KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL
Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)
Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella.
Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?
Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?
Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.
Kommentit (3110)
Vierailija kirjoitti:
Onko palkkeja ope-aloille tullut vielä mihinkään yliopistoon?
Ei ainakaan Tampereelle.
Itä-Suomen yliopiston oikiksen kursseille mahtuu varmasti ja siellä on kaikkein parhaimmat etäopiskelumahdollisuudet ja -järjestelyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikis Helsinki palkit tuli.
Alemmista varasijakohteista ei pisteet kadonneet eli ilmeisesti palkkiteorian mukaisesti en saanut opiskelupaikkaa. Voihan rähmä :( Mitäs sitä sitten keksisi syksyksi...
Millaisia varasijoja sulla on?
Mun varasijat ei ole oikikseen mutta en tule niihin pääsemään koska paikkoja on ei-enskoille vain 2 ja 3. Varasijat hyppäs just useammalla pykälällä taaksepäin ja olen jossain 30 paikkeilla.
Tää on niin turhauttavaa. Minne ei-enska pääsee opiskelemaan enää tänä päivänä? Me ei voida kaikki hakijat olla pisteissä tai koetuloksissa parhaan 1% joukossa. Vinkkejä vastaanotetaan :D Ja tietenkin alan pitää olla työllistävä + palkan vähintään mediaanin tasolla.
Hae varhaiskasvatuksen opettajaksi. Palkka on pääkaupunkiseudulla aika lailla mediaanin tasolla. Ja töitä on.
Onko kellään tietoa milloin on aiempina vuosina tulleet Åbo Akademin psykologian ja logopedian tulokset? Haen ekaa kertaa enkä yhtään tiedä, milloin voisi odottaa tuloksia, kun hakuprosessi on erilainen kuin muissa yliopistoissa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odottavan aika on pitkä. Ja koska en ole oikeastaan kertonut kenellekään, että haen, niin en oikein voi jakaa tätä jännitystä kenenkään kanssa. Onneksi on internet :D
Tänään ei varasija aamun lukemasta enää liikahtanut, toivottavasti huomenna lukisi jo "hyväksytty"!
Siihen tulee lukemaan "valittu".
Tänään tuli tulos, ja pääsin Tampereen yliopistoon opiskelemaan suomen kieltä. Niin onnellinen!
Opintopolussani luki tänä aamuna selvästi "hyväksytty" ja varasijaodottelu on päättynyt! Pääsin siis opiskelemaan Tampereelle hallintotieteitä näin kypsässä 45 vuoden iässä. Mahtavaa! Onnea kaikille opiskelupaikan saaneille, ja paljon tsemppiä kaikille tietoa vielä odottaville. Ja heille, joille ei ovi tänä vuonna auennut sanoisin, että älä luovuta, aina tulee uusia mahdollisuuksia! Ihanaa kesää!
Onneksi olkoon ja menestystä opintoihin. Kysyn vielä, että olitko se sinä, joka kertoi olevansa ensikertalainen, mutta tehneen käytännössä vastaavanlaista työtä?
Onko Helsingin yliopiston valtsikan (kandi- tai maisteriohjelmien) tuloksia tai palkkeja vielä tullut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odottavan aika on pitkä. Ja koska en ole oikeastaan kertonut kenellekään, että haen, niin en oikein voi jakaa tätä jännitystä kenenkään kanssa. Onneksi on internet :D
Tänään ei varasija aamun lukemasta enää liikahtanut, toivottavasti huomenna lukisi jo "hyväksytty"!
Siihen tulee lukemaan "valittu".
Tänään tuli tulos, ja pääsin Tampereen yliopistoon opiskelemaan suomen kieltä. Niin onnellinen!
Opintopolussani luki tänä aamuna selvästi "hyväksytty" ja varasijaodottelu on päättynyt! Pääsin siis opiskelemaan Tampereelle hallintotieteitä näin kypsässä 45 vuoden iässä. Mahtavaa! Onnea kaikille opiskelupaikan saaneille, ja paljon tsemppiä kaikille tietoa vielä odottaville. Ja heille, joille ei ovi tänä vuonna auennut sanoisin, että älä luovuta, aina tulee uusia mahdollisuuksia! Ihanaa kesää!
