Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KEVÄÄN YHTEISHAKU 2026 - seuranta & jännitys OFFICIAL

Vierailija
26.02.2026 |

Heipä hei kaikki kynnelle kykenevät ja kykenemättömät opintoihin hakijat ;)

 

Yhteishaku on ollut kovin suosittu viime vuosina, mutta talouden ja sääntöjen tiukentuessa kaikilla ei ole mahdollisuutta hakea tai opiskella. 

 

Oletko menossa AMK:hon vai yliopistoon? Onko ala selvä? Haetko osallistuaksesi palstan suosittuun ketjuun vai oletko oikeasti menossa opiskelemaan?

 

Entä mitä kuuluu aiemmille hakijoille, oletko ollut tyytyväinen opintoihin? Monesko korkeakoulututkinto jo meneillään?

 

Kevään toisen yhteishaun hakuaika on 10.3.2026 klo 8.00-24.3.2026 klo 15.00. Kevään toisessa yhteishaussa haet syksyllä alkaviin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin.

Kommentit (3346)

Vierailija
2181/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityön maisterihaun palkit tulleet!

Haettiinko sinne G-kokeella vai jollain muulla tavalla?

Sos.työn maisteriin tarvitsee olla aiemman amk-tutkinnon sekä avoimessa yo:ssa suoritettuja sos.työn opintoja. 

Vierailija
2182/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeks jos tätä on kysytty jo täällä, mut mulla oli joku varasija 35. viimeiseen toiveeseen, mutta nyt se on hävinny ja lukee vaan opiskelijavalinta kesken. Tarkoittaako tää että kaikki paikat täytty jo ja varasijajonottaminen on päättyny vai onko mulla ollut jotain puutetta hakemuksessa tms? Ylemmissä on kaikkiin tänään tullut pääsykoejutut, kun aiemmin oli vain todistusvalinta, että vaikuttaako se varasijajonon häviämiseen jotenkin?

Pääsit johonkin niistä ylemmistä, mihin tuli ne pääsykoejutut - se on se ns. palkki!

Onneksi olkoon!

Minkä alan palkkeja tuli?

Täh siis onko tää joku oikee juttu vai? 😮 Eikä mikään et varasijat on nyt vaan täytetty? Oon ihan hikisenä täällä et uskoako vaiko eikö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2183/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeks jos tätä on kysytty jo täällä, mut mulla oli joku varasija 35. viimeiseen toiveeseen, mutta nyt se on hävinny ja lukee vaan opiskelijavalinta kesken. Tarkoittaako tää että kaikki paikat täytty jo ja varasijajonottaminen on päättyny vai onko mulla ollut jotain puutetta hakemuksessa tms? Ylemmissä on kaikkiin tänään tullut pääsykoejutut, kun aiemmin oli vain todistusvalinta, että vaikuttaako se varasijajonon häviämiseen jotenkin?

Pääsit johonkin niistä ylemmistä, mihin tuli ne pääsykoejutut - se on se ns. palkki!

Onneksi olkoon!

Minkä alan palkkeja tuli?

Täh siis onko tää joku oikee juttu vai? 😮 Eikä mikään et varasijat on nyt vaan täytetty? Oon ihan hikisenä täällä et uskoako vaiko eikö.

Oli siis haku metsätieteisiin, elintarviketieteisiin, maantieteeseen ja AMKosta agrologiksi. Tuossa järjestyksessä juuri.

Vierailija
2184/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitteko päivittää kun dia-/a-valintakokeen pisteitä aletaan julkaisemaan!

Vierailija
2185/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla roskapostissa. Näin kävi itselleni jokunen vuosi sitten. Valintakoepisteeni tulivat sähköpostiini normisti. Yliopiston onnitteluviesti opiskelupaikasta meni roskapostiin.

Vierailija
2186/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitteko päivittää kun dia-/a-valintakokeen pisteitä aletaan julkaisemaan!

DIA ja lääkis tulevat aina vasta ihan vikojen joukossa, joten pidätä hengitystä vain sukeltaessasi järvessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2187/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ei-ensikertalaisen pisteraja voi olla alhaisempi kuin ensikertalaisen?

Vierailija
2188/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeks jos tätä on kysytty jo täällä, mut mulla oli joku varasija 35. viimeiseen toiveeseen, mutta nyt se on hävinny ja lukee vaan opiskelijavalinta kesken. Tarkoittaako tää että kaikki paikat täytty jo ja varasijajonottaminen on päättyny vai onko mulla ollut jotain puutetta hakemuksessa tms? Ylemmissä on kaikkiin tänään tullut pääsykoejutut, kun aiemmin oli vain todistusvalinta, että vaikuttaako se varasijajonon häviämiseen jotenkin?

Pääsit johonkin niistä ylemmistä, mihin tuli ne pääsykoejutut - se on se ns. palkki!

Onneksi olkoon!

Minkä alan palkkeja tuli?

Täh siis onko tää joku oikee juttu vai? 😮 Eikä mikään et varasijat on nyt vaan täytetty? Oon ihan hikisenä täällä et uskoako vaiko eikö.

On oikea juttu! Olet päässyt johonkin noista yliopistokohteistasi, mutta mahdoton sanoa mihin!

Varasijat menevät kiinni vasta heinäkuussa. Osa nopeasti (esim. lääkis) ja osa paljon hitaammin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2189/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ei-ensikertalaisen pisteraja voi olla alhaisempi kuin ensikertalaisen?

Se onkin kaikkien pisteraja, ei ei-ensikertalaisten pisteraja.

Ensin täytetään ensikertalaisten kiintiö ja sen jälkeen kaikki parhausjärjestyksessä. Jossain vaiheessa ne parhaat ei-ensikertalaiset loppuvat ja alkaa tulla ensikertalaisiakin.

