KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL
Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)
Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella.
Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?
Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?
Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.
Kommentit (3123)
Kyllä. Palkit tulleet ja varasijajono kakkosvaihtoehdosta hävinnyt.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Palkit tulleet ja varasijajono kakkosvaihtoehdosta hävinnyt.
Tää oli siis kommentti siihen että kyllä, päivitän opintopolkua obsessiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne voi tulla. Esimerkiksi Hesan oikis ei ole vielä tullut mutta muista kaupungeista on tullut. Sosiaalityössä myös eri päivinä tullut. Tänään tuli Helsinki.
Ei oo tullut myöskään Vaasan tai Itä-Suomen oikis
Vierailija kirjoitti:
Mitkä on psykan todistusvalinnan pisterajat tällä hetkellä Joensuuhun, Ouluun ja Jyväskylään?
Jyväskylään todistusvalinnan alimmat hyväksytyt pisteet on tällä hetkellä 141,7. Noita muita en näe, kun en hakenut itse niihin.
Onko linjoilla kasvatusalan soveltuvuuskokeessa käyneitä? Vielä pitää odottaa tuloksia ilmeisesti ainakin perjantaihin asti?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Palkit tulleet ja varasijajono kakkosvaihtoehdosta hävinnyt.
Sinähän voit rauhallisin mielin odotella sitä viestiä!
Onnea!
Vierailija kirjoitti:
Onko linjoilla kasvatusalan soveltuvuuskokeessa käyneitä? Vielä pitää odottaa tuloksia ilmeisesti ainakin perjantaihin asti?
On linjoilla. Oon varautunut siihen, että pitää odottaa ensi viikon asti tuloksia.
Vierailija kirjoitti:
Kasvatusalan soveltuvuuskokeiden arvioinnista kysyisin. Tietääkö kukaan, millaisella prosessilla soveltuvuuskokeet (haastattelut) pisteytetään, kun niissä kestää ilmeisesti ainakin pari viikkoa?
Haastatteluitahan ei kai tallenneta, joten haastattelijan arviointi perustunee hänen muistiinpanoihinsa, ja jo haastattelun aikana syntyneisiin mielikuviin hakijasta? Jos näin, niin pisteet saisi varmaan koostettua listaan heti haastatteluista seuraavalla viikolla. Liittyykö pisteytykseen jotain skaalausta? Esim. käsitelläänkö yksittäisten haastattelijoiden tekemää arviointia jotenkin yhdessä saman yliopiston/ kaikkien yhteistyöyliopistojen muiden arvioitsijoiden kesken, ja yritetään varmistaa arvioinnin yhdenmukaisuus? Arviointihan on varmaan aina ainakin jossain määrin subjektiivista. Entä arvioidaanko haastattelukysymyksiä ja tehtäviä jotenkin soveltuvuuskokeiden jälkeen, esim. jos joku kysymys on tuottanut yleisesti erilaisia vastauksia kuin mitä kysymyksellä alunperin ajateltiin saavan? Soveltuvuuskokeessa on kullakin pysäkillä vain 5 minuuttia aikaa vastata, niin siinä ei ole hakijalla aikaa näyttää omaa ajatteluaan ja argumentointiaan kuin tosi suppeasti.
Olisi myös kiva kuulla ajatuksianne soveltuvuuskokeesta teiltä, jotka siinä toissa viikolla (tai aikaisempina vuosina) olitte. - Itselläni on sellainen olo, että miten ihmeessä kolmen 5 minuutin haastattelun perusteella saadaan arvioitua ja järjestettyä hakijat paremmuusjärjestykseen, ilman että haastattelijoiden henkilökohtaiset mielipiteet ja ehkä tiedostamattomat mieltymykset vaikuttavat arviointiin. Kovin objektiiviselta ja tieteellisesti perustellulta kasvatusalan soveltuvuuskokeen perusteella tehtävä opiskelijavalinta ei siis minusta vaikuta. Mitä mieltä olette muut? Ja onko pisteytysvaiheessa jotain yritystä yhdenmukaiseen arviointiin?
