KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL
Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)
Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella.
Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?
Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?
Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.
Kommentit (3110)
Täällä kun saa ihanan asiallisia vastauksia ja tsemppiä (kiitos teille!), niin vielä kyselisin Helsingin yliopistoon liittyen, että saanko mennä itsenäisesti tekemään opintosuunnitelmaa, että pääsen ilmoittautumaan kursseille, vai odotanko koulun alkua, eli elokuun loppuun? Tuolla kyllä oli, että joku kurssi olisi mahdollista suorittaa jo elokuussa, mutta en pysty ilmoittautumaan sillekään, ellen tee opintosuunnitelmaa. En myöskään löytänyt mistään mitään, missä voisi pistää hyväksiluettavaksi aiempia opintosuorituksia (amk), vai hoidetaanko nuokin vasta koulun alettua? Kaikki on ihan uutta ja olen ihan hukassa, anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kun saa ihanan asiallisia vastauksia ja tsemppiä (kiitos teille!), niin vielä kyselisin Helsingin yliopistoon liittyen, että saanko mennä itsenäisesti tekemään opintosuunnitelmaa, että pääsen ilmoittautumaan kursseille, vai odotanko koulun alkua, eli elokuun loppuun? Tuolla kyllä oli, että joku kurssi olisi mahdollista suorittaa jo elokuussa, mutta en pysty ilmoittautumaan sillekään, ellen tee opintosuunnitelmaa. En myöskään löytänyt mistään mitään, missä voisi pistää hyväksiluettavaksi aiempia opintosuorituksia (amk), vai hoidetaanko nuokin vasta koulun alettua? Kaikki on ihan uutta ja olen ihan hukassa, anteeksi.
Voit tehdä itsenäisesti heti, kun sinulla on käyttäjätunnukset.
Ilmoittautumisajat eivät kuitenkaan ala ennen kuin elokuussa. Tuutori opastaa ilmoittautumisessa - ja Sisun käytössä.
Hyväksilukemiset hoidetaan myös Sisun kautta. Sentään jotain hyötyä siitä turhakekökkäreestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä kun saa ihanan asiallisia vastauksia ja tsemppiä (kiitos teille!), niin vielä kyselisin Helsingin yliopistoon liittyen, että saanko mennä itsenäisesti tekemään opintosuunnitelmaa, että pääsen ilmoittautumaan kursseille, vai odotanko koulun alkua, eli elokuun loppuun? Tuolla kyllä oli, että joku kurssi olisi mahdollista suorittaa jo elokuussa, mutta en pysty ilmoittautumaan sillekään, ellen tee opintosuunnitelmaa. En myöskään löytänyt mistään mitään, missä voisi pistää hyväksiluettavaksi aiempia opintosuorituksia (amk), vai hoidetaanko nuokin vasta koulun alettua? Kaikki on ihan uutta ja olen ihan hukassa, anteeksi.
Voit tehdä itsenäisesti heti, kun sinulla on käyttäjätunnukset.
Ilmoittautumisajat eivät kuitenkaan ala ennen kuin elokuussa. Tuutori opastaa ilmoittautumisessa - ja Sisun käytössä.
Hyväksilukemiset hoidetaan myös Sisun kautta. Sentään jotain hyötyä siitä turhakekökkäreestä.
Sisua tuli melkein ikävä😀
Hei, jos tänään tuli tyhjä palkki, milloin olisi odotettavissa jotain pisteitä sinne?
Lääkistä tuli Turku, Oulu, Kuopio ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Hei, jos tänään tuli tyhjä palkki, milloin olisi odotettavissa jotain pisteitä sinne?
Tänään, huomenna tai ensi viikolla.
Ei voi sanoa sen tarkemmin. Sori.