Vierailija
2190/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensikertalaiset ovat pärjänneet kiintiötään paremmin. Kiintiö täytetään ensin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2191/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ei-ensikertalaisen pisteraja voi olla alhaisempi kuin ensikertalaisen?

Ensikertalaiset hakijat on olleet parempia kuin ei-ensikertalaiset?

Vierailija
2192/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ei-ensikertalaisen pisteraja voi olla alhaisempi kuin ensikertalaisen?

Onko nää jossain eriteltynä? Itselläni ei ainakaan näy kuin yksi pisteraja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2193/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeks jos tätä on kysytty jo täällä, mut mulla oli joku varasija 35. viimeiseen toiveeseen, mutta nyt se on hävinny ja lukee vaan opiskelijavalinta kesken. Tarkoittaako tää että kaikki paikat täytty jo ja varasijajonottaminen on päättyny vai onko mulla ollut jotain puutetta hakemuksessa tms? Ylemmissä on kaikkiin tänään tullut pääsykoejutut, kun aiemmin oli vain todistusvalinta, että vaikuttaako se varasijajonon häviämiseen jotenkin?

Pääsit johonkin niistä ylemmistä, mihin tuli ne pääsykoejutut - se on se ns. palkki!

Onneksi olkoon!

Minkä alan palkkeja tuli?

Täh siis onko tää joku oikee juttu vai? 😮 Eikä mikään et varasijat on nyt vaan täytetty? Oon ihan hikisenä täällä et uskoako vaiko eikö.

On oikea juttu! Olet päässyt johonkin noista yliopistokohteistasi, mutta mahdoton sanoa mihin!

Varasijat menevät kiinni vasta heinäkuussa. Osa nopeasti (esim. lääkis) ja osa paljon hitaammin.

Siiis mitä ihmettä!!! Mä itkin sen pääsykoepäivän, ku musta tuntu et pääsykoekin meni ihan huonosti vaikka olin vuoden päivät lukenu ja tutkinu kaikkee aiheeseen liittyvää. Tää olis unelmien täyttymys ku en oo enää edes ensikertalainenkaan. Voi hitto oikeasti!!! Nyt itken tätä sitten näemmä onnesta! Kiitos tosi paljon sulle vastauksesta myös! Olispa vielä ykköskohde! Sit järjestän kyllä kakkukahvit kavereille...

Vierailija
2194/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä järki, että on ensikertalaisten kiintiö ja sitten ensikertalaisia hyväksytään vielä ei-ensikertalaisten kiintiöönkin? Eli jos ei-enskoille on 10 aloituspaikkaa, todellisuudessa niitä voikin olla vaikka 2 jos ensikertalaisia menee ohi? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2195/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ei-ensikertalaisen pisteraja voi olla alhaisempi kuin ensikertalaisen?

Onko nää jossain eriteltynä? Itselläni ei ainakaan näy kuin yksi pisteraja.

Yliopistoissa on. AMK:ssa jostain syystä ei, vaikka juuri AMK:ssa ei-ensikertalaisuus iskee pahemmin.

Vierailija
2196/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä järki, että on ensikertalaisten kiintiö ja sitten ensikertalaisia hyväksytään vielä ei-ensikertalaisten kiintiöönkin? Eli jos ei-enskoille on 10 aloituspaikkaa, todellisuudessa niitä voikin olla vaikka 2 jos ensikertalaisia menee ohi? 

Se järki, ettei ole muita kiintiöitä kuin ensikertalaisten kiintiö. Loput paikat jaetaan paremmuusjärjestyksessä. 

Vierailija
2197/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä järki, että on ensikertalaisten kiintiö ja sitten ensikertalaisia hyväksytään vielä ei-ensikertalaisten kiintiöönkin? Eli jos ei-enskoille on 10 aloituspaikkaa, todellisuudessa niitä voikin olla vaikka 2 jos ensikertalaisia menee ohi? 

Sehän on se vanha kunnon "ei mitään kiintiöpelleilyä"-lopputulos silloin. Otetaan ihmiset parhausjärjestyksessä sisään kertalaisuutta katsomatta.

Valtaosa hakijoista on ensikertalaisia, niin heille sekä kuuluu että myös menee valtaosa paikoista.

Vierailija
2198/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ei-ensikertalaisen pisteraja voi olla alhaisempi kuin ensikertalaisen?

Ensikertalaiset hakijat on olleet parempia kuin ei-ensikertalaiset?

Kuten moneen kertaan sanottu: se on kaikkien jono, ei pelkästään ei-ensikertalaisten. Eli ensikertalaiset on myös mukana tossa kaikkien kiintiössä. Yliopistoon on siis suhteessa ”helpompi” päästä ei-ensikertalaisen kuin amkkiin.

Vierailija
2199/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä järki, että on ensikertalaisten kiintiö ja sitten ensikertalaisia hyväksytään vielä ei-ensikertalaisten kiintiöönkin? Eli jos ei-enskoille on 10 aloituspaikkaa, todellisuudessa niitä voikin olla vaikka 2 jos ensikertalaisia menee ohi? 

Se järki, ettei ole muita kiintiöitä kuin ensikertalaisten kiintiö. Loput paikat jaetaan paremmuusjärjestyksessä. 

Kyllä on raakaa. Eihän ei-ensikertalaisen kannata edes yrittää kun mahdollisuudet on samat kuin voittais lotossa :D

Vierailija
2200/3346 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloinkahan H- ja I-kokeen tuloksia alkaa tulla? Alkaa oikeasti tuskastuttaa epätietoisuus.