Onko muita, jotka eivät ymmärrä bypias-kohua?
Jos olisin bypias-asiakas, niin en lopettaisi asiakkuuttani tämän kohun vuoksi. Asiakkuuden lopettamiseen vaadittaisiin jotain paljon vakavampaa.
Onko muita, jotka ajattelevat, että some tekee myskyn vesilasiin?
Kommentit (360)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitän että kukaan ei ole kuvitellut että Pia suunnittelee itse jokaisen vaatteen tai että ne valmistettaisiin Suomessa.
Juuri näin. Olen ostanut noita netistä, eikä minulle ole ostaessani syntynyt mielikuvaa, että ne olisivat Suomessa valmistettuja tai tuon itse suunnittelemia. Miksi kukaan kuvittelisi, että olisi.
Kuvittelu on eri asia kuin se, mitä piia kertoo yrityksestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitän että kukaan ei ole kuvitellut että Pia suunnittelee itse jokaisen vaatteen tai että ne valmistettaisiin Suomessa.
No onko hän väittänyt että suunnittelee tai että valmistettaisiin? Harhaanjohtava mainostaminen on laitona.
Kyllä, kyllä ja kyllä!
Missä ja milloin? Ei minulle asiakkaana ole tuollaisia väitteitä tullut vastaan.
Se että sinä ostat sokkona ei tarkoita etteikö valheellista markkinointia olisi tapahtunut ja muut sitä todistaneet ja jotkut jopa tehneet ostopäätöksiä sen perusteella.
Hei, jos minä en jotain tiedä, sitä ei ole. Tai sillä ole mitään merkitystä. Tietenkään.
Kyllä mulle on syntynyt mielikuva että itse suunnittelee ja kotimaista on, johan nettisivutkin tämän kertoo. Hinnatkin sitä luokkaa ettei tullut mieleen että onkin teetetty halpatyövoimalla ja tilattu Temusta kuten se huivi.
Vierailija kirjoitti:
Tjaa, mua ei oo koskaan vaatteita ostaessa kiinnostanut missä ne valmistetaan. Kaikki vaatetehtaat ovat näitä hikipajoja. Alasti saisi kulkea jos yrittäisi ostaa vastuullisesti tuotettua vaatetta.
Sinällään just noin. Minä olen vain tavallinen kuluttaja. On viranomaisten tehtävä huolehtia, että yrittäjät hoitavat hommansa laillisesti ja eettisesti. On olemassa markkinalaki, jota viranomaset valvovat. Ja heidän pitää tehdä työnsä ja myös valvoa. On olemassa työehtosopimukset, joiden noudattamista myös valvotaan. Viranomaisten pitää tehdä se työ. Ei yksittäisellä kuluttajalla ole edes mahdollisuuksia valvoa itse näitä asioita, joten minä en ainakaan ole halukas ottamaan sellaista roolia, johon minulle ei ole osoitettu resurssia eikä välineitä.
Vierailija kirjoitti:
"Ai meinaat, että se joka ei ymmärrä olla yhteydessä työsuojeluun tai edes sanoa vanhemmilleen, osaa silti olla yhteydessä iltapäivälehtiin ja antaa sinne haastatteluja.
Ja vaikka näin olisi, niin ehkä nyt olisi aika oppia, että asiat hoidetaan työnantajan ja työsuojelupiirin kautta, jos haluaa parannusta, ei iltapäivälehtien kautta."
Eli sinua harmittaa vain se että tieto on levinnyt julkisuuteen ja epärehellinen bisnes meni pilalle. On asiakkaiden oikeus tietää että heitä on huijattu/huijataan. Ja työntekijöiden oikeus tietää ettei tuonne kannata mennä töihin. Ja yhteiskunnan oikeus tietää että tällaistakin tapahtuu, jotta osaavat varoa ja rakentaa parempaa yrityskulttuuria.Älä tee paskaa bisnestä niin ei tartte hävetä kun jäät kiinni.
Minua ei harmita itse asiasta keskusteleminen julkisuudessa. Minua harmittaa se yrittäjien oikeusturva, joka tällaisessa maalittamiskampanjassa ei toteudu. Nythän tämä kampanja perustuu vain huhupuheisiin, mutta näyttöjä faktoista ei ole ollut.
"Tässä on jo trollailun makua. Kuulostaa siltä, että tässä on vasemmiston maalituskampanja käynnissä. Tätä samaa hallitus/ Espoo / kokoomus/persut-vastaista puhetta on tällä palstalla paljon vasemmiston taholta."
