälehtien kautta.
Vierailija kirjoitti:
Tjaa, mua ei oo koskaan vaatteita ostaessa kiinnostanut missä ne valmistetaan. Kaikki vaatetehtaat ovat näitä hikipajoja. Alasti saisi kulkea jos yrittäisi ostaa vastuullisesti tuotettua vaatetta.
Sinua ei siis edes kiinnosta perehtyä vaatteiden vastuullisuuteen, mutta kuitenkin tuolla varmuudella väität ettei vastuullisia ole. Kyllä on, vaikka harvassa tässä maailmassa. Varmaan siksi kun maailma on täynnä kaltaisiasi ihmisiä. Itse ihmettelen miksi normi edes on se että on olemassa epäeettisiä vaatteita tai mitään muutakaan.
Vierailija kirjoitti:
"Miksi kukaan olisi ollut Suomeen yhteydessä Italian hikipajalta? Onko joku todellisuudessa ollut yhteydessä? Liittyykö se yhteydenotto mitenkään Bypiasiin? Vai eikö kukaan ole ollut yhteydessä, mutta sinä vain annat ymmärtää niin? Jos näin, niin mikä on sinun motiivisi toimia noin?"
Se oli sinun väitteesi että nämä paljastuneet Bypiasin valheet olisi vain ex-työntekijöiden kosto. Työntekijöiksi siis laskettanee myös ne Italian hikipajan orjat. Kukas sieltä olisi tänne kostona soitellut, tehtaanpomo varmaan ta p p aisi siinä kohtaan, enkä edes liioittele.
Eli sieltä ei ole soitettu. Silti väitit niin. Mikä on sinun motiivisi tuollaisille valheellisille väitteille?
Sinulla on omat motiivisi sivuuttaa kaikki aiheellinen kritiikki, jotta niihin ei tarvitse tarttua ja konkreettisesti todistaa että Bypiasin väitteet esim. vastuullisuudesta ovat totta. Aloita sillä että kerrot missä kotimaan tuotanto sijaitsee. Tehtaan/ompelimon nimi pöytään, ei ole mikään liikesalaisuus.