Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL

Vierailija
26.02.2026 |

Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)

 

Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella. 

 

Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?

 

Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?

 

Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.

Kommentit (3123)

Vierailija
2821/3123 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muutkin obsessiivisesti reloadaamassa opintopolkua siinä uskossa että ne tulokset tulis tänään 🥹

Vierailija
2822/3123 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on myös siinä, että nyt sun täytyy onnistua valintakokeessa lähes täydellisesti, että saat paikan, koska yo-todistuksen arvosanoja ei lasketa ollenkaan mukaan. Kaikki riippuu vain siitä, miten valintakoe sattuu menemään. Mulle itselleni valintakokeet on aina tuottanut vaikeuksia hitaan lukunopeuden takia. 
 

Ei tarvitse onnistua pääsykokeessa, jos pääsee todistuksella. Ei kai niitä yo-arvosanoja tarvitse sekä todistus- että pääsykoevalinnassa ottaa huomioon.

Ennen laskettiin yhteen. Nyt jos todistus on keskinkertainen, niin sillä ei tee mitään, kun todistusvalintaan on liian huono. 

Silloinkin pääsi pelkällä kokeella. Koekiintiön ja yhteispistekiintiön piste-ero oli sellainen, että moniin paikkoihin vaadittiin käytännössä E:n paperit, jotta niistä oli hyötyä. Silloinkin parhaat kokeentekijät saattoivat päästä yhteispistekiintiössä, vaikka todistus olisi ollut tuota huonompi.

Jos ei pysty saamaan sellaista todistusta, jolla pääsee haluamaansa paikkaan, ei kannata yhtään stressata. Valmistuu ylioppilaaksi ja hakee kokeella. Näin on ollut aina.

Uutta on, että pelkällä todistuksella pääsee. Se on lahja sekä huipuille että niille keskinkertaisille. Huippu pääsee heti jatkamaan opintoja. Ennen ei välttämättä päässyt, kun ei kertakaikkisesti jaksanut lukea yo-kirjoitusten päälle pääsykokeisiin. Keskinkertaiset pääsevät suoraan todistuksella tosi moniin paikkoihin. Ennen ei.

t. keskinkertainen oppilas, kokeella yliopistoon kahdesti päässyt

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2823/3123 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muutkin obsessiivisesti reloadaamassa opintopolkua siinä uskossa että ne tulokset tulis tänään 🥹

Kyllä, ja aamusta asti..

Vierailija
2824/3123 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muutkin obsessiivisesti reloadaamassa opintopolkua siinä uskossa että ne tulokset tulis tänään 🥹

Mä seuraan tunnin välein, päivittyykö varasija tai saisinko viimeinkin huokaista helpotuksesta saatuani paikan :D

Vierailija
2825/3123 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voikohan tuloksia edes tulla näin iltapäivästä vielä, ns. virka-ajan puitteissa?

Vierailija
2826/3123 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, ja tuli eilenkin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2827/3123 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voikohan tuloksia edes tulla näin iltapäivästä vielä, ns. virka-ajan puitteissa?

Jep, itse sain eilen tulokset noin klo 15.40.

Vierailija
2828/3123 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tampereen filosofia tuli, jäin varasijalle 4. Sisään otetaan kuusi, joten toivo on menetetty. Aina ei voi voittaa...

Turha murehtia tuota, olisit työttömäksi kuitenkin valmistunut :)

Opettajaksi rupeamisti lähinnä ajattelin esim. filosofian ja historian. Juuri ettei jäisi työttömäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2829/3123 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko muutkin obsessiivisesti reloadaamassa opintopolkua siinä uskossa että ne tulokset tulis tänään 🥹

Mä seuraan tunnin välein, päivittyykö varasija tai saisinko viimeinkin huokaista helpotuksesta saatuani paikan :D

Jep, varasijan päivittymistä kärkyn minäkin. Miten tää voikin olla näin hermoja raastavaa aikaa!

Ilmeisesti varasija ei kuitenkaan voi päivittyä iltapäivällä, jos Opintoplun mukaan varasijat päivittyvät pääsääntöisesti kerran vuorokaudessa aamupäivisin?

Vierailija
2830/3123 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko muutkin obsessiivisesti reloadaamassa opintopolkua siinä uskossa että ne tulokset tulis tänään 🥹

Mä seuraan tunnin välein, päivittyykö varasija tai saisinko viimeinkin huokaista helpotuksesta saatuani paikan :D

Jep, varasijan päivittymistä kärkyn minäkin. Miten tää voikin olla näin hermoja raastavaa aikaa!

Ilmeisesti varasija ei kuitenkaan voi päivittyä iltapäivällä, jos Opintoplun mukaan varasijat päivittyvät pääsääntöisesti kerran vuorokaudessa aamupäivisin?

