Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL

Vierailija
26.02.2026 |

Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)

 

Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella. 

 

Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?

 

Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?

 

Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.

Kommentit (3110)

Vierailija
3001/3110 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaaa :0 

Kiitoksia tiedosta!! 

Vierailija
3002/3110 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kun saa ihanan asiallisia vastauksia ja tsemppiä (kiitos teille!), niin vielä kyselisin Helsingin yliopistoon liittyen, että saanko mennä itsenäisesti tekemään opintosuunnitelmaa, että pääsen ilmoittautumaan kursseille, vai odotanko koulun alkua, eli elokuun loppuun? Tuolla kyllä oli, että joku kurssi olisi mahdollista suorittaa jo elokuussa, mutta en pysty ilmoittautumaan sillekään, ellen tee opintosuunnitelmaa. En myöskään löytänyt mistään mitään, missä voisi pistää hyväksiluettavaksi aiempia opintosuorituksia (amk), vai hoidetaanko nuokin vasta koulun alettua? Kaikki on ihan uutta ja olen ihan hukassa, anteeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3003/3110 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kun saa ihanan asiallisia vastauksia ja tsemppiä (kiitos teille!), niin vielä kyselisin Helsingin yliopistoon liittyen, että saanko mennä itsenäisesti tekemään opintosuunnitelmaa, että pääsen ilmoittautumaan kursseille, vai odotanko koulun alkua, eli elokuun loppuun? Tuolla kyllä oli, että joku kurssi olisi mahdollista suorittaa jo elokuussa, mutta en pysty ilmoittautumaan sillekään, ellen tee opintosuunnitelmaa. En myöskään löytänyt mistään mitään, missä voisi pistää hyväksiluettavaksi aiempia opintosuorituksia (amk), vai hoidetaanko nuokin vasta koulun alettua? Kaikki on ihan uutta ja olen ihan hukassa, anteeksi.

Voit tehdä itsenäisesti heti, kun sinulla on käyttäjätunnukset.

Ilmoittautumisajat eivät kuitenkaan ala ennen kuin elokuussa. Tuutori opastaa ilmoittautumisessa - ja Sisun käytössä.

Hyväksilukemiset hoidetaan myös Sisun kautta. Sentään jotain hyötyä siitä turhakekökkäreestä.

Vierailija
3004/3110 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä kun saa ihanan asiallisia vastauksia ja tsemppiä (kiitos teille!), niin vielä kyselisin Helsingin yliopistoon liittyen, että saanko mennä itsenäisesti tekemään opintosuunnitelmaa, että pääsen ilmoittautumaan kursseille, vai odotanko koulun alkua, eli elokuun loppuun? Tuolla kyllä oli, että joku kurssi olisi mahdollista suorittaa jo elokuussa, mutta en pysty ilmoittautumaan sillekään, ellen tee opintosuunnitelmaa. En myöskään löytänyt mistään mitään, missä voisi pistää hyväksiluettavaksi aiempia opintosuorituksia (amk), vai hoidetaanko nuokin vasta koulun alettua? Kaikki on ihan uutta ja olen ihan hukassa, anteeksi.

Voit tehdä itsenäisesti heti, kun sinulla on käyttäjätunnukset.

Ilmoittautumisajat eivät kuitenkaan ala ennen kuin elokuussa. Tuutori opastaa ilmoittautumisessa - ja Sisun käytössä.

Hyväksilukemiset hoidetaan myös Sisun kautta. Sentään jotain hyötyä siitä turhakekökkäreestä.

Sisua tuli melkein ikävä😀

Vierailija
3005/3110 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, jos tänään tuli tyhjä palkki, milloin olisi odotettavissa jotain pisteitä sinne?

Vierailija
3006/3110 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkistä tuli Turku, Oulu, Kuopio ainakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3007/3110 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, jos tänään tuli tyhjä palkki, milloin olisi odotettavissa jotain pisteitä sinne?

Tänään, huomenna tai ensi viikolla.

Ei voi sanoa sen tarkemmin. Sori.

Vierailija
3008/3110 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkistä tuli Turku, Oulu, Kuopio ainakin.

ei näy vielä mulla 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3009/3110 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hammaslääkis tullut kaikista kaupungeista tulokset?

Vierailija
3010/3110 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko eläinlääkis tullut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3011/3110 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääsin Oulun lääkikseen miksiköhän ensikertalaisille näyttää pääsykokeen pisterajaksi 159,05 ja kaikille 155,45? 

Vierailija
3012/3110 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei vielä näy eläinlääkis, näkyykö muilla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3013/3110 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko eläinlääkis tullut?

Jos olet hakenut, ja tulokset ovat tulleet, niin varmaan näet ne tulokset.

Vierailija
3014/3110 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole Hesasta vielä mitään lääkistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3015/3110 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pääsin Oulun lääkikseen miksiköhän ensikertalaisille näyttää pääsykokeen pisterajaksi 159,05 ja kaikille 155,45? 

Kaikkien jono on nimensä mukaisesti kaikille. Sieltä voi päästä ensikertalaisiakin sisään.

Ensikertalaisuudesta ei lääkiksessä yleensä ole hyötyä kuin todistusvalintana. Johtuu siitä, että lääkiksen ensikertalaisuuskiintiö kokeessa on matalampi kuin moneen muuhun paikkaan.

Vierailija
3016/3110 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hurjasti noussu hammaslääkisten pisterajat. Paljon onnea kaikille, ketkä pääsi! Itse en päässyt edes lähellekään alinta rajaa 

Vierailija
3017/3110 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hurjasti noussu hammaslääkisten pisterajat. Paljon onnea kaikille, ketkä pääsi! Itse en päässyt edes lähellekään alinta rajaa 

Sitä ei ainakaan tekoäly pääse viemään!

Vierailija
3018/3110 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole varmaan kenelläkään tietoa onko pf-koulutusohjelman (proviisori) tulokset tuleet Helsingin yliopistolle? Oletan, ettei näitä näy tuossa yliopiston sivujen listauksessa, kun maisteriohjelmiin ei samanlaista ole kuin kandiohjelmille on.

Vierailija
3019/3110 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli kyllä viime vuonna kurja kun nuori pääsi jo alkukesästä toisen sijan koulutukseen, vuokrattiin kämppä ja valmistauduttiin kaikin tavoin. Pääsykokeet kaikki läpi mut yhtäkkiä myöhemmin selvisi että pääsikin harvinaisiin opintoihin jotka oli ekana hänellä mut jäi 90 varasijalle mut niin vain sit ei saanutkaan pitää sitä toista kohdetta jonne oli jo asuntokin vuokrattu.

Miten siinä nyt noin pääsi käymään? Oliko hän siis hyväksynyt sen 2.sijan opiskelupaikan? Jos on jäänyt varasijalle ylemmässä haussa niin eihän sen nyt pitäisi peruuttaa kakkoskohdetta. Tosi epäreilulta kuulostaa.

Kyllä peruutta kakkosvaihtoehdon, asunto oli kuitenkin pakko vuokrata jos sellaisen halusi eikä tosiaan voinut arvata että lähes 100. varasijalta pääsis. Ja tää selvis loppukesästä. Ykköskohde ohittaa kaikki muut peruutusten tullessa. Hänet oli siis jo valittu kakkoskohteeseen…

Vierailija
3020/3110 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pääsin Oulun lääkikseen miksiköhän ensikertalaisille näyttää pääsykokeen pisterajaksi 159,05 ja kaikille 155,45? 

Voit ajatella asiaa näin:  Opiskelupaikkoja on 200. Valintakokeella hakee vain ensikertalaisia. Kiintiö täytetään ensin ja sitten kaikkien jono. Ensikertalaisten jonossa ovat parhaat sata hakijaa ja kaikkien jonossa seuraavat sata eli 101–200. parhaimmat. 

 

Hyvin menestyneitä ensikertalaisia on siis valunut runsaasti myös kaikkien jonoon eli kiintiöllä ei ole ollut käytännössä mitään merkitystä. Oikeustieteessä asia on toisin, sillä kaikkien jonosta ei tule valituksi yhtäkään ensikertalaista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi