Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tabu murtui: Yli sata naista kertoi Ylelle synnytysvaurioistaan uutisoinnin jälkeen

Vierailija
26.02.2026 |

Tabu murtui: Yli sata naista kertoi Ylelle synnytysvaurioistaan uutisoinnin jälkeen:

https://yle.fi/a/74-20211843?utm_source=social-media-share&utm_medium=s…

Kommentit (362)

Vierailija
221/362 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mitä sinä synnytyskone oikein valitat, hä?"

Voisitko sinä vaan mennä pois, kun tämä keskustelu ei sinun elämääsi mitenkään kuulu , eikä sinua koske.

Ja kun et osaa edes keskustella, typerää lapsellista ja vajaaälyistä huutelua vain. 

Ja mieti sanoisitko äidillesi nuo samat asiat mitä täällä huutelet? Ja jos sanoisit niin oot kyllä aikamoinen ympäristömyrkky. 

P*llunkantoteline hiljaa ja kärsi loppuelämän, pilaantuneesta p*llusta.

Vierailija
222/362 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetytti synnytyksessä lähinnä sektiolla pelottelu. Kuinka siitä olisi niin kauhean vaikea parantua. Mutta sitten kun jouduin sektioon, se olikin nopea homma ja olin seuraavana päivänä jo ok. Sitten taas useampi tuttu on hyvän alatiesynnytyksen jälkeen valittanut vaikka mistä, kun pissa tulee miten tulee, häntäluu murtuu synnytyksessä tai tehty leikkaushaava paranee huonosti.

Minä halusin suunnitellun sektion, ehdottomasti, etkä usko mitkä määrät sain kuulla sitä propagandaa, kuinka alatiesynnytys on niiiin luonnollista ja ihanaa eikä mitään pahaa tapahdu, kun taas sektion jälkeen et liiku viikkokausiin ja jää vaivoja vuosikausiksi.

Niin. Kerran jouduin pyytämään kipulääkettä. Olin täysin valmis lähtemään kotiin seuraavana päivänä sektiosta, mutta viisi päivää oli pakko kökkiä sairaalassa, aivan turhaan. Mitään vaivoja ei jäänyt eikä arpeakaan meinaa edes huomata. Elämäni paras päätös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/362 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitko sinä vaan mennä pois, kun tämä keskustelu ei sinun elämääsi mitenkään kuulu , eikä sinua koske.

Ja kun et osaa edes keskustella, typerää lapsellista ja vajaaälyistä huutelua vain. 

Ja mieti sanoisitko äidillesi nuo samat asiat mitä täällä huutelet? Ja jos sanoisit niin oot kyllä aikamoinen ympäristömyrkky. 

Minun p*illussa ei ole mitään vikaa, mutta sulla on päässä aika isokin vika

:DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

ja en kyllä huutelis, jos housuissa olis prinssinakki, kuten sulla ;D

Meeppä nyt imemään äitis tissiä ja tarkistamaan äitisi p*illu, että tuliko näkyviä vaurioita;)

Tuu sitten kertomaan mitä näkyi.

Niin on sullakin jotain faktaa tähän keskusteluun. 

Vierailija
224/362 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
225/362 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajuatko miten nolo sä olet? Päivystät ketjussa jossa puhutaan synnytysvaurioista. 

Vierailija
226/362 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on noin 43 000-44 000 synnytystä vuodessa.  

Vakavia potilasvahinkoilmoituksia syntyy synnytyksiin liittyen alle 20-30 vuodessa.

Mistähän tuo pieni ilmoitusten määrä sitten johtuu? Onko joku aikaraja vahinkoilmoitusten tekemiseen? Jos huomaa esim. 2 vuoden kuluttua että eikän tämä korjaudukaan, niin saako vielä jättää vahinkoilmoituksen? Tietääkö joku?

