Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL

Vierailija
26.02.2026 |

Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)

 

Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella. 

 

Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?

 

Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?

 

Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.

Kommentit (3096)

Vierailija
3061/3096 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku saanut kasvatustieteen soveltuvuuskokeiden pisteitä jo?

En.

Vierailija
3062/3096 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pääsin Oulun lääkikseen miksiköhän ensikertalaisille näyttää pääsykokeen pisterajaksi 159,05 ja kaikille 155,45? 

Voit ajatella asiaa näin:  Opiskelupaikkoja on 200. Valintakokeella hakee vain ensikertalaisia. Kiintiö täytetään ensin ja sitten kaikkien jono. Ensikertalaisten jonossa ovat parhaat sata hakijaa ja kaikkien jonossa seuraavat sata eli 101–200. parhaimmat. 

 

Hyvin menestyneitä ensikertalaisia on siis valunut runsaasti myös kaikkien jonoon eli kiintiöllä ei ole ollut käytännössä mitään merkitystä. Oikeustieteessä asia on toisin, sillä kaikkien jonosta ei tule valituksi yhtäkään ensikertalaista. 

Miksei?

Siksi, että ensikertalaisten kiintiö täytetään aina ensin ja sen seurauksena kaikki kaikkien jonon kärjessä ovat olleet ei-ensikertalaisia. Myös 10 pistettä rajan alle jääneet ovat ei-ensikertalaisia ja vasta heidän jälkeen on sekaisin ensikertalaisia ja ei-ensikertalaisia.

Oikiksessakin oli ennen niin, että kiintiö ei vaikuttanut. Uusi pääsykoetyyppi soveltuu niin paljon paremmin "aikuisille hakijoille", että he alkoivat pärjätä reilusti paremmin kuin ensikertalaiset.

Mietin myös sitä, että onkohan oikiksen suosio vähän vähentynyt menneisiin vuosiin verrattuna, ja esim. psykologian suosio vastaavasti kasvanut? Psykologiaan hakee mielestäni ihan uskomattoman paljon hakijoita nykyään, ja pisterajat on tosi korkeita. Onkohan oikiksen pisterajat suhteessa laskeneet verrattuna esim. 1990-lukuun? T. Itse 1990-luvulla oikiksen käynyt

Kahtena edellisenä vuonna ennätysmäärä hakijoita, nyt meni 10 000 rikki. Tiedä sitten, hakeeko ne fiksummat jo muualle. Valintakokeen pisteytys on aika ankara – pelkästään arvaamalla voi odottaa saavansa miinusta noin -30

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3063/3096 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nämä lääkiksen tulokset ei vaikuta nyt farmasian jonoon niin voiko mikään enää siihen vaikuttaa? Onko tuhoon tuomittua päästä 1. varasijalta ei ensikertalaisena valintakoejonosta?

Jos joku farmasiaan hyväksytty ei ota paikkaa vastaan määräajassa, niin sitten jono liikkuu. Tiedän useamman lääkikseen hakeneen, joka haki ns. läpällä myös farmasiaan, mutta eivät aio ottaa paikkaa vastaan, vaikkeivät lääkikseen pääsisikään.

Vierailija
3064/3096 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nämä lääkiksen tulokset ei vaikuta nyt farmasian jonoon niin voiko mikään enää siihen vaikuttaa? Onko tuhoon tuomittua päästä 1. varasijalta ei ensikertalaisena valintakoejonosta?

Jos joku farmasiaan hyväksytty ei ota paikkaa vastaan määräajassa, niin sitten jono liikkuu. Tiedän useamman lääkikseen hakeneen, joka haki ns. läpällä myös farmasiaan, mutta eivät aio ottaa paikkaa vastaan, vaikkeivät lääkikseen pääsisikään.

Miksi hakea paikkaa jota ei edes aio ottaa? Mikä siinä on läppää?

Vierailija
3065/3096 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nämä lääkiksen tulokset ei vaikuta nyt farmasian jonoon niin voiko mikään enää siihen vaikuttaa? Onko tuhoon tuomittua päästä 1. varasijalta ei ensikertalaisena valintakoejonosta?

Jos joku farmasiaan hyväksytty ei ota paikkaa vastaan määräajassa, niin sitten jono liikkuu. Tiedän useamman lääkikseen hakeneen, joka haki ns. läpällä myös farmasiaan, mutta eivät aio ottaa paikkaa vastaan, vaikkeivät lääkikseen pääsisikään.

Miksi hakea paikkaa jota ei edes aio ottaa? Mikä siinä on läppää?

Jotkut haluaa testata, mihin todistus tai koe riittää. En tiedä, mitä järkeä siinä on, koska voihan asian todeta ainakin todistuksen osalta pisterajoista.

Mutta tiedän, että tällaisia hakijoita on.

Vierailija
3066/3096 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uef oikis taitaa vielä puuttua? 

Ei ole palkitkaan tulleet? 