Onneksi olkoon ja menestystä opintoihin. Kysyn vielä, että olitko se sinä, joka kertoi olevansa ensikertalainen, mutta tehneen käytännössä vastaavanlaista työtä?
Minä ainakin avauduin iästäni ja taustastani :) Ja kyllä hyvinvointialueella sote-hallinnossa töissä. Toivottavasti saan jotain hyväksilukuja, mutta katsotaan nyt rauhassa.
Miten kauan voi kestää, että lääkiksen tulokset tulevat? Ei vieläkään...
Paljonko Tampereen sähkö- ja tietotekniikan DIA:n varasijat ja pisteet ovat pudonneet🤯?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odottavan aika on pitkä. Ja koska en ole oikeastaan kertonut kenellekään, että haen, niin en oikein voi jakaa tätä jännitystä kenenkään kanssa. Onneksi on internet :D
Tänään ei varasija aamun lukemasta enää liikahtanut, toivottavasti huomenna lukisi jo "hyväksytty"!
Siihen tulee lukemaan "valittu".
Tänään tuli tulos, ja pääsin Tampereen yliopistoon opiskelemaan suomen kieltä. Niin onnellinen!
Opintopolussani luki tänä aamuna selvästi "hyväksytty" ja varasijaodottelu on päättynyt! Pääsin siis opiskelemaan Tampereelle hallintotieteitä näin kypsässä 45 vuoden iässä. Mahtavaa! Onnea kaikille opiskelupaikan saaneille, ja paljon tsemppiä kaikille tietoa vielä odottaville. Ja heille, joille ei ovi tänä vuonna auennut sanoisin, että älä luovuta, aina tulee uusia mahdollisuuksia! Ihanaa kesää!
Onneksi olkoon ja menestystä opintoihin. Kysyn vielä, että olitko se sinä, joka kertoi olevansa ensikertalainen, mutta tehneen käytännössä vastaavanlaista työtä?
Minä ainakin avauduin iästäni ja taustastani :) Ja kyllä hyvinvointialueella sote-hallinnossa töissä. Toivottavasti saan jotain hyväksilukuja, mutta katsotaan nyt rauhassa.
Ainakin sinulle tulee olemaan opiskelu huomattavasti helpompaa, kuin heille joilla ei ole käytännön kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odottavan aika on pitkä. Ja koska en ole oikeastaan kertonut kenellekään, että haen, niin en oikein voi jakaa tätä jännitystä kenenkään kanssa. Onneksi on internet :D
Tänään ei varasija aamun lukemasta enää liikahtanut, toivottavasti huomenna lukisi jo "hyväksytty"!
Siihen tulee lukemaan "valittu".
Tänään tuli tulos, ja pääsin Tampereen yliopistoon opiskelemaan suomen kieltä. Niin onnellinen!
Opintopolussani luki tänä aamuna selvästi "hyväksytty" ja varasijaodottelu on päättynyt! Pääsin siis opiskelemaan Tampereelle hallintotieteitä näin kypsässä 45 vuoden iässä. Mahtavaa! Onnea kaikille opiskelupaikan saaneille, ja paljon tsemppiä kaikille tietoa vielä odottaville. Ja heille, joille ei ovi tänä vuonna auennut sanoisin, että älä luovuta, aina tulee uusia mahdollisuuksia! Ihanaa kesää!
Hei, jäin itsekin miettimään, mitä Opintopolussa luki. Olin niin onnellinen ja liikuttunut, että saatoin katsoa väärinkin. Otin heti opiskelupaikan vastaan. Nyt kun opiskelupaikka on otettu vastaan, Opintopolussa lukee 'hyväksytty'.
Onnea sinulle! Upeaa!
t. sama suomen kieleen päässyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikis Helsinki palkit tuli.