Vierailija
227/362 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni noita vaurioita myös ylikorostetaan. Olen synnyttänyt useamman lapsen. Tietysti alussa menee aikaa toipumiseen, mutta ei minulle ainakaan mitään pysyviä vaurioita jäänyt. Ihan voin elää ja liikkua kuten ennenkin. Eikä tullut edes mitään suurempia raskausarpia. Mielestäni tämä on myös tabu. Ikinä ei saa sanoa, että kaikki meni hyvin ja kroppa palautui entiselleen. 

Ei minullekaan tullut vaurioita, mutta en silti kuvittele ettei muille voisi tulla. Sun kommentti vähättelee niiden kokemuksia, joille on jäänyt esim pysyviä haittoja.

Vierailija
228/362 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajuatko miten nolo sä olet? Päivystät ketjussa jossa puhutaan synnytysvaurioista. 

Älkää vastatko noille mitään. Menetettyjä tapauksia.

Vierailija
229/362 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäntavat, ikä, geenit ja muut tekijät voivat kaikki vaikuttaa intiimialueesi terveyteen. Et voi syyttää kaikkea synnytysvaurioista. Ja skeptisyytesi on todella äärimmäistä; yrität aina yleistää rajallisen tiedon perusteella.

Vierailija
230/362 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni noita vaurioita myös ylikorostetaan. Olen synnyttänyt useamman lapsen. Tietysti alussa menee aikaa toipumiseen, mutta ei minulle ainakaan mitään pysyviä vaurioita jäänyt. Ihan voin elää ja liikkua kuten ennenkin. Eikä tullut edes mitään suurempia raskausarpia. Mielestäni tämä on myös tabu. Ikinä ei saa sanoa, että kaikki meni hyvin ja kroppa palautui entiselleen. 

Ei minullekaan tullut vaurioita, mutta en silti kuvittele ettei muille voisi tulla. Sun kommentti vähättelee niiden kokemuksia, joille on jäänyt esim pysyviä haittoja.

Ihan yhtä lailla sun kommentti vähättelee niitä äitejä, joille ei mitään vaivoja tullut. Yritetäänpä muistaa, että onneksi vain hyvin pieni osa synnytyksistä vaurioittaa  äitiä. Jokainen vaurio on ikävää silti.

Vierailija
231/362 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetytti synnytyksessä lähinnä sektiolla pelottelu. Kuinka siitä olisi niin kauhean vaikea parantua. Mutta sitten kun jouduin sektioon, se olikin nopea homma ja olin seuraavana päivänä jo ok. Sitten taas useampi tuttu on hyvän alatiesynnytyksen jälkeen valittanut vaikka mistä, kun pissa tulee miten tulee, häntäluu murtuu synnytyksessä tai tehty leikkaushaava paranee huonosti.

Minä halusin suunnitellun sektion, ehdottomasti, etkä usko mitkä määrät sain kuulla sitä propagandaa, kuinka alatiesynnytys on niiiin luonnollista ja ihanaa eikä mitään pahaa tapahdu, kun taas sektion jälkeen et liiku viikkokausiin ja jää vaivoja vuosikausiksi.

Niin. Kerran jouduin pyytämään kipulääkettä. Olin täysin valmis lähtemään kotiin seuraavana päivänä sektiosta, mutta viisi päivää oli pakko kökkiä sairaalassa, aivan turhaan. Mitään vaivoja ei jäänyt eikä arpeakaan mei

Jos alavatsasynnytys ei sovi, keisarileikkausta suositellaan varmasti. Älä käytä esimerkkejä, jotka eivät ole todellisuudessa yhteydessä.

Vierailija
232/362 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pissaa tulee tahtomatta housuun, kaverilla sama. Ei voi mitään sanoo lääkärit. Ei tämä nyt mukavaakaan ole mutta kaikkeenhan sitä ihminen tietty tottuu.....

Jumppaa lantion lihaksia. Instassa on paljon ohjeita miten vahvistaa lantion alueen lihaksia.

