KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL
Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)
Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella.
Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?
Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?
Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.
Kommentit (3346)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeks jos tätä on kysytty jo täällä, mut mulla oli joku varasija 35. viimeiseen toiveeseen, mutta nyt se on hävinny ja lukee vaan opiskelijavalinta kesken. Tarkoittaako tää että kaikki paikat täytty jo ja varasijajonottaminen on päättyny vai onko mulla ollut jotain puutetta hakemuksessa tms? Ylemmissä on kaikkiin tänään tullut pääsykoejutut, kun aiemmin oli vain todistusvalinta, että vaikuttaako se varasijajonon häviämiseen jotenkin?
Pääsit johonkin niistä ylemmistä, mihin tuli ne pääsykoejutut - se on se ns. palkki!
Onneksi olkoon!
Minkä alan palkkeja tuli?
Täh siis onko tää joku oikee juttu vai? 😮 Eikä mikään et varasijat on nyt vaan täytetty? Oon ihan hikisenä täällä et uskoako vaiko eikö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeks jos tätä on kysytty jo täällä, mut mulla oli joku varasija 35. viimeiseen toiveeseen, mutta nyt se on hävinny ja lukee vaan opiskelijavalinta kesken. Tarkoittaako tää että kaikki paikat täytty jo ja varasijajonottaminen on päättyny vai onko mulla ollut jotain puutetta hakemuksessa tms? Ylemmissä on kaikkiin tänään tullut pääsykoejutut, kun aiemmin oli vain todistusvalinta, että vaikuttaako se varasijajonon häviämiseen jotenkin?
Pääsit johonkin niistä ylemmistä, mihin tuli ne pääsykoejutut - se on se ns. palkki!
Onneksi olkoon!
Minkä alan palkkeja tuli?
Täh siis onko tää joku oikee juttu vai? 😮 Eikä mikään et varasijat on nyt vaan täytetty? Oon ihan hikisenä täällä et uskoako vaiko eikö.
Oli siis haku metsätieteisiin, elintarviketieteisiin, maantieteeseen ja AMKosta agrologiksi. Tuossa järjestyksessä juuri.
Voisitteko päivittää kun dia-/a-valintakokeen pisteitä aletaan julkaisemaan!
Voi olla roskapostissa. Näin kävi itselleni jokunen vuosi sitten. Valintakoepisteeni tulivat sähköpostiini normisti. Yliopiston onnitteluviesti opiskelupaikasta meni roskapostiin.
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko päivittää kun dia-/a-valintakokeen pisteitä aletaan julkaisemaan!
DIA ja lääkis tulevat aina vasta ihan vikojen joukossa, joten pidätä hengitystä vain sukeltaessasi järvessä.
Miten ei-ensikertalaisen pisteraja voi olla alhaisempi kuin ensikertalaisen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeks jos tätä on kysytty jo täällä, mut mulla oli joku varasija 35. viimeiseen toiveeseen, mutta nyt se on hävinny ja lukee vaan opiskelijavalinta kesken. Tarkoittaako tää että kaikki paikat täytty jo ja varasijajonottaminen on päättyny vai onko mulla ollut jotain puutetta hakemuksessa tms? Ylemmissä on kaikkiin tänään tullut pääsykoejutut, kun aiemmin oli vain todistusvalinta, että vaikuttaako se varasijajonon häviämiseen jotenkin?
Pääsit johonkin niistä ylemmistä, mihin tuli ne pääsykoejutut - se on se ns. palkki!
Onneksi olkoon!
Minkä alan palkkeja tuli?
Täh siis onko tää joku oikee juttu vai? 😮 Eikä mikään et varasijat on nyt vaan täytetty? Oon ihan hikisenä täällä et uskoako vaiko eikö.
On oikea juttu! Olet päässyt johonkin noista yliopistokohteistasi, mutta mahdoton sanoa mihin!
Varasijat menevät kiinni vasta heinäkuussa. Osa nopeasti (esim. lääkis) ja osa paljon hitaammin.
Vierailija kirjoitti:
Miten ei-ensikertalaisen pisteraja voi olla alhaisempi kuin ensikertalaisen?
Se onkin kaikkien pisteraja, ei ei-ensikertalaisten pisteraja.
Ensin täytetään ensikertalaisten kiintiö ja sen jälkeen kaikki parhausjärjestyksessä. Jossain vaiheessa ne parhaat ei-ensikertalaiset loppuvat ja alkaa tulla ensikertalaisiakin.
Ensikertalaiset ovat pärjänneet kiintiötään paremmin. Kiintiö täytetään ensin.
Vierailija kirjoitti:
Miten ei-ensikertalaisen pisteraja voi olla alhaisempi kuin ensikertalaisen?
Ensikertalaiset hakijat on olleet parempia kuin ei-ensikertalaiset?
Vierailija kirjoitti:
Miten ei-ensikertalaisen pisteraja voi olla alhaisempi kuin ensikertalaisen?
