Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL

Vierailija
26.02.2026 |

Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)

 

Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella. 

 

Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?

 

Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?

 

Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.

Kommentit (3096)

Vierailija
3021/3096 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä olisi illan viimeinen kysymys näistä himputin lääkis-palkeista. Jos todistusvalinnan varasija on kadonnut hakukohteista 3, 4 ja 5, viittaako tämä siihen, että olisi pääsemässä 3. kohteeseen vai 2. kohteeseen? Tarkennuksena vielä se, että kohteiden 1 ja 2 todistusvalinnan varasijat eivät ole kadonneet. 

Vastauksena omaan kysymykseeni: palkit pitivät paikkaansa ja pääsin 2. vaihtoehtoon eli Tampereelle :). Valtavat onnittelut muille opiskelupaikan saaneille, ja sitäkin suuremmat tsempit kaikille niille, joille ovet eivät vielä tänä vuonna auenneet. Ensi vuosi on teidän vuosi!

Vierailija
3022/3096 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pääsin Oulun lääkikseen miksiköhän ensikertalaisille näyttää pääsykokeen pisterajaksi 159,05 ja kaikille 155,45? 

Voit ajatella asiaa näin:  Opiskelupaikkoja on 200. Valintakokeella hakee vain ensikertalaisia. Kiintiö täytetään ensin ja sitten kaikkien jono. Ensikertalaisten jonossa ovat parhaat sata hakijaa ja kaikkien jonossa seuraavat sata eli 101–200. parhaimmat. 

 

Hyvin menestyneitä ensikertalaisia on siis valunut runsaasti myös kaikkien jonoon eli kiintiöllä ei ole ollut käytännössä mitään merkitystä. Oikeustieteessä asia on toisin, sillä kaikkien jonosta ei tule valituksi yhtäkään ensikertalaista. 

Miksei?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3023/3096 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pääsin Oulun lääkikseen miksiköhän ensikertalaisille näyttää pääsykokeen pisterajaksi 159,05 ja kaikille 155,45? 

Voit ajatella asiaa näin:  Opiskelupaikkoja on 200. Valintakokeella hakee vain ensikertalaisia. Kiintiö täytetään ensin ja sitten kaikkien jono. Ensikertalaisten jonossa ovat parhaat sata hakijaa ja kaikkien jonossa seuraavat sata eli 101–200. parhaimmat. 

 

Hyvin menestyneitä ensikertalaisia on siis valunut runsaasti myös kaikkien jonoon eli kiintiöllä ei ole ollut käytännössä mitään merkitystä. Oikeustieteessä asia on toisin, sillä kaikkien jonosta ei tule valituksi yhtäkään ensikertalaista. 

Miksei?

Siksi, että ensikertalaisten kiintiö täytetään aina ensin ja sen seurauksena kaikki kaikkien jonon kärjessä ovat olleet ei-ensikertalaisia. Myös 10 pistettä rajan alle jääneet ovat ei-ensikertalaisia ja vasta heidän jälkeen on sekaisin ensikertalaisia ja ei-ensikertalaisia.

Oikiksessakin oli ennen niin, että kiintiö ei vaikuttanut. Uusi pääsykoetyyppi soveltuu niin paljon paremmin "aikuisille hakijoille", että he alkoivat pärjätä reilusti paremmin kuin ensikertalaiset.

Vierailija
3024/3096 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista kun lääkistuloksetkin jo tuli, mutta edelleen kaikki DIA-puolelle hakeneet odottaa vaikka luulisi, että lääkiksen vastauksia tsekkaillessa menis kauemmin aikaa kun tässä... :D DIA kokeessa oli kuitenkin niin paljon vaan jotain oikeinväärin -vastauksia mitkä nyt kone automaattisesti tarkastaa. 

Vierailija
3025/3096 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista kun lääkistuloksetkin jo tuli, mutta edelleen kaikki DIA-puolelle hakeneet odottaa vaikka luulisi, että lääkiksen vastauksia tsekkaillessa menis kauemmin aikaa kun tässä... :D DIA kokeessa oli kuitenkin niin paljon vaan jotain oikeinväärin -vastauksia mitkä nyt kone automaattisesti tarkastaa. 

Lääkiksen kokeessa myös paljon monivalintoja ja aukkotehtäviä. Toki niitä avoimiakin tehtäviä jonkun verran.

Vierailija
3026/3096 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereen lääkiksen valintakoetulokset tulleet! 🥳 Ja amk:sta Vamk pihtaa edelleen koetuloksia..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3027/3096 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä varasijalta on realistista vielä odottaa pääsevänsä lääkikseen?

Vierailija
3028/3096 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miltä varasijalta on realistista vielä odottaa pääsevänsä lääkikseen?

Riippuu siitä onko yleis vai hammas/eläin. Jos helsingin tulokset eivät ole vielä tulleet, hesaan pääsevät vapauttaa joitain varasijoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3029/3096 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miltä varasijalta on realistista vielä odottaa pääsevänsä lääkikseen?

