Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL

Vierailija
26.02.2026 |

Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)

 

Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella. 

 

Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?

 

Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?

 

Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.

Kommentit (3346)

Vierailija
2241/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voikohan olla, että oikeustieteen tulokset tulee ennen juhannusta?

Ei ne enää voi tulla, kun ei ole palkkejakaan.

Hyvää juhannusta!

Vierailija
2242/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten nopeasti psykologiassa mennyt männävuosina varasijoilta valinta kiinni kaikkien tulosten takarajapäivän jälkeen? En kuvittele pääseväni sisään kohteisiini varasijoilta 100+, mutta haluaisin osviittaa, milloin teoreettinenkin  kyttäilykärsimys varmasti loppuu ulkopuolisen tahon toimesta, kun itse en kykene lopettamaan :D

Useimmat psykakohteet taitavat rajata varasijat. Esim. Helsingissä todistusjonossa on 80 ja koejonoissa 40 kummassakin.

Tämä tapahtuu sitten, kun koko yhteishaku on valmis, eli kaikki tulokset kaikille ovat tulleet.

Varasijajonoja kytätessä kannattaa muistaa, että iso osa varsinkin isompien sijojen liikkumisesta on sitä, että joku lähtee jonosta kokonaan pois johonkin toiseen koulutukseen. Isot sijat liikkuvat, vaikka kukaan ei pääsisi sinne psykalle sisään.

Eli ymmärränkö oikein, että heti/pian, kun päivä 2.7. koittaa, menee varasijat rajoitetummaksi/kiinni? Siis että jollain kolminumeroisilla varasijoilla olijoilla loppuu silloin epärealistinen jonotus ja tulee joku selkeä "hylkääminen tai jonosta poisto/sulkeutuminen" Opintopolkuun näkyviin? Siis koskien nyt muitakin aloja, eikä vaan psykaa. Vai roikkuuko 4.8. asti Opintopolussa teksti "olet 1xx. varasijalla".

Ainakin viime vuonna epärealistiset varasijat poistettiin heinäkuun alussa.

Mikä on epärealistinen varasija? :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2243/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voikohan olla, että oikeustieteen tulokset tulee ennen juhannusta?

Ei ne enää voi tulla, kun ei ole palkkejakaan.

Hyvää juhannusta!

Voi tulla. Palkkien ja tulosten ilmestymisen välissä voi olla vaikka vain pari tuntia 

Vierailija
2244/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisen kasvatustieteen tuloksia tuli eilen, enkä päässyt sisään😭 Varasijat 2 ja 3, mutta ei-ensikertaisia otetaan molempiin vain 2 

Vierailija
2245/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleisen kasvatustieteen tuloksia tuli eilen, enkä päässyt sisään😭 Varasijat 2 ja 3, mutta ei-ensikertaisia otetaan molempiin vain 2 

Voi itku! Onhan tuossa vielä jonkinlainen mahis, jos heillä sattuisi olemaan opettajatoiveita.

Ootko maisterihakua miettinyt, siellä olisi enemmän paikkoja?

Vierailija
2246/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleisen kasvatustieteen tuloksia tuli eilen, enkä päässyt sisään😭 Varasijat 2 ja 3, mutta ei-ensikertaisia otetaan molempiin vain 2 

Voi itku! Onhan tuossa vielä jonkinlainen mahis, jos heillä sattuisi olemaan opettajatoiveita.

Ootko maisterihakua miettinyt, siellä olisi enemmän paikkoja?

Täytyy varmaan miettiä avointa yliopistoa tai unohtaa koko juttu. Kahtena aikaisempana hakukerralla jäin 1. varasijalle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2247/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki julkaissut elintarvikkeita, maata ja metsää.

Nyt näkyy sillä aamuisella palkkeilijalla mihin pääsi!

Vierailija
2248/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitetaanko noilla palkeilla siis sitä, kun varasijat todistusvalinnasta on muuttuneet viivoiksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2249/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleisen kasvatustieteen tuloksia tuli eilen, enkä päässyt sisään😭 Varasijat 2 ja 3, mutta ei-ensikertaisia otetaan molempiin vain 2 

Voi, mutta älä vielä luovuta, elämä voi toisinaan yllättää ja ehkä pääsetkin. Jos ei nyt tärppää, niin myöhemmin sitten. Ystäväni haki yhteensä neljä kertaa, kunnes onnistui.

Vierailija
2250/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitetaanko noilla palkeilla siis sitä, kun varasijat todistusvalinnasta on muuttuneet viivoiksi?

Sitä, että tulee ne koepisterivit, joissa on vielä viivat.

Todistusvalinnat muuttuvat samassa yhteydessä viivoiksi, jos on päässyt ylöspäin sisään.

Joten..!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2251/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voikohan olla, että oikeustieteen tulokset tulee ennen juhannusta?

Viime vuonna tuli Joensuu ja Turku ennen juhannusta. Tänä vuonna voi vähän viivästyä, kun C15-tehtävän kolmas väittämä on viallinen. 

Vierailija
2252/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen sitä, että miksi porukka ei hae enemmän väylän kautta kauppikseen. Jyväskylään, Vaasaan, Tampereelle ja esim Turkuun on aika helppo päästä sisälle. Oon kuullut, että kansanopistoissa on hyvät linjat tätä varten. Pari kaveria on päässyt tätä kautta sisälle, eikä tarte sitten mennä valintakokeisiin.

Kauppikseenhan on varsin helppoa päästä pääsykokeellakin. Kansanopistoväylä kuulostaa paljon työläämmältä.

Väyliä pitäisi hyödyntää paljon enemmän, se on totta.

Enpä usko, että niinkään helppo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2253/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ne palkit siis tulee? 😅

Vierailija
2254/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin ne palkit siis tulee? 😅

Sinne Opintopolun hakemukselle. Eikä ne siis ole mitään muuta kuin se rivi "Koepisteet - -"

Kertovat tulosten olevan tulossa lähitulevaisuudessa. Joissakin tilanteissa niistä voi päätellä sisäänpääsyn, mutta ei läheskään kaikissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2255/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko bilsan tuloksia tullut vielä minnekään?

Vierailija
2256/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko bilsan tuloksia tullut vielä minnekään?

Ainakin Helsinkiin tuli toissapäivänä.

Vierailija
2257/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niitä viivoja kutsutaan palkeiksi? 😅

Vierailija
2258/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko farmasian varasijat vielä liikkua?

Vierailija
2259/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko farmasian varasijat vielä liikkua?

Onko tullut farmasian valintakokeen tuloksia jo?

Vierailija
2260/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko farmasian varasijat vielä liikkua?

Onko tullut farmasian valintakokeen tuloksia jo?

HY:lle ei ainakaan ole