 

Jänniä ovat kyllä nämä ajat keväällä. Näin aikuisiällä hakevana, ja olisin varmaan tykänntt nuorempanakin, ei vaan ollut samalla lailla somea, tykkään myös yhteisöllisyydestä hakijoiden kesken. Aina mahtuu soraääniä, mutta pääasiassa samassa veneessä kannustetaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3067/3096 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi en pysty ottaa vielä vastaan hyväksyttyä 2. hakukohdetta? Lukee, että odottaa ylempien hakukohteiden tuloksia, vaikka pönötän vaan siihen varasijalla? Eikö paikka pidä ottaa vastaan 9.7. mennessä, vaikka varasijoilla voi pönöttää 4.8. asti?

 

T. hämmästynyt ensikertalainen

Vierailija
3068/3096 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi veneessä voi olla mukana, vaikka ei edes itse hakisi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3069/3096 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko joku saanut kasvatustieteen soveltuvuuskokeiden pisteitä jo?

En.

Mäkään en ole saanut vielä pisteitä, mutta opintopolkuuni oli ilmestynyt palkit jossain vaiheessa tänään. Hain vaan Helsingin yliopistoon. Nyt ollaan kyllä tosi jännän äärellä, pisteet tulee kai aika todennäköisesti huomenna? Odotan innolla ja pelolla, mitä sieltä tulee. Mikä teillä muilla kasvatustieteisiin hakeneilla on fiilis?

Vierailija
3070/3096 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi en pysty ottaa vielä vastaan hyväksyttyä 2. hakukohdetta? Lukee, että odottaa ylempien hakukohteiden tuloksia, vaikka pönötän vaan siihen varasijalla? Eikö paikka pidä ottaa vastaan 9.7. mennessä, vaikka varasijoilla voi pönöttää 4.8. asti?

 

T. hämmästynyt ensikertalainen

Oliko se niin, että 2.7. viimeistään pystyt vastaanottamaan tuon 2. valintasi? 4.8. asti joutuu odottamaan kai vaan, jos on jäänyt varasijalle kaikkiin hakukohteisiin, eikä mistään niistä ole vapautunut sinulle paikkaa sitä ennen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3071/3096 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi en pysty ottaa vielä vastaan hyväksyttyä 2. hakukohdetta? Lukee, että odottaa ylempien hakukohteiden tuloksia, vaikka pönötän vaan siihen varasijalla? Eikö paikka pidä ottaa vastaan 9.7. mennessä, vaikka varasijoilla voi pönöttää 4.8. asti?

 

T. hämmästynyt ensikertalainen

Oliko se niin, että 2.7. viimeistään pystyt vastaanottamaan tuon 2. valintasi? 4.8. asti joutuu odottamaan kai vaan, jos on jäänyt varasijalle kaikkiin hakukohteisiin, eikä mistään niistä ole vapautunut sinulle paikkaa sitä ennen.

Käsittääkseni asia on juuri näin. Jos opintopolkua oikein tulkitsen, vastaanottaminen voi olla mahdollista myös ennen 2.7. mikäli kaikki opiskelupaikat on sitä ennen täytetty.

Vierailija
3072/3096 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt täytyy varmaan tehdä loppuilta jotain muuta, ja tarkistaa tämä ketju ja opintopolku seuraavan kerran vasta huomenna aamulla. Jännittää muuten koko ajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3073/3096 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko nyt illalla vielä ilmestyä palkkeja tai tuloksia?

Vierailija
3074/3096 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku vielä laittaa linkin toimivaan vipusen taulukkoon? En tiedä onko mulla väärä taulukko vai eikö tosiaan ole viikkoon päivittynyt

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3075/3096 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä oli Helsingin yleisen lääkiksen rajat?

Vierailija
3076/3096 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä kenelläkään kokemusta kesken jääneen tutkinnon jatkamisesta? Harjoitteluista jäi jokunen vuosi sitten kiinni eräs AMK tutkinto, nyt olisi kuitenkin harjottelupaikka tiedossa. Pystynkö mitenkään enää valmistumaan?

joudut hakemaan uudestaan. amkiin on mahdotonta kylläkin päästä toiskertalaisena, eli onnea matkaan.

Vierailija
3077/3096 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko nyt illalla vielä ilmestyä palkkeja tai tuloksia?

En tiedä. Itselleni tuli eilen palkit aamulla ja iltapäivällä klo 15 tulokset. Tänään aamulla tuli toiset palkit ja iltapäivällä klo 15 tulokset.

Vierailija
3078/3096 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä oli Helsingin yleisen lääkiksen rajat?

Ensikertalaiset: 175.55

 

Muut: 179.4

Vierailija
3079/3096 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä oli Helsingin yleisen lääkiksen rajat?

Ensikertalaiset: 175.55

 

Muut: 179.4

Kiitos. Tais olla ainoa paikka minne oli helpompi päästä ensikertalaisena?

Vierailija
3080/3096 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä oli Helsingin yleisen lääkiksen rajat?

Ensikertalaiset: 175.55

 

Muut: 179.4

Kiitos. Tais olla ainoa paikka minne oli helpompi päästä ensikertalaisena?

Juu näin on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä