Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL

Vierailija
26.02.2026 |

Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)

 

Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella. 

 

Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?

 

Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?

 

Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.

Kommentit (3118)

Vierailija
2961/3118 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako paikkaa siellä on ei-enskoille?

Vierailija
2962/3118 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eilen saamani sosiaalityön pisteet ovat kadonneet.

Ylemmästä toiveesta tuli palkit ja pääsit sinne!

Mulla on seuraavasti;


1.Jyväskylän yliopisto-tänään tuli palkit

2.Amk - varasija

3.Amk - varasija

4.Amk - varasija

5. Amk - hyväksytty/odottaa ylempiä tuloksia

6. Lapin yliopisto - eilen tuli tulokset, siinä luki peuuntunut, koska olen saanut ylemmältä paikan. Tänään koko tulos on kadonnut ja siinä lulee taas opiskelijavalinta kesken

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2963/3118 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapin yliopistoon hallintotieteisiin varasija 26 ei enskana, onkohan mitään saumaa???

Vierailija
2964/3118 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli kyllä viime vuonna kurja kun nuori pääsi jo alkukesästä toisen sijan koulutukseen, vuokrattiin kämppä ja valmistauduttiin kaikin tavoin. Pääsykokeet kaikki läpi mut yhtäkkiä myöhemmin selvisi että pääsikin harvinaisiin opintoihin jotka oli ekana hänellä mut jäi 90 varasijalle mut niin vain sit ei saanutkaan pitää sitä toista kohdetta jonne oli jo asuntokin vuokrattu.

Tämä tässä onkin se haasteellinen juttu. Itse sain opiskelupaikan kolmoskohteesta toukokuussa, ykköseen ja kakkoseen varasijalla. Kävin jo tässä kolmoskohteen kaupungissa asuntoseikkailulla, mutta mitään ei voinut varmistaa ennen lopullisia tuloksia. Jos olisin ehtinyt (kun lopulliset tulokset ovat tulleet), olisin samantien varmistanut opiskelupaikan tästä kolmosesta. En ehtinyt, kun tänään herätessäni minut oli hyväksytty ykköskohteeseeni. Sinne siis nyt asuntoa etsimään tässä kaikkein kovimmassa asuntokuhinassa.

Vierailija
2965/3118 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Montako paikkaa siellä on ei-enskoille?

Mistä tämän näkee, montako paikkaa on ei -enskoille? 

Vierailija
2966/3118 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli kyllä viime vuonna kurja kun nuori pääsi jo alkukesästä toisen sijan koulutukseen, vuokrattiin kämppä ja valmistauduttiin kaikin tavoin. Pääsykokeet kaikki läpi mut yhtäkkiä myöhemmin selvisi että pääsikin harvinaisiin opintoihin jotka oli ekana hänellä mut jäi 90 varasijalle mut niin vain sit ei saanutkaan pitää sitä toista kohdetta jonne oli jo asuntokin vuokrattu.

Tämä tässä onkin se haasteellinen juttu. Itse sain opiskelupaikan kolmoskohteesta toukokuussa, ykköseen ja kakkoseen varasijalla. Kävin jo tässä kolmoskohteen kaupungissa asuntoseikkailulla, mutta mitään ei voinut varmistaa ennen lopullisia tuloksia. Jos olisin ehtinyt (kun lopulliset tulokset ovat tulleet), olisin samantien varmistanut opiskelupaikan tästä kolmosesta. En ehtinyt, kun tänään herätessäni minut oli hyväksytty ykköskohteeseeni. Sinne siis nyt asuntoa etsimään tässä kaikkein kovimmassa asuntokuhinassa.

Ei ollut sun ehtimisestä kiinni. Yhteishaku on vielä kesken, ja näitä tilanteita voi tapahtua. Kolmoskohde ei ollut sulla missään vaiheessa vastaanotettavissa.

Se ei tule siis tarjolle silloin, kun kaikki omat kohteet ovat tulleet, vaan vasta sitten, kun kaikki kohteet kaikille ovat tulleet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2967/3118 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako paikkaa siellä on ei-enskoille?

Mistä tämän näkee, montako paikkaa on ei -enskoille? 

Opintopolusta sieltä koulutuksen kuvauksesta. Siellä avoimilla sivuilla, ei OmaOpintopolussa.

