KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL
Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)
Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella.
Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?
Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?
Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.
Kommentit (3310)
Olin valintakokeissa I ja H, tulokset oli tullut tänään. Mut on hyväksytty 2.hakutoiveeseen, mut mulla lukee sen kohdalla et en voi vastaanottaa paikkaa (+odottaa vielä tuloksia 1.kohteeseen, jossa oon varasijalla). Tarkemmis ohjeissa lukee et voin hyväksyä paikan ja odotella ylemmäst tarkempia tuloksia, mut mulla tosiaan lukee tuo et en voi vastaanottaa. Millon sit voin? Ja voinko nyt kuitenkin turvallisesti olettaa, et olen pääsemässä ainakin 2.toiveeseen jos en pääse 1.kohteeseen? Tarviiko vielä stressata et en pääsekään kumpaankaan?
En siis viitsi alkaa intoilemaan, ennen kuin on jompikumpi paikka virallisesti vastaanotettu.
Tampereen DIA alin todistuspisteraja tuta ja sähkö? 🤯
Eli tarkoitatte palkeilla niitä opintopolun eri tuloslaatikoita? Mulla näkyy kaikissa hakukohdissa jo tuloksetkin eli kaikki nämä palkit siis jo tullut? Näkynyt jo pitkään. Eli saan siis todella heittää hyvästit jo opiskelupaikalle, kun ei ne varasijat ole juurikaan siitä muuttunut.
Voit vastaanottaa sen saamasi paikan sitten, kun kaikki tulokset ovat tulleet.
Vierailija kirjoitti:
Olin valintakokeissa I ja H, tulokset oli tullut tänään. Mut on hyväksytty 2.hakutoiveeseen, mut mulla lukee sen kohdalla et en voi vastaanottaa paikkaa (+odottaa vielä tuloksia 1.kohteeseen, jossa oon varasijalla). Tarkemmis ohjeissa lukee et voin hyväksyä paikan ja odotella ylemmäst tarkempia tuloksia, mut mulla tosiaan lukee tuo et en voi vastaanottaa. Millon sit voin? Ja voinko nyt kuitenkin turvallisesti olettaa, et olen pääsemässä ainakin 2.toiveeseen jos en pääse 1.kohteeseen? Tarviiko vielä stressata et en pääsekään kumpaankaan?
En siis viitsi alkaa intoilemaan, ennen kuin on jompikumpi paikka virallisesti vastaanotettu.
Tarkemmissa ohjeissa lukee, että voit tehdä noin sitten, kun yhteishaun kaikki tulokset ihan kaikille ovat tulleet (sanamuoto omani).
Toistaiseksi voit vain odottaa, mutta viimeistään ensi viikolla voit ottaa kakkosen vastaan ja hylätä ykkösen tai halutessasi ottaa kakkosen vastaan ja jäädä samalla jonottamaan ykköseen.
Vierailija kirjoitti:
Eli tarkoitatte palkeilla niitä opintopolun eri tuloslaatikoita? Mulla näkyy kaikissa hakukohdissa jo tuloksetkin eli kaikki nämä palkit siis jo tullut? Näkynyt jo pitkään. Eli saan siis todella heittää hyvästit jo opiskelupaikalle, kun ei ne varasijat ole juurikaan siitä muuttunut.
Joo. Ne on mobiilina laatikot, mutta tietokoneella palkit. Termin lanseeraaja siis piipahti siellä tietokoneella.
Onko sinulla siellä siis uusi laatikko valintakoevalinta ja siinä -- vai näkyykö sinulla jo valintakoepisteetkin?
Järkyttävä pettymys. En voi käsittää miten huonosti kokeet on mennyt, silloin tuntui, että hyvin meni.
Vierailija kirjoitti:
Olin valintakokeissa I ja H, tulokset oli tullut tänään. Mut on hyväksytty 2.hakutoiveeseen, mut mulla lukee sen kohdalla et en voi vastaanottaa paikkaa (+odottaa vielä tuloksia 1.kohteeseen, jossa oon varasijalla). Tarkemmis ohjeissa lukee et voin hyväksyä paikan ja odotella ylemmäst tarkempia tuloksia, mut mulla tosiaan lukee tuo et en voi vastaanottaa. Millon sit voin? Ja voinko nyt kuitenkin turvallisesti olettaa, et olen pääsemässä ainakin 2.toiveeseen jos en pääse 1.kohteeseen? Tarviiko vielä stressata et en pääsekään kumpaankaan?
En siis viitsi alkaa intoilemaan, ennen kuin on jompikumpi paikka virallisesti vastaanotettu.
Mihin kohteeseen ja yliopistoon hait tuolla valintakokeella H? Odotan itse H:n tuloksia Helsingin kohteisiin.
Kyllä turhauttaa tämä odottelu. Uef kauppiksen maisterihaun tulokset tulenee tänäkin vuonna vasta ihan viimetipassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tarkoitatte palkeilla niitä opintopolun eri tuloslaatikoita? Mulla näkyy kaikissa hakukohdissa jo tuloksetkin eli kaikki nämä palkit siis jo tullut? Näkynyt jo pitkään. Eli saan siis todella heittää hyvästit jo opiskelupaikalle, kun ei ne varasijat ole juurikaan siitä muuttunut.
