Tabu murtui: Yli sata naista kertoi Ylelle synnytysvaurioistaan uutisoinnin jälkeen
Tabu murtui: Yli sata naista kertoi Ylelle synnytysvaurioistaan uutisoinnin jälkeen:
https://yle.fi/a/74-20211843?utm_source=social-media-share&utm_medium=s…
Kommentit (362)
"Se, että on synnyttänyt saamatta pysyviä vaurioita, ei riitä narsismidiagnoosiin.
On tosiasia, että joillekin synnyttäjille tulee pahojakin vaurioita, samoin kuin se, että joillekin ei tule.
Tähän ei voi itse vaikuttaa, joten kannattaisi olla nokkimatta toinen toistaan tästä."
Kysehän olikin käytöksestäsi, siitä tavasta millä kerroit kokemuksestasi, ei suinkaan siitä mikä kokemuksesi on ollut :D Ei toki yllätä että et tuotakaan ymmärtänyt. Mutta hienoa että sulla oli hyvä kokemus, kaikki kokemukset, olivat hyviä tai pahoja, ansaitsevat tietenkin tulla jaetuiksi.
Onneksi Suomessa on suuren osan vuodesta kylmää niin on helppo pitää peittäviä vaatteita. Kesällä sitten pitkä hame tai vähintään caprit.
Vierailija kirjoitti:
"Se, että on synnyttänyt saamatta pysyviä vaurioita, ei riitä narsismidiagnoosiin.
On tosiasia, että joillekin synnyttäjille tulee pahojakin vaurioita, samoin kuin se, että joillekin ei tule.
Tähän ei voi itse vaikuttaa, joten kannattaisi olla nokkimatta toinen toistaan tästä."
Kysehän olikin käytöksestäsi, siitä tavasta millä kerroit kokemuksestasi, ei suinkaan siitä mikä kokemuksesi on ollut :D Ei toki yllätä että et tuotakaan ymmärtänyt. Mutta hienoa että sulla oli hyvä kokemus, kaikki kokemukset, olivat hyviä tai pahoja, ansaitsevat tietenkin tulla jaetuiksi.
Luehan tarkemmin viestit joita kommentoit. Kyllä se olet sinä, joka puhut epäasiallisesti.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Onneksi Suomessa on suuren osan vuodesta kylmää niin on helppo pitää peittäviä vaatteita. Kesällä sitten pitkä hame tai vähintään caprit.
Olisi kamalaa elää jossain Espanjassa, missä käytetään kesävaatteita lähes ympäri vuoden.
Itse en ainakaan kehtaa esitellä jalkojen raskausarpia joten pitkä hame kesällä. Ei koskaan edes polvipituista.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut minun kokemukseni, ihan ohiksena kommentoin. Meidän naisten ei kannata käydä toistemme kimppuun, se vaan sataa misogynistien laariin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luehan tarkemmin viestit joita kommentoit. Kyllä se olet sinä, joka puhut epäasiallisesti.
-eri
Omista kokemuksistaan voi kertoa myös muita vähättelemättä ja itseään sen erikoisemmin jalustalle nostamatta, ihan tiedoksesi. ;) Kannattaa ehkä vähän miettiä miten kommunikoi, ei ole asiallista väittää että vaurioita erikoisesti korostetaan vai missä olet sellaiseen törmännyt?
Sun mies tuttu sai naiselta pakit. Nainen ei halunnut esitellä raskausarpiaan ja keksi jonkun muun syyn, miksi ei voi tavata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni noita vaurioita myös ylikorostetaan. Olen synnyttänyt useamman lapsen. Tietysti alussa menee aikaa toipumiseen, mutta ei minulle ainakaan mitään pysyviä vaurioita jäänyt. Ihan voin elää ja liikkua kuten ennenkin. Eikä tullut edes mitään suurempia raskausarpia. Mielestäni tämä on myös tabu. Ikinä ei saa sanoa, että kaikki meni hyvin ja kroppa palautui entiselleen.
Ei minullekaan tullut vaurioita, mutta en silti kuvittele ettei muille voisi tulla. Sun kommentti vähättelee niiden kokemuksia, joille on jäänyt esim pysyviä haittoja.
Ihan yhtä lailla sun kommentti vähättelee niitä äitejä, joille ei mitään vaivoja tullut. Yritetäänpä muistaa, että onneksi vain hyvin pieni osa synnytyksistä vaurioittaa äitiä. Jokainen vaurio on ikävää silti.
Melkeinpä KAIKKI raskaudet vaurioittaa äitiä. Turha sitä on yrittää kieltää. Vaurioista palautuminen sitten eri asia. Osa toipuu hyvin, osa keskiverrosti, osalle jää pysyvää haittaa eri tasoisina oireina joita nykyaikana ei haluta korjata tai antaa apua naiselle niihin.
Olen ollut onnekas ja saanut kaksi yli nelikiloista lasta vaurioitta.
Mutta paheksun ankarasti tätä naisten vaivojen väheksyntää ja alidiagnosointia. Jos mies synnyttäisi, tähän olisi rahaa ja vaivoja säästämättä kehitetty kaikki mahdolliset helpotukset ja jälkihoidot.
Itse en näillä raskausarvilla menisi ikinä treffeille kenenkään kanssa, jos tulisi nykyisestä miehestä ero. Olen nykyisen kanssa ja uutta miestä ei tule enää koskaan, jos nykyinen ottaa eron.
Mikä ihmeen raskausarpihullu tänne on nyt pesiytynyt... Jos sulle on raskausarvet noin hirveä asia, niin ongelma on kyllä ihan omassa päässäsi, anteeksi vain. Ihan kaikenlaiset ihmiset käy uimarannalla ja pitää kesävaatteita. Laihat, lihavat, nuoret, vanhat ja ties minkälaiset. Ketään ei kiinnosta ne arpesi.
Vierailija kirjoitti:
Itse en näillä raskausarvilla menisi ikinä treffeille kenenkään kanssa, jos tulisi nykyisestä miehestä ero. Olen nykyisen kanssa ja uutta miestä ei tule enää koskaan, jos nykyinen ottaa eron.
Jos mies ottaa eron niin otan sitten koiran.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen raskausarpihullu tänne on nyt pesiytynyt... Jos sulle on raskausarvet noin hirveä asia, niin ongelma on kyllä ihan omassa päässäsi, anteeksi vain. Ihan kaikenlaiset ihmiset käy uimarannalla ja pitää kesävaatteita. Laihat, lihavat, nuoret, vanhat ja ties minkälaiset. Ketään ei kiinnosta ne arpesi.
Onhan täällä ketjuja, missä raskausarvet on haukuttu yököttäviksi.
Aika jännä, että jonkun mielestä 1-2 VAKAVAA synnytysvauriota sataa naista kohden on niin vähän, ettei niistä asioista kannata keskustella, koska siitä tulee helposti "väärä mielikuva".
Tiedättekö mikä on tavallisen kaupunkibussin sallittu rekisteröity ihmistilavuus? Noin 100 ihmistä, seisomapaikat mukaan luettuna. Niin pieni määrä 100 ihmistä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kuule sellainen palsta, että ihan sama minkä piirteen/aiheen/nimen tms keksit ja kysyt mielipidettä, niin aivan taatusti joku tulee sen haukkumaan. Suuri osa niistä on trolleja. Että jos sille perustat tekemisesi, niin heikoissa kantimissa on itsetunto ja suhteellisuudentajukin.
Antakaa tälle mies-naispuoliselle AP:lle muita provokaatioita. Vaikka aivohalvaus ei ehkä olisikaan miellyttävä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla jäi ehdottomasti lapsiluku yhteen. En unohda ikinä sitä tunnetta kun luulin oikeasti halkeavani pusertaessani lasta ulos. Kyllähän sen osasi aavistaa että karmeaa tulee olemaan, mutta kyllä se oli vielä karmeampi tunne ihan oikeasti koettuna. Ihmettelen syvästi miksi niin moni ryhtyy vastaavaan useamman kerran. Vieläpä kun ottaa huomioon pysyvien vaurioiden riskin, itse selvisin onneksi ilman pysyviä vaurioita. Mun mielestä kaikki synnytykseen liittyvä on kamalaa. Myös se surullisen kuuluisa eka paskantamisreissu synnytyksen jälkeen. Hyi hitto. Ja vauva-aika, ei hyvää päivää... Onneksi on jo isompi lapsi, jonka kanssa on jo tuhatkertaisesti mukavampaa.
"Ihmettelen syvästi miksi niin moni ryhtyy vastaavaan useamman kerran."
Minäpä kerron. Minulle synnytys (2kpl) on ollut ihana kokemus. Toisen synnytyksen jälkeen mietin että tekisin tämän heti uudestaan! Mietin jopa että voisin ryhtyä sijaissynnyttäjäksi, mikä ei kuitenkaan taida Suomessa olla mahdollista. Sen sijaan vauva-arki oli minulle niin raskasta että lapsiluku jäi vain kahteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kuule sellainen palsta, että ihan sama minkä piirteen/aiheen/nimen tms keksit ja kysyt mielipidettä, niin aivan taatusti joku tulee sen haukkumaan. Suuri osa niistä on trolleja. Että jos sille perustat tekemisesi, niin heikoissa kantimissa on itsetunto ja suhteellisuudentajukin.
No, kyllä moni nuo uskoo eikä sitten mene enää ikinä treffeille. Miettikää mitä trollaatte.
Tuolle tollolle ihan mikä tahansa ketju, jossa ehkä sivutaankin naisen sukupuolielinten seutua toimii seireenin kutsuna tulla huutamaan omaa puutetta, katkeruutta ja epätoivoa.