Olen täsmälleen pohtinut samoja asioita kuin sinä. Sekin on hieman omituista, että melkein joka vuosi esim. UEF:n lo:n soveltuvuuskokeiden pistemäärä on ollut korkeampi kuin HY:n. Viime vuonna osa, joilla oli aikaisempi tutkinto sai Joensuussa 0 pistettä A pysäkiltä. Ihmeellistä on se, että sosiaali-ja terveysalalla mukaan lukien lääkärit ja esim. puheterapeutit sekä psykologit ei ole mitään soveltuvuuskokeita. Sovareissa voi tapahtua mitä vaan, etkä voi varmasti tietää ,menikö kaikki oikeudenmukaisesti ja mitä voisit parantaa.
Psykassa oli Jyväskylään ja Turkuun sovarit vielä noin 10 vuotta sitten. Sote-alallekin oli vielä silloin, kun oli se Soteli-esivalintakoe. Taisi olla vuonna 2019 vikaa kertaa käytössä.
Opettajat ovat nykyään ainoat...
Vierailija kirjoitti:
Mitkä on psykan todistusvalinnan pisterajat tällä hetkellä Joensuuhun, Ouluun ja Jyväskylään?
Joensuu taitaa olla n. 111.
Vierailija kirjoitti:
Kasvatusalan soveltuvuuskokeiden arvioinnista kysyisin. Tietääkö kukaan, millaisella prosessilla soveltuvuuskokeet (haastattelut) pisteytetään, kun niissä kestää ilmeisesti ainakin pari viikkoa?
Haastatteluitahan ei kai tallenneta, joten haastattelijan arviointi perustunee hänen muistiinpanoihinsa, ja jo haastattelun aikana syntyneisiin mielikuviin hakijasta? Jos näin, niin pisteet saisi varmaan koostettua listaan heti haastatteluista seuraavalla viikolla. Liittyykö pisteytykseen jotain skaalausta? Esim. käsitelläänkö yksittäisten haastattelijoiden tekemää arviointia jotenkin yhdessä saman yliopiston/ kaikkien yhteistyöyliopistojen muiden arvioitsijoiden kesken, ja yritetään varmistaa arvioinnin yhdenmukaisuus? Arviointihan on varmaan aina ainakin jossain määrin subjektiivista. Entä arvioidaanko haastattelukysymyksiä ja tehtäviä jotenkin soveltuvuuskokeiden jälkeen, esim. jos joku kysymys on tuottanut yleisesti erilaisia vastauksia kuin mitä kysymyksellä alunperin ajateltiin saavan? Soveltuvuuskokeessa on kullakin pysäkillä vain 5 minuuttia aikaa vastata, niin siinä ei ole hakijalla aikaa näyttää omaa ajatteluaan ja argumentointiaan kuin tosi suppeasti.
Olisi myös kiva kuulla ajatuksianne soveltuvuuskokeesta teiltä, jotka siinä toissa viikolla (tai aikaisempina vuosina) olitte. - Itselläni on sellainen olo, että miten ihmeessä kolmen 5 minuutin haastattelun perusteella saadaan arvioitua ja järjestettyä hakijat paremmuusjärjestykseen, ilman että haastattelijoiden henkilökohtaiset mielipiteet ja ehkä tiedostamattomat mieltymykset vaikuttavat arviointiin. Kovin objektiiviselta ja tieteellisesti perustellulta kasvatusalan soveltuvuuskokeen perusteella tehtävä opiskelijavalinta ei siis minusta vaikuta. Mitä mieltä olette muut? Ja onko pisteytysvaiheessa jotain yritystä yhdenmukaiseen arviointiin?
Tämä pisteytys prosessi kiinnostaisi itseänikin. Lisäksi mietityttää kuinka paljon muistiinpanoja haastattelija kerkiää kirjoittamaan ylös lyhyessä ajassa.
Mielestäni tämän vuoden kysymykset painottuivat enemmänkin siihen kuinka valmis on sitoutumaan opiskeluun, kuinka hyvin pärjää, jos opiskeluissa tulee ongelmia jne. Hyviä kysymyksiä, mutta miten paljon ne kertovat soveltavuudesta juuri kasvatusalaan? Lähes samat kysymykset olisivat voineet olla ihan missä vaan alassa, jos näissä järjestettäisiin soveltavuuskokeet.
Odottavan aika on pitkä. Ja koska en ole oikeastaan kertonut kenellekään, että haen, niin en oikein voi jakaa tätä jännitystä kenenkään kanssa. Onneksi on internet :D
Tänään ei varasija aamun lukemasta enää liikahtanut, toivottavasti huomenna lukisi jo "hyväksytty"!
Vierailija kirjoitti:
Mitkä on psykan todistusvalinnan pisterajat tällä hetkellä Joensuuhun, Ouluun ja Jyväskylään?
Hyvä kysymys, kiinnostaa myös DIA sähkö ja tietotekniikka Tampere
Vierailija kirjoitti:
Odottavan aika on pitkä. Ja koska en ole oikeastaan kertonut kenellekään, että haen, niin en oikein voi jakaa tätä jännitystä kenenkään kanssa. Onneksi on internet :D
Tänään ei varasija aamun lukemasta enää liikahtanut, toivottavasti huomenna lukisi jo "hyväksytty"!
Siihen tulee lukemaan "valittu".
Tänään tuli tulos, ja pääsin Tampereen yliopistoon opiskelemaan suomen kieltä. Niin onnellinen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odottavan aika on pitkä. Ja koska en ole oikeastaan kertonut kenellekään, että haen, niin en oikein voi jakaa tätä jännitystä kenenkään kanssa. Onneksi on internet :D
Tänään ei varasija aamun lukemasta enää liikahtanut, toivottavasti huomenna lukisi jo "hyväksytty"!
Siihen tulee lukemaan "valittu".
Tänään tuli tulos, ja pääsin Tampereen yliopistoon opiskelemaan suomen kieltä. Niin onnellinen!
Kiitos tiedosta :) Ja onnea!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odottavan aika on pitkä. Ja koska en ole oikeastaan kertonut kenellekään, että haen, niin en oikein voi jakaa tätä jännitystä kenenkään kanssa. Onneksi on internet :D
Tänään ei varasija aamun lukemasta enää liikahtanut, toivottavasti huomenna lukisi jo "hyväksytty"!
Siihen tulee lukemaan "valittu".
Tänään tuli tulos, ja pääsin Tampereen yliopistoon opiskelemaan suomen kieltä. Niin onnellinen!
Etkö vielä osaa suomea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odottavan aika on pitkä. Ja koska en ole oikeastaan kertonut kenellekään, että haen, niin en oikein voi jakaa tätä jännitystä kenenkään kanssa. Onneksi on internet :D
Tänään ei varasija aamun lukemasta enää liikahtanut, toivottavasti huomenna lukisi jo "hyväksytty"!
Siihen tulee lukemaan "valittu".
Tänään tuli tulos, ja pääsin Tampereen yliopistoon opiskelemaan suomen kieltä. Niin onnellinen!
Kiitos tiedosta :) Ja onnea!
Kiitos paljon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne voi tulla. Esimerkiksi Hesan oikis ei ole vielä tullut mutta muista kaupungeista on tullut. Sosiaalityössä myös eri päivinä tullut. Tänään tuli Helsinki.
Ei oo tullut myöskään Vaasan tai Itä-Suomen oikis
Vaasa tulee samaan aikaan Helsingin kanssa, koska ovat samaa lafkaa.
Mitkä on psykan todistusvalinnan pisterajat tällä hetkellä Joensuuhun, Ouluun ja Jyväskylään?