KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL
Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)
Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella.
Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?
Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?
Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.
Kommentit (3327)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa tämä jännittävää! Tämänhetkinen varasijani Treen hallintotieteisiin on 17. Ja eiliseen verrattuna varasijani nousi 14 pykälää. Toivottavasti liike pysyy yhtä hyvänä, niin olisi vielä mahdollisuuksia :)
Mahdollisesti pääset tällä viikolla sisään, kun Helsinki, Joensuu ja Rovaniemi julkaisevat oikeustieteen tulokset.
Vaikka muut koulut eivät ole vielä itse julkaisseet tuloksia, niin ne on voitu silti ajaa järjestelmään niin että ne sijoitukset näkyvät oikein eikä mitään suurta varasijahyppäystä enää tule. Tää on nähty lääkisten ja läheisten alojen kanssa monen monta kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa tämä jännittävää! Tämänhetkinen varasijani Treen hallintotieteisiin on 17. Ja eiliseen verrattuna varasijani nousi 14 pykälää. Toivottavasti liike pysyy yhtä hyvänä, niin olisi vielä mahdollisuuksia :)
Mahdollisesti pääset tällä viikolla sisään, kun Helsinki, Joensuu ja Rovaniemi julkaisevat oikeustieteen tulokset.
Vaikka muut koulut eivät ole vielä itse julkaisseet tuloksia, niin ne on voitu silti ajaa järjestelmään niin että ne sijoitukset näkyvät oikein eikä mitään suurta varasijahyppäystä enää tule. Tää on nähty lääkisten ja läheisten alojen kanssa monen monta kertaa.
Olen silti varovaisen optimistinen. Viime vuonna varasijani nousi useilla kymmenillä (yli 40), joten en vielä heitä kirvestä kaivoon :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa tämä jännittävää! Tämänhetkinen varasijani Treen hallintotieteisiin on 17. Ja eiliseen verrattuna varasijani nousi 14 pykälää. Toivottavasti liike pysyy yhtä hyvänä, niin olisi vielä mahdollisuuksia :)
Mahdollisesti pääset tällä viikolla sisään, kun Helsinki, Joensuu ja Rovaniemi julkaisevat oikeustieteen tulokset.
Vaikka muut koulut eivät ole vielä itse julkaisseet tuloksia, niin ne on voitu silti ajaa järjestelmään niin että ne sijoitukset näkyvät oikein eikä mitään suurta varasijahyppäystä enää tule. Tää on nähty lääkisten ja läheisten alojen kanssa monen monta kertaa.
Käsittääkseni tällöin ne näkyisi kuitenkin "palkkeina".
Mitenhän hampaalle on päässy varasijoilta? Nyt jonossa 62.
Hain kahteen eri koulutukseen, joissa molemmissa oli maksimipistemäärä 100 ja alin hyväksytty pistemäärä noin 70. Sain pisteiksi 79 ja 87, eli tulin valituksi. Joka kymmenes hakija hyväksyttiin opiskelemaan. Tunnen silti itseni tyhmäksi, koska pisteeni jäivät niin kauas maksimista. Muilla samoja tuntemuksia?
Mihin hampaalle hait? Kävitkö pääsykokeissa!
Haluan vaan sanoa, että chillaa ja ole itsestäsi ylpeä. Kannattaa miettiä tarkkaan mistä tuollainen riittämättömyyden tunne tulee. Pysähdy ja nauti hetki. Ota voitot voittoina äläkä mieti liikaa.
Voitteko laittaa linkin vipuseen, josta seuraatte? Olen kai seurannut ihan väärää taulukkoa, on niin sekava sivu.
Vierailija kirjoitti:
Voitteko laittaa linkin vipuseen, josta seuraatte? Olen kai seurannut ihan väärää taulukkoa, on niin sekava sivu.
Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/WopiFrame2.aspx?sourcedoc={cb5c4974-6042-476e-8a47-951ce2e7563d}&action=view
Valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/WopiFrame.aspx?sourcedoc=%7BADCACE…
Vierailija kirjoitti:
Mihin hampaalle hait? Kävitkö pääsykokeissa!
Oulu ja Turku. Kävin kokeessa, mutta tuntui, että penkin alle meni. Edessä todennäköisesti taas yksi hakuvuosi lisää.
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän hampaalle on päässy varasijoilta? Nyt jonossa 62.
Itse olin pääsykokeella viime vuonna ensin varasijalla 50+, mutta eipä se siitä edes kolmosella alkavaksi noussut. Lääkiksiin lienee realistiset mahkut päästä varasijalta max 5.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin hampaalle hait? Kävitkö pääsykokeissa!
Oulu ja Turku. Kävin kokeessa, mutta tuntui, että penkin alle meni. Edessä todennäköisesti taas yksi hakuvuosi lisää.
Täällä sama juttu. Tällä kertaa kokeen pilasi jännitys (tähän sellanen Whatsappin kyllästynyt naama -emoji). Hieman vituttaa, kun ikääkin alkaa olla reippaasti... Vaan ei mahda mitään!
Ai joko lääkisten tuloksia on alkanut tulla vai onko nuo todistusvalintajonoja?
Vierailija kirjoitti:
Hain kahteen eri koulutukseen, joissa molemmissa oli maksimipistemäärä 100 ja alin hyväksytty pistemäärä noin 70. Sain pisteiksi 79 ja 87, eli tulin valituksi. Joka kymmenes hakija hyväksyttiin opiskelemaan. Tunnen silti itseni tyhmäksi, koska pisteeni jäivät niin kauas maksimista. Muilla samoja tuntemuksia?
Ne kokeet on tarkotuksella tehty silleen, että kukaan ei saa sataa prossaa oikein. Monessa kokeessa sisäänpääsyrajat 50-70% sisällä. Esim psykassa oli viime vuonna sisäänpäsyn alaraja 70% pisteistä, joten tänä vuonna koetta vaikeutettiin tuntuvasti niin, että raja on 60% pisteistä.
Vierailija kirjoitti:
Ai joko lääkisten tuloksia on alkanut tulla vai onko nuo todistusvalintajonoja?
Ei oo tullu mitään, ei edes palkkeja. Enkä pidättäis hengitystä, että tulee edes tällä viikolla. :-(
Mul on näkynyt AMK kohteessa palkit yli viikon
Palkit tulleet nyt valintakoe i:hin!
Vierailija kirjoitti:
Ai joko lääkisten tuloksia on alkanut tulla vai onko nuo todistusvalintajonoja?
Ei. Loppuviikkoon tai jopa ens viikkoon menee
Vierailija kirjoitti:
Palkit tulleet nyt valintakoe i:hin!
Mihin? Tämä on aina yliopisto- ja ainekohtaista, kun samalla kokeella voi hakea monesti useampaan tiedekuntaankin.
Kiitos. Näin ajattelinkin :). Ehkä se onni viimein paistaa myös tänne