On kuule jumpattu, se mitään auta.

Sama juttu. Kävin fysioterapeutilla joka totesi että jännitän lantionpohjan lihaksia koko ajan mikä lienee ongelman juurisyy. Olen välillä päässyt eroon ongelmasta venyttelemällä joka päivä reisiä, lantion alueen lihaksia sekä selkää.

Vierailija
233/362 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen vaurioitunut äiti ansaitsee parhaan hoidon ja tuen. Onneksi on kuitenkin harvinaista:

Suomessa vakavat synnytysvauriot äidillä (erityisesti peräaukon lihasvauriot) ovat melko harvinaisia, toteutuen noin yhdelläkahdella äidillä sadasta alateitse synnyttäneistä. Lievempiä repeämiä (1.2. asteen) esiintyy yleisemmin, mutta niiden tarkkaa prosenttiosuutta ei ole kansallisissa raporteissa julkistettu samalla tavalla.

Yksilön kannalta tilastoilla ei ole merkitystä.

Vierailija
234/362 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pissaa tulee tahtomatta housuun, kaverilla sama. Ei voi mitään sanoo lääkärit. Ei tämä nyt mukavaakaan ole mutta kaikkeenhan sitä ihminen tietty tottuu.....

Jumppaa lantion lihaksia. Instassa on paljon ohjeita miten vahvistaa lantion alueen lihaksia.

On kuule jumpattu, se mitään auta.

Sama juttu. Kävin fysioterapeutilla joka totesi että jännitän lantionpohjan lihaksia koko ajan mikä lienee ongelman juurisyy. Olen välillä päässyt eroon ongelmasta venyttelemällä joka päivä reisiä, lantion alueen lihaksia sekä selkää.

Yritän vielä

haluan puhua luonnollisesti synnyttävien naisten puolesta.

älä koskaan anna periksi

M1978

Vierailija
235/362 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan yhtä lailla sun kommentti vähättelee niitä äitejä, joille ei mitään vaivoja tullut. Yritetäänpä muistaa, että onneksi vain hyvin pieni osa synnytyksistä vaurioittaa  äitiä. Jokainen vaurio on ikävää silti.

Ei vähättele. Tämä ketju käsittelee nimenomaan vaurioita. Miksi tänne pitää tulla kertomaan, ettei mulla vaan tullut yhtään mitään?

Vierailija
236/362 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Alapeukuistakin näkee, että hyvää tulosta ei saa kertoa. Vaikka se on todennäköisempi lopputulos. 

Ei tässä siitä ole kyse. Jos teillä on mennyt kaikki hyvin, ei se tarkoita että jokainen olisi yhtä onnekas. Miks pitää tulla hehkuttelemaan omalla onnellaan heille, jotka ovat olleet epäonnekkaita? Ihan siis yleisestikin, ei vain tähän aiheeseen liittyen? 

Voisiko ne alapeukut johtua siitä?

Vierailija
237/362 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska muuten todellisuudesta syntyy vääristynyt kuva

Vierailija
238/362 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

äidit joutuvat menemään Ruotsiin korjausleikkauksiin kun niitä ei tehdä Suomessa, kuten lantion sisällä olevien lihasten, jänteitten, ligamenttien yms katkeamisiin tai venymisiin. 

Onkohan tämä totta? Missä tästä on kerrottu? (Muualla kuin vauva-palstalla)

Esim. YLE:llä ollut monta artikkelia, dokumenttiohjelma jne. lähiaikoina tästä.

Tarkoitatko viimeaikoina?

Vierailija
239/362 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset ovat kipuherkkiä.

Kuinka monta lasta sinä olet synnyttänyt?

Vierailija
240/362 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos alavatsasynnytys ei sovi, keisarileikkausta suositellaan varmasti. Älä käytä esimerkkejä, jotka eivät ole todellisuudessa yhteydessä."

Alavatsasynnytys?