Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tabu murtui: Yli sata naista kertoi Ylelle synnytysvaurioistaan uutisoinnin jälkeen

Vierailija
26.02.2026 |

Tabu murtui: Yli sata naista kertoi Ylelle synnytysvaurioistaan uutisoinnin jälkeen:

https://yle.fi/a/74-20211843?utm_source=social-media-share&utm_medium=s…

Kommentit (362)

Vierailija
301/362 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oikeesti, todellako uskotte, että jos kavereilla on tullut jotain tuollaista niin ne vaan kertoilee niistä teille? Hyvä jos edes omalle miehelle uskaltaa kertoa, pikemminkin sitä koittaa vaan olla siinä että jeejee, on tää seksi vieläki ihan kivaa, pitää vaan ottaa burana ens. 

Ainut mitä mä uskalsin kavereille kertoa, että mulle tuli tokan lapsen jälkeen ärtyvän suolen oireyhtymä. En mä nyt mistään pilluvaivoista ruvennut niille selostamaan.

Mitä tarkoittaa tabu?"

Eikö naiset siellä tyttöjen- sekä saunailloissa esittele tussuja toisilleen🤔🤭

Vierailija
302/362 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas suomiakat uhriutumassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/362 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset ovat yhä synnytyskoneita. Ei ihme, jos lapsenteko ei nappaa. 

Ei se ole keneltäkään pois, jos naisten synnytysvaurioita hoidettaisiin paremmin. Päin vastoin. Uskaltaisi synnyttää, kun tietäisi, että myös äidin terveysdestä huolehditaan. 

Islamifobiasi näkyy.

Vierailija
304/362 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi hallitus leikkasi naisilta kaikki rahat niin ei ole rahaa lähteä kotoa mihinkään. Eipä synnytysjäljet haittaa ketään, kun ei ne niitä näe.

Vierailija
305/362 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

###########

venäjän vauvavastaista propagandaa 

#############

Vierailija
306/362 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinkin "pieni" asia, mutta tiedän monen synnyttäneen kärsivän samasta vaivasta. Ja oma lapsi on jo 5 v, niin tämä asia ei ole uusi.

Ennen raskautta ja synnytystä virtsasuihku tuli siististi. Nykyisin virtsa lorisee reisiä pitkin. Ihan hirveää kuivata itseään vessassa, kun joutuu pyyhkimään reidetkin.

Ihan normaalia naisen elämänvaihetta, ja se kuuluu naisen elämään eikä sille nyt voi mitään.

Jaa? Itse olen 50v synnyttämätön nainen, eikä minulla ole tuollaista. Mutta varmasti jossain vaiheessa tulee, mutta vanhenemisen myötä. 

Vierailija
307/362 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Oikeesti, todellako uskotte, että jos kavereilla on tullut jotain tuollaista niin ne vaan kertoilee niistä teille? Hyvä jos edes omalle miehelle uskaltaa kertoa, pikemminkin sitä koittaa vaan olla siinä että jeejee, on tää seksi vieläki ihan kivaa, pitää vaan ottaa burana ens. 

Ainut mitä mä uskalsin kavereille kertoa, että mulle tuli tokan lapsen jälkeen ärtyvän suolen oireyhtymä. En mä nyt mistään pilluvaivoista ruvennut niille selostamaan.

Mitä tarkoittaa tabu?"

Ei minulla ainakaan naisena ole yhtään kaveria. Ei ole mitään saunailtoja.

Vierailija
308/362 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä naisten saunaillat? En ole ollut edes saunassa ainakaan vuoteen. Ei ole asunnossa saunaa.

Vierailija
309/362 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainut mitä mä uskalsin kavereille kertoa, että mulle tuli tokan lapsen jälkeen ärtyvän suolen oireyhtymä. En mä nyt mistään pilluvaivoista ruvennut niille selostamaan."

Oikeastiko et "uskalla" puhua ystävillesi mistä vain asiasta? Onpa surullista. Mitä uskaltamista asioissa edes on?

Naiseuteen liittyy paljon kaikenlaista, ja niistähän on just ihana jakaa luotettaville ystäville, toisille naisille <3

En usko vaan tiedän, että näitä jaetaan ystävien kesken. 

Ei näissä ole mitään hävettävää!

Vierailija
310/362 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvun lapsena kun ei ollut nettiä, seurasin äitini elämää ja tajusin jo hyvin nuorena että minä en halua lapsia. Äidilläni oli usean vuosien ajan häntäluu kipeä toisen synnytyksen jälkeen. Ja kun ala-asteikäisenä vähänkin kuulin ja näin kitinää ja elämän vaivaa niin se oli sillä selvä. En halunnut samanlaista elämää itselleni.

Olen ollut sellainen muksu, joka ei nyt liikaa tarkkaile ympäristöään, eikä kauheasti ilmapiiriäkään aisti. Mutta... kun huomasin jotain, se kaivautui aina sydänjuuriin saakka. Saman huomaan nyt aikuisen minän kohdalla. Mietin useita asioita niin pohjamutia myöten ja tätä maailman pahuutta, niin olen suosiolla jättänyt perustamatta perhettä vaikka mies rinnallani kulkeekin.

Vierailija
311/362 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä pelottelulla pistetään syntyvyys vielä vähän lisää laskuun.

Asioista pitää puhua, mutta nyt musta tuntuu että vaurioita liioitellaan. Minulla on laaja ystäväpiiri ja useampia lapsia lähes kaikilla, eikä kenelläkään pahempaa kuin voi lirahtaa jos oikein nauraa. Ei sekään kiva, mutta aivan eri kategoriaa kuin onni siitä lapsesta.

kolmen äiti ilman vaurioita

Sä et voi tietää muiden intiimiasioista mitään. En minäkään niistä ole kavereille kertonut.