Vierailija
2968/3118 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli kyllä viime vuonna kurja kun nuori pääsi jo alkukesästä toisen sijan koulutukseen, vuokrattiin kämppä ja valmistauduttiin kaikin tavoin. Pääsykokeet kaikki läpi mut yhtäkkiä myöhemmin selvisi että pääsikin harvinaisiin opintoihin jotka oli ekana hänellä mut jäi 90 varasijalle mut niin vain sit ei saanutkaan pitää sitä toista kohdetta jonne oli jo asuntokin vuokrattu.

Tämä tässä onkin se haasteellinen juttu. Itse sain opiskelupaikan kolmoskohteesta toukokuussa, ykköseen ja kakkoseen varasijalla. Kävin jo tässä kolmoskohteen kaupungissa asuntoseikkailulla, mutta mitään ei voinut varmistaa ennen lopullisia tuloksia. Jos olisin ehtinyt (kun lopulliset tulokset ovat tulleet), olisin samantien varmistanut opiskelupaikan tästä kolmosesta. En ehtinyt, kun tänään herätessäni minut oli hyväksytty ykköskohteeseeni. Sinne siis nyt asuntoa etsimään tässä kaikkein kovimmassa asuntokuhinassa.

Ei ollut sun ehtimisestä kiinni. Yhteishaku on vielä kesken, ja näitä tilanteita voi tapahtua. Kolmoskohde ei ollut sulla missään vaiheessa vastaanotettavissa.

Se ei tule siis tarjolle silloin, kun kaikki omat kohteet ovat tulleet, vaan vasta sitten, kun kaikki kohteet kaikille ovat tulleet.

Joo, siis en ole ensikertalainen. Olen jo aikaisemmin vuonna -22 ottanut kakkoskohteen paikan vastaan, kun ykköskohteessa roikuin vielä varasijalla kaikkien tulosten ollessa valmiita. Tätä siis tarkoitin. Mulla ei siis ole edelleenkään kaikki omat kohteet tulleet, mutta ykkösessä varasijapaikat olivat nyt liikkuneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2969/3118 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivittyyköhän opintopolku kunnolla, jos siellä pysyy kirjautuneena pitkään vai pitääkö sieltä välillä kirjautua ulos? Tää oma tulosten tarkastelu on kyllä jo vähän liian tiivistä :D

Vierailija
2970/3118 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin päivittyi. Olin koko päivän kirjautuneena ja päivitin sivua ahkerasti. Tulokset tulivat lopulta myöhään iltapäivästä, ja pompsahtivat näkyviin ehkä pari minuuttia edellisen refreshaamisen jälkeen. Sähköposti tuli sitten 5-10 minuutin viiveellä tästä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2971/3118 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli kyllä viime vuonna kurja kun nuori pääsi jo alkukesästä toisen sijan koulutukseen, vuokrattiin kämppä ja valmistauduttiin kaikin tavoin. Pääsykokeet kaikki läpi mut yhtäkkiä myöhemmin selvisi että pääsikin harvinaisiin opintoihin jotka oli ekana hänellä mut jäi 90 varasijalle mut niin vain sit ei saanutkaan pitää sitä toista kohdetta jonne oli jo asuntokin vuokrattu.

Tämä tässä onkin se haasteellinen juttu. Itse sain opiskelupaikan kolmoskohteesta toukokuussa, ykköseen ja kakkoseen varasijalla. Kävin jo tässä kolmoskohteen kaupungissa asuntoseikkailulla, mutta mitään ei voinut varmistaa ennen lopullisia tuloksia. Jos olisin ehtinyt (kun lopulliset tulokset ovat tulleet), olisin samantien varmistanut opiskelupaikan tästä kolmosesta. En ehtinyt, kun tänään herätessäni minut oli hyväksytty ykköskohteeseeni. Sinne siis nyt asuntoa etsimään tässä kaikkein kovimmassa asuntokuhinassa.

Ei ollut sun ehtimisestä kiinni. Yhteishaku on vielä kesken, ja näitä tilanteita voi tapahtua. Kolmoskohde ei ollut sulla missään vaiheessa vastaanotettavissa.

Se ei tule siis tarjolle silloin, kun kaikki omat kohteet ovat tulleet, vaan vasta sitten, kun kaikki kohteet kaikille ovat tulleet.

