KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL
Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)
Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella.
Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?
Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?
Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.
Kommentit (3280)
Se aiempi kirjoittelija niistä kesken jääneistä opinnoista täällä hei!
Mulle jäi neljä harjottelua tekemättä, sekä opinnäytetyö, koska motivaatio vain loppui kesken, kun jouduin soittelemaan paikkoja läpi ja sain vastaukseksi vain ei kiitoksia. Jätin koulun sikseen edellisvuonna ja opinto-oikeus ilmeisesti päättyi tänä vuonna. Nyt kuitenkin olisi mahdollisuus hoitaa tuo loppuun. Mutta siis koulun opinto-ohjaajaan yhteyttä? Vai joudunko vaan suosilla hakemaan uudestaan kyseiseen tutkintoon? En kyllä enää pääse sisään, sillä pääsin aikoinaan huonolla yo todistusvalinnalla varasijalta 200, koska ensikertalainen ja vähemmän haluttu koulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikis Helsinki palkit tuli.
Alemmista varasijakohteista ei pisteet kadonneet eli ilmeisesti palkkiteorian mukaisesti en saanut opiskelupaikkaa. Voihan rähmä :( Mitäs sitä sitten keksisi syksyksi...
Millaisia varasijoja sulla on?
Mun varasijat ei ole oikikseen mutta en tule niihin pääsemään koska paikkoja on ei-enskoille vain 2 ja 3. Varasijat hyppäs just useammalla pykälällä taaksepäin ja olen jossain 30 paikkeilla.
Tää on niin turhauttavaa. Minne ei-enska pääsee opiskelemaan enää tänä päivänä? Me ei voida kaikki hakijat olla pisteissä tai koetuloksissa parhaan 1% joukossa. Vinkkejä vastaanotetaan :D Ja tietenkin alan pitää olla työllistävä + palkan vähintään mediaanin tasolla.
Ei-enskana on todella vaikea päästä opiskelemaan etenkään hakupainealoille. Olisin itse päässyt kaikkiin oikiksiin, jos olisin ensikertalainen. Noilta varasijoilta ei kuitenkaan voi enää nousta. Siksi suosittelen avoimen väylää. Paria kurssia vaille itsellänikin väyläpaketti valmiina ja haen ensi keväänä. Se on rankkaa, kun pitää onnistua kaikilla kursseilla, mutta uusintamahdollisuuksia on kuitenkin hyväksytyssä suorituksessa kaksi (UEF) ja oppiminen on tosi antoisaa. Toki jos yksikin kurssi jää surkeaksi arvosanaltaan kahden uusinnan jälkeenkin niin sitä ei voi enää uusia edes ostamalla kurssia uusiksi, vaan arvosana on ja pysyy. Joten väyläopinnoissa tulee aidosti panostaa, että pärjää. Mutta on ainakin itselleni realistisempi vaihtoehto kuin valintakokeet.
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö ton Vipusen pitäis päivittyä joskus vai mitä mä en tajua? Aina vaan näyttää samoja lukuja vaikka varmasti on oikea taulukko auki.
Päivittyy se silloin, kun on jotain uusia tietoja laitettavaksi.
Mikäs se noissa Vamkin tradenomi pisteissä kestää.. Kaikki muut tullu mihi hakenut, mutta ei Vaasa joka mulla ykkösenä..
Vierailija kirjoitti:
Se aiempi kirjoittelija niistä kesken jääneistä opinnoista täällä hei!
Mulle jäi neljä harjottelua tekemättä, sekä opinnäytetyö, koska motivaatio vain loppui kesken, kun jouduin soittelemaan paikkoja läpi ja sain vastaukseksi vain ei kiitoksia. Jätin koulun sikseen edellisvuonna ja opinto-oikeus ilmeisesti päättyi tänä vuonna. Nyt kuitenkin olisi mahdollisuus hoitaa tuo loppuun. Mutta siis koulun opinto-ohjaajaan yhteyttä? Vai joudunko vaan suosilla hakemaan uudestaan kyseiseen tutkintoon? En kyllä enää pääse sisään, sillä pääsin aikoinaan huonolla yo todistusvalinnalla varasijalta 200, koska ensikertalainen ja vähemmän haluttu koulu.