Joo. Ne on mobiilina laatikot, mutta tietokoneella palkit. Termin lanseeraaja siis piipahti siellä tietokoneella.
Onko sinulla siellä siis uusi laatikko valintakoevalinta ja siinä -- vai näkyykö sinulla jo valintakoepisteetkin?
Joo näkyy kaikki pisteet.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin oikis pääsykokeella ei ole vielä tullut. Ei edes palkkeja.
Mikäs pösilö tätä kommenttia alapeukuttaa? Fakta se on.
Nimimerkillä kynnet-syöty-pian 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingin oikis pääsykokeella ei ole vielä tullut. Ei edes palkkeja.
Mikäs pösilö tätä kommenttia alapeukuttaa? Fakta se on.
Nimimerkillä kynnet-syöty-pian 😅
Ja sä et ollut hakenut muualle, niin et tiedä vielä pisteitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin valintakokeissa I ja H, tulokset oli tullut tänään. Mut on hyväksytty 2.hakutoiveeseen, mut mulla lukee sen kohdalla et en voi vastaanottaa paikkaa (+odottaa vielä tuloksia 1.kohteeseen, jossa oon varasijalla). Tarkemmis ohjeissa lukee et voin hyväksyä paikan ja odotella ylemmäst tarkempia tuloksia, mut mulla tosiaan lukee tuo et en voi vastaanottaa. Millon sit voin? Ja voinko nyt kuitenkin turvallisesti olettaa, et olen pääsemässä ainakin 2.toiveeseen jos en pääse 1.kohteeseen? Tarviiko vielä stressata et en pääsekään kumpaankaan?
En siis viitsi alkaa intoilemaan, ennen kuin on jompikumpi paikka virallisesti vastaanotettu.
Mihin kohteeseen ja yliopistoon hait tuolla valintakokeella H? Odotan itse H:n tuloksia Helsingin kohteisiin.
1. Englannin kieli ja kulttuuri, 2. Kulttuurin tutkimus. Molemmat Itä-Suomen Yliopistoon. Todella onnessani olen kummasta tahansa.
Äh, toinen varasija napsahti HY:n maisterihaussa. Vielä joutuu jännittämään siis. :/
Missähän vaiheessa tuon varasijan voi todennäköisimmin olettaa liikkuvan (jos se siis ylipäänsä edes liikkuu)?
Vierailija kirjoitti:
Äh, toinen varasija napsahti HY:n maisterihaussa. Vielä joutuu jännittämään siis. :/
Missähän vaiheessa tuon varasijan voi todennäköisimmin olettaa liikkuvan (jos se siis ylipäänsä edes liikkuu)?
Ensi viikolla alkaa liikkua, kun tulokset on valmiit ja paikkoja voi alkaa ottaa vastaan (tai hylätä).
Vierailija kirjoitti:
Äh, toinen varasija napsahti HY:n maisterihaussa. Vielä joutuu jännittämään siis. :/
Missähän vaiheessa tuon varasijan voi todennäköisimmin olettaa liikkuvan (jos se siis ylipäänsä edes liikkuu)?
Mikä maisteri kyseessä? Itse odottelen valintakoe B:n proviisorin tuloksia.
Vierailija kirjoitti:
Eli tarkoitatte palkeilla niitä opintopolun eri tuloslaatikoita? Mulla näkyy kaikissa hakukohdissa jo tuloksetkin eli kaikki nämä palkit siis jo tullut? Näkynyt jo pitkään. Eli saan siis todella heittää hyvästit jo opiskelupaikalle, kun ei ne varasijat ole juurikaan siitä muuttunut.
Mitä sä ajattelit, että ne palkit ois?
Täällä siis puhutaan palkeista niiden opiskelupaikkojen kohdalla, jossa ei mitään valintakoetuloksia ole vielä tullut. Palkkien (eli valintakoetulokset rivit) ilmestyminen opintopolkuun meinaa, että tulokset on kohta tulossa siihen kyseiseen hakukohteeseen. Siksi niitä jännätään, muuta merkitystä niillä ei ole :)
Vierailija kirjoitti:
Äh, toinen varasija napsahti HY:n maisterihaussa. Vielä joutuu jännittämään siis. :/
Missähän vaiheessa tuon varasijan voi todennäköisimmin olettaa liikkuvan (jos se siis ylipäänsä edes liikkuu)?
Se liikkuu vain, jos joku edeltäsi pääsee itselleen ylempään toiveeseen. Toiset koulutukset ja koulut ovat suositumpia kuin toiset. Ulkopuolisen on paha arvioida tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varasijat päivittyneet jälleen opintopolkuun. Nopea on liike,, eilen sija 31, tänään aamupäivällä 17 ja nyt 10. Niin, haen siis Treelle hallintotieteisiin.
Miten paljon pisteraja on laskenut? Entä todistusvalinnan pisteraja? Toivottavasti saat pian paikan!
Todistusvalintapisteiden laskusta en ole varma, mutta valintakoevalinta ensikertalaisille hakijoille laskenut yhdellä pisteellä eilisestä (jos en nyt aivan väärin muista) ja valintakoevalinta kaikille hakijoille laskenut kahdella.
Opintopolussa tullut uusi rivistö ("palkki") valintatavalle. Esim. aiemmin näkynyt vain "todistusvalinta" ja nyt näkyy ilman tuloksia myös "valintakoevalinta"