Trolli olet itse, kun esität olevan vaan joku vassarijuttu. Olen ikäni ollut kokoomuslainen. Mutta mieleni on muuttunut ihan kokkareiden omien tekojen tähden. Se ei tee minusta vielä vassaria. Olen siis koditon, mitä tulee politiikkaan. Silti en hyväksy, enkä halua kannattaa, näin räikeää vääristelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Miksi kukaan olisi ollut Suomeen yhteydessä Italian hikipajalta? Onko joku todellisuudessa ollut yhteydessä? Liittyykö se yhteydenotto mitenkään Bypiasiin? Vai eikö kukaan ole ollut yhteydessä, mutta sinä vain annat ymmärtää niin? Jos näin, niin mikä on sinun motiivisi toimia noin?"
Se oli sinun väitteesi että nämä paljastuneet Bypiasin valheet olisi vain ex-työntekijöiden kosto. Työntekijöiksi siis laskettanee myös ne Italian hikipajan orjat. Kukas sieltä olisi tänne kostona soitellut, tehtaanpomo varmaan ta p p aisi siinä kohtaan, enkä edes liioittele.Eli sieltä ei ole soitettu. Silti väitit niin. Mikä on sinun motiivisi tuollaisille valheellisille väitteille?
Miksi koet tarvetta identifioitua orjatyövoiman puolustelijaksi?
En koe tarvetta puolustella orjatyövoimaa. Vaan puolustan yritystä, jonka ei ole osoitettu käyttävän orjatyövoimaa, mutta josta silti sellaista väitetään.
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi ihanaa kopioida se koko Bypiasin kotisivujen vastuullisuusosio tänne ja vaikka boldauksella merkitä ne valheelliset ja epämääräiset väitteet, ja kirjoittaa niihin huomautuksia mikä niissä on pielessä. Mutta AV on paska. Viestinpituusraja on naurettavan lyhyt, lainaukset eivät toimi, eikä tekstiin voi tehdä niin paljon boldauksia tms. tai edes emojeja. Yritin. Ei siitä saisi lukukelpoista.
Höpö höpö. Tänne saa kirjoiteltua vaikka kuinka. Selityksesi ovat avuttomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä tyyppiä voi puolustaa vain toinen yhtä moraaliton. Ei yllät yhtään, että muutama puolustaja löytyy. Onhan maailma pullollaan moraalittomia, ahneita ja itsekkäitä ihmisiä. Piankin lähipiiri ( joista moni näköjään täällä MOI! ) on oletettavasti samanlaista rahat edellä porukkaa.
Tätä lynkkaamista voi puolustaa vain toinen yhtä moraaliton. Ei yllätä yhtään, että puolustajia löytyy. Onhan maailma pullollaan moraalittomia, ahneita, itsekkäitä ihmisiä.
Minusta kuulostaa siltä, et monet ovat vain niin kyynisiä, etteivät usko mihinkään eettisyyteen, vaikka yrittäjä niin väittääkin. Nämä ihmiset "tietävät" että se on vaan jargonia, jota pitää esittää, vaikka kaikki tietää sen valheeksi.
Sinä joka ketjussa raivokkaasti puolustat Bpiasia, etkö näe mitään ongelmaa heidän toiminnassaan?
Jo vuosia sitten tämä yrittäjä oli otsikoissa markkinoituaan tuotteitaan kotimaisina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä tyyppiä voi puolustaa vain toinen yhtä moraaliton. Ei yllät yhtään, että muutama puolustaja löytyy. Onhan maailma pullollaan moraalittomia, ahneita ja itsekkäitä ihmisiä. Piankin lähipiiri ( joista moni näköjään täällä MOI! ) on oletettavasti samanlaista rahat edellä porukkaa.
Minä puolustan, vaikka en ole lähipiiriä. Koska en näe oikein muuta ongelmaa kuin se, että ihmisten mielikuva on murentunut. Missään ei ole sanottu, että kaikki tuotteet valmistetaan Suomessa.
Minua ärsyttää se, että ihmiset lynkataan mustavalkoisesti, vaikka todellisuus on monimutkaisempi. Puolustan palstalla aureia, aarniota ja piaa.Ymmärrätkö eron: kaikki-suurin osa-ei yhtään?
Hyvin ymmärrän. Ihmettelen vain, kun nämä yrittäjää vastaan hyökänneet eivät näytä ymmärtävän. Ei tuo nyt kovin kummoista kielen osaamista vaadi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tjaa, mua ei oo koskaan vaatteita ostaessa kiinnostanut missä ne valmistetaan. Kaikki vaatetehtaat ovat näitä hikipajoja. Alasti saisi kulkea jos yrittäisi ostaa vastuullisesti tuotettua vaatetta.