Alemmista varasijakohteista ei pisteet kadonneet eli ilmeisesti palkkiteorian mukaisesti en saanut opiskelupaikkaa. Voihan rähmä :( Mitäs sitä sitten keksisi syksyksi...
Millaisia varasijoja sulla on?
Mun varasijat ei ole oikikseen mutta en tule niihin pääsemään koska paikkoja on ei-enskoille vain 2 ja 3. Varasijat hyppäs just useammalla pykälällä taaksepäin ja olen jossain 30 paikkeilla.
Tää on niin turhauttavaa. Minne ei-enska pääsee opiskelemaan enää tänä päivänä? Me ei voida kaikki hakijat olla pisteissä tai koetuloksissa parhaan 1% joukossa. Vinkkejä vastaanotetaan :D Ja tietenkin alan pitää olla työllistävä + palkan vähintään mediaanin tasolla.
Hae varhaiskasvatuksen opettajaksi. Palkka on pääkaupunkiseudulla aika lailla mediaanin tasolla. Ja töitä on.
Myös suht nopee tutkinto kun kandi riittää.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko Tampereen sähkö- ja tietotekniikan DIA:n varasijat ja pisteet ovat pudonneet🤯?
Pariin päivään ei yhtään. Oon kyllä epävarma muutenkin tosta koulusta. Oon kuullut jo kahdelta eri tuttavalta vähän huonoa tosta koulusta ja osa on vähän kehottanut et jos ei oo kiire ottaa koulupaikkaa just nyt vastaan niin kannattaa ehkä hakea muualle
Vierailija kirjoitti:
Onko Helsingin yliopiston valtsikan (kandi- tai maisteriohjelmien) tuloksia tai palkkeja vielä tullut?
On tullut.
https://www.helsinki.fi/fi/hakeminen-ja-opetus/hae-kandi-ja-maisteriohj…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikis Helsinki palkit tuli.
Alemmista varasijakohteista ei pisteet kadonneet eli ilmeisesti palkkiteorian mukaisesti en saanut opiskelupaikkaa. Voihan rähmä :( Mitäs sitä sitten keksisi syksyksi...
Millaisia varasijoja sulla on?
Mun varasijat ei ole oikikseen mutta en tule niihin pääsemään koska paikkoja on ei-enskoille vain 2 ja 3. Varasijat hyppäs just useammalla pykälällä taaksepäin ja olen jossain 30 paikkeilla.
Tää on niin turhauttavaa. Minne ei-enska pääsee opiskelemaan enää tänä päivänä? Me ei voida kaikki hakijat olla pisteissä tai koetuloksissa parhaan 1% joukossa. Vinkkejä vastaanotetaan :D Ja tietenkin alan pitää olla työllistävä + palkan vähintään mediaanin tasolla.
Mikäli pohjalla on amk-tutkinto tai kandi niin sellaiselle alalle maistwrihaussa ,johon pohjakoulutus soveltuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvatusalan soveltuvuuskokeiden arvioinnista kysyisin. Tietääkö kukaan, millaisella prosessilla soveltuvuuskokeet (haastattelut) pisteytetään, kun niissä kestää ilmeisesti ainakin pari viikkoa?
Haastatteluitahan ei kai tallenneta, joten haastattelijan arviointi perustunee hänen muistiinpanoihinsa, ja jo haastattelun aikana syntyneisiin mielikuviin hakijasta? Jos näin, niin pisteet saisi varmaan koostettua listaan heti haastatteluista seuraavalla viikolla. Liittyykö pisteytykseen jotain skaalausta? Esim. käsitelläänkö yksittäisten haastattelijoiden tekemää arviointia jotenkin yhdessä saman yliopiston/ kaikkien yhteistyöyliopistojen muiden arvioitsijoiden kesken, ja yritetään varmistaa arvioinnin yhdenmukaisuus? Arviointihan on varmaan aina ainakin jossain määrin subjektiivista. Entä arvioidaanko haastattelukysymyksiä ja tehtäviä jotenkin soveltuvuuskokeiden jälkeen, esim. jos joku kysymys on tuottanut yleisesti erilaisia vastauksia kuin mitä kysymyksellä alunperin ajateltiin saavan? Soveltuvuuskokeessa on kullakin pysäkillä vain 5 minuuttia aikaa vastata, niin siinä ei ole hakijalla aikaa näyttää omaa ajatteluaan ja argumentointiaan kuin tosi suppeasti.