Onko nää jossain eriteltynä? Itselläni ei ainakaan näy kuin yksi pisteraja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeks jos tätä on kysytty jo täällä, mut mulla oli joku varasija 35. viimeiseen toiveeseen, mutta nyt se on hävinny ja lukee vaan opiskelijavalinta kesken. Tarkoittaako tää että kaikki paikat täytty jo ja varasijajonottaminen on päättyny vai onko mulla ollut jotain puutetta hakemuksessa tms? Ylemmissä on kaikkiin tänään tullut pääsykoejutut, kun aiemmin oli vain todistusvalinta, että vaikuttaako se varasijajonon häviämiseen jotenkin?
Pääsit johonkin niistä ylemmistä, mihin tuli ne pääsykoejutut - se on se ns. palkki!
Onneksi olkoon!
Minkä alan palkkeja tuli?
Täh siis onko tää joku oikee juttu vai? 😮 Eikä mikään et varasijat on nyt vaan täytetty? Oon ihan hikisenä täällä et uskoako vaiko eikö.
On oikea juttu! Olet päässyt johonkin noista yliopistokohteistasi, mutta mahdoton sanoa mihin!
Varasijat menevät kiinni vasta heinäkuussa. Osa nopeasti (esim. lääkis) ja osa paljon hitaammin.
Siiis mitä ihmettä!!! Mä itkin sen pääsykoepäivän, ku musta tuntu et pääsykoekin meni ihan huonosti vaikka olin vuoden päivät lukenu ja tutkinu kaikkee aiheeseen liittyvää. Tää olis unelmien täyttymys ku en oo enää edes ensikertalainenkaan. Voi hitto oikeasti!!! Nyt itken tätä sitten näemmä onnesta! Kiitos tosi paljon sulle vastauksesta myös! Olispa vielä ykköskohde! Sit järjestän kyllä kakkukahvit kavereille...
Mikä järki, että on ensikertalaisten kiintiö ja sitten ensikertalaisia hyväksytään vielä ei-ensikertalaisten kiintiöönkin? Eli jos ei-enskoille on 10 aloituspaikkaa, todellisuudessa niitä voikin olla vaikka 2 jos ensikertalaisia menee ohi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ei-ensikertalaisen pisteraja voi olla alhaisempi kuin ensikertalaisen?
Onko nää jossain eriteltynä? Itselläni ei ainakaan näy kuin yksi pisteraja.
Yliopistoissa on. AMK:ssa jostain syystä ei, vaikka juuri AMK:ssa ei-ensikertalaisuus iskee pahemmin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä järki, että on ensikertalaisten kiintiö ja sitten ensikertalaisia hyväksytään vielä ei-ensikertalaisten kiintiöönkin? Eli jos ei-enskoille on 10 aloituspaikkaa, todellisuudessa niitä voikin olla vaikka 2 jos ensikertalaisia menee ohi?
Se järki, ettei ole muita kiintiöitä kuin ensikertalaisten kiintiö. Loput paikat jaetaan paremmuusjärjestyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä järki, että on ensikertalaisten kiintiö ja sitten ensikertalaisia hyväksytään vielä ei-ensikertalaisten kiintiöönkin? Eli jos ei-enskoille on 10 aloituspaikkaa, todellisuudessa niitä voikin olla vaikka 2 jos ensikertalaisia menee ohi?
Sehän on se vanha kunnon "ei mitään kiintiöpelleilyä"-lopputulos silloin. Otetaan ihmiset parhausjärjestyksessä sisään kertalaisuutta katsomatta.
Valtaosa hakijoista on ensikertalaisia, niin heille sekä kuuluu että myös menee valtaosa paikoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ei-ensikertalaisen pisteraja voi olla alhaisempi kuin ensikertalaisen?
Ensikertalaiset hakijat on olleet parempia kuin ei-ensikertalaiset?
Kuten moneen kertaan sanottu: se on kaikkien jono, ei pelkästään ei-ensikertalaisten. Eli ensikertalaiset on myös mukana tossa kaikkien kiintiössä. Yliopistoon on siis suhteessa ”helpompi” päästä ei-ensikertalaisen kuin amkkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä järki, että on ensikertalaisten kiintiö ja sitten ensikertalaisia hyväksytään vielä ei-ensikertalaisten kiintiöönkin? Eli jos ei-enskoille on 10 aloituspaikkaa, todellisuudessa niitä voikin olla vaikka 2 jos ensikertalaisia menee ohi?
Se järki, ettei ole muita kiintiöitä kuin ensikertalaisten kiintiö. Loput paikat jaetaan paremmuusjärjestyksessä.
Kyllä on raakaa. Eihän ei-ensikertalaisen kannata edes yrittää kun mahdollisuudet on samat kuin voittais lotossa :D
Milloinkahan H- ja I-kokeen tuloksia alkaa tulla? Alkaa oikeasti tuskastuttaa epätietoisuus.
Sos.työn maisteriin tarvitsee olla aiemman amk-tutkinnon sekä avoimessa yo:ssa suoritettuja sos.työn opintoja.