Sinällään just noin. Minä olen vain tavallinen kuluttaja. On viranomaisten tehtävä huolehtia, että yrittäjät hoitavat hommansa laillisesti ja eettisesti. On olemassa markkinalaki, jota viranomaset valvovat. Ja heidän pitää tehdä työnsä ja myös valvoa. On olemassa työehtosopimukset, joiden noudattamista myös valvotaan. Viranomaisten pitää tehdä se työ. Ei yksittäisellä kuluttajalla ole edes mahdollisuuksia valvoa itse näitä asioita, joten minä en ainakaan ole halukas ottamaan sellaista roolia, johon minulle ei ole osoitettu resurssia eikä välineitä.
Ikävä kyllä näiden asioiden ymmärtäminen on kuluttajan vastuulla niin pitkään kunnes saadaan riittävä yritysvastuulaki. Kaikenlaista viranomaisvalvontaa on, mutta se ei yksinään riitä kun yritykset voi vaan kieltäytyä vastaamasta vaikeisiin kysymyksiin, piilottaa korruptiolla jne.. Suomen viranomaisilla ei ole sellaista toimivaltaa rajojen ulkopuolella, ja senhän takia tehtaat onkin siirretty ulkomaille ettei valvonta ylettäisi sinne, voi säästää tuotantokuluista tavoilla jotka ei Suomessa ole laillisia tai saisi julkista hyväksyntää, pilaisi brändin maineen.
Siksi muutos tapahtuu lakimuutoksella joka vaatii luotettavasti todennettua vastuullisuutta, tai edes läpinäkyvyyttä jotta asiakas tietää 100% mitä ostaa.
Kyllä mua kiinnostaa se mistä vaatteet tulevat ja millaisissa oloissa ne valmistetaan.
Enkä halua maksaa kahtasataa euroa mekosta jota markkinoidaan kotimaisena ja joka oikeasti on kahden euron mekko hikipajasta.
Siitä vaan haastamaan mediaa oikeuteen, Pia. Se on sinun oikeusturvasi jos muka valheellisia tietoja toiminnastasi levitetään. Vai olisiko niissä sittenkin perää ja siksi tajuat ettei kannata tuhlata poliisin resursseja vain jotta nämä vahvistaa ettei sinuun ole kohdistunut mitään rikosta koska kerrotut asiat on totta? Kestääkö perse merivettä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Miksi nämä väitteet eivät pitäisi paikkansa?"
Koska niitä vastuullisuus väitteitä ei ole todennettu oikeaksi luotettavalla sertifikaatilla, ja on paljastunut että se Italian ompelimo on itseasiassa Italian huonomaineisin hikipaja alihankkija. Et voi väittää että yrityksesi on vastuullinen jos se ei sitä ole.Olet leikannut lainauksesta ne väitteet pois. Sanotaanko siellä, että toteutetaan joitakin sertifikaatteja? Vai sanotaanko siellä, että he noudattavat omaa vastuullisuusohjelmaansa tai muuta omaa vastuullisuusperiaatetta?
Se, että sinä haluat siellä olevan jotain muuta ei muuta tekstiä paikkansa pitämättömäksi eikä tee yrityksestä epärehellistä.
Nyt on kyl huono yritys. Hyökkäät tämän yhden kirjoittajan kimppuun, ikäänkuin hän olisi keksinyt koko jutun. Silti tästä uutisoidaan ihan yleisesti. Ovatko siis kaikki mediat keksineet myös koko jutun?
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei yhä vieläkään kiinnosta vääntö Marimekosta. Nyt puhutaan Bypiasista ja heidän harhaanjohtavasta markkinoinnista ja brändistä. Harva muu epäeettisesti toimiva yritys kuitenkaan kehtaa noin julkisesti valehdella että ovat vastuullisia. Sehän se tässä on skandaalin keskiössä.
Olen ammatiltani mainostoimiston graafinen suunnittelija ja luon myös yritysilmeitä, brändejä. Osa työstäni on sitä että minun täytyy keksiä ns. valheita, jotain mikä houkuttelee asiakkaan ostamaan tuotteen, mutta kuitenkin sellaista että se ei riko mitään lakeja tai hyvää tapaa, esim. viherpesu. En voi väittää tuotteen olevan hiilineutraali jos sitä ei ole tieteellisesti tutkittu ja todistettu, enkä voi väittää tuotteen olevan vegaaninen jos sen valmistuksessa on käytetty jotain eläinperäistä, enkä voi väittää ettei tuotetta ole testattu eläimillä jos se on mutta alihankkijalla. Usein ne mainospuheet tulee suoraan yritykseltä ja täytyy ker
Juuri näin. Ja hyvällä mainostoimistolla Bypiaskin on tekstinsä teettänyt. Siellä ei luvata mitään mikä ei pidä paikkansa. Mutta luodaan positiivisia mielikuvia ja toiveita.
Nyt osa asiakkaista on kostoretkellä, kun ovat hoksanneet, että heille nuo mielikuvat ovat uponneet, ja ovat uskoneet teksteistä asioita, joita siellä ei sanottu.
Minäkin olen tuolta ostanut, ja olen koko ajan ymmärtänyt, että kyse on vain brändäyksestä, ei faktoista. Tämä tuolta kyllä ilmenee. Olen halunnut ostaa suomalaiselta yrittäjältä, koska hän on löytänyt valikoimiin tuotteita, jotka minua miellyttävät.
Olen etsinyt myös Suomessa valmistettuja tuotteita muilta yrityksiltä, ja olen niitäkin löytänyt ja ostanut. Lähinnä villavaatteissa noita on tarjolla. Viimeisimmäksi ostin villaleggingsit ja villapoolon, jotka ovat Suomessa valmistettuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onko hän väittänyt että suunnittelee tai että valmistettaisiin? Harhaanjohtava mainostaminen on laitona.
Kyllä, kyllä ja kyllä!
Missä ja milloin? Ei minulle asiakkaana ole tuollaisia väitteitä tullut vastaan.
Se että sinä ostat sokkona ei tarkoita etteikö valheellista markkinointia olisi tapahtunut ja muut sitä todistaneet ja jotkut jopa tehneet ostopäätöksiä sen perusteella.Silti sinullakaan ei ole osoittaa ensimmäistäkään esimerkkiä yll
Onhan mm. täällä ne kerrottu moneen kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi ihanaa kopioida se koko Bypiasin kotisivujen vastuullisuusosio tänne ja vaikka boldauksella merkitä ne valheelliset ja epämääräiset väitteet, ja kirjoittaa niihin huomautuksia mikä niissä on pielessä. Mutta AV on paska. Viestinpituusraja on naurettavan lyhyt, lainaukset eivät toimi, eikä tekstiin voi tehdä niin paljon boldauksia tms. tai edes emojeja. Yritin. Ei siitä saisi lukukelpoista.
Höpö höpö. Tänne saa kirjoiteltua vaikka kuinka. Selityksesi ovat avuttomia.
Haluatko että kopioin sen tänne useammassa viestissä ja leikkaan väitteet hakkelukseksi yksi kerrallaan? Lupaatko olla poistattamatta asiattomasti? Niin että se on täällä sitten ikuisesti. Voin ihan oikeasti käyttää pari päivää siihen, autismin voimalla. Mutta se ei varmaan olisi Piasta kivaa, koska hänellä on motiivi vaieta tämä skandaali kuoliaaksi, estää aiheesta puhuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma taitaa olla tämä lause
"BYPIAS- vaatteet valmistetaan suureksi osaksi kotimaassa ja lähialueella pienissä ompelimoissa. "
Kuitenkin tuotantoa kuvaillaan olevan Virossa ja Italiassa eli eikö kuitenkaan suureksi osin Suomessa?
Mistä on peräisin täällä kiertävä väite, että olisi suureksi osin Suomessa? Eihän edes tuossa väitetä niin. Tuossa sanotaan, että valmistetaan suureksi osaksi kotimaassa ja lähialueella. Siinä ei sanota mitä lähialueella tarkoitetaan. Mutta kun on vaatealasta kysymys, niin koko Euroopan voinee ajatella olevan lähialuetta.
Myöskään tuossa ei sanota, että edes tällä Euroopan? alueella valmistettaisi 100 % tuotteista, vaan vain suuri osa. Ei edes suurin osa vaan suuri osa. Jos Euroopassa valmistetaan vaikkapa 30 % tuotteista, niin senkin voi vaatealalla ajatella suureksi osaksi, kun yleisesti valtaosa vaatteista
Eli kun sanoo suuren osan valmistettavan Suomessa, sinusta se voi olla missäpäin Eurooppaa tahansa? Ja kun Eurooppaa ei edes mainita, onkin ok valmistaa Aasiassa. Eli mitään valetta ei ole, vaikka Suomi mainitaan. Onko tämä jotain yrittäjän logiikkaa?
Koko kohun pääongelmat liittyy siihen, että on väitteitä ja vastaväitteitä, tulkintoja ynnä muuta, mutta todennettua faktaa esitetty vähänlaisesti. Jos esitetään väitteitä, ne pitää todentaa. Se mitä esitetään esimerkiksi vastuullisuudesta yrityksen verkkosivuilla, haiskahtaa monessa kohti kaunistellulta, mutta kohukeskustelussa ei toisaalta ole hirveästi esitetty muuta todennettua faktaa.
Työntekijöiden kokemukset on totta heille itselleen ja jos puutteita työoloissa on, ne pitää tietenkin korjata. Mutta nämäkin kokemukset on toisen osapuolen totuus. Työsuojelu olisi oikea osoite ratkomaan asiaa eikä somepalstat. Jos yrittäjä toimisi vastuullisesti, hän antaisi nyt asiat puolueettomana tahona työsuojeluviranomaisen arvioitavaksi.