Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL

Vierailija
26.02.2026 |

Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)

 

Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella. 

 

Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?

 

Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?

 

Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.

Kommentit (3346)

Vierailija
2221/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko yleensä kestää palkkien muuttuminen pisteiks?

Vierailija
2222/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauanko yleensä kestää palkkien muuttuminen pisteiks?

Tunteja tai päiviä. Eli ei pysty sanomaan.

Kun ei Vipunenkaan ole päivittynyt, palkeista ei ole nyt mitään hyötyä.......

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2223/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen sitä, että miksi porukka ei hae enemmän väylän kautta kauppikseen. Jyväskylään, Vaasaan, Tampereelle ja esim Turkuun on aika helppo päästä sisälle. Oon kuullut, että kansanopistoissa on hyvät linjat tätä varten. Pari kaveria on päässyt tätä kautta sisälle, eikä tarte sitten mennä valintakokeisiin.

Vierailija
2224/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Vipusessa havaittu minkäänlaista eloa viime päivinä?

Vierailija
2225/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Vipusessa havaittu minkäänlaista eloa viime päivinä?

Ei ole ei. Ainakin kolmatta päivää valittujen määrä (Haku 2) on tuon 44 tuhatta.

Vierailija
2226/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen sitä, että miksi porukka ei hae enemmän väylän kautta kauppikseen. Jyväskylään, Vaasaan, Tampereelle ja esim Turkuun on aika helppo päästä sisälle. Oon kuullut, että kansanopistoissa on hyvät linjat tätä varten. Pari kaveria on päässyt tätä kautta sisälle, eikä tarte sitten mennä valintakokeisiin.

Kauppikseenhan on varsin helppoa päästä pääsykokeellakin. Kansanopistoväylä kuulostaa paljon työläämmältä.

Väyliä pitäisi hyödyntää paljon enemmän, se on totta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2227/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon nyt hakenut pari kertaa kauppikseen ja ei kyllä tänä vuonnakaan paikka irtoa. :D pitää varmaan miettiä noita kansanopistoja. Nopeasti selailemalle tarjoavat noin yhden vuoden opinnot, jotka voisi suoraan hyväksilukea yliopistoon. Asun ite pienellä paikkakunnalla, niin olisi muutto edessä. Alkio-opisto ja Etelä-Pohjanmaan opisto vaikuttavat hyviltä. Onko kellään kokemusta näistä?

Vierailija
2228/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalityön maisterihaun tulokset Itä-Suomen yliopistoon tulivat. Ikävästi jäin 4.varasijalle. Toivottavasti muiden yliopistojen tulosten selvittyä tapahtuu vielä liikehdintää..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2229/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityön maisterihaun tulokset Itä-Suomen yliopistoon tulivat. Ikävästi jäin 4.varasijalle. Toivottavasti muiden yliopistojen tulosten selvittyä tapahtuu vielä liikehdintää..

Pidetään sormet ristissä että liikkuisivat, hieno tulos sinulta joka tapauksessa!

Vierailija
2230/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Vipusessa havaittu minkäänlaista eloa viime päivinä?

On. Omissa hakukohteissa (amk) oli paikan vastaanottaneiden määrä kasvanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2231/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko muilla samaa ongelmaa, mutta itse en ainakaan pysty kirjautumaan ulos Opintopolusta vaikka näyttää ensin siltä, että kaikki on ok. Kannattaa olla tarkkana, ettei suomi.fi-tunnistus jää auki, mikäli kirjaudutte jostain yhteiskäytössä olevilta koneilta (tai sitten tää on vaan puhelinongelma). Joudun siis itse käymään esim. Omakelan palvelun kautta kirjautumassa ulos koko tunnistuksesta.

Vierailija
2232/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään tuli myös kansanterveystieteen maisterihaun tulokset. Jäin varasijalle 5, mikä oli tosin paljon paremmin kuin ajattelin. Hain kandi + motivaatiokirje -kombolla. Ehkä syksyllä avoimen kautta opintoja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2233/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääsettekö tuonne Valintakoepisteet-palveluun?

Ei näytä pääsevän. Tuli "Käsittelemätön poikkeus"

Kauanhan tässä vielä menee kun koko eiliseen päivään ei päässyt sivulle.

Vierailija
2234/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko jyväskylän psykaa tullu vielä?

Tulivat eilen, tänään oli laskenu alimmat hyväksytyt vielä tasoon enskat 70.2 ja ei-enskat 69.3 ja varasijat liikkuneet yöllä 26 pykälää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2235/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nopeasti psykologiassa mennyt männävuosina varasijoilta valinta kiinni kaikkien tulosten takarajapäivän jälkeen? En kuvittele pääseväni sisään kohteisiini varasijoilta 100+, mutta haluaisin osviittaa, milloin teoreettinenkin  kyttäilykärsimys varmasti loppuu ulkopuolisen tahon toimesta, kun itse en kykene lopettamaan :D

Vierailija
2236/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten nopeasti psykologiassa mennyt männävuosina varasijoilta valinta kiinni kaikkien tulosten takarajapäivän jälkeen? En kuvittele pääseväni sisään kohteisiini varasijoilta 100+, mutta haluaisin osviittaa, milloin teoreettinenkin  kyttäilykärsimys varmasti loppuu ulkopuolisen tahon toimesta, kun itse en kykene lopettamaan :D

Useimmat psykakohteet taitavat rajata varasijat. Esim. Helsingissä todistusjonossa on 80 ja koejonoissa 40 kummassakin.

Tämä tapahtuu sitten, kun koko yhteishaku on valmis, eli kaikki tulokset kaikille ovat tulleet.

Varasijajonoja kytätessä kannattaa muistaa, että iso osa varsinkin isompien sijojen liikkumisesta on sitä, että joku lähtee jonosta kokonaan pois johonkin toiseen koulutukseen. Isot sijat liikkuvat, vaikka kukaan ei pääsisi sinne psykalle sisään.

Vierailija
2237/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten nopeasti psykologiassa mennyt männävuosina varasijoilta valinta kiinni kaikkien tulosten takarajapäivän jälkeen? En kuvittele pääseväni sisään kohteisiini varasijoilta 100+, mutta haluaisin osviittaa, milloin teoreettinenkin  kyttäilykärsimys varmasti loppuu ulkopuolisen tahon toimesta, kun itse en kykene lopettamaan :D

Useimmat psykakohteet taitavat rajata varasijat. Esim. Helsingissä todistusjonossa on 80 ja koejonoissa 40 kummassakin.

Tämä tapahtuu sitten, kun koko yhteishaku on valmis, eli kaikki tulokset kaikille ovat tulleet.

Varasijajonoja kytätessä kannattaa muistaa, että iso osa varsinkin isompien sijojen liikkumisesta on sitä, että joku lähtee jonosta kokonaan pois johonkin toiseen koulutukseen. Isot sijat liikkuvat, vaikka kukaan ei pääsisi sinne psykalle sisään.

Eli ymmärränkö oikein, että heti/pian, kun päivä 2.7. koittaa, menee varasijat rajoitetummaksi/kiinni? Siis että jollain kolminumeroisilla varasijoilla olijoilla loppuu silloin epärealistinen jonotus ja tulee joku selkeä "hylkääminen tai jonosta poisto/sulkeutuminen" Opintopolkuun näkyviin? Siis koskien nyt muitakin aloja, eikä vaan psykaa. Vai roikkuuko 4.8. asti Opintopolussa teksti "olet 1xx. varasijalla".

Vierailija
2238/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten nopeasti psykologiassa mennyt männävuosina varasijoilta valinta kiinni kaikkien tulosten takarajapäivän jälkeen? En kuvittele pääseväni sisään kohteisiini varasijoilta 100+, mutta haluaisin osviittaa, milloin teoreettinenkin  kyttäilykärsimys varmasti loppuu ulkopuolisen tahon toimesta, kun itse en kykene lopettamaan :D

Useimmat psykakohteet taitavat rajata varasijat. Esim. Helsingissä todistusjonossa on 80 ja koejonoissa 40 kummassakin.

Tämä tapahtuu sitten, kun koko yhteishaku on valmis, eli kaikki tulokset kaikille ovat tulleet.

Varasijajonoja kytätessä kannattaa muistaa, että iso osa varsinkin isompien sijojen liikkumisesta on sitä, että joku lähtee jonosta kokonaan pois johonkin toiseen koulutukseen. Isot sijat liikkuvat, vaikka kukaan ei pääsisi sinne psykalle sisään.

Eli ymmärränkö oikein, että heti/pian, kun päivä 2.7. koittaa, menee varasijat rajoitetummaksi/kiinni? Siis että jollain kolminumeroisilla varasijoilla olijoilla loppuu silloin epärealistinen jonotus ja tulee joku selkeä "hylkääminen tai jonosta poisto/sulkeutuminen" Opintopolkuun näkyviin? Siis koskien nyt muitakin aloja, eikä vaan psykaa. Vai roikkuuko 4.8. asti Opintopolussa teksti "olet 1xx. varasijalla".

Ainakin viime vuonna epärealistiset varasijat poistettiin heinäkuun alussa.

Vierailija
2239/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voikohan olla, että oikeustieteen tulokset tulee ennen juhannusta?

Vierailija
2240/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa koetta käytettiin esim. sosiaalityön (YTM/VTM) kandi-maistereissa ja niiden alojen maisterihakujen tulokset ovat alkaneet tipahdella. Viime vuonna valintakoe Gn tulokset tuli 19.6., eli samalla tavalla päivä ennen Juhannusta ja maisterihakutulosten jälkeen. Maisterit tuli aamupäivällä ja valintakoe g myöhemmin päivällä. Malttamattomana päivittelen :D