Riippuu siitä onko yleis vai hammas/eläin. Jos helsingin tulokset eivät ole vielä tulleet, hesaan pääsevät vapauttaa joitain varasijoja.

Jos siis helsinkiin hakevat on hakenut lisäksi toisiin kaupunkeihin ja päässeet niihin sisään

Vierailija
3030/3096 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miltä varasijalta on realistista vielä odottaa pääsevänsä lääkikseen?

Riippuu siitä onko yleis vai hammas/eläin. Jos helsingin tulokset eivät ole vielä tulleet, hesaan pääsevät vapauttaa joitain varasijoja.

Eivät vapauta, sillä Helsingin palkit tulivat jo eilen. Varasijat liikkuvat palkkien tullessa, ei tulosten.

Todistusjonot liikkuvat "jonkin verran" ainakin osassa kaupunkeja. Pääsykoejonot ehkä jonkun yksittäisen. Pääsykoepaikka on niin kovan urakan takana, että niistä ei luovuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3031/3096 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikis Helsinki palkit tuli. 

Alemmista varasijakohteista ei pisteet kadonneet eli ilmeisesti palkkiteorian mukaisesti en saanut opiskelupaikkaa. Voihan rähmä :( Mitäs sitä sitten keksisi syksyksi...

Millaisia varasijoja sulla on? 

Mun varasijat ei ole oikikseen mutta en tule niihin pääsemään koska paikkoja on ei-enskoille vain 2 ja 3. Varasijat hyppäs just useammalla pykälällä taaksepäin ja olen jossain 30 paikkeilla. 

Tää on niin turhauttavaa. Minne ei-enska pääsee opiskelemaan enää tänä päivänä? Me ei voida kaikki hakijat olla pisteissä tai koetuloksissa parhaan 1% joukossa. Vinkkejä vastaanotetaan :D  Ja tietenkin alan pitää olla työllistävä + palkan vähintään mediaanin tasolla.

Osaatko ruotsia? Tai pystytkö vuodessa kohentamaan sen? Ruotsinkielisissä erityisesti Vaasaan (Åbo Akademin satelliitti) on helppo päästä sekä kasvatusaloille kaikissa kaupungeissa joissa sitä on.

Vierailija
3032/3096 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Farmasia ei liikkunut yhtään lääkisten tulosten tultua

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3033/3096 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pääsin Oulun lääkikseen miksiköhän ensikertalaisille näyttää pääsykokeen pisterajaksi 159,05 ja kaikille 155,45? 

Voit ajatella asiaa näin:  Opiskelupaikkoja on 200. Valintakokeella hakee vain ensikertalaisia. Kiintiö täytetään ensin ja sitten kaikkien jono. Ensikertalaisten jonossa ovat parhaat sata hakijaa ja kaikkien jonossa seuraavat sata eli 101–200. parhaimmat. 

 

Hyvin menestyneitä ensikertalaisia on siis valunut runsaasti myös kaikkien jonoon eli kiintiöllä ei ole ollut käytännössä mitään merkitystä. Oikeustieteessä asia on toisin, sillä kaikkien jonosta ei tule valituksi yhtäkään ensikertalaista. 

Tämä selkeytti! Kiitos!

Vierailija
3034/3096 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Helsingin ja Turun DIA sähkön- ja tietotekniikan todistusvalnnan varasijat liikkuneet ja millä todistuspisteillä niihin voisi ajatella mahdollisesti pääsevänsä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3035/3096 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Helsingin ja Turun DIA sähkön- ja tietotekniikan todistusvalnnan varasijat liikkuneet ja millä todistuspisteillä niihin voisi ajatella mahdollisesti pääsevänsä?

Pääsin Aaltoon DIA-alalle!

Vierailija
3036/3096 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Farmasia ei liikkunut yhtään lääkisten tulosten tultua

Ei niin, sillä tuloksia liikuttaa vain palkit. Ei se, että tulokset tulevat päiviä myöhemmin näkyville.

Vierailija
3037/3096 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvatusalan soveltuvuuskokeiden arvioinnista kysyisin. Tietääkö kukaan, millaisella prosessilla soveltuvuuskokeet (haastattelut) pisteytetään, kun niissä kestää ilmeisesti ainakin pari viikkoa?

 

Haastatteluitahan ei kai tallenneta, joten haastattelijan arviointi perustunee hänen  muistiinpanoihinsa, ja jo haastattelun aikana syntyneisiin mielikuviin hakijasta? Jos näin, niin pisteet saisi varmaan koostettua listaan heti haastatteluista seuraavalla viikolla. Liittyykö pisteytykseen jotain skaalausta? Esim. käsitelläänkö yksittäisten haastattelijoiden tekemää arviointia jotenkin yhdessä saman yliopiston/ kaikkien yhteistyöyliopistojen muiden arvioitsijoiden kesken, ja yritetään varmistaa arvioinnin yhdenmukaisuus? Arviointihan on varmaan aina ainakin jossain määrin subjektiivista. Entä arvioidaanko haastattelukysymyksiä ja tehtäviä jotenkin soveltuvuuskokeiden jälkeen, esim. jos joku kysymys on tuottanut yleisesti erilaisia vastauksia kuin mitä kysymyksellä alunperin ajateltiin saavan? Soveltuvuuskokeessa on kullakin pysäkillä vain 5 minuuttia aikaa vastata, niin siinä ei ole hakijalla aikaa näyttää omaa ajatteluaan ja argumentointiaan kuin tosi suppeasti. 

