Tabu murtui: Yli sata naista kertoi Ylelle synnytysvaurioistaan uutisoinnin jälkeen
Tabu murtui: Yli sata naista kertoi Ylelle synnytysvaurioistaan uutisoinnin jälkeen:
https://yle.fi/a/74-20211843?utm_source=social-media-share&utm_medium=s…
Kommentit (362)
Vierailija kirjoitti:
Aivan varmasti on miehiä joiden mielestä naisen raskausarvet on rumia. Ei voi tietää kenenkään oikeaa mielipidettä, joten helpompaa on olla yksin eikä seurustella kenenkään kanssa.
Onneksi naisille on paljon omia kivoja juttuja kuten vaatteet, sisustus, lemmikit, käsityöt, lukeminen. Keskittyy niihin.
Vierailija kirjoitti:
Aivan varmasti on miehiä joiden mielestä naisen raskausarvet on rumia. Ei voi tietää kenenkään oikeaa mielipidettä, joten helpompaa on olla yksin eikä seurustella kenenkään kanssa.
No se on sitten sinun häviösi, jos et pysty luottamaan toisen sanaan ja uskomaan, että joku voi hyväksyä sinut ihan sellaisena kuin olet. Ei minun miestäni ole ainakaan haitannut tippaakaan pari raskausarpea eikä ylikilonikaan. Rakkautta ja erotiikkaa riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se on sitten sinun häviösi, jos et pysty luottamaan toisen sanaan ja uskomaan, että joku voi hyväksyä sinut ihan sellaisena kuin olet. Ei minun miestäni ole ainakaan haitannut tippaakaan pari raskausarpea eikä ylikilonikaan. Rakkautta ja erotiikkaa riittää.
Toisilla on niitä raskausarpia enemmän kuin pari. Satoja.
Raskaus pilasi ulkonäön. Arpia on satoja. Suvun nuoret naiset ei halua lasta. Eivät halua kokea samaa.
Vierailija kirjoitti:
Raskaus pilasi ulkonäön. Arpia on satoja. Suvun nuoret naiset ei halua lasta. Eivät halua kokea samaa.
Onneksi tämä elämä ei kestä ikuisesti. Pääsee pois jossain kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä, että jonkun mielestä 1-2 VAKAVAA synnytysvauriota sataa naista kohden on niin vähän, ettei niistä asioista kannata keskustella, koska siitä tulee helposti "väärä mielikuva".
Tiedättekö mikä on tavallisen kaupunkibussin sallittu rekisteröity ihmistilavuus? Noin 100 ihmistä, seisomapaikat mukaan luettuna. Niin pieni määrä 100 ihmistä on.
Sitä ruuhkabussia katsellessanne voitte pohdiskella sitäkin, että meillä Suomessa verovaroin maksetaan sukupuolenvaihdot, eli miesten sukupuolielinten vaihtaminen naiseksi ja naisten sukupuolielinten vaihto mieheksi.
Mutta synnyttäneet naiset eivät saa kirurgista apua vaurioihinsa verorahoista. Minkä takia verorahoja käytetään sellaisiin ihmisiin, joista tehdään käytännössä lisääntymiskyvyttömiä ja samalla huudetaan: TEHKÄÄ LAPSIA!
Vierailija kirjoitti:
Suunniteltu sektio on ainoa tapa millä minä suostuisin synnyttämään.
Onko muuten sektion jälkeen turvallista harrastaa seksiä (yhdyntää) yhtä 'pian' kuin alatiesynnytyksen jälkeen?
Tällä pelottelulla pistetään syntyvyys vielä vähän lisää laskuun.
Asioista pitää puhua, mutta nyt musta tuntuu että vaurioita liioitellaan. Minulla on laaja ystäväpiiri ja useampia lapsia lähes kaikilla, eikä kenelläkään pahempaa kuin voi lirahtaa jos oikein nauraa. Ei sekään kiva, mutta aivan eri kategoriaa kuin onni siitä lapsesta.
kolmen äiti ilman vaurioita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muuten sektion jälkeen turvallista harrastaa seksiä (yhdyntää) yhtä 'pian' kuin alatiesynnytyksen jälkeen?
Millä tavalla ei olisi turvallista? Se haava on vatsassa, ei sukuelimisessä...
Vierailija kirjoitti:
Mikä tabu tämä muka on? Aina on tiedetty, että synnytyksestä voi tulla pysyviä vaurioita.
Nainen on aina uhri!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla ei olisi turvallista? Se haava on vatsassa, ei sukuelimisessä...
Ota huomioon penis kun menee syvälle niin johan siinä kohtu väkisinkin liikkuu ja siinä on sentään ommeltu haava.