Koulun opintotoimistoon otat yhteyttä heti tänään. Kannattaa soittaa!
Saat heti tiedon siitä, onko opiskeluoikeutta mahdollista palauttaa ja mitä se vaatisi.
Vierailija kirjoitti:
Se aiempi kirjoittelija niistä kesken jääneistä opinnoista täällä hei!
Mulle jäi neljä harjottelua tekemättä, sekä opinnäytetyö, koska motivaatio vain loppui kesken, kun jouduin soittelemaan paikkoja läpi ja sain vastaukseksi vain ei kiitoksia. Jätin koulun sikseen edellisvuonna ja opinto-oikeus ilmeisesti päättyi tänä vuonna. Nyt kuitenkin olisi mahdollisuus hoitaa tuo loppuun. Mutta siis koulun opinto-ohjaajaan yhteyttä? Vai joudunko vaan suosilla hakemaan uudestaan kyseiseen tutkintoon? En kyllä enää pääse sisään, sillä pääsin aikoinaan huonolla yo todistusvalinnalla varasijalta 200, koska ensikertalainen ja vähemmän haluttu koulu.
Kannattaa ottaa kyseisen oppilaitoksen opinto-ohjaajaan ehdottomasti yhteyttä ja hän ohjaa asiassa eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Se aiempi kirjoittelija niistä kesken jääneistä opinnoista täällä hei!
Mulle jäi neljä harjottelua tekemättä, sekä opinnäytetyö, koska motivaatio vain loppui kesken, kun jouduin soittelemaan paikkoja läpi ja sain vastaukseksi vain ei kiitoksia. Jätin koulun sikseen edellisvuonna ja opinto-oikeus ilmeisesti päättyi tänä vuonna. Nyt kuitenkin olisi mahdollisuus hoitaa tuo loppuun. Mutta siis koulun opinto-ohjaajaan yhteyttä? Vai joudunko vaan suosilla hakemaan uudestaan kyseiseen tutkintoon? En kyllä enää pääse sisään, sillä pääsin aikoinaan huonolla yo todistusvalinnalla varasijalta 200, koska ensikertalainen ja vähemmän haluttu koulu.
Hamkin sivuilla lukee ainakin näin:
"Oletko joskus aloittanut korkeakouluopinnot, mutta ne ovat syystä tai toisesta jääneet kesken? Tiesithän, että voit jatkaa opintojasi, ilman että sinun täytyy hakea uudelleen opiskelemaan yhteishaun kautta."
https://www.hamk.fi/tule-opiskelemaan/kuinka-haen-tai-ilmoittaudun-opin…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on jatkuvasti kahdenlaista tietoa paikan vastaanottamisesta..
Onko jollain siis oikeaa tietoa, jos on 60 varasijalla 1. valintaan ja 2. valintaan on pääsemässä sisälle.
Milloin tuon 2. paikan voi vastaanottaa? Joku sanoo, että 2.7. joku taas sanoo, että pitää odottaa niin kauan, että 1. vaihtoehdossa kaikki paikat on täytetty ja samalla varmistettu, että ei itse saa paikkaa.
En tiedä, mutta minulla on se käsitys, että 2.7. saa ottaa sen paikan vastaan johon on jo päässyt, jolloin voi joko jäädä halutessaan odottamaan sitä ensimmäistä hakutoivetta, tai vaihtoehtoisesti ottaa toisen paikan lopullisesti vastaan ja luopua ensimmäisestä hakutoiveesta.
Noin on ainakin jodelissa "tietäjät" sanoneet.
URF viestintään varasija 11. 🥲 Taitaa olla vielä Vaasan viestintä ja JYU viestintä ja journalistiikka tulematta, LUT ei varmuutta. Olisipa toivoa päästä opiskelemaan…
Vierailija kirjoitti:
URF viestintään varasija 11. 🥲 Taitaa olla vielä Vaasan viestintä ja JYU viestintä ja journalistiikka tulematta, LUT ei varmuutta. Olisipa toivoa päästä opiskelemaan…
Ensikertalaisena hyvät mahikset, jos noin paljon vielä paikkoja puuttuu! Ei-enskana aina rajallisemmat.
Vaasan KTM-maisteriohjelmassa nähtävissä ”palkkeja”!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä kenelläkään kokemusta kesken jääneen tutkinnon jatkamisesta? Harjoitteluista jäi jokunen vuosi sitten kiinni eräs AMK tutkinto, nyt olisi kuitenkin harjottelupaikka tiedossa. Pystynkö mitenkään enää valmistumaan?
joudut hakemaan uudestaan. amkiin on mahdotonta kylläkin päästä toiskertalaisena, eli onnea matkaan.
Pitäisi riittää että hakee opiskeluoikeuden palauttamista tai mahdollisesti lisäaikaa opintojen loppuunsaattamiseksi. Jälikimmäinen pitää tehdä edeltävän lukukauden aikana eli jos tämä on tilanne niin sykdyn osalta peli on menetetty. Tosin kannattaa tietenkin olla hetimiten tai viimeistään elokuussa yhteydessä omaan opinto-ohjaajaan ja varmistaa sieltä. AMKit saa rahaa jokaisesta vslmistuneesta opiskelijasta joten yleensä joustoa löytyy. Järkevä suunnitelma ja aikataulu niim pitäisi onnistua. Harjoittelukin todennäköisesti hyväksytään kun sovit etukäteen ja se hyväksiluetaan kun sulla on opiskeluoikeus yaas voimassa.
Joillain on myös niitä ennen syksyä 2005 hankittuja opinto-oikeuksia jotka ovat elinikäisiä. Ei tartte hakea mitään lisäaikoja jne. Yliopiston puolella tää on kyllä loistava etu.
Elinikäisyys on poistettu.
Opiskelijoilla, jotka ovat aloittaneet tutkinto-opiskelunsa ennen elokuuta 2005, on edelleen voimassa oleva niin sanottu ikuinen opinto-oikeus. He voivat jatkaa opintojaan, kunhan huolehtivat vuosittaisesta läsnä- tai poissaoloilmoittautumisesta.
Nämä opiskelijat ovat jo nelikymppisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
URF viestintään varasija 11. 🥲 Taitaa olla vielä Vaasan viestintä ja JYU viestintä ja journalistiikka tulematta, LUT ei varmuutta. Olisipa toivoa päästä opiskelemaan…
Ensikertalaisena hyvät mahikset, jos noin paljon vielä paikkoja puuttuu! Ei-enskana aina rajallisemmat.
Ei-enska tietysti kyseessä. 🥲 Mut eipä sille mitään mahda, täytyy kärvistellä ja toivoa ihmettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä kenelläkään kokemusta kesken jääneen tutkinnon jatkamisesta? Harjoitteluista jäi jokunen vuosi sitten kiinni eräs AMK tutkinto, nyt olisi kuitenkin harjottelupaikka tiedossa. Pystynkö mitenkään enää valmistumaan?
joudut hakemaan uudestaan. amkiin on mahdotonta kylläkin päästä toiskertalaisena, eli onnea matkaan.
Pitäisi riittää että hakee opiskeluoikeuden palauttamista tai mahdollisesti lisäaikaa opintojen loppuunsaattamiseksi. Jälikimmäinen pitää tehdä edeltävän lukukauden aikana eli jos tämä on tilanne niin sykdyn osalta peli on menetetty. Tosin kannattaa tietenkin olla hetimiten tai viimeistään elokuussa yhteydessä omaan opinto-ohjaajaan ja varmistaa sieltä. AMKit saa rahaa jokaisesta vslmistuneesta opiskelijasta joten yleensä joustoa löytyy. Järkevä suunnitelma ja aikataulu niim pitäisi onnistua. Harjoittelukin todennäköisesti hyväksytään kun sovit etukäteen ja se hyväksiluetaan kun sulla on opiskeluoikeus yaas voimassa.