 

Olisi myös kiva kuulla ajatuksianne soveltuvuuskokeesta teiltä, jotka siinä toissa viikolla (tai aikaisempina vuosina) olitte. - Itselläni on sellainen olo, että miten ihmeessä kolmen  5 minuutin haastattelun perusteella saadaan arvioitua ja järjestettyä hakijat paremmuusjärjestykseen, ilman että haastattelijoiden henkilökohtaiset mielipiteet ja ehkä tiedostamattomat mieltymykset vaikuttavat arviointiin. Kovin objektiiviselta ja tieteellisesti perustellulta kasvatusalan soveltuvuuskokeen perusteella tehtävä opiskelijavalinta ei siis minusta vaikuta. Mitä mieltä olette muut? Ja onko pisteytysvaiheessa jotain yritystä yhdenmukaiseen arviointiin?

Olen täsmälleen pohtinut samoja asioita kuin sinä. Sekin on hieman omituista, että melkein joka vuosi esim. UEF:n lo:n soveltuvuuskokeiden pistemäärä on ollut korkeampi kuin HY:n. Viime vuonna osa, joilla oli aikaisempi tutkinto sai Joensuussa 0 pistettä A pysäkiltä. Ihmeellistä on se, että sosiaali-ja terveysalalla mukaan lukien lääkärit ja esim. puheterapeutit sekä psykologit ei ole mitään soveltuvuuskokeita. Sovareissa voi tapahtua mitä vaan, etkä voi varmasti tietää ,menikö kaikki oikeudenmukaisesti ja mitä voisit parantaa.

Voit pyytää omat tuloksesi perusteluineen oppilaitoksesta. Heillä tulee olla niin hyvät dokumentaatiot, jotta voivat perustella kaikki pisteet. Näin meidät valintakokeissa ja haastatteluissa vastaanottavina tahoina ohjeistetaan.

Joo perusteluja voi pyytää. Itsellä kyllä sellainen epäilys, että perustelut lienee sitten  jotain ympäripyöreää, josta ei kysyjä oikeasti mitään hyödy. Tuski  niistä siis saa ymmärrystä, miten voisi omaa suoritusta parantaa, tms. 

 

Hienoa jos olen kuitenkin väärässä.

 

Onko linjoilla esim. viime vuonna kasvatusalan soveltuvuuskokeisiin osallistuneita? Huomasin viim viikoll, että täällä vauva-palstalla oli ollut viime vuonna paljon keskustelua soveltuvuuskokeiden pisteytyksestä, ja joku varmaan pyysi silloin perusteluita omille pisteilleen 

Vierailija
3038/3096 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä kenelläkään kokemusta kesken jääneen tutkinnon jatkamisesta? Harjoitteluista jäi jokunen vuosi sitten kiinni eräs AMK tutkinto, nyt olisi kuitenkin harjottelupaikka tiedossa. Pystynkö mitenkään enää valmistumaan?

Vierailija
3039/3096 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä kenelläkään kokemusta kesken jääneen tutkinnon jatkamisesta? Harjoitteluista jäi jokunen vuosi sitten kiinni eräs AMK tutkinto, nyt olisi kuitenkin harjottelupaikka tiedossa. Pystynkö mitenkään enää valmistumaan?

Samanlainen tilanne. Ei löydy harjoittelupaikkaa. Ainoa keino etsiä ja hakea opintoajan jatkoa eli teoriassa mahdollista jos saa jatkoa. 

Vierailija
3040/3096 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä kenelläkään kokemusta kesken jääneen tutkinnon jatkamisesta? Harjoitteluista jäi jokunen vuosi sitten kiinni eräs AMK tutkinto, nyt olisi kuitenkin harjottelupaikka tiedossa. Pystynkö mitenkään enää valmistumaan?

Mulla ei ole kokemusta, mutta tutulla oli jäänyt kesken sosiaalialan koulutus. Siinä oli ehtinyt vanhentua osa niistä opinnoista eli ihan kaikkea ei tarvinnut tehdä alusta uudestaan, mutta joitakin yksittäisiä kursseja kyllä. Eli etköhän säkin voi sen suorittaa loppuun, mutta sun pitää vaan selvitellä noita kurssiasioita koulusta. :) Epäilen, että nimenomaan sosiaaliala on sellanen missä noi voi helposti "vanhentua" kun uutta tutkimustietoa tulee ajoittain vanhan tilalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi