Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL

Vierailija
26.02.2026 |

Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)

 

Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella. 

 

Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?

 

Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?

 

Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.

Kommentit (3123)

Vierailija
2921/3123 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli kyllä viime vuonna kurja kun nuori pääsi jo alkukesästä toisen sijan koulutukseen, vuokrattiin kämppä ja valmistauduttiin kaikin tavoin. Pääsykokeet kaikki läpi mut yhtäkkiä myöhemmin selvisi että pääsikin harvinaisiin opintoihin jotka oli ekana hänellä mut jäi 90 varasijalle mut niin vain sit ei saanutkaan pitää sitä toista kohdetta jonne oli jo asuntokin vuokrattu.

Miten siinä nyt noin pääsi käymään? Oliko hän siis hyväksynyt sen 2.sijan opiskelupaikan? Jos on jäänyt varasijalle ylemmässä haussa niin eihän sen nyt pitäisi peruuttaa kakkoskohdetta. Tosi epäreilulta kuulostaa.

Ilmeisesti eivät olleet tienneet miten yhteishaku toimii ja vuokranneet vaan asunnon ennen opiskelupaikan vastaanottamista.

Vierailija
2922/3123 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odottavan aika on pitkä. Ja koska en ole oikeastaan kertonut kenellekään, että haen, niin en oikein voi jakaa tätä jännitystä kenenkään kanssa. Onneksi on internet :D

 

Tänään ei varasija aamun lukemasta enää liikahtanut, toivottavasti huomenna lukisi jo "hyväksytty"!

Siihen tulee lukemaan "valittu".

Tänään tuli tulos, ja pääsin Tampereen yliopistoon opiskelemaan suomen kieltä. Niin onnellinen! 

Opintopolussani luki tänä aamuna selvästi "hyväksytty" ja varasijaodottelu on päättynyt! Pääsin siis opiskelemaan Tampereelle hallintotieteitä näin kypsässä 45 vuoden iässä. Mahtavaa! Onnea kaikille opiskelupaikan saaneille, ja paljon tsemppiä kaikille tietoa vielä odottaville. Ja heille, joille ei ovi tänä vuonna auennut sanoisin, että älä luovuta, aina tulee uusia mahdollisuuksia! Ihanaa kesää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2923/3123 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin oikiksen palkit tulleet 

Vierailija
2924/3123 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna tämä asia selviäisi mutta kysyn silti :D JOS yön aikana ovat sekä varasijat muuttuneet ja palkit ilmestyneet toiseen yliopistoon, onko näissä varasijoissa jo huomioitu ne " mahdolliset tulevien palkkien tulokset"? :)

Vierailija
2925/3123 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatustieteen opintoihin hakenut. Tänään ilmestynyt 2. Vaihtoehtoon tyhjät laatikot pisteiden jne osalta.

1. 3. Jne ilman näitä kohtia.


Voiko tästä nyt päätellä jotain?

Vierailija
2926/3123 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomenna tämä asia selviäisi mutta kysyn silti :D JOS yön aikana ovat sekä varasijat muuttuneet ja palkit ilmestyneet toiseen yliopistoon, onko näissä varasijoissa jo huomioitu ne " mahdolliset tulevien palkkien tulokset"? :)

Mitä tarkoitat tällä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2927/3123 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomenna tämä asia selviäisi mutta kysyn silti :D JOS yön aikana ovat sekä varasijat muuttuneet ja palkit ilmestyneet toiseen yliopistoon, onko näissä varasijoissa jo huomioitu ne " mahdolliset tulevien palkkien tulokset"? :)

Mitä tarkoitat tällä? 

On huomioitu. Palkit ja varasijaliikkeet tapahtuvat samaan aikaan, ja liikkeitä aiheuttaneiden palkkien tulokset näkyvät viiveellä.  Esim. tänään Helsingin oikiksen palkit ovat tulleet ja varasijat liikkuneet huomattavasti, vaikka tulokset Helsinkiin näkyvät vasta myöhemmin päivällä tai jopa vasta huomenna.

Vierailija
2928/3123 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on varmaan väärä paikka kysyä, mutta pystyykö Helsingin yliopiston kursseja suorittaan jo etukäteen näin kesällä? Avoimessa olisi pari kurssia, mitkä on omassa tutkinnossani ekana vuonna ja haluaisin jo päästä paneutumaan asian ääreen. Voinko vain ilmoittautua noille avoimen kursseille vai joudunko odotteleen syksyyn?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2929/3123 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on varmaan väärä paikka kysyä, mutta pystyykö Helsingin yliopiston kursseja suorittaan jo etukäteen näin kesällä? Avoimessa olisi pari kurssia, mitkä on omassa tutkinnossani ekana vuonna ja haluaisin jo päästä paneutumaan asian ääreen. Voinko vain ilmoittautua noille avoimen kursseille vai joudunko odotteleen syksyyn?

Vasta 1.8. alkaen voit suorittaa tuon uuden opinto-oikeuden perusteella. 

Vierailija
2930/3123 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan kaikki hallintotieteet jo tulleet? paljonko varasijat yleensä vielä heinäkuussa liikkuvat tällä puolella?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2931/3123 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on varmaan väärä paikka kysyä, mutta pystyykö Helsingin yliopiston kursseja suorittaan jo etukäteen näin kesällä? Avoimessa olisi pari kurssia, mitkä on omassa tutkinnossani ekana vuonna ja haluaisin jo päästä paneutumaan asian ääreen. Voinko vain ilmoittautua noille avoimen kursseille vai joudunko odotteleen syksyyn?

Oikein hyvä paikka on kysyä!

Voit käydä kursseja avoimessa. Moni pääaineopiskelija opiskelee kesäisin avoimessa.

Joudut kuitenkin maksamaan kurssit itse. Edes MOOC-kursseja ei saa opintopisteiksi ilman rahaa, vaikka sisällöt voikin käydä maksutta.

Vierailija
2932/3123 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvatustieteen opintoihin hakenut. Tänään ilmestynyt 2. Vaihtoehtoon tyhjät laatikot pisteiden jne osalta.

1. 3. Jne ilman näitä kohtia.


Voiko tästä nyt päätellä jotain?

Eli sulle tuli 2. vaihtoehtoon laatikko, jossa lukee "koepisteet - -"?

Se on se ns. palkki! Eli tuloksia alkaa tulla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2933/3123 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan kaikki hallintotieteet jo tulleet? paljonko varasijat yleensä vielä heinäkuussa liikkuvat tällä puolella?

Jyväskylään ilmestyi tänään palkit. Itse en varmaan päässyt koska alempi saamani paikka olisi peruuntunut muuten.

Vierailija
2934/3123 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomenna tämä asia selviäisi mutta kysyn silti :D JOS yön aikana ovat sekä varasijat muuttuneet ja palkit ilmestyneet toiseen yliopistoon, onko näissä varasijoissa jo huomioitu ne " mahdolliset tulevien palkkien tulokset"? :)

Mitä tarkoitat tällä? 

On huomioitu. Palkit ja varasijaliikkeet tapahtuvat samaan aikaan, ja liikkeitä aiheuttaneiden palkkien tulokset näkyvät viiveellä.  Esim. tänään Helsingin oikiksen palkit ovat tulleet ja varasijat liikkuneet huomattavasti, vaikka tulokset Helsinkiin näkyvät vasta myöhemmin päivällä tai jopa vasta huomenna.

Kiitos! mutta voi pehva :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2935/3123 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen varasijalla 1, 15 otetaan koulupaikkaan. Onkohan miten todennäköistä että koulupaikka aukeaisi.. kyseessä hallintotieteiden maisteriohjelma. 

 

Jos varasijalta hyväksytään, tuleeko siitä ilmoitus sähköpostiin?

Mulla hyvin samanlainen tilanne: olen toisella varasijalla maisteriohjelmaan, jossa aloituspaikkoja on 25. Sisäänpääsy on aiempien vuosien tilastojen perusteella ihan mahdollista, (jopa todennäköistä) mutta toki tämä vuosi voi olla erilainen kuin aiemmat. 

 

Mietin myös, että tuleeko varasijan päivittymisestä ja varasijalta hyväksymisestä sähköpostia ja millä viivellä siitä, kun muutos näkyy Opintopolussa?

Vierailija
2936/3123 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen varasijalla 1, 15 otetaan koulupaikkaan. Onkohan miten todennäköistä että koulupaikka aukeaisi.. kyseessä hallintotieteiden maisteriohjelma. 

 

Jos varasijalta hyväksytään, tuleeko siitä ilmoitus sähköpostiin?

Mulla hyvin samanlainen tilanne: olen toisella varasijalla maisteriohjelmaan, jossa aloituspaikkoja on 25. Sisäänpääsy on aiempien vuosien tilastojen perusteella ihan mahdollista, (jopa todennäköistä) mutta toki tämä vuosi voi olla erilainen kuin aiemmat. 

 

Mietin myös, että tuleeko varasijan päivittymisestä ja varasijalta hyväksymisestä sähköpostia ja millä viivellä siitä, kun muutos näkyy Opintopolussa?

Kun paikka on vastaanotettavissa, eli se on ykköstoive tai sitten ensi viikosta lähtien mikä vaan toive, siitä tulee Opintopolusta viestiä klo 8 ja klo 20 jälkeen.

Kannattaa laittaa postiohjelman white listiin Opintopolun sähköpostiosoite! Joka vuosi aina jollain menee roskapostiin, ja paikka jää sen takia lopulta huomaamatta ja ottamatta vastaan...

Vierailija
2937/3123 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan kaikki hallintotieteet jo tulleet? paljonko varasijat yleensä vielä heinäkuussa liikkuvat tällä puolella?

Jyväskylään ilmestyi tänään palkit. Itse en varmaan päässyt koska alempi saamani paikka olisi peruuntunut muuten.

En tiedä meneekö se noin. Tänään tuli palkit ykköskohteeseeni Helsingin oikikseen (jonne olen varmasti pääsemässä), mutta Turku näyttää edelleen hyväksyttyä.

Vierailija
2938/3123 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan kaikki hallintotieteet jo tulleet? paljonko varasijat yleensä vielä heinäkuussa liikkuvat tällä puolella?

Jyväskylään ilmestyi tänään palkit. Itse en varmaan päässyt koska alempi saamani paikka olisi peruuntunut muuten.

En tiedä meneekö se noin. Tänään tuli palkit ykköskohteeseeni Helsingin oikikseen (jonne olen varmasti pääsemässä), mutta Turku näyttää edelleen hyväksyttyä.

Vain varasijat poistuvat. Hyväksytyt paikat ei.

Eli tilanteessa, jossa on hyväksyttynä kakkostoiveeseen, ei palkkien tulemisesta kostu mitään.

Palkeista ei siis aina näe tulevaa paikkaa.

Niin päin eivät koskaan ole väärässä, että palkkien perusteella paikka tulisi, eikä sitten tulekaan. Se on silloin tulkintavirhe, joita tietenkin käy tosi paljon.

Vierailija
2939/3123 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis häääh?! Eilen illalla mulla näkyi, että Lappiin on peruuntunut, koska olin saanut ylemmältä ja nyt palkeissa on viivat tulokset katosi kokonaan. Mikä juttu tämä on?

Vierailija
2940/3123 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, just näin.

Mitään pisteitä ei siinä näy, mut palkit kyllä.