Joillain on myös niitä ennen syksyä 2005 hankittuja opinto-oikeuksia jotka ovat elinikäisiä. Ei tartte hakea mitään lisäaikoja jne. Yliopiston puolella tää on kyllä loistava etu.
Elinikäisyys on poistettu.
Opiskelijoilla, jotka ovat aloittaneet tutkinto-opiskelunsa ennen elokuuta 2005, on edelleen voimassa oleva niin sanottu ikuinen opinto-oikeus. He voivat jatkaa opintojaan, kunhan huolehtivat vuosittaisesta läsnä- tai poissaoloilmoittautumisesta.
Nämä opiskelijat ovat jo nelikymppisiä.
Niin? Minäkin olen, ja hain ihan normaalisti yhteishaussa tänä keväänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti huomenna sitten tulisi kasvatustieteiden loput tulokset.
Mitä kasvatusalojen tuloksia on jo tullut?
Itselläni joka hakukohteeseen ilmestynyt laatikot, mutta pisteet ja tulokset vielä puuttuu.
Yleinen vissiin tullut jo.
Mulla kans tänään ilmestyi laatikot. Jännittää nyt ihan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Se aiempi kirjoittelija niistä kesken jääneistä opinnoista täällä hei!
Mulle jäi neljä harjottelua tekemättä, sekä opinnäytetyö, koska motivaatio vain loppui kesken, kun jouduin soittelemaan paikkoja läpi ja sain vastaukseksi vain ei kiitoksia. Jätin koulun sikseen edellisvuonna ja opinto-oikeus ilmeisesti päättyi tänä vuonna. Nyt kuitenkin olisi mahdollisuus hoitaa tuo loppuun. Mutta siis koulun opinto-ohjaajaan yhteyttä? Vai joudunko vaan suosilla hakemaan uudestaan kyseiseen tutkintoon? En kyllä enää pääse sisään, sillä pääsin aikoinaan huonolla yo todistusvalinnalla varasijalta 200, koska ensikertalainen ja vähemmän haluttu koulu.
Kommentoin sun ekaa viestiä eilen. Ole ihmeessä opinto-ohjaajaan yhteydessä. Muistelen, että AMK-lain (ja yliopistolain - joku oli näitä lakeja eilen illalla kysellyt) mukaan opiskeluoikeus on tosiaan mahdollista palauttaa. Voit itsekin tutkia asiaa jo AMK-laista, jos haluat. Antamiesi tietojen perusteella uskoisin että sinulla ole hyvin todennäköisesti mahdollisuus saada opiskeluoikeutesi palautetta, niin että saat vietyä opintosi päätökseen. Mutta varmista asia AMK:stasi lomien jälkeen.
Onko Tampereen sähkö- ja materiaalitekniikan DIA varasijat liikkuneet ja millä todistuspisteillä olisi ehkä mahdollisuus päästä opiskelemaan niitä?
Vierailija kirjoitti:
Onko Tampereen sähkö- ja materiaalitekniikan DIA varasijat liikkuneet ja millä todistuspisteillä olisi ehkä mahdollisuus päästä opiskelemaan niitä?
Liikkuvat sitten, kun koepalkit tulevat. Ajankohtaa ja pudotuksen suuruutta ei voi arvioida etukäteen.
Pääsin opiskelemaan yliopistoon ylemmälle hakutoiveelle, se on juhlan paikka :)
Koira oli kummissaan, kun luin hyväksymisviestin ja aloin iloitsemaan, mutta nuoli sitten naaman kun oltiin niin iloisia :D
Tuntuu niin hyvälle!
Ensi viikolla liikkuu! Silloin pääsee hylkäämään paikkoja, joita ei sittenkään haluta, ja otetaan myös alempia toiveita sitovasti vastaan.