KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL
Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)
Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella.
Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?
Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?
Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.
Kommentit (3123)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne voi tulla. Esimerkiksi Hesan oikis ei ole vielä tullut mutta muista kaupungeista on tullut. Sosiaalityössä myös eri päivinä tullut. Tänään tuli Helsinki.
Ei oo tullut myöskään Vaasan tai Itä-Suomen oikis
Vaasa tulee samaan aikaan Helsingin kanssa, koska ovat samaa lafkaa.
Ehkä ei ihan.
Vierailija kirjoitti:
Lähettääkö koulut enää mitään paperisia kirjeitä tms? Aikaisemmin olen saanut koulusta paksun kirjeen. Mietin nyt, että onko kaikki tieto nykyisin koulun verkkosivuille ja paperista infoa/sähköpostia on turha odottaa?
Ei lähetä.
Tässä olisi illan viimeinen kysymys näistä himputin lääkis-palkeista. Jos todistusvalinnan varasija on kadonnut hakukohteista 3, 4 ja 5, viittaako tämä siihen, että olisi pääsemässä 3. kohteeseen vai 2. kohteeseen? Tarkennuksena vielä se, että kohteiden 1 ja 2 todistusvalinnan varasijat eivät ole kadonneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä on psykan todistusvalinnan pisterajat tällä hetkellä Joensuuhun, Ouluun ja Jyväskylään?
Joensuu taitaa olla n. 111.
Korjaan: Joensuun raja 139,8. Sekoitin, kun omat todistuspisteeni olisi ollut tuo 111.
Olen varasijalla 1, 15 otetaan koulupaikkaan. Onkohan miten todennäköistä että koulupaikka aukeaisi.. kyseessä hallintotieteiden maisteriohjelma.
Jos varasijalta hyväksytään, tuleeko siitä ilmoitus sähköpostiin?
Onkohan minkälaiset mahdollisuudet päästä Tampereen yliopistoon, tietojenkäsittelytieteisiin 5. varasijalta?
Sähköpostia lähetetään lopuksi kaikille valituille hakukohteesta riippumatta
Vierailija kirjoitti:
Tässä olisi illan viimeinen kysymys näistä himputin lääkis-palkeista. Jos todistusvalinnan varasija on kadonnut hakukohteista 3, 4 ja 5, viittaako tämä siihen, että olisi pääsemässä 3. kohteeseen vai 2. kohteeseen? Tarkennuksena vielä se, että kohteiden 1 ja 2 todistusvalinnan varasijat eivät ole kadonneet.
Kakkoseen pääsit! <3
Vierailija kirjoitti:
Onkohan minkälaiset mahdollisuudet päästä Tampereen yliopistoon, tietojenkäsittelytieteisiin 5. varasijalta?
Ensikertalaisena pääset heti, kun Helsinkiin tulee palkit.
Vierailija kirjoitti:
Tässä olisi illan viimeinen kysymys näistä himputin lääkis-palkeista. Jos todistusvalinnan varasija on kadonnut hakukohteista 3, 4 ja 5, viittaako tämä siihen, että olisi pääsemässä 3. kohteeseen vai 2. kohteeseen? Tarkennuksena vielä se, että kohteiden 1 ja 2 todistusvalinnan varasijat eivät ole kadonneet.
Täältä oppimani perusteella sanoisin, että olisit pääsemässä kakkosvaihtoehtoon. Onnea!
Tarkoitatko palkeilla valintakoetuloksia? Ja kyllä, olen ensikertalainen.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko palkeilla valintakoetuloksia? Ja kyllä, olen ensikertalainen.
Juu, varma pääsy! Ehkä jo tällä viikolla.
Ei-enskana kolmannella yrittämällä aukesi vihdoin paikka sosiaalityöhön Kuopioon! En voisi olla onnellisempi :) epätoivo iski matkalla monta kertaa kun paikkoja on meille niin vähän mutta kyllä nyt tuntuu hyvältä kun koe meni tarpeeksi hyvin. Onnea kaikille muillekin sisään päässeille ja muille ei-ensikertalaisille sanon että älkää koskaan luopuko toivosta!
Vierailija kirjoitti:
Tässä olisi illan viimeinen kysymys näistä himputin lääkis-palkeista. Jos todistusvalinnan varasija on kadonnut hakukohteista 3, 4 ja 5, viittaako tämä siihen, että olisi pääsemässä 3. kohteeseen vai 2. kohteeseen? Tarkennuksena vielä se, että kohteiden 1 ja 2 todistusvalinnan varasijat eivät ole kadonneet.
Joo, eikö se näin mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä olisi illan viimeinen kysymys näistä himputin lääkis-palkeista. Jos todistusvalinnan varasija on kadonnut hakukohteista 3, 4 ja 5, viittaako tämä siihen, että olisi pääsemässä 3. kohteeseen vai 2. kohteeseen? Tarkennuksena vielä se, että kohteiden 1 ja 2 todistusvalinnan varasijat eivät ole kadonneet.
Joo, eikö se näin mene.
Siis että kakkoseen pääset.
Oli kyllä viime vuonna kurja kun nuori pääsi jo alkukesästä toisen sijan koulutukseen, vuokrattiin kämppä ja valmistauduttiin kaikin tavoin. Pääsykokeet kaikki läpi mut yhtäkkiä myöhemmin selvisi että pääsikin harvinaisiin opintoihin jotka oli ekana hänellä mut jäi 90 varasijalle mut niin vain sit ei saanutkaan pitää sitä toista kohdetta jonne oli jo asuntokin vuokrattu.
Vierailija kirjoitti:
Oli kyllä viime vuonna kurja kun nuori pääsi jo alkukesästä toisen sijan koulutukseen, vuokrattiin kämppä ja valmistauduttiin kaikin tavoin. Pääsykokeet kaikki läpi mut yhtäkkiä myöhemmin selvisi että pääsikin harvinaisiin opintoihin jotka oli ekana hänellä mut jäi 90 varasijalle mut niin vain sit ei saanutkaan pitää sitä toista kohdetta jonne oli jo asuntokin vuokrattu.
Miten siinä nyt noin pääsi käymään? Oliko hän siis hyväksynyt sen 2.sijan opiskelupaikan? Jos on jäänyt varasijalle ylemmässä haussa niin eihän sen nyt pitäisi peruuttaa kakkoskohdetta. Tosi epäreilulta kuulostaa.
Jännitys ohi, lapseni opintopolusta löytyi tieto hyväksynnästä UEF Joensuun kauppikseen. Ylempi hakukohde jää tavoittamatta, joten Pohjois-Karjala kutsuu. Aika hyvä fiilis, että opiskelupaikka on varmistettu ja suunta selvillä.
Tsemppiä kaikille jatkoon ja ihanaa kesää <3 Oli antoisaa jänskäillä tuloksia näin vanhemman roolissakin.
Vierailija kirjoitti:
Jännitys ohi, lapseni opintopolusta löytyi tieto hyväksynnästä UEF Joensuun kauppikseen. Ylempi hakukohde jää tavoittamatta, joten Pohjois-Karjala kutsuu. Aika hyvä fiilis, että opiskelupaikka on varmistettu ja suunta selvillä.
Tsemppiä kaikille jatkoon ja ihanaa kesää <3 Oli antoisaa jänskäillä tuloksia näin vanhemman roolissakin.
Onnittelut koko perheelle :)
Lähettääkö koulut enää mitään paperisia kirjeitä tms? Aikaisemmin olen saanut koulusta paksun kirjeen. Mietin nyt, että onko kaikki tieto nykyisin koulun verkkosivuille ja paperista infoa/sähköpostia on turha odottaa?