KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL
Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)
Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella.
Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?
Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?
Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.
Kommentit (3310)
Oon nyt se ärsyttävä äiti, joista täällä ei pidetä, mutta lapseni sai opiskelupaikan! Voi että olen onnellinen, kun hän vihdoin pääsee elämässään eteenpäin. Unelmiin kannattaa uskoa! Kolmas kerta toden sanoi ja oikeustieteellinen kutsuu vihdoin.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävä pettymys. En voi käsittää miten huonosti kokeet on mennyt, silloin tuntui, että hyvin meni.
Voi ei 😥 nyt alkoi pelottaa että itselläni on käynyt samoin. Ei mitään tuloksia vielä näkyvissä, vielä saa arvailla
Vierailija kirjoitti:
Oon nyt se ärsyttävä äiti, joista täällä ei pidetä, mutta lapseni sai opiskelupaikan! Voi että olen onnellinen, kun hän vihdoin pääsee elämässään eteenpäin. Unelmiin kannattaa uskoa! Kolmas kerta toden sanoi ja oikeustieteellinen kutsuu vihdoin.
Onneksi olkoon!
Vierailija kirjoitti:
Oon nyt se ärsyttävä äiti, joista täällä ei pidetä, mutta lapseni sai opiskelupaikan! Voi että olen onnellinen, kun hän vihdoin pääsee elämässään eteenpäin. Unelmiin kannattaa uskoa! Kolmas kerta toden sanoi ja oikeustieteellinen kutsuu vihdoin.
Paljon onnea, teille molemmille! Nyt saa iloita :)
Kiitos! Olen niin helpottunut, kun se epävarmuus vihdoinkin on ohi.
Vipus-professionaalit: olen varasijalla 4. Itä-Suomen yliopistoon sosiaalityön maisterihaussa. 33 valitusta 15 on ottanut paikan vastaan. Kaikkien yliopistojen sos.työn maisterivalinnat ovat jo tulleet eli eikös tämä nyt tarkoita sitä, että ne 15 eivät ole laittaneet Itä-Suomen yliopistoa 1.hakukohteeksi vaan odottavat nyt, pääsisivätkö jonnekin muualle... Näin itse järkeilin ja epätoivoisena odotan, josko 4 jättäisi paikan ottamatta... Muuta en tuosta taulukosta osaa tulkita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äh, toinen varasija napsahti HY:n maisterihaussa. Vielä joutuu jännittämään siis. :/
Missähän vaiheessa tuon varasijan voi todennäköisimmin olettaa liikkuvan (jos se siis ylipäänsä edes liikkuu)?Se liikkuu vain, jos joku edeltäsi pääsee itselleen ylempään toiveeseen. Toiset koulutukset ja koulut ovat suositumpia kuin toiset. Ulkopuolisen on paha arvioida tilannetta.
Juu, se on selvä. Lähinnä siis tarkoitin kysyä, että missä vaiheessa varasijat tyypillisesti liikkuvat (vilkkaimmin), jotta tiedän, kannattako Opintopolkua edes seurailla vielä seuraavan viikon aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vipus-professionaalit: olen varasijalla 4. Itä-Suomen yliopistoon sosiaalityön maisterihaussa. 33 valitusta 15 on ottanut paikan vastaan. Kaikkien yliopistojen sos.työn maisterivalinnat ovat jo tulleet eli eikös tämä nyt tarkoita sitä, että ne 15 eivät ole laittaneet Itä-Suomen yliopistoa 1.hakukohteeksi vaan odottavat nyt, pääsisivätkö jonnekin muualle... Näin itse järkeilin ja epätoivoisena odotan, josko 4 jättäisi paikan ottamatta... Muuta en tuosta taulukosta osaa tulkita.
Itä-Suomen yliopistoon sosiaalityön maisteriohjelmaan on hyväksytty 30 hakijaa, joista 18 on hakenut ensisijaisesti sinne. Näistä 18:sta 15 on ottanut paikan vastaan. Loput 12 sisäänpäässyttä odottelee tuloksia ylemmistä hakukohteista.
Vipusta seuraamalla kehittyy kyllä melkoiseksi tilastotieteen asiantuntijaksi, joten taidan hakea seuraavaksi sinne!
Uskottava se on että oikispaikka irtosi, ei-ensikertalaisena ekaa kertaa oikikseen hakevana en tähän uskonut. Turkuun hyväksytty, odottaa vielä Helsingin tuloksia niin ei voi ottaa vastaan tässä kohtaa. Tekis mieli repästä juhlatumut mutta kiltisti nukkumaan ja aamulla töihin tietäen että tästäkin paikasta pääsee eteenpäin!
Onko kellään tietoa milloin viime vuonna Tampereen yliopisto julkaisi avoimen väylän tuloksia? Vipusen mukaan Aallon kanssa ainoa joka ei ole vielä lainkaan tuloksia julkaissut.
Onko mitään mahdollisuutta päästä ensikertalaisena todistusvalinnalla Tampereen Hervantaan opiskelemaan diplomi-insinööriksi (tietotekniikka) jos pisteitä on 70 ?
Luulisin että ei, pääsykokeella saatat päästä.
Tänään tuli valintakoepalkit ylimpään hakukohteeseen (uef sosiaalityö) ja samalla kakkostoiveesta (AMK sosionomi) hävisi varasija ja pisteet. Mitä tää meinaa?
Vierailija kirjoitti:
Tänään tuli valintakoepalkit ylimpään hakukohteeseen (uef sosiaalityö) ja samalla kakkostoiveesta (AMK sosionomi) hävisi varasija ja pisteet. Mitä tää meinaa?
Tässä ylimmässä näkyy siis edelleen todistusvalinta varasija ja sitten tuli palkit valintakokeesta eli ne varmaan tulee huomenna?
Vierailija kirjoitti:
Tänään tuli valintakoepalkit ylimpään hakukohteeseen (uef sosiaalityö) ja samalla kakkostoiveesta (AMK sosionomi) hävisi varasija ja pisteet. Mitä tää meinaa?
Tämä on se ns. palkkiteoria! Pääsit sosiaalityöhön sisään! Suuret onnittelut!
Jos huomenna ei tule lääkikset tulokset niin mun pumppu varmaan pettää kesken
Vierailija kirjoitti:
Luulisin että ei, pääsykokeella saatat päästä.
Kiitos rehellisestä vastauksesta, ja nyt jätän seuraamisen tähän ja unohdan koko haun, on sitä elämää muutakin.
Varasijalukuni on päivittynyt (Tre, hallintotieteet) ja tänään se on 5!
Ei enää montaa porrasta kivuttavana :)
Ilmeisesti lääkiksen palkit Oulun, Tampereen ja Kuopion kohdalla tulleet, Helsinki ja Turku ei vielä mitään.