Se että sinä et ole kertonut ei vielä tarkoita, että kaikki muut olisivat samanlaisia.

Jotkut ovat häveliäämpiä, jotkut avoimempia. Minun piireissä ollaan avoimia, sinun sitten eri tavalla. 

Mut älä yleistä tai väitä, että kaikki olisivat estoisia.

Vierailija
312/362 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes muista milloin olen ollut saunassa. En ainakaan tänä vuonna enkä viime vuonna. Ei ole saunaa ja uimahallissa en käy raskausarpien takia. 

Vierailija
313/362 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole ystäviä. Joten en ole puhunut naisten kanssa mistään mitään.

Vierailija
314/362 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä pelottelulla pistetään syntyvyys vielä vähän lisää laskuun.

Asioista pitää puhua, mutta nyt musta tuntuu että vaurioita liioitellaan. Minulla on laaja ystäväpiiri ja useampia lapsia lähes kaikilla, eikä kenelläkään pahempaa kuin voi lirahtaa jos oikein nauraa. Ei sekään kiva, mutta aivan eri kategoriaa kuin onni siitä lapsesta.

kolmen äiti ilman vaurioita

Sä et voi tietää muiden intiimiasioista mitään. En minäkään niistä ole kavereille kertonut.

Mitä ihmettä? Eikö sinulla ole läheisiä ystäviä joiden kanssa jaetaan kaikki? Mulla on, todellakin kerrotaan ja tiedetään raatorehellisesti asioita.

Aika järkyttynyt olen, jos nuoremmilla (?) on tarvetta pitää tiukkaa kulissia jopa rakkaimpien ystävien kanssa.

Minä taas olen järkyttynyt, että jotkut jakavat jotain pilluvaivojaan kavereilleen. Olen 33 ja mulla on kolme erittäin läheistä ystävää lapsuudesta asti, joiden kanssa puhutaan paljon hyvin kaikenlaisesta, mutta mistään intiimivaivoista tai seksielämän yksityiskohdista en todellakaan heidän kanssaan ole ikinä puhunut. Ne ovat intiimiasioita, jotka kuuluvat vain minun ja puolisoni välille. Enkä välittäisi kuulla heidänkään vastaavia tarinoitaan kyllä, rajattomia ihmisiä minusta sellaiset jotka kertoo ihan kaiken kaikille ilman mitään seulaa.

Vierailija
315/362 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suunniteltu sektio on ainoa tapa millä minä suostuisin synnyttämään. 

Onko muuten sektion jälkeen turvallista harrastaa seksiä (yhdyntää) yhtä 'pian' kuin alatiesynnytyksen jälkeen? 

Millä tavalla ei olisi turvallista? Se haava on vatsassa, ei sukuelimisessä...

Ota huomioon penis kun menee syvälle niin johan siinä kohtu väkisinkin liikkuu ja siinä on sentään ommeltu haava. 

Jälkivuodon loppuminen taitaa olla ohje kummassakin synnytystavassa, eli ei ennen sitä. Omaa oloa ja vointia kuunnellen. Aika harva vissiin haluaa edes sekstailla parin ekan viikon sisään...

Vierailija
316/362 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni ei ole ystäviä. Joten en ole puhunut naisten kanssa mistään mitään.

Ei köyhillä ole ystäviä. En kyllä tiedä oikein mitä edes puhuisin, jos olisi ystäviä. Ei ole mitään puheenaiheita.

Vierailija
317/362 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä juttu. Jospa asia alkaisi kiinnostaa lääkäreitäkin.

Siinä aikaisemmassa jutussahan joku suomalainen lääkäri oli jo pätemässä, ettei lihaksia voi korjata, ruotsalainen tapa kuvata toimenpiteitä on harhaanjohtavaa tms.. taas tätä samaa, että ei uskota vaikka naiset itse kertoo että saavat apua Ruotsista ja elämänlaatu paranee. Sama kun naiset kertovat että esim. papa-kokeen ottaminen tai kierukan laittaminen sattuvat, niin jo on lääkäri kertomassa iltalehdessä, että ei se satu kun kerrotaan etukäteen mitä tehdään; "tieto helpottaa". Kolposkopiaan saat taistella puudutuksen, koska lääkärin mukaan kohdunkaulassa ei ole hermoja ja ei siten voi sattua, kun sisäelimestä vedetään pihdeillä näytepaloja irti. Tuhat naista voi kertoa, että sattuu, mutta kun lääkäri sanoo että ei satu, niin sillä mennään.

Tämä on oikeasti sairasta. Yksinkertaisesti täysin sairasta.

Vierailija
318/362 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen nainen on kärsimyksensä ansainnut!

Vierailija
319/362 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi hallitus leikkasi naisilta kaikki rahat niin ei ole rahaa lähteä kotoa mihinkään. Eipä synnytysjäljet haittaa ketään, kun ei ne niitä näe.

Eikä niitä myöskään tule, jos ei missään ole varaa käydä. Aika harva nainen on niin uhkarohkea, että vaan tilaa netistä ventovieraan miehen kotiinsa siitospuuhiin.

Vierailija
320/362 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa tabu?"

Ei minulla ainakaan naisena ole yhtään kaveria. Ei ole mitään saunailtoja.

Sitten ymmärrän, ettei kenellekään voi puhua synnytysvauroistaan :(

Aika monella naisella on ystäviä, joiden kanssa jopa saunotaan ainakin kesäisin mökkireissulla.