Olisi myös kiva kuulla ajatuksianne soveltuvuuskokeesta teiltä, jotka siinä toissa viikolla (tai aikaisempina vuosina) olitte. - Itselläni on sellainen olo, että miten ihmeessä kolmen 5 minuutin haastattelun perusteella saadaan arvioitua ja järjestettyä hakijat paremmuusjärjestykseen, ilman että haastattelijoiden henkilökohtaiset mielipiteet ja ehkä tiedostamattomat mieltymykset vaikuttavat arviointiin. Kovin objektiiviselta ja tieteellisesti perustellulta kasvatusalan soveltuvuuskokeen perusteella tehtävä opiskelijavalinta ei siis minusta vaikuta. Mitä mieltä olette muut? Ja onko pisteytysvaiheessa jotain yritystä yhdenmukaiseen arviointiin?
Olen täsmälleen pohtinut samoja asioita kuin sinä. Sekin on hieman omituista, että melkein joka vuosi esim. UEF:n lo:n soveltuvuuskokeiden pistemäärä on ollut korkeampi kuin HY:n. Viime vuonna osa, joilla oli aikaisempi tutkinto sai Joensuussa 0 pistettä A pysäkiltä. Ihmeellistä on se, että sosiaali-ja terveysalalla mukaan lukien lääkärit ja esim. puheterapeutit sekä psykologit ei ole mitään soveltuvuuskokeita. Sovareissa voi tapahtua mitä vaan, etkä voi varmasti tietää ,menikö kaikki oikeudenmukaisesti ja mitä voisit parantaa.
Voit pyytää omat tuloksesi perusteluineen oppilaitoksesta. Heillä tulee olla niin hyvät dokumentaatiot, jotta voivat perustella kaikki pisteet. Näin meidät valintakokeissa ja haastatteluissa vastaanottavina tahoina ohjeistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko Tampereen sähkö- ja tietotekniikan DIA:n varasijat ja pisteet ovat pudonneet🤯?
Pariin päivään ei yhtään. Oon kyllä epävarma muutenkin tosta koulusta. Oon kuullut jo kahdelta eri tuttavalta vähän huonoa tosta koulusta ja osa on vähän kehottanut et jos ei oo kiire ottaa koulupaikkaa just nyt vastaan niin kannattaa ehkä hakea muualle
Kaikissa näissä on omat ongelmansa nykyisin. Toki tekniikan alat yliopistossa saa paremmin rahoitusta kun monet muut alat opetuksen järjästämiseen. Ei ne opinnot ole muissakaan teknisissä tiedekunnissa sen helpompia.
Osaakos kukaan sanoa mihin mun varasija katosi?? Olin 3. Ja nyt ei näy koe tuloksiakaan, silti sanoo opiskelijavalinnan olevan kesken.
Stressaa tämä odottaminen ihan kamalasti.
Vierailija kirjoitti:
Osaakos kukaan sanoa mihin mun varasija katosi?? Olin 3. Ja nyt ei näy koe tuloksiakaan, silti sanoo opiskelijavalinnan olevan kesken.
Stressaa tämä odottaminen ihan kamalasti.
Pääsit sisälle ylempään
Mun varasijat ei ole oikikseen mutta en tule niihin pääsemään koska paikkoja on ei-enskoille vain 2 ja 3. Varasijat hyppäs just useammalla pykälällä taaksepäin ja olen jossain 30 paikkeilla.
Tää on niin turhauttavaa. Minne ei-enska pääsee opiskelemaan enää tänä päivänä? Me ei voida kaikki hakijat olla pisteissä tai koetuloksissa parhaan 1% joukossa. Vinkkejä vastaanotetaan :D Ja tietenkin alan pitää olla työllistävä + palkan vähintään mediaanin tasolla.