Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL

Vierailija
26.02.2026 |

Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)

 

Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella. 

 

Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?

 

Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?

 

Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.

Kommentit (3346)

Vierailija
2201/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ei-ensikertalaisen pisteraja voi olla alhaisempi kuin ensikertalaisen?

Ensikertalaiset hakijat on olleet parempia kuin ei-ensikertalaiset?

Kuten moneen kertaan sanottu: se on kaikkien jono, ei pelkästään ei-ensikertalaisten. Eli ensikertalaiset on myös mukana tossa kaikkien kiintiössä. Yliopistoon on siis suhteessa ”helpompi” päästä ei-ensikertalaisen kuin amkkiin.

Eipä ole. Yliopistossa on eriteltynä nämä, kuten moneen kertaan on sanottu.

Vierailija
2202/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä järki, että on ensikertalaisten kiintiö ja sitten ensikertalaisia hyväksytään vielä ei-ensikertalaisten kiintiöönkin? Eli jos ei-enskoille on 10 aloituspaikkaa, todellisuudessa niitä voikin olla vaikka 2 jos ensikertalaisia menee ohi? 

Se järki, ettei ole muita kiintiöitä kuin ensikertalaisten kiintiö. Loput paikat jaetaan paremmuusjärjestyksessä. 

Kyllä on raakaa. Eihän ei-ensikertalaisen kannata edes yrittää kun mahdollisuudet on samat kuin voittais lotossa :D

Pitää vaan olla hyvä. Itse ainakin sain ei-ensikertalaisena opiskelupaikan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2203/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä järki, että on ensikertalaisten kiintiö ja sitten ensikertalaisia hyväksytään vielä ei-ensikertalaisten kiintiöönkin? Eli jos ei-enskoille on 10 aloituspaikkaa, todellisuudessa niitä voikin olla vaikka 2 jos ensikertalaisia menee ohi? 

Se järki, ettei ole muita kiintiöitä kuin ensikertalaisten kiintiö. Loput paikat jaetaan paremmuusjärjestyksessä. 

Kyllä on raakaa. Eihän ei-ensikertalaisen kannata edes yrittää kun mahdollisuudet on samat kuin voittais lotossa :D

AMK:ssa näin, mutta yliopistossa on maltillisemmat ensikertalaiskiintiöt. Monilla aloilla se ei pääsykoejonossa vaikuta lopulta ollenkaan.

Tilanne voi muuttua. Oikiksessa aiemmin oli kaikkien jonossa alempi pisteraja kuin ensikertalaisilla, mutta viime vuonna pääsykokeen muututtua kaikkien jonon pisteraja oli useita pisteitä korkeampi kuin ensikertalaisten. Se tarkoittaa samalla automaattisesti sitä, että kaikki kaikkien jonon sisäänpääsijät olivat ei-ensikertalaisia.

Oliko se sitten parempi lopputulos vai ei? Heidän, jotka saivat ensikertalaisia enemmän pisteitä, mielestä ei, jos ei päässyt sisään.

Vierailija
2204/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ei-ensikertalaisen pisteraja voi olla alhaisempi kuin ensikertalaisen?

Ensikertalaiset hakijat on olleet parempia kuin ei-ensikertalaiset?

Kuten moneen kertaan sanottu: se on kaikkien jono, ei pelkästään ei-ensikertalaisten. Eli ensikertalaiset on myös mukana tossa kaikkien kiintiössä. Yliopistoon on siis suhteessa ”helpompi” päästä ei-ensikertalaisen kuin amkkiin.

Eipä ole. Yliopistossa on eriteltynä nämä, kuten moneen kertaan on sanottu.

Mikä on eriteltynä? Ei-enskoille ei ole omaa kiintiötä vaan he ovat mukana kaikkien jonossa, joka esim lääkiksessä on 25% paikoista versus amkissa jossai ensihoitajassa 1 paikka varattuna ei-ensikertalaiselle vaikka olis 100-0 paremmat pisteet kuin enskoilla.

Vierailija
2205/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä järki, että on ensikertalaisten kiintiö ja sitten ensikertalaisia hyväksytään vielä ei-ensikertalaisten kiintiöönkin? Eli jos ei-enskoille on 10 aloituspaikkaa, todellisuudessa niitä voikin olla vaikka 2 jos ensikertalaisia menee ohi? 

Se järki, ettei ole muita kiintiöitä kuin ensikertalaisten kiintiö. Loput paikat jaetaan paremmuusjärjestyksessä. 

