KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL
Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)
Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella.
Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?
Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?
Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.
Kommentit (3346)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nopeasti psykologiassa mennyt männävuosina varasijoilta valinta kiinni kaikkien tulosten takarajapäivän jälkeen? En kuvittele pääseväni sisään kohteisiini varasijoilta 100+, mutta haluaisin osviittaa, milloin teoreettinenkin kyttäilykärsimys varmasti loppuu ulkopuolisen tahon toimesta, kun itse en kykene lopettamaan :D
Useimmat psykakohteet taitavat rajata varasijat. Esim. Helsingissä todistusjonossa on 80 ja koejonoissa 40 kummassakin.
Tämä tapahtuu sitten, kun koko yhteishaku on valmis, eli kaikki tulokset kaikille ovat tulleet.
Varasijajonoja kytätessä kannattaa muistaa, että iso osa varsinkin isompien sijojen liikkumisesta on sitä, että joku lähtee jonosta kokonaan pois johonkin toiseen koulutukseen. Isot sijat liikkuvat, vaikka kukaan ei pääsisi sinne psykalle sisään.
Eli ymmärränkö oikein, että heti/pian, kun päivä 2.7. koittaa, menee varasijat rajoitetummaksi/kiinni? Siis että jollain kolminumeroisilla varasijoilla olijoilla loppuu silloin epärealistinen jonotus ja tulee joku selkeä "hylkääminen tai jonosta poisto/sulkeutuminen" Opintopolkuun näkyviin? Siis koskien nyt muitakin aloja, eikä vaan psykaa. Vai roikkuuko 4.8. asti Opintopolussa teksti "olet 1xx. varasijalla".
Ainakin viime vuonna epärealistiset varasijat poistettiin heinäkuun alussa.
Mikä on epärealistinen varasija? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voikohan olla, että oikeustieteen tulokset tulee ennen juhannusta?
Ei ne enää voi tulla, kun ei ole palkkejakaan.
Hyvää juhannusta!
Voi tulla. Palkkien ja tulosten ilmestymisen välissä voi olla vaikka vain pari tuntia
Yleisen kasvatustieteen tuloksia tuli eilen, enkä päässyt sisään😭 Varasijat 2 ja 3, mutta ei-ensikertaisia otetaan molempiin vain 2
Vierailija kirjoitti:
Yleisen kasvatustieteen tuloksia tuli eilen, enkä päässyt sisään😭 Varasijat 2 ja 3, mutta ei-ensikertaisia otetaan molempiin vain 2
Voi itku! Onhan tuossa vielä jonkinlainen mahis, jos heillä sattuisi olemaan opettajatoiveita.
Ootko maisterihakua miettinyt, siellä olisi enemmän paikkoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisen kasvatustieteen tuloksia tuli eilen, enkä päässyt sisään😭 Varasijat 2 ja 3, mutta ei-ensikertaisia otetaan molempiin vain 2
Voi itku! Onhan tuossa vielä jonkinlainen mahis, jos heillä sattuisi olemaan opettajatoiveita.
Ootko maisterihakua miettinyt, siellä olisi enemmän paikkoja?
Täytyy varmaan miettiä avointa yliopistoa tai unohtaa koko juttu. Kahtena aikaisempana hakukerralla jäin 1. varasijalle
Helsinki julkaissut elintarvikkeita, maata ja metsää.
Nyt näkyy sillä aamuisella palkkeilijalla mihin pääsi!
Tarkoitetaanko noilla palkeilla siis sitä, kun varasijat todistusvalinnasta on muuttuneet viivoiksi?
Vierailija kirjoitti:
Yleisen kasvatustieteen tuloksia tuli eilen, enkä päässyt sisään😭 Varasijat 2 ja 3, mutta ei-ensikertaisia otetaan molempiin vain 2
Voi, mutta älä vielä luovuta, elämä voi toisinaan yllättää ja ehkä pääsetkin. Jos ei nyt tärppää, niin myöhemmin sitten. Ystäväni haki yhteensä neljä kertaa, kunnes onnistui.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitetaanko noilla palkeilla siis sitä, kun varasijat todistusvalinnasta on muuttuneet viivoiksi?
Sitä, että tulee ne koepisterivit, joissa on vielä viivat.
Todistusvalinnat muuttuvat samassa yhteydessä viivoiksi, jos on päässyt ylöspäin sisään.
Joten..!
Vierailija kirjoitti:
Voikohan olla, että oikeustieteen tulokset tulee ennen juhannusta?
Viime vuonna tuli Joensuu ja Turku ennen juhannusta. Tänä vuonna voi vähän viivästyä, kun C15-tehtävän kolmas väittämä on viallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen sitä, että miksi porukka ei hae enemmän väylän kautta kauppikseen. Jyväskylään, Vaasaan, Tampereelle ja esim Turkuun on aika helppo päästä sisälle. Oon kuullut, että kansanopistoissa on hyvät linjat tätä varten. Pari kaveria on päässyt tätä kautta sisälle, eikä tarte sitten mennä valintakokeisiin.
Kauppikseenhan on varsin helppoa päästä pääsykokeellakin. Kansanopistoväylä kuulostaa paljon työläämmältä.
Väyliä pitäisi hyödyntää paljon enemmän, se on totta.
Enpä usko, että niinkään helppo.
Mihin ne palkit siis tulee? 😅
Vierailija kirjoitti:
Mihin ne palkit siis tulee? 😅
Sinne Opintopolun hakemukselle. Eikä ne siis ole mitään muuta kuin se rivi "Koepisteet - -"
Kertovat tulosten olevan tulossa lähitulevaisuudessa. Joissakin tilanteissa niistä voi päätellä sisäänpääsyn, mutta ei läheskään kaikissa.
Onko bilsan tuloksia tullut vielä minnekään?
Vierailija kirjoitti:
Onko bilsan tuloksia tullut vielä minnekään?
Ainakin Helsinkiin tuli toissapäivänä.
Miksi niitä viivoja kutsutaan palkeiksi? 😅
Voiko farmasian varasijat vielä liikkua?
Vierailija kirjoitti:
Voiko farmasian varasijat vielä liikkua?
Onko tullut farmasian valintakokeen tuloksia jo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko farmasian varasijat vielä liikkua?
Onko tullut farmasian valintakokeen tuloksia jo?
HY:lle ei ainakaan ole
Ei ne enää voi tulla, kun ei ole palkkejakaan.
Hyvää juhannusta!