Vierailija kirjoitti:
Lääkistä tuli Turku, Oulu, Kuopio ainakin.
ei näy vielä mulla
Onko hammaslääkis tullut kaikista kaupungeista tulokset?
pääsin Oulun lääkikseen miksiköhän ensikertalaisille näyttää pääsykokeen pisterajaksi 159,05 ja kaikille 155,45?
Mulla ei vielä näy eläinlääkis, näkyykö muilla?
Vierailija kirjoitti:
Onko eläinlääkis tullut?
Jos olet hakenut, ja tulokset ovat tulleet, niin varmaan näet ne tulokset.
Ei ole Hesasta vielä mitään lääkistä.
Vierailija kirjoitti:
pääsin Oulun lääkikseen miksiköhän ensikertalaisille näyttää pääsykokeen pisterajaksi 159,05 ja kaikille 155,45?
Kaikkien jono on nimensä mukaisesti kaikille. Sieltä voi päästä ensikertalaisiakin sisään.
Ensikertalaisuudesta ei lääkiksessä yleensä ole hyötyä kuin todistusvalintana. Johtuu siitä, että lääkiksen ensikertalaisuuskiintiö kokeessa on matalampi kuin moneen muuhun paikkaan.
Hurjasti noussu hammaslääkisten pisterajat. Paljon onnea kaikille, ketkä pääsi! Itse en päässyt edes lähellekään alinta rajaa
Vierailija kirjoitti:
Hurjasti noussu hammaslääkisten pisterajat. Paljon onnea kaikille, ketkä pääsi! Itse en päässyt edes lähellekään alinta rajaa
Sitä ei ainakaan tekoäly pääse viemään!
Ei ole varmaan kenelläkään tietoa onko pf-koulutusohjelman (proviisori) tulokset tuleet Helsingin yliopistolle? Oletan, ettei näitä näy tuossa yliopiston sivujen listauksessa, kun maisteriohjelmiin ei samanlaista ole kuin kandiohjelmille on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli kyllä viime vuonna kurja kun nuori pääsi jo alkukesästä toisen sijan koulutukseen, vuokrattiin kämppä ja valmistauduttiin kaikin tavoin. Pääsykokeet kaikki läpi mut yhtäkkiä myöhemmin selvisi että pääsikin harvinaisiin opintoihin jotka oli ekana hänellä mut jäi 90 varasijalle mut niin vain sit ei saanutkaan pitää sitä toista kohdetta jonne oli jo asuntokin vuokrattu.
Miten siinä nyt noin pääsi käymään? Oliko hän siis hyväksynyt sen 2.sijan opiskelupaikan? Jos on jäänyt varasijalle ylemmässä haussa niin eihän sen nyt pitäisi peruuttaa kakkoskohdetta. Tosi epäreilulta kuulostaa.
Kyllä peruutta kakkosvaihtoehdon, asunto oli kuitenkin pakko vuokrata jos sellaisen halusi eikä tosiaan voinut arvata että lähes 100. varasijalta pääsis. Ja tää selvis loppukesästä. Ykköskohde ohittaa kaikki muut peruutusten tullessa. Hänet oli siis jo valittu kakkoskohteeseen…
Vierailija kirjoitti:
pääsin Oulun lääkikseen miksiköhän ensikertalaisille näyttää pääsykokeen pisterajaksi 159,05 ja kaikille 155,45?
Voit ajatella asiaa näin: Opiskelupaikkoja on 200. Valintakokeella hakee vain ensikertalaisia. Kiintiö täytetään ensin ja sitten kaikkien jono. Ensikertalaisten jonossa ovat parhaat sata hakijaa ja kaikkien jonossa seuraavat sata eli 101–200. parhaimmat.
Hyvin menestyneitä ensikertalaisia on siis valunut runsaasti myös kaikkien jonoon eli kiintiöllä ei ole ollut käytännössä mitään merkitystä. Oikeustieteessä asia on toisin, sillä kaikkien jonosta ei tule valituksi yhtäkään ensikertalaista.
Ahaaa :0
Kiitoksia tiedosta!!