Kyllä on raakaa. Eihän ei-ensikertalaisen kannata edes yrittää kun mahdollisuudet on samat kuin voittais lotossa :D

Tuo puhuttuhan juuri tarkoittaa, ettei kiintiöllä ole ollut merkitystä, vaan ensikertalaiset ovat olleet yksinkertaisesti parempia kuin ei-ensikertalaiset.

Vierailija
2206/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitävät jännityksessä loppuun asti että saanko A kokeen matikasta sen 1/3 pisteitä vai en. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2207/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei myöskään G-kokeen tietoja näy eikä kuulu. Väylät tuli jo pari päivää sitten, mutta kokeen ei. Viime vuonna ne tuli samaan aikaan ainakin UEF oikis.

Vierailija
2208/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riita poikki ja voita väliin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2209/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut miettii noita pisterajoja niin Turussa ainaki psykan pisterajat pudonnu alkuperäisestä. Omakin varasija liikku ylöspäin joku 30 paikkaa (toki olen niin kaukana ettei itselle merkitystä). Eli uudet pisterajat 74.843/73.903

Vierailija
2210/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä järki, että on ensikertalaisten kiintiö ja sitten ensikertalaisia hyväksytään vielä ei-ensikertalaisten kiintiöönkin? Eli jos ei-enskoille on 10 aloituspaikkaa, todellisuudessa niitä voikin olla vaikka 2 jos ensikertalaisia menee ohi? 

Se järki, ettei ole muita kiintiöitä kuin ensikertalaisten kiintiö. Loput paikat jaetaan paremmuusjärjestyksessä. 

Kyllä on raakaa. Eihän ei-ensikertalaisen kannata edes yrittää kun mahdollisuudet on samat kuin voittais lotossa :D

AMK:ssa näin, mutta yliopistossa on maltillisemmat ensikertalaiskiintiöt. Monilla aloilla se ei pääsykoejonossa vaikuta lopulta ollenkaan.

Tilanne voi muuttua. Oikiksessa aiemmin oli kaikkien jonossa alempi pisteraja kuin ensikertalaisilla, mutta viime vuonna pääsykokeen muututtua kaikkien jonon pisteraja oli useita pisteitä korkeampi kuin ensikertalaisten. Se tarkoittaa samalla automaattisesti sitä, että kaikki kaikkien jonon sisäänpääsijät olivat ei-ensikertalaisia.

Oliko se sitten parempi lopputulos vai ei? Heidän, jotka saivat ensikertalaisia enemmän pisteitä, mielestä ei, jos ei päässyt sisään.

Juuri näin. Pääsin viime vuonna yhden pisteen turvamarginaalilla Lappiin samaan aikaan, kun yli sata huonommin kokeessa pärjännyttä ensikertalaista pääsi Helsinkiin tai Turkuun.

 

En nyt sano, että olisi epäreilua, mutta viime vuonna kiintiön merkitys oli valtava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2211/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ei-ensikertalaisen pisteraja voi olla alhaisempi kuin ensikertalaisen?

Ensikertalaiset hakijat on olleet parempia kuin ei-ensikertalaiset?

Kuten moneen kertaan sanottu: se on kaikkien jono, ei pelkästään ei-ensikertalaisten. Eli ensikertalaiset on myös mukana tossa kaikkien kiintiössä. Yliopistoon on siis suhteessa ”helpompi” päästä ei-ensikertalaisen kuin amkkiin.

Eipä ole. Yliopistossa on eriteltynä nämä, kuten moneen kertaan on sanottu.

Mikä on eriteltynä? Ei-enskoille ei ole omaa kiintiötä vaan he ovat mukana kaikkien jonossa, joka esim lääkiksessä on 25% paikoista versus amkissa jossai ensihoitajassa 1 paikka varattuna ei-ensikertalaiselle vaikka olis 100-0 paremmat pisteet kuin enskoilla.

Ensikertalaisten ja kaikkien jonot eriteltynä.

Vierailija
2212/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä järki, että on ensikertalaisten kiintiö ja sitten ensikertalaisia hyväksytään vielä ei-ensikertalaisten kiintiöönkin? Eli jos ei-enskoille on 10 aloituspaikkaa, todellisuudessa niitä voikin olla vaikka 2 jos ensikertalaisia menee ohi? 

