KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL
Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)
Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella.
Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?
Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?
Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.
Kommentit (3118)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nämä lääkiksen tulokset ei vaikuta nyt farmasian jonoon niin voiko mikään enää siihen vaikuttaa? Onko tuhoon tuomittua päästä 1. varasijalta ei ensikertalaisena valintakoejonosta?
Jos joku farmasiaan hyväksytty ei ota paikkaa vastaan määräajassa, niin sitten jono liikkuu. Tiedän useamman lääkikseen hakeneen, joka haki ns. läpällä myös farmasiaan, mutta eivät aio ottaa paikkaa vastaan, vaikkeivät lääkikseen pääsisikään.
Miksi hakea paikkaa jota ei edes aio ottaa? Mikä siinä on läppää?
Meillä lukiossa oli pakko hakea vähintään kolmea paikkaa, jotta sai opo-kurssin suoritettua, joten itsekin laitoin kolmanneksi vaihtoehdoksi jonkin biologian alan vaikken sinne olisi halunnutkaan.
Täällä on jatkuvasti kahdenlaista tietoa paikan vastaanottamisesta..
Onko jollain siis oikeaa tietoa, jos on 60 varasijalla 1. valintaan ja 2. valintaan on pääsemässä sisälle.
Milloin tuon 2. paikan voi vastaanottaa? Joku sanoo, että 2.7. joku taas sanoo, että pitää odottaa niin kauan, että 1. vaihtoehdossa kaikki paikat on täytetty ja samalla varmistettu, että ei itse saa paikkaa.
Paljonko proviisoriksi oli pisterajat enskoille? Aion hakea ensi vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Uef oikis taitaa vielä puuttua?
Ei ole palkitkaan tulleet?
Jänniä ovat kyllä nämä ajat keväällä. Näin aikuisiällä hakevana, ja olisin varmaan tykänntt nuorempanakin, ei vaan ollut samalla lailla somea, tykkään myös yhteisöllisyydestä hakijoiden kesken. Aina mahtuu soraääniä, mutta pääasiassa samassa veneessä kannustetaan.
Tää keskustelu toimii kyl hyvänä vertaistukena saa edes jotenkin purettua jännitystä ja jaettua ajatuksia. Omalla lähipiirillä ei oo haku ajankohtainen asia, niin he ovat jo kyllästyneet kuulemaan mun höpinöitä siitä, etten malta odottaa enää yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on jatkuvasti kahdenlaista tietoa paikan vastaanottamisesta..
Onko jollain siis oikeaa tietoa, jos on 60 varasijalla 1. valintaan ja 2. valintaan on pääsemässä sisälle.
Milloin tuon 2. paikan voi vastaanottaa? Joku sanoo, että 2.7. joku taas sanoo, että pitää odottaa niin kauan, että 1. vaihtoehdossa kaikki paikat on täytetty ja samalla varmistettu, että ei itse saa paikkaa.
Eiköhän noi säännöt ole kyllä selostettu yhteishakusivulla, opintopolku.fi varmaan.
Vierailija kirjoitti:
Mistä yliopisto ja amk tutkinnoista on enää tuloksia tulematta? Mietin vaan, että liikuttaako mikään enää farmasian todistus ei-ensikertalaisen varasijoja???
Kasvatustieteen ope-aloja ei ole vielä ainakan tullut, mutta ne eivät varmaan farmasiaa liikuta.
Millaiset pisterajat oli terveystieteisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä kenelläkään kokemusta kesken jääneen tutkinnon jatkamisesta? Harjoitteluista jäi jokunen vuosi sitten kiinni eräs AMK tutkinto, nyt olisi kuitenkin harjottelupaikka tiedossa. Pystynkö mitenkään enää valmistumaan?
joudut hakemaan uudestaan. amkiin on mahdotonta kylläkin päästä toiskertalaisena, eli onnea matkaan.
Kannattaa kysyä AMK:isi opiskelijapalveluista, miten asia on.
Muistelen, että laissa on nimittäin kyllä mahdollisuus hakea opinto-oikeuden palautusta, jos opinnot ovat jääneet kesken. Opinto-oikeuden palautus vaatii muistaakseni ainakin toteutettavissa olevan suunnitelman opintojen loppuunsuorittamisen aikataulusta.
Kannattaa siis kysyä asiaa, jos opintojen loppuun saattaminen sattuisikin onnistumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä kenelläkään kokemusta kesken jääneen tutkinnon jatkamisesta? Harjoitteluista jäi jokunen vuosi sitten kiinni eräs AMK tutkinto, nyt olisi kuitenkin harjottelupaikka tiedossa. Pystynkö mitenkään enää valmistumaan?
joudut hakemaan uudestaan. amkiin on mahdotonta kylläkin päästä toiskertalaisena, eli onnea matkaan.
Kannattaa kysyä AMK:isi opiskelijapalveluista, miten asia on.
Muistelen, että laissa on nimittäin kyllä mahdollisuus hakea opinto-oikeuden palautusta, jos opinnot ovat jääneet kesken. Opinto-oikeuden palautus vaatii muistaakseni ainakin toteutettavissa olevan suunnitelman opintojen loppuunsuorittamisen aikataulusta.
Kannattaa siis kysyä asiaa, jos opintojen loppuun saattaminen sattuisikin onnistumaan.
Kyllä sanoisin että jos olet tosissasi jatkamassa, niin uskottavan etenemissuunnitelman kanssa kerran myönnetyn oikeuden pystyisi todennäköisesti palauttamaan. Koululle on ilman muuta etu saada opiskelija valmistumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on jatkuvasti kahdenlaista tietoa paikan vastaanottamisesta..
Onko jollain siis oikeaa tietoa, jos on 60 varasijalla 1. valintaan ja 2. valintaan on pääsemässä sisälle.
Milloin tuon 2. paikan voi vastaanottaa? Joku sanoo, että 2.7. joku taas sanoo, että pitää odottaa niin kauan, että 1. vaihtoehdossa kaikki paikat on täytetty ja samalla varmistettu, että ei itse saa paikkaa.
Eiköhän noi säännöt ole kyllä selostettu yhteishakusivulla, opintopolku.fi varmaan.
Kävin tarkistamassa, opintopaikan vastaanottamista koskevat säännöt, ja erilaisia hypoteettisia tilanteita koskevat esimerkit, löytyy tosiaan opintopolku.fi sivulta.
Säännöt on niin monimutkaiset ilmeisesti, ainakin ne on super vaikeaselkoiset, että on varmasti parempi että jokainen omaa tilannettaan pähkivä käy itse katsomassa nuo opintopolku.fi ohjeet.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on jatkuvasti kahdenlaista tietoa paikan vastaanottamisesta..
Onko jollain siis oikeaa tietoa, jos on 60 varasijalla 1. valintaan ja 2. valintaan on pääsemässä sisälle.
Milloin tuon 2. paikan voi vastaanottaa? Joku sanoo, että 2.7. joku taas sanoo, että pitää odottaa niin kauan, että 1. vaihtoehdossa kaikki paikat on täytetty ja samalla varmistettu, että ei itse saa paikkaa.
Kyllä se järjestelmä ilmoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä kenelläkään kokemusta kesken jääneen tutkinnon jatkamisesta? Harjoitteluista jäi jokunen vuosi sitten kiinni eräs AMK tutkinto, nyt olisi kuitenkin harjottelupaikka tiedossa. Pystynkö mitenkään enää valmistumaan?
joudut hakemaan uudestaan. amkiin on mahdotonta kylläkin päästä toiskertalaisena, eli onnea matkaan.
Kannattaa kysyä AMK:isi opiskelijapalveluista, miten asia on.
Muistelen, että laissa on nimittäin kyllä mahdollisuus hakea opinto-oikeuden palautusta, jos opinnot ovat jääneet kesken. Opinto-oikeuden palautus vaatii muistaakseni ainakin toteutettavissa olevan suunnitelman opintojen loppuunsuorittamisen aikataulusta.
Kannattaa siis kysyä asiaa, jos opintojen loppuun saattaminen sattuisikin onnistumaan.
missä laissa noin muka on? kyllä jos henkilö heitetään ulos kun tutkintoaika on päättynyt, niin ei sitä muulla saa kuin hakemalla uudestaan. ainakaan mun vanhassa amkissa ei hyvälla katsottu jatkoanomuksia. porukka vitkutteli ja vatkutteli, kunnes aika oli kulunut loppuun. sitten rupes kiinnostaankin ja motivoimaan. oli vaan myöhäistä.
Miksi alanuoletat farmasia kommenttia
Toivottavasti huomenna sitten tulisi kasvatustieteiden loput tulokset.
Mitäs vielä puuttuu paitsi kaikki opet ja DIA?
Vierailija kirjoitti:
Täällä on jatkuvasti kahdenlaista tietoa paikan vastaanottamisesta..
Onko jollain siis oikeaa tietoa, jos on 60 varasijalla 1. valintaan ja 2. valintaan on pääsemässä sisälle.
Milloin tuon 2. paikan voi vastaanottaa? Joku sanoo, että 2.7. joku taas sanoo, että pitää odottaa niin kauan, että 1. vaihtoehdossa kaikki paikat on täytetty ja samalla varmistettu, että ei itse saa paikkaa.
En tiedä, mutta minulla on se käsitys, että 2.7. saa ottaa sen paikan vastaan johon on jo päässyt, jolloin voi joko jäädä halutessaan odottamaan sitä ensimmäistä hakutoivetta, tai vaihtoehtoisesti ottaa toisen paikan lopullisesti vastaan ja luopua ensimmäisestä hakutoiveesta.
Vierailija kirjoitti:
olen päässyt alempaan kohteeseen, niin milloin minun tulee ottaa paikka vastaan ja voinko siis silti jäädä odottamaan ylempiä varasija kohteita ja miten pitkään voin niitä odottaa
Voit ottaa paikan ehdollisena vastaan ja jäädä odottamaan korkeampaa hakutoivetta.
Täällä aukesi opiskelupaikka yklöshakukohteeseen Teologiseen tiedekuntaan Helsingin yliopistoon enskana! Uskomatonta.
Tsemppiä kaikille vielä tulosta odottaville! Ja heillekin, joita ei vielä tänä vuonna onnistanut.