Vierailija kirjoitti:
Asioista pitää puhua, mutta nyt musta tuntuu että vaurioita liioitellaan. Minulla on laaja ystäväpiiri ja useampia lapsia lähes kaikilla, eikä kenelläkään pahempaa kuin voi lirahtaa jos oikein nauraa. Ei sekään kiva, mutta aivan eri kategoriaa kuin onni siitä lapsesta.
Sä et voi tietää muiden intiimiasioista mitään. En minäkään niistä ole kavereille kertonut.
2 superhelppoa alatietä, pahin ongelma oli lievä huimaus noin 2h tilanteen jälkeen. Kropassa ei näkynyt tai tuntunut mitään että olisi saanut lapsia. Mitään ei tarvinnut tehdä.
Mutta se kolmas sektiolla (suunniteltu, poikittaisen asennon takia) ei mennyt ihan niin putkeen. Edelleen 2v sektion jälkeen toivon että joskus toivun tästä ja jatkuvasti yritän tehdä fyssarin määräämää jumppaa, ei ole apua. Ensin meni pari viikkoa pyörätuolissa, verta menetin niin paljon. Lapsi oli kauheassa kunnossa koska piti ottaa ulos imukupilla siitä sektiohaavasta. Itsellä on 2 v tapahtuman jälkeen haavakipua, ruma arpi, liikunta vaikeaa ja esim istumaan nousu sattuu niin paljon että taju meinaa lähteä. Mitään vikaa ei lääkäri löytänyt. Sektion jälkeinen hoito on ihan yhtä puutteellista kuin muiden synnytysten jälkeinen hoito.
En voi suositella sektiota kenellekään.
En tiedä joko tämä mainittiin, mutta yksi tekijähän tässä on se, että syntyvät vauvat on nykyään paljon isompia kuin aiemmin. Ei keskiajalla puserrettu mitään 4,5 kiloisia vauvoja maailmaan. Naisen värkki kaiketi pysynyt suht ennallaan, vaikka ihmisten koko onkin muuten kasvanut.
Harmi, että naiset kipuherkkinä joutuvat synnyttämään. Olisipa synnytys paremmin kipua kestävien miesten tehtävä.
"Naiset kokevat tutkimusten mukaan kipua useammin ja voimakkaammin (jopa 20 % enemmän) kuin miehet, ja he raportoivat useammin kroonisia kiputiloja, kuten päänsärkyä tai tuki-elinsärkyjä. Eroja selittävät hormonaaliset tekijät, erilainen opioidituotanto, geenimuunnokset sekä sosiaaliset tekijät, kuten maskuliinisen roolimallin aiheuttama kivun vähättely miehillä."
https://www.terve.fi/artikkelit/onko-naisella-korkeampi-kipukynnys-kuin…
Vierailija kirjoitti:
Näinkin "pieni" asia, mutta tiedän monen synnyttäneen kärsivän samasta vaivasta. Ja oma lapsi on jo 5 v, niin tämä asia ei ole uusi.
Ennen raskautta ja synnytystä virtsasuihku tuli siististi. Nykyisin virtsa lorisee reisiä pitkin. Ihan hirveää kuivata itseään vessassa, kun joutuu pyyhkimään reidetkin.
Ihan normaalia naisen elämänvaihetta, ja se kuuluu naisen elämään eikä sille nyt voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä et voi tietää muiden intiimiasioista mitään. En minäkään niistä ole kavereille kertonut.
"Moi Marjatta, mitä kuuluu, mites sun seksielämä ja toimiiko alapää vielä sun värkkis reväytttämisen jälkeen? Ai toimii, no mulla meni osittain tunto ja jotain outoa kipuakin tuntuu rakastellessa, että vähän on seksi outoa nykyään, mutta sellasta se elämä on."
Oikeesti, todellako uskotte, että jos kavereilla on tullut jotain tuollaista niin ne vaan kertoilee niistä teille? Hyvä jos edes omalle miehelle uskaltaa kertoa, pikemminkin sitä koittaa vaan olla siinä että jeejee, on tää seksi vieläki ihan kivaa, pitää vaan ottaa burana ens.
Ainut mitä mä uskalsin kavereille kertoa, että mulle tuli tokan lapsen jälkeen ärtyvän suolen oireyhtymä. En mä nyt mistään pilluvaivoista ruvennut niille selostamaan.
Mitä tarkoittaa tabu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Eikö sinulla ole läheisiä ystäviä joiden kanssa jaetaan kaikki? Mulla on, todellakin kerrotaan ja tiedetään raatorehellisesti asioita.
Aika järkyttynyt olen, jos nuoremmilla (?) on tarvetta pitää tiukkaa kulissia jopa rakkaimpien ystävien kanssa.
Naiset ovat yhä synnytyskoneita. Ei ihme, jos lapsenteko ei nappaa.
Ei se ole keneltäkään pois, jos naisten synnytysvaurioita hoidettaisiin paremmin. Päin vastoin. Uskaltaisi synnyttää, kun tietäisi, että myös äidin terveysdestä huolehditaan.