Joo, siis en ole ensikertalainen. Olen jo aikaisemmin vuonna -22 ottanut kakkoskohteen paikan vastaan, kun ykköskohteessa roikuin vielä varasijalla kaikkien tulosten ollessa valmiita. Tätä siis tarkoitin. Mulla ei siis ole edelleenkään kaikki omat kohteet tulleet, mutta ykkösessä varasijapaikat olivat nyt liikkuneet.

2022 edellinen opiskelupaikka ja jo nyt viet joltain toiselta paikan. Voisit pitää luentoja hakutekniikasta tolla track-recordilla.

Kuinka monen edestä aiot viedä opiskelupaikan aloittamalla uuden tutkinnon muutaman vuoden välein? Eikö kannattaisi pitää välivuosi tai pari ja miettiä mitä oikeasti haluat tehdä sen sijaan että räiskit sinne ja tänne.

Vierailija
2972/3118 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli kyllä viime vuonna kurja kun nuori pääsi jo alkukesästä toisen sijan koulutukseen, vuokrattiin kämppä ja valmistauduttiin kaikin tavoin. Pääsykokeet kaikki läpi mut yhtäkkiä myöhemmin selvisi että pääsikin harvinaisiin opintoihin jotka oli ekana hänellä mut jäi 90 varasijalle mut niin vain sit ei saanutkaan pitää sitä toista kohdetta jonne oli jo asuntokin vuokrattu.

Tämä tässä onkin se haasteellinen juttu. Itse sain opiskelupaikan kolmoskohteesta toukokuussa, ykköseen ja kakkoseen varasijalla. Kävin jo tässä kolmoskohteen kaupungissa asuntoseikkailulla, mutta mitään ei voinut varmistaa ennen lopullisia tuloksia. Jos olisin ehtinyt (kun lopulliset tulokset ovat tulleet), olisin samantien varmistanut opiskelupaikan tästä kolmosesta. En ehtinyt, kun tänään herätessäni minut oli hyväksytty ykköskohteeseeni. Sinne siis nyt asuntoa etsimään tässä kaikkein kovimmassa asuntokuhinassa.

Ei ollut sun ehtimisestä kiinni. Yhteishaku on vielä kesken, ja näitä tilanteita voi tapahtua. Kolmoskohde ei ollut sulla missään vaiheessa vastaanotettavissa.

Se ei tule siis tarjolle silloin, kun kaikki omat kohteet ovat tulleet, vaan vasta sitten, kun kaikki kohteet kaikille ovat tulleet.

Joo, siis en ole ensikertalainen. Olen jo aikaisemmin vuonna -22 ottanut kakkoskohteen paikan vastaan, kun ykköskohteessa roikuin vielä varasijalla kaikkien tulosten ollessa valmiita. Tätä siis tarkoitin. Mulla ei siis ole edelleenkään kaikki omat kohteet tulleet, mutta ykkösessä varasijapaikat olivat nyt liikkuneet.

2022 edellinen opiskelupaikka ja jo nyt viet joltain toiselta paikan. Voisit pitää luentoja hakutekniikasta tolla track-recordilla.

Kuinka monen edestä aiot viedä opiskelupaikan aloittamalla uuden tutkinnon muutaman vuoden välein? Eikö kannattaisi pitää välivuosi tai pari ja miettiä mitä oikeasti haluat tehdä sen sijaan että räiskit sinne ja tänne.

Neljän vuoden välein opiskelemaan ei kyllä kuulosta sinne tänne räiskimiseltä. Lisäksi ei-ensikertalaiset vievät useimmiten paikan toiselta ei-ensikertalaiselta. Kaksi räiskijää siis räiskivät keskenään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2973/3118 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikis Helsinki palkit tuli. 

Alemmista varasijakohteista ei pisteet kadonneet eli ilmeisesti palkkiteorian mukaisesti en saanut opiskelupaikkaa. Voihan rähmä :( Mitäs sitä sitten keksisi syksyksi...

Vierailija
2974/3118 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikis Helsinki palkit tuli. 

Alemmista varasijakohteista ei pisteet kadonneet eli ilmeisesti palkkiteorian mukaisesti en saanut opiskelupaikkaa. Voihan rähmä :( Mitäs sitä sitten keksisi syksyksi...