Se järki, ettei ole muita kiintiöitä kuin ensikertalaisten kiintiö. Loput paikat jaetaan paremmuusjärjestyksessä. 

Kyllä on raakaa. Eihän ei-ensikertalaisen kannata edes yrittää kun mahdollisuudet on samat kuin voittais lotossa :D

Tuo puhuttuhan juuri tarkoittaa, ettei kiintiöllä ole ollut merkitystä, vaan ensikertalaiset ovat olleet yksinkertaisesti parempia kuin ei-ensikertalaiset.

Niinpä. Ei-ensikertalainen voi jäädä rannalle vaikka olisi 100 pistettä enemmän kuin ensikertalaisten alin hyväksytty. Se tuntuu vähän epäreilulta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2213/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä järki, että on ensikertalaisten kiintiö ja sitten ensikertalaisia hyväksytään vielä ei-ensikertalaisten kiintiöönkin? Eli jos ei-enskoille on 10 aloituspaikkaa, todellisuudessa niitä voikin olla vaikka 2 jos ensikertalaisia menee ohi? 

Se järki, ettei ole muita kiintiöitä kuin ensikertalaisten kiintiö. Loput paikat jaetaan paremmuusjärjestyksessä. 

Kyllä on raakaa. Eihän ei-ensikertalaisen kannata edes yrittää kun mahdollisuudet on samat kuin voittais lotossa :D

AMK:ssa näin, mutta yliopistossa on maltillisemmat ensikertalaiskiintiöt. Monilla aloilla se ei pääsykoejonossa vaikuta lopulta ollenkaan.

Tilanne voi muuttua. Oikiksessa aiemmin oli kaikkien jonossa alempi pisteraja kuin ensikertalaisilla, mutta viime vuonna pääsykokeen muututtua kaikkien jonon pisteraja oli useita pisteitä korkeampi kuin ensikertalaisten. Se tarkoittaa samalla automaattisesti sitä, että kaikki kaikkien jonon sisäänpääsijät olivat ei-ensikertalaisia.

Oliko se sitten parempi lopputulos vai ei? Heidän, jotka saivat ensikertalaisia enemmän pisteitä, mielestä ei, jos ei päässyt sisään.

Juuri näin. Pääsin viime vuonna yhden pisteen turvamarginaalilla Lappiin samaan aikaan, kun yli sata huonommin kokeessa pärjännyttä ensikertalaista pääsi Helsinkiin tai Turkuun.

 

En nyt sano, että olisi epäreilua, mutta viime vuonna kiintiön merkitys oli valtava.

Kiintiöillä kuitenkin halutaan mahdollistaa ensikertalaisille todellinen mahdollisuus saada opiskelupaikka. Joskus 90-luvulla kun sai pisteitä armeijasta, työkokemuksesta sun muusta, abeilla oli heikommat mahdollisuudet päästä heti opiskelemaan.

Vierailija
2214/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jyväskylän psykaa tullu vielä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2215/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs ensikertalaiskiintiön puolustelijat sanotte siihen, että monella se ainoastaan viivästyttää opintojen aloitusta, kun opiskelupaikkaa ei uskalleta ottaa vastaan jos ei ole täysin varma valinnastaan? Opiskelun alku venyy ja venyy.

Vierailija
2216/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs ensikertalaiskiintiön puolustelijat sanotte siihen, että monella se ainoastaan viivästyttää opintojen aloitusta, kun opiskelupaikkaa ei uskalleta ottaa vastaan jos ei ole täysin varma valinnastaan? Opiskelun alku venyy ja venyy.

Että opinto-ohjaus ja tuki kotoa ovat huonoa.

Vierailija
2217/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks kellää viel toiminut toi valintakoetulos (AMK) -sivu?

Vierailija
2218/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs ensikertalaiskiintiön puolustelijat sanotte siihen, että monella se ainoastaan viivästyttää opintojen aloitusta, kun opiskelupaikkaa ei uskalleta ottaa vastaan jos ei ole täysin varma valinnastaan? Opiskelun alku venyy ja venyy.

Enpä ole huomannut, että täällä olisi kukaan sen ihmeellisemmin puolustellut tuota kiintiötä, ainoastaan kertonut miten se toimii.

Vierailija
2219/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsettekö tuonne Valintakoepisteet-palveluun?

Vierailija
2220/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsettekö tuonne Valintakoepisteet-palveluun?

Ei näytä pääsevän. Tuli "Käsittelemätön poikkeus"