Mulla päivitty eilen myös iltapäivällä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2831/3123 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voikohan tuloksia edes tulla näin iltapäivästä vielä, ns. virka-ajan puitteissa?

Jep, itse sain eilen tulokset noin klo 15.40.

Mulle tuli palkit aamupäivällä ja tulokset iltapäivällä, ja varasija oli liikkunu yön aikana :D Kukaan ei tiedä milloin tuolla oikeesti tapahtuu jotain, mutta mitä ilmeisimmin useamman kerran päivässä.

Vierailija
2832/3123 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Helsingin yliopiston tuloksia vielä tullut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2833/3123 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 

Vierailija
2834/3123 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voikohan tuloksia edes tulla näin iltapäivästä vielä, ns. virka-ajan puitteissa?

Jep, itse sain eilen tulokset noin klo 15.40.

Mulle tuli palkit aamupäivällä ja tulokset iltapäivällä, ja varasija oli liikkunu yön aikana :D Kukaan ei tiedä milloin tuolla oikeesti tapahtuu jotain, mutta mitä ilmeisimmin useamman kerran päivässä.

Ja se tässä onkin kaikkein rasittavinta, kun ei ole tiedossa mitään tarkkoja kellonaikoja vaan opintopolussa pitää rampata vähän väliä tarkistamassa olisko jotain ilmestynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2835/3123 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Helsingin yliopiston tuloksia vielä tullut?

Ainakin HY:n humanistisen maisteriohjelmista on tullut eilen tuloksia.

Vierailija
2836/3123 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko muutkin obsessiivisesti reloadaamassa opintopolkua siinä uskossa että ne tulokset tulis tänään 🥹

Mä seuraan tunnin välein, päivittyykö varasija tai saisinko viimeinkin huokaista helpotuksesta saatuani paikan :D

Jep, varasijan päivittymistä kärkyn minäkin. Miten tää voikin olla näin hermoja raastavaa aikaa!

Ilmeisesti varasija ei kuitenkaan voi päivittyä iltapäivällä, jos Opintoplun mukaan varasijat päivittyvät pääsääntöisesti kerran vuorokaudessa aamupäivisin?

Mulla päivittyi eilen kahdesti, joten on hyvinkin on mahdollista, että tänäänkin vielä toiseen kertaan päivittyy :)

Vierailija
2837/3123 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko muutkin obsessiivisesti reloadaamassa opintopolkua siinä uskossa että ne tulokset tulis tänään 🥹

Mä seuraan tunnin välein, päivittyykö varasija tai saisinko viimeinkin huokaista helpotuksesta saatuani paikan :D

Jep, varasijan päivittymistä kärkyn minäkin. Miten tää voikin olla näin hermoja raastavaa aikaa!

Ilmeisesti varasija ei kuitenkaan voi päivittyä iltapäivällä, jos Opintoplun mukaan varasijat päivittyvät pääsääntöisesti kerran vuorokaudessa aamupäivisin?

Mulla päivittyi eilen kahdesti, joten on hyvinkin on mahdollista, että tänäänkin vielä toiseen kertaan päivittyy :)

Monelta?

Vierailija
2838/3123 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko muutkin obsessiivisesti reloadaamassa opintopolkua siinä uskossa että ne tulokset tulis tänään 🥹

Mä seuraan tunnin välein, päivittyykö varasija tai saisinko viimeinkin huokaista helpotuksesta saatuani paikan :D

Jep, varasijan päivittymistä kärkyn minäkin. Miten tää voikin olla näin hermoja raastavaa aikaa!

Ilmeisesti varasija ei kuitenkaan voi päivittyä iltapäivällä, jos Opintoplun mukaan varasijat päivittyvät pääsääntöisesti kerran vuorokaudessa aamupäivisin?

Mulla päivittyi eilen kahdesti, joten on hyvinkin on mahdollista, että tänäänkin vielä toiseen kertaan päivittyy :)

Monelta?

En nyt tarkkaa kellonaikaa muista, mutta näihin aikoihin?

Vierailija
2839/3123 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tampereen filosofia tuli, jäin varasijalle 4. Sisään otetaan kuusi, joten toivo on menetetty. Aina ei voi voittaa...

Turha murehtia tuota, olisit työttömäksi kuitenkin valmistunut :)

Opettajaksi rupeamisti lähinnä ajattelin esim. filosofian ja historian. Juuri ettei jäisi työttömäksi.

Näiden aineiden pätevillä opettajilla on aivan törkyisen kova kilpailu vähistä työpaikoista eikä siis kannata tuudittautua että hommia saisi. Tämä oli jo 20-25 vuotta sitten ainakin ongelmana.

Vierailija
2840/3123 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingistä tullut G-kokeen tuloksia.