Oikistahan pystyy hienosti suorittamaan avoimessa! Sinnekö käy tiesi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2975/3118 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli kyllä viime vuonna kurja kun nuori pääsi jo alkukesästä toisen sijan koulutukseen, vuokrattiin kämppä ja valmistauduttiin kaikin tavoin. Pääsykokeet kaikki läpi mut yhtäkkiä myöhemmin selvisi että pääsikin harvinaisiin opintoihin jotka oli ekana hänellä mut jäi 90 varasijalle mut niin vain sit ei saanutkaan pitää sitä toista kohdetta jonne oli jo asuntokin vuokrattu.

Tämä tässä onkin se haasteellinen juttu. Itse sain opiskelupaikan kolmoskohteesta toukokuussa, ykköseen ja kakkoseen varasijalla. Kävin jo tässä kolmoskohteen kaupungissa asuntoseikkailulla, mutta mitään ei voinut varmistaa ennen lopullisia tuloksia. Jos olisin ehtinyt (kun lopulliset tulokset ovat tulleet), olisin samantien varmistanut opiskelupaikan tästä kolmosesta. En ehtinyt, kun tänään herätessäni minut oli hyväksytty ykköskohteeseeni. Sinne siis nyt asuntoa etsimään tässä kaikkein kovimmassa asuntokuhinassa.

Ei ollut sun ehtimisestä kiinni. Yhteishaku on vielä kesken, ja näitä tilanteita voi tapahtua. Kolmoskohde ei ollut sulla missään vaiheessa vastaanotettavissa.

Se ei tule siis tarjolle silloin, kun kaikki omat kohteet ovat tulleet, vaan vasta sitten, kun kaikki kohteet kaikille ovat tulleet.

Joo, siis en ole ensikertalainen. Olen jo aikaisemmin vuonna -22 ottanut kakkoskohteen paikan vastaan, kun ykköskohteessa roikuin vielä varasijalla kaikkien tulosten ollessa valmiita. Tätä siis tarkoitin. Mulla ei siis ole edelleenkään kaikki omat kohteet tulleet, mutta ykkösessä varasijapaikat olivat nyt liikkuneet.

2022 edellinen opiskelupaikka ja jo nyt viet joltain toiselta paikan. Voisit pitää luentoja hakutekniikasta tolla track-recordilla.

Kuinka monen edestä aiot viedä opiskelupaikan aloittamalla uuden tutkinnon muutaman vuoden välein? Eikö kannattaisi pitää välivuosi tai pari ja miettiä mitä oikeasti haluat tehdä sen sijaan että räiskit sinne ja tänne.

Kiitos tästä palautteesta. Olen siis tehnyt alemman korkeakoulututkinnon (varhaiskasvatuksen opettaja), ja nyt lähden laajentamaan mahdollisuuksiani tulevaisuuden työelämässä. 

Tsemppiä sinullekin omalle polullesi!

Vierailija
2976/3118 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikis Helsinki palkit tuli. 

Alemmista varasijakohteista ei pisteet kadonneet eli ilmeisesti palkkiteorian mukaisesti en saanut opiskelupaikkaa. Voihan rähmä :( Mitäs sitä sitten keksisi syksyksi...

Vielä voi Joensuun tulokset nostaa varasijalta Helsinkiin.

Vierailija
2977/3118 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikis Helsinki palkit tuli. 

Alemmista varasijakohteista ei pisteet kadonneet eli ilmeisesti palkkiteorian mukaisesti en saanut opiskelupaikkaa. Voihan rähmä :( Mitäs sitä sitten keksisi syksyksi...

Millaisia varasijoja sulla on? 

Vierailija
2978/3118 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ouluun 5 ja Itä-Suomen yliopistoon 8. 😁

Vierailija
2979/3118 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikis Helsinki palkit tuli. 

Alemmista varasijakohteista ei pisteet kadonneet eli ilmeisesti palkkiteorian mukaisesti en saanut opiskelupaikkaa. Voihan rähmä :( Mitäs sitä sitten keksisi syksyksi...

Oikistahan pystyy hienosti suorittamaan avoimessa! Sinnekö käy tiesi?

Olen eri mutta kun viimeksi yritin avoimessa suorittaa oikiksen kursseja niin niille oli mahdotonta päästä. Täynnä noin minuutti siitä kun ilmoittautuminen avattu eli se tie on vähintään yhtä kivikkoinen (lue mahdoton). Tästä tosin on jo muutama vuosi aikaa eli ehkä tähän on tullut muutos? 

Vierailija
2980/3118 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Montako paikkaa siellä on ei-enskoille?

Ouluun 5 ja Itä-Suomen